Permalänk
Medlem

Vatten i moderkortet!

Jag åkte och handlade och hade min dator under ett takfönster. Det blev en skur som hette duga och nu startar inte datorn.

Jag har skruvat isär allt och lagt moderkortet på skrivbordet med processorn i och minnena samt nätaggregatet. Då blir CPU-LED röd!

Är det processorn eller moderkortet som dött?

ASUS Z87-A
4770K
Kingston 2x8 Black
Asus 780GTX

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lupra:

Jag åkte och handlade och hade min dator under ett takfönster. Det blev en skur som hette duga och nu startar inte datorn.

Jag har skruvat isär allt och lagt moderkortet på skrivbordet med processorn i och minnena samt nätaggregatet. Då blir CPU-LED röd!

Är det processorn eller moderkortet som dött?

ASUS Z87-A
4770K
Kingston 2x8 Black
Asus 780GTX

Mvh

Var datorn på medans du var ute?

Visa signatur

Fractal Design R4 | Cooler Master V700 | I5 4670k 4.3 Ghz | CM Hyper 212 EVO | Gigabyte GA-Z87X-D3H | Ballistix sport 1600MHz 16GB | 2x120GB ssd RAID, | GTX 770 OC | Windows 10 | Steelseries Rival | Func KB-460 MX Blue | AOC i2367Fmx2 |
AOC g2460Pg |[/B]

Permalänk
Medlem

Nästan omöjligt att svara på hur mycket som gått sönder vid en sådan katastrof, delar som kanske fungerar nu kan mycket väl börja krångla senare av skadorna.

Läge att höra med ditt försäkringsbolag för att få ersättning för din dator och bygga en ny ?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

skulle inte återanvänt en enda del från en grovt vattenskadad burk som du beskriver men du kan ju alltid testa att byta moderkortet eftersom det är otroligt känsligt mot vatten och speciellt under drift..

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Hej igen!

Den var inte på men den var på i den meningen att nätaggregaten försåg sakerna med ström.

När jag öppnade chassit var dock inget synbart blött. Endast de kontakter som sätter på och stänger av datorn hade fått vatten i sig. En annan sak är att processorfläkten och chassifläkten samt moderkortet rörde sig bara lite innan det slog ifrån. Men när jag tog isär allt och satte det för sig enligt min första post så fungerade cpufläkten. Jag felsökte även genom att dra ur komponent efter komponent. Utan minnen så går processorfläkten, men just CPU-LED lampand är konstant röd.

Tycker ni jag ska chansa på ett nytt moderkort?

Försäkringsbolaget ska jag ringa imorrn. Men jag vill helst testa först innan jag kopplar in dem.

Mvh

Permalänk
Skrivet av Lupra:

Jag åkte och handlade och hade min dator under ett takfönster. Det blev en skur som hette duga och nu startar inte datorn.

Jag har skruvat isär allt och lagt moderkortet på skrivbordet med processorn i och minnena samt nätaggregatet. Då blir CPU-LED röd!

Är det processorn eller moderkortet som dött?

ASUS Z87-A
4770K
Kingston 2x8 Black
Asus 780GTX

Mvh

Som någon sagt så borde du höra med ditt försäkringsbolag. Jag skulle nog byggt en ny burk men sparat vissa delar.
Minnen borde inte vara något som helst problem
Nätaggregatet beroende på hur det satt; satt det i en konfiguration där fläkten var neråt och du är säker på att inget vatten kom in så är det nog inga problem
Eventuellt CPU, utgått från att socketen ser fin och hel ut. Är inte säker på denna så någon kunnig får gärna fylla i.

Visa signatur

Microalus ı Phenom II 1090T ı GTX 680 ı 970M Pro ı Corsair HX750 ı Corsair XMS3 8GB ı TX3 Evo ı Toshiba HDD

Permalänk

Strömmen frånslagen och alla paneler på? Jag skulle ju säga som så (har varit med om vatten spill i "live-burkar") och det enklaste är oftast det bästa, vänta, låt alla komponenter få torka i 24/48h utan risk för mera nederbörd och testa att slå på igen. Har du tur kan de funka + att då slipper du krångla med att leta kvitton och trassla med försäkringsbolag.

Länge sedan nu, vet inte om komponenter blivit avsevärt mera känsliga men när jag en gång körde 2*1250 pumpar i ett vattenkylnings projekt så började de spruta (ja, 4 realz, spruta) från en nippel på cpu'n och det pissade ned i stort sett hela burken invändigt medans den var "live", jag märkte det först när jag inte fick korrekt bildsignal (blev bara 2 röda streck över skärmen). Men efter de-montering samt 24h tork så funkade allt igen efter montering och "power-press" (utom samma jävla nippel på cpu blocket... "roligt" nog).

Hoppas det löser sig!

Visa signatur

AMD 2700x @ Stock | Asus B450-F Strix ROG | HyperX 2x16GB @ 3,6ghz | EVGA 980ti SC+ ACX+ | Corsair HX750w | 2x1TB Intel p660 M.2 | 3x1TB Seagate HDD | Corsair 300R

Permalänk
Medlem

Ja, du skulle ju inte börjat med att se om det startar när allt är blött.....

Montera ur alla komponenter och låt dom torka 2-3 dagar. Se om det funkar sen.

Permalänk

Baka i ugnen

Permalänk
Medlem

testa låta allt torka i 48H, men risken finns att du bränt eftersom du startade innan de vart torrt, men än finns de hopp, se exempel videon nedan:

Permalänk
Skrivet av Lupra:

Hej igen!

Den var inte på men den var på i den meningen att nätaggregaten försåg sakerna med ström.

När jag öppnade chassit var dock inget synbart blött. Endast de kontakter som sätter på och stänger av datorn hade fått vatten i sig. En annan sak är att processorfläkten och chassifläkten samt moderkortet rörde sig bara lite innan det slog ifrån. Men när jag tog isär allt och satte det för sig enligt min första post så fungerade cpufläkten. Jag felsökte även genom att dra ur komponent efter komponent. Utan minnen så går processorfläkten, men just CPU-LED lampand är konstant röd.

Tycker ni jag ska chansa på ett nytt moderkort?

Försäkringsbolaget ska jag ringa imorrn. Men jag vill helst testa först innan jag kopplar in dem.

Mvh

satte du igång datorn fast du inte visste om den var helt torr ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Woho!

Jag åkte och köpte ett ny mb på netonnet. Nu fungerar det igen. Fan va jag är bra!

Och till er som tycker jag är en idiot som satte i gång datorn, Jo jag var fan dum i huvudet. Men nu fungerar det!

Permalänk

testa du moderkortet igen innan du bytte?

Permalänk
Medlem

hahaha ursäkta att jag skrattar, men du förstår väll att allt som var inkopplat på moderkortet har fått sig en törn och kommer med all säkerhet inte leva så länge efter detta om det har varit en kortslutning.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Skrivet av Lupra:

Woho!

Jag åkte och köpte ett ny mb på netonnet. Nu fungerar det igen. Fan va jag är bra!

Och till er som tycker jag är en idiot som satte i gång datorn, Jo jag var fan dum i huvudet. Men nu fungerar det!

dum i huvudet är kanske att ta i men elektricitet & regnvatten går inte ihop.
ditt Moderkort kostade X antal kr, se det som snabbkurs som du förhoppningsvis bara gör en gång i livet.
alla gör vi misstag (även jag gjorde saker som man fick ångra) bra enda sättet att lära sig är att göra fel nån gång.

kan ju tillägga att det är andra gången vi har haft samma kund som kommit in med scamware/trojaner/poppup i datorn.
Efter ha klickat på länk på "känd streaming site" efter första ggr fick hon tipset.
klicka inte på nånting du inte vet vad det gör, speciellt inte på den sidan. 1månad senare kommer hon igen.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

För länge sedan kunde jag läsa i en elektroniktidning att Huges Aircraft använde en vanlig diskmaskin för rengöring av kretskort som skulle sättas i satelliter. Så¨vatten skadar inte. Bara man låter det torka ordentligt. Alltför skitiga tangentbord gör jag ren med diskmedel och diskborste och sedan sköljer ordentligt.Låter dom torka några dar så fungerar dom flesta efteråt. Några har dock misslyckats så är dom dyra skulle jag inte våga.

Permalänk
Medlem

@WDac:

Den lever än