Grafikkort överhettar efter bara några sekunder

Permalänk

Grafikkort överhettar efter bara några sekunder

Tjena min kompis bad mig lägga upp det:
Tjena!

Specs:
ASUS P8Z77-V LX
Intel Core i7 3570k
Gainward Geforce GTX 670

Problemet:
Jag har sedan ett år tillbaka använt samma dator/komponenter, allt har varit toppen men för ett tag sedan (cirka 2-3 månader) så började jag märka av att datorn helt enkelt blev överhettad av
relativt lite anstränging. Blev lite värre över tiden och till slut så var jag tvungen att sätta en gräns på 120 fps på CS:GO för annars gick det inte att spela (om jag inte ville sitta med 80% fläkthastighet)
Har tänkt över detta och kan bara komma på ett par stycken anledningar

* För dammig. Uteslöts ganska snabbt då jag dammar ur min dator med lufttryck på burk ungefär varannan månad.

* Drivrutinsfel. Omformaterade datorn för ett par dagar sen och fick cleana drivrutiner, hjälpte inte.

* Fel på grafikkorts-tempen? Kolla videon nedan, så får ni se en kort film där jag startar spelet minecraft och spelar i två minuter, stänger av spelet och DIREKT så
sjunker temperaturen.

https://www.youtube.com/watch?v=buoLHN5CcA4

Såg denna text och det är det enda som jag (en ganska okunnande hårdvaru-kille) kunde tänka mig.

Video cards are designed to render complicated 3-D graphics. In most cases, playing a game -- the task that a video card is best suited for -- should not cause a video card to overheat beyond its normal operating temperature range. However, you may experience problems with long gaming sessions in hot environments, such as a non-air conditioned room or outside in direct sunlight. If you experience overheating issues only when playing games in hot environments, your computer most likely does not have a problem.

Dold text

Har någon haft något liknande problem? Hur löste ni det? Vad bör jag göra? Som sagt är jag inte direkt kunnig, så vore väldigt uppskattat med en liten "guide" så att säga.

Mvh.

Permalänk
Medlem
Skrivet av warblinghat:

Tjena min kompis bad mig lägga upp det:
Tjena!

Specs:
ASUS P8Z77-V LX
Intel Core i7 3570k
Gainward Geforce GTX 670

Problemet:
Jag har sedan ett år tillbaka använt samma dator/komponenter, allt har varit toppen men för ett tag sedan (cirka 2-3 månader) så började jag märka av att datorn helt enkelt blev överhettad av
relativt lite anstränging. Blev lite värre över tiden och till slut så var jag tvungen att sätta en gräns på 120 fps på CS:GO för annars gick det inte att spela (om jag inte ville sitta med 80% fläkthastighet)
Har tänkt över detta och kan bara komma på ett par stycken anledningar

* För dammig. Uteslöts ganska snabbt då jag dammar ur min dator med lufttryck på burk ungefär varannan månad.

* Drivrutinsfel. Omformaterade datorn för ett par dagar sen och fick cleana drivrutiner, hjälpte inte.

* Fel på grafikkorts-tempen? Kolla videon nedan, så får ni se en kort film där jag startar spelet minecraft och spelar i två minuter, stänger av spelet och DIREKT så
sjunker temperaturen.

https://www.youtube.com/watch?v=buoLHN5CcA4

Såg denna text och det är det enda som jag (en ganska okunnande hårdvaru-kille) kunde tänka mig.

Video cards are designed to render complicated 3-D graphics. In most cases, playing a game -- the task that a video card is best suited for -- should not cause a video card to overheat beyond its normal operating temperature range. However, you may experience problems with long gaming sessions in hot environments, such as a non-air conditioned room or outside in direct sunlight. If you experience overheating issues only when playing games in hot environments, your computer most likely does not have a problem.

Dold text

Har någon haft något liknande problem? Hur löste ni det? Vad bör jag göra? Som sagt är jag inte direkt kunnig, så vore väldigt uppskattat med en liten "guide" så att säga.

Mvh.

Låter som att du testat det mesta, ända jag kan tänka på är testa med ett annat grafikkort funkar det felfritt så har du nog ett defekt grafikkort å då är de bara att lämna in på garanti (om de finns kvar), köpa nytt eller baka grafikkortet (obs är aldrig en permanent lösning, kan funka flera år kan funka några timmar eller inte alls)

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Kolla fläktarna på gpun, byta kylpasta !!

Visa signatur

[i7 6700k @4500|Asus Z170 Pro Gaming|Corsair Vengeance DDR4 3200MHz XMP |EVGA GQ 1000W Hybrid Modular 80+|MSI GeForce GTX 1080|Windows 10 Pro Swe|Aoc 28-4K|SSD Samsung 850 evo 250 Gb|

Permalänk
Medlem
Skrivet av warblinghat:

* Fel på grafikkorts-tempen? Kolla videon nedan, så får ni se en kort film där jag startar spelet minecraft och spelar i två minuter, stänger av spelet och DIREKT så sjunker temperaturen.

https://www.youtube.com/watch?v=buoLHN5CcA4

Mvh.

Klart tempen sjunker när du stänger av spelet då kortet slutar jobba då (och ja det sker direkt). Men där har du ditt problem skulle jag säga, över 90grader vid endast 75% belastning och i ett spel som minecraft, på tok för mycket. Men hur ser fläktkurvan ut? Det är ju rätt varmt nu på sommaren, det kombinerat med lite damm och låg fläkthastighet borde kunna resultera i de temperaturerna utan att något har gått sönder. Jag hade satt att fläkten drar upp på 100% efter 90 grader, för vad jag kan se så ligger den stilla på 50% nu och det är ju vansinnigt om du har värmeproblem :S Hade jag satt mitt kort på 50% fanspeed i den här värmen hade jag haft samma problem som dig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AmdX2:

Kolla fläktarna på gpun, byta kylpasta !!

var min första tanke med pajfläkt eller damm som sitter kvar ändå annars så kan kylpastan ha torkat och då kan tempen bli kass

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

bara en tanke men det ser väl ut som att fläkten är "fast" på 50% ?

Jag menar auto "lyser" ej och inte heller lyser det att du har ett eget fläkt "schema"

(är inte heller så insatt i sånt här men bara nått som slog mig av videon)

sry! såg att redan var någon som hade sett detta!

läste inte allt !
Visa signatur

| i5-3570K@4,6 | MSI Z77A-G43 | Corsair Hydro H60 | Kingston HyperX 3K SSD 120GB | Corsair Vengeance XMS3 DDR3 1600MHz 16GB | MSI GeForce GTX 970 Gaming |

Permalänk
Medlem
Skrivet av kvint:

bara en tanke men det ser väl ut som att fläkten är "fast" på 50% ?

Jag menar auto "lyser" ej och inte heller lyser det att du har ett eget fläkt "schema"

(är inte heller så insatt i sånt här men bara nått som slog mig av videon)

sry! såg att redan var någon som hade sett detta!

Exakt, sätt den på auto och och justera din egen fläktkurva så ska det bli bättre. Om inte, kolla pastan->lägg på ny->kör!

Haha sorry, jag hade inte heller sett att det redan nämnts:~

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd