Windows 9 med ny startmeny i läckt skärmdump

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Damodred:

Oj inte så lite Bill Gates 640kb varning på den
Windows 8 är ju en ruggig utveckling på operativsystem jämfört med sjuan om vi pratar funktioner, framför allt kontohanteringen och Store som är unikt för både Windows och konkurrerande desktop operativ

Kolla prisutvecklingen av både server OS och desktop OS, vad är trenden? Bara för att man ändra lite i kontohanteringen kan man inte förvänta sig att folk betalar >SEK1000 för att få denna finess. Sedan var det främst OS-kärnan jag refererade till när jag sa att det är en färdig produkt, men det är allt svårare att hitta vettiga förändringar i userland också.

På server-sidan tillkommer trots allt en del nya funktioner, men där ser framförallt Linux till att det helt enkelt inte går att ta ut speciellt höga licenskostnader.

På desktop-sidan kommer MS vara tvungna att minska licenskostnaden mot noll, annars kommer denna marknad välja saker som Chrome OS och Android. En Windows-licens är redan gratis för alla enheter med skärm på <9".

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Kom igen har ingen på detta forum hört talas om "start8"?? Har använd det sens windows 8 kom ut på stardock

Permalänk
Skrivet av Damodred:

Oj inte så lite Bill Gates 640kb varning på den
Windows 8 är ju en ruggig utveckling på operativsystem jämfört med sjuan om vi pratar funktioner, framför allt kontohanteringen och Store som är unikt för både Windows och konkurrerande desktop operativ

Ja, folk sade säkert samma sak om mobiltelefoner år 2005. Folket vet ju inte alls vad nästa grej är. Det är tillverkarna som måste övertyga oss. Det här med att "de måste göra som kunderna vill ha det" känns helt fel i såna här sammanhang.

Jag vill se vart utvecklingen går och därför tycker jag att det är roligt att använda senaste versionen av Windows dvs 8.1 som fortfarande växer på mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asrock Z77 Extreme4 | i5 3570k | 8 GB Corsair Vengeance LP | MSI HD 7870 TF3 | Samsung 830 128 GB | 2 TB Seagate Barracuda | Optiarc AD-7280S | Antec 650W | Fractal Design Arc | HTC One M8

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yoshman:

Kolla prisutvecklingen av både server OS och desktop OS, vad är trenden? Bara för att man ändra lite i kontohanteringen kan man inte förvänta sig att folk betalar >SEK1000 för att få denna finess. Sedan var det främst OS-kärnan jag refererade till när jag sa att det är en färdig produkt, men det är allt svårare att hitta vettiga förändringar i userland också.

På server-sidan tillkommer trots allt en del nya funktioner, men där ser framförallt Linux till att det helt enkelt inte går att ta ut speciellt höga licenskostnader.

På desktop-sidan kommer MS vara tvungna att minska licenskostnaden mot noll, annars kommer denna marknad välja saker som Chrome OS och Android. En Windows-licens är redan gratis för alla enheter med skärm på <9".

Jämför det med vad datorer kostade för tio eller femton år sedan. Instegsmodeller från Dell kostade 10 000kr ex moms. Till och med Apples produkter har sjunkit i pris de senaste åren. Vi får idag mer och mer för våra kronor trots konjukturen. Skulle dock dra mig för att kalla det för en liten förändring, snarare ett stort tillägg då det är högst frivilligt att använda

Nej du har nog rätt i att man inte enbart betalar för det på det sättet. Däremot främjar Store att man handlar mer. Microsoft tar 30% av försäljningen i Store tills programmet genererat nog med pengar, sedan sjunker det. Apple och Google tjänar miljarder på det här, likaså Microsoft om de får till det. Man har därför råd att ha kraftigt sänkta priser på Windows. Men att det skulle ske redan till nästa system håller jag som föga troligt

Permalänk
Skrivet av JimmieSan:

Nopp det ska dom inte längre.

Lär inte se denna nya startmeny fören windows 9.

Så vi med Win 8.1 kommer inte få denna startmeny ?

Visa signatur

| Chassi: CM Storm Stryker | RAM: Corsair Vengeance 16GB | PSU: Corsair CX 600W | CPU: i5-3570K 3.4GHz | SSD: 120GB | HDD: 1TB | MB: MSI H77MA-G43 H77 | Grafik: Gigabyte Geforce GTX 970 G1 GAMING 4GB | OS: Windows 10 Home |

Permalänk
Medlem
Skrivet av dayrider:

Kom igen har ingen på detta forum hört talas om "start8"?? Har använd det sens windows 8 kom ut på stardock

Gillar Startisback bättre dock som dessutom är billigare än Start8

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Varför låter de inte bara användarna ha möjligheten att ha live-tiles på skrivbordet istället för i startmenyn. Vore mycket mer praktiskt att ha de på skrivbordet och ha fönstren så att man hela tiden ser dem. Sen tycker jag också att de borde införa en möjlighet att ändra genomskinligheten på fönstrerna och starmenyn så att de som vil ha tråkig windows 8 style kan ha det och de som gillar windows 7 aero bättre ha det. Ibland fattar jag helt enkelt inte MS. Varför ger de inte valmöjligheterna så att alla kan få som de vill?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dayrider:

Kom igen har ingen på detta forum hört talas om "start8"?? Har använd det sens windows 8 kom ut på stardock

Klart.
StartIsBack gillar jag personligen mer dock, då den är mer riktig än start8.
Sök även bättre i startisback.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av RzrTrek:

Bort med alla onödiga Modern-UI appar! :annoyed:

Skrivet av strejf:

Klick, klick, klick, klart.

Tur att man har Ubuntu 14.04 och Windows 7 installerat.

Permalänk
Inaktiv

Tycker faktiskt den ser ganska trevlig ut.

Permalänk
Medlem

Känner mig mer sugen på SteamOS än något nytt Windows för att vara ärlig.
Jag kan inte se någon anledning att byta från Windows 7 till varken Windows 8 eller 8.1, eller 9 när det väl kommer. Det skulle vara för att få tillgång till DX12 antar jag, som utan tvekan blir låst till senaste versionen av Windows, men med lite tur så slår sig SteamOS in väl på OS-marknaden vilket med lite mer tur hjälper oss gå över till OpenGl (och Mantle) som primärt API. Skulle vara skönt att slippa köpa ett nytt operativsystem endast för att få tillgång till senaste DirectX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Det räcker med centimeterstora ikoner!

Har du inte uppdaterat till 8.1? Du kan göra alla tiles till nätta små tiles som på min 22"-skärm är 15x15 mm, det är mindre än standardstorleken (inte minsta) på ikoner i Windows 7. Bestämde mig för att skippa 3e-parts-startmeny iom 8.1, funkar kanon. Nu har jag istället delat upp diverse programtyper i spalter vilket bara skulle gå med mappar i den gamla startmenyn, men utan samma överskådlighet

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

De som fortfarande kommer med dumma ursäkter till en produkt som i grund och botten var dålig genomtänkt och dåligt genomförd bör nog fundera lite istället för att försöka köra sina egna preferenser som något "de facto" riktmärke för vad alla ska göra/tycka. Dessa personer saknar förståelse för hur marknad/produkter funkar.

I övrigt, kan man stänga av microsoftkontot och ta bort alla appar så blir windows 9 om det ser ut så ett gångbart OS "Out of the box". Inget moddande, inga tredjepartstillägg, inget onödigt tweakande, inga idiotmenyer (charms) som är i vägen eller poppar fram på en dator där de inget tillför. Det som har hänt är att Microsoft släppte en produkt som inget förbättrade användarmässigt och floppen blev därefter och nu tänker de till istället. Allt annat är dåliga eller till och med korkade ursäkter.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minthon:

Ja för der är troligen den största förändringen. :/

Eller inte.

Japp iaf den som alla pratar om

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Damodred:

Jämför det med vad datorer kostade för tio eller femton år sedan. Instegsmodeller från Dell kostade 10 000kr ex moms. Till och med Apples produkter har sjunkit i pris de senaste åren. Vi får idag mer och mer för våra kronor trots konjukturen. Skulle dock dra mig för att kalla det för en liten förändring, snarare ett stort tillägg då det är högst frivilligt att använda

Nej du har nog rätt i att man inte enbart betalar för det på det sättet. Däremot främjar Store att man handlar mer. Microsoft tar 30% av försäljningen i Store tills programmet genererat nog med pengar, sedan sjunker det. Apple och Google tjänar miljarder på det här, likaså Microsoft om de får till det. Man har därför råd att ha kraftigt sänkta priser på Windows. Men att det skulle ske redan till nästa system håller jag som föga troligt

Vilket är exakt vad jag skriver: både OS och skrivbordsmaskinvara har blivit en handelsvara (eng. commodity) så det kommer inte gå att ta ut ett högre pris än tillverkningskostnad + en minimalt påslag. Tillverkningskostnad för programvara är väldigt nära noll (räknat per enhet, marginalerna på Windows licenser har varit brutala tidigare), MS kan välja att ta det priset för sitt OS i framtiden eller så kommer marknaden välja att köpa denna standardvara från andra tillverkare.

Vad det gäller Store så förstår jag definitivt tanken, men för tillfället kan man knappast kalla Windows Store för någon större succé och det finns absolut ingen garanti för att det blir en succé längre fram. Och förstår inte heller hur Windows Store har något att göra med huruvida Windows som OS kan anses vara feature-complete eller ej.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Det ser så plottrigt och lite billigt ut tyvärr alltså.....

Gillar inte färgerna, det känns som att det är alldeles för starka färger, vill ha något som ger en mer stilren känsla

Permalänk
Medlem

Snyggt! Jag gillart

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryuk00:

Ja visst det kanske vore bättre med en startmeny, men den riktiga anledningen till att jag inte byter från Windows 7 är att det har allt jag behöver. Jag kan givetvis ha fel, men jag tror inte att det finns väldigt mycket mer som egentligen kan bli bättre i ett operativsystem.

VPN-stödet via PPTP är helt värdelöst i Windows 7 (vägrar koppla upp sig med rätt inställningar, funkar en gång för att totalt misslyckas nästa försök osv), medan det "bara funkar" i Windows 8.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barvo:

Varför låter de inte bara användarna ha möjligheten att ha live-tiles på skrivbordet istället för i startmenyn. Vore mycket mer praktiskt att ha de på skrivbordet och ha fönstren så att man hela tiden ser dem. Sen tycker jag också att de borde införa en möjlighet att ändra genomskinligheten på fönstrerna och starmenyn så att de som vil ha tråkig windows 8 style kan ha det och de som gillar windows 7 aero bättre ha det. Ibland fattar jag helt enkelt inte MS. Varför ger de inte valmöjligheterna så att alla kan få som de vill?

Valmöjligheten finns ju, den heter Windows 7

För övrigt är hela det här win8-debaclet för att Microsoft (liksom alla andra) gravt överskattade "persondatorns död", för windows 8 funkar alldeles ypperligt på en touchskärm.
Jag tror persondatorn, i alla fall i bemärkelsen enhet med skärm och tangentbord som "sitter ihop", kommer komma tillbaka när alla insett hur pass begränsade tablets egentligen är.

Permalänk
Medlem

Ser rätt bra ut. Hoppas man kan ställa vad man vill visa på metro sidan på menyn
Man verka även kunna välja att ha det som aero style/transparent. http://www.thinkcomputers.org/windows-9-screenshots-leaked/

Hoppas nu att den blir så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Gillar inte färgerna, det känns som att det är alldeles för starka färger, vill ha något som ger en mer stilren känsla

Säkert går det att sätta in sin egna stil eller det gick ju på Windows 7an i alla fall..

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Varför måste de envisas med tiles? Det passar inte i skrivbordsmiljö. Det är ett pekanpassat GUI! Man behöver inte decimeterstora rutor när man använder en mus vars muspekare har en träffpunkt lika stor som pixel. Det räcker med centimeterstora ikoner! Lär bli att man stannar kvar och använder Start8 tills de har lärt sig att de flesta som använder desktops inte vill ha något med det nya gränssnittet att göra. Tror det är dags att de återinför klassiskt läge där man slipper deras äckliga hybridlösningar.

Forskning på ämnet håller inte med dig så det känns lite konstigt att du häver ur dig din åsikt som om den vore rådande fakta. Sedan har du nog lite överdrivet stor skärm om även de minsta rutorna blir 1 dm stora.

Permalänk

Hoppas man ska kunna välja mellan den där och den klassiska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Gillar inte färgerna, det känns som att det är alldeles för starka färger, vill ha något som ger en mer stilren känsla

Själv hoppas jag på att Classic-temat kommer tillbaka. Det är det temat jag tycker är minst i vägen, och jag kör fortfarande med det på Windows 7.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd

Gränssnittet bryr jag mig inte så mycket om, det använder man knappt ändå (spel i fullskärm/programinterface/webbläsare mest). Det jag är sjukt taggad inför är alla tekniska förbättringar under huven, snabbare, säkrare osv. DirectX 12, 64-bit only, mindre disk-footprint, större kompatibilitet med fler enheter, Internet Explorer 12, bättre Windows Update, utökad och förbättrad Windows Store, skalar bättre med olika hårdvara... listan kan göras lååång på allt jag hoppas på

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Själv hoppas jag på att Classic-temat kommer tillbaka. Det är det temat jag tycker är minst i vägen, och jag kör fortfarande med det på Windows 7.

Måste man inte installera 3:e parts program för att kunna ha 3d-liknande kontroller (så som windowblinds och liknande) då temahanteraren i 8.1 inte riktigt klarar av så mycket mer än platta element? Och "flat" är ju tydligen inne, så....

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Ett jävla tjötande om denna start-meny...herregud!

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Själv hoppas jag på att Classic-temat kommer tillbaka. Det är det temat jag tycker är minst i vägen, och jag kör fortfarande med det på Windows 7.

Håller med själv, vill också ha classic temat, mina datorer har sätt likadana ut sen jag började med datorer

Classic tema och en hel blank bagrund

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Skrivet av strejf:

Säg inte att det krävs silverlight för att se det.. Får bara ljud.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I