Sex frågor om högtalare, subwoofers och förstärkare

Permalänk
Medlem

Sex frågor om högtalare, subwoofers och förstärkare

Jag har tänkt att införskaffa mig lite trevligare ljud till datorn i form av två högtalare och möjligtvis en subwoofer.

Än så länge har jag kommit fram till att jag antagligen ska ha passiva studiomonitorer en passiv subwoofer (eller är det en konstig ide i kombination med studiomonitorer?) och en förstärkare då jag även är ute efter att förstärka mina hörlurar när jag vill använda dem. Om man har en förstärkare så borde man enkelt kunna switcha mellan högtalare och hörlurar tänker jag.

Mina frågor:

  1. USB eller S/PDIF?

  2. Kommer något (mjukvara främst antar jag) att krångla (eller fungera annorlunda) när man använder USB eller S/PDIF? Kommer det att vara precis lika straight forward som att sätta hörlurarna i 3,5 mm tele-jacket på moderkortet? Inga spel som kommer att krångla t.ex.?

  3. Vad händer ifall man aktiverar "Loudness Equalization" i Windows? Hade det fungerat alls? Tänker att signalen skickas som rätt så "raw" (bit perfect) ifrån datorn med USB och S/PDIF och effekter i Windows ignoreras?

  4. Skulle det bli konstigt om man körde passiva studiomonitorer (kopplade till förstärkaren) och en aktiv subwoofer?

  5. En passiv subwoofer till förstärkare, vad använder den för kontakt?

  6. Det verkar finnas massor olika kontakter (banan, kläm, skruv..) till högtalare.. Det går att blanda dem hur man vill som jag förstått (om man har banan i ena och skruv i andra änden på sladden)? Kanske behöver löda och hålla på då? Adaptrar?

Tacksam för svar!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av guran33:

Jag har tänkt att införskaffa mig lite trevligare ljud till datorn i form av två högtalare och möjligtvis en subwoofer.

Än så länge har jag kommit fram till att jag antagligen ska ha passiva studiomonitorer en passiv subwoofer (eller är det en konstig ide i kombination med studiomonitorer?) och en förstärkare då jag även är ute efter att förstärka mina hörlurar när jag vill använda dem. Om man har en förstärkare så borde man enkelt kunna switcha mellan högtalare och hörlurar tänker jag.

Mina frågor:
USB eller S/PDIF?

S/PDIF om du vill använda ditt interna ljudkort och USB om du vill använda ett USB-ljudkort, det gör ingen skillnad mer än skillnaden i kvalitet mellan ljudkorten.

Citat:

Kommer något (mjukvara främst antar jag) att krångla (eller fungera annorlunda) när man använder USB eller S/PDIF? Kommer det att vara precis lika straight forward som att sätta hörlurarna i 3,5 mm tele-jacket på moderkortet? Inga spel som kommer att krångla t.ex.?

Jo, se bara till att (aktivera och-) välja rätt utgång som standard så ska det ju stanna på den.

Citat:

Vad händer ifall man aktiverar "Loudness Equalization" i Windows? Hade det fungerat alls? Tänker att signalen skickas som rätt så "raw" (bit perfect) ifrån datorn med USB och S/PDIF och effekter i Windows ignoreras?

Vet ej. Signalen skickas inte obehandlad med S/PDIF och med USB så blir den ju behandlad i USB-ljudkortet, är det inbyggt i förstärkaren så får ju den ljudet obehandlat.

Citat:

Skulle det bli konstigt om man körde passiva studiomonitorer (kopplade till förstärkaren) och en aktiv subwoofer?

Nej, passiva högtalare och aktiv sub är det normala för exempelvis hembioanläggningar och liknande. Passiva subbar är väldigt ovanligt.

Citat:

En passiv subwoofer till förstärkare, vad använder den för kontakt?

En högtalarkontakt, men det är sällan förstärkare har högnivåutgångar för subben.

Citat:

Det verkar finnas massor olika kontakter (banan, kläm, skruv..) till högtalare.. Det går att blanda dem hur man vill som jag förstått (om man har banan i ena och skruv i andra änden på sladden)? Kanske behöver löda och hålla på då? Adaptrar?
[/LIST]

Kontakterna gör ingen skillnad egentligen, det viktiga är att de får bra kontakt och inte riskerar att ramla ur. Beroende på vad du har för anslutningar på förstärkaren så passar olika kontakter bättre eller sämre. Billigare förstärkare har exempelvis ofta klämlist-kontakter och de fungerar bäst utan plugg med bara lite avskalning på kabeln. Skruvkontakter passar bra med ren kabel men ännu bättre med banankontakter.

Permalänk
Medlem

Grejen om du köper en stereoförstärkare idag med hörlursutgång så är det oftast ingen separat hörlursförstärkare inbyggd i stereoförstärkaren utan det enda du får är en volymkontroll typ. Satsa på aktiva studiomonitorer och sedan skaffar du en O2+ODAC. När du använder hörlurarna så har du dom inkopplade, när du vill lyssna på högtalarna så kopplar du in dom. På så sätt får du skitbra hörlursförstärkare och skitbra DAC till både högtalare och hörlurar.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

S/PDIF om du vill använda ditt interna ljudkort och USB om du vill använda ett USB-ljudkort, det gör ingen skillnad mer än skillnaden i kvalitet mellan ljudkorten.

Jag hade tänkt att använda S/PDIF-utgången jag har inbyggd på moderkortet isf. Menar du att det är bättre kvalite om man skaffar ett USB-ljudkort och sedan kopplar till den externa förstärkaren?

Skrivet av snajk:

Vet ej. Signalen skickas inte obehandlad med S/PDIF och med USB så blir den ju behandlad i USB-ljudkortet, är det inbyggt i förstärkaren så får ju den ljudet obehandlat.

Bara det är så gott som obehandlat till och med den externa förstärkaren vore det väl optimalt. Jag gillar dock att använda "Loudness Equalization" ibland..

Skrivet av snajk:

Nej, passiva högtalare och aktiv sub är det normala för exempelvis hembioanläggningar och liknande. Passiva subbar är väldigt ovanligt.

Skrivet av snajk:

En högtalarkontakt, men det är sällan förstärkare har högnivåutgångar för subben.

Ok, jag tror att jag börjar förstå något. Jag har sett förstärkare som har en RCA-utgång på baksidan (t.ex. denna), antar att de inte driver en subwoofer utan bara är till för att skicka ljudet så får den aktiva subwoofern sedan förstärka det själv?

Det pratas en del om att ljudet blir "färgat" men jag antar att en subwoofer inte har så många frekvenser att färga ändå (tänkte att det blir konstigt om man har olika högtalare och olika förstärkare i varje)..

Skrivet av snajk:

Kontakterna gör ingen skillnad egentligen, det viktiga är att de får bra kontakt och inte riskerar att ramla ur. Beroende på vad du har för anslutningar på förstärkaren så passar olika kontakter bättre eller sämre. Billigare förstärkare har exempelvis ofta klämlist-kontakter och de fungerar bäst utan plugg med bara lite avskalning på kabeln. Skruvkontakter passar bra med ren kabel men ännu bättre med banankontakter.

Ok, ska kolla efter banan-kontakt då om det är bäst. Det optimala är väl såklart att ha samma kontakt i båda ändar dock så att det blir enklare att köpa kablar.

Skrivet av Kalium:

Grejen om du köper en stereoförstärkare idag med hörlursutgång så är det oftast ingen separat hörlursförstärkare inbyggd i stereoförstärkaren utan det enda du får är en volymkontroll typ. Satsa på aktiva studiomonitorer och sedan skaffar du en O2+ODAC. När du använder hörlurarna så har du dom inkopplade, när du vill lyssna på högtalarna så kopplar du in dom. På så sätt får du skitbra hörlursförstärkare och skitbra DAC till både högtalare och hörlurar.

Ja det var lite trisst att höra, isf är det lika bra jag kör på aktiva studiomonitorer. Antar att de också har RCA-utgång för subwoofers?

Min tanke var ifrån början att ha en extern förstärkare där man enkelt kunde switcha emellan högtalare och hörlurar som man ville. Din lösning låter som att man får hålla på och fippla med kontakter och kablar emellan varje byte?

Tack för svaren!

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

S/PDIF om du vill använda ditt interna ljudkort och USB om du vill använda ett USB-ljudkort, det gör ingen skillnad mer än skillnaden i kvalitet mellan ljudkorten.

Som jag förstått det så får du samma signal i USB som du får med S/PDIF bara två olika kablar. Båda är digitala och identiska det som skiljer är eventuella störningar.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Titan Xp, 32Gb @ 3333MHz, mITX Asus Strix Z270I, Jonsbo UMX1 Plus, Corsair SF600

Permalänk
Medlem
Skrivet av guran33:

Jag har tänkt att införskaffa mig lite trevligare ljud till datorn i form av två högtalare och möjligtvis en subwoofer.

Än så länge har jag kommit fram till att jag antagligen ska ha passiva studiomonitorer en passiv subwoofer (eller är det en konstig ide i kombination med studiomonitorer?) och en förstärkare då jag även är ute efter att förstärka mina hörlurar när jag vill använda dem. Om man har en förstärkare så borde man enkelt kunna switcha mellan högtalare och hörlurar tänker jag.

Mina frågor:

  1. USB eller S/PDIF?

  2. Kommer något (mjukvara främst antar jag) att krångla (eller fungera annorlunda) när man använder USB eller S/PDIF? Kommer det att vara precis lika straight forward som att sätta hörlurarna i 3,5 mm tele-jacket på moderkortet? Inga spel som kommer att krångla t.ex.?

  3. Vad händer ifall man aktiverar "Loudness Equalization" i Windows? Hade det fungerat alls? Tänker att signalen skickas som rätt så "raw" (bit perfect) ifrån datorn med USB och S/PDIF och effekter i Windows ignoreras?

  4. Skulle det bli konstigt om man körde passiva studiomonitorer (kopplade till förstärkaren) och en aktiv subwoofer?

  5. En passiv subwoofer till förstärkare, vad använder den för kontakt?

  6. Det verkar finnas massor olika kontakter (banan, kläm, skruv..) till högtalare.. Det går att blanda dem hur man vill som jag förstått (om man har banan i ena och skruv i andra änden på sladden)? Kanske behöver löda och hålla på då? Adaptrar?

Tacksam för svar!

Vad hade du tänkt dig som förstärkare? Jag utgår från någon form av hemmabio-reciever här eftersom det brukar vara vanligast.

1. Beror på hur du har tänkt koppla. Med USB blir det Dator ---> USB DAC ---> Digital SPDIF/Optiskt (alternativt Analogt) ---> Förstärkare ---> Högtalare
Med SPDIF/Optiskt kan du skippa USB DAC steget och koppla direkt till förstärkare. Kopplar du digitalt blir det ingen skillnad i ljudet oavsett eftersom din förstärkare i så fall sköter omvandlingen till analogt. Enda marginella skillnaden att en USB DAC kan ha bättre stöd för diverse flerkanals-ljudtekniker än det integrerade ljudkortet i din dator har.

2. Funkar exakt lika bra, bara att välja rätt enhet i ljudinställningarna.

3. Ingen aning tyvärr.

4. Funkar alldeles utmärkt.

5. Vanlig högtalarkabel, dock är det väldigt ovanligt med passiva subwoofers. Vanliga hemmabio-recievers har sällan utgångar för det ändamålet vilket gör att du i såna fall måste koppla in på vanlig förstärkt utgång avsedd för högtalare. Det funkar men är inte nån vidare bra lösning. Skaffa en aktiv subwoofer istället så är det bara att koppla in på pre-out utgången från förstärkaren.

6. Rent ljudtekniskt är det ingen skillnad vilken kontakt du använder så länge som du får bra kontakt. Recievers har vanlig skruvkontakt för "main" högtalare (brukar vara kläm-kontakt för zon 2 om det finns), det funkar utmärkt att bara skala av en bit av kabeln och skruva fast. Vill man göra det lite snyggare eller bara mera praktiskt kan man ju använda banan-kontakt. Du kan blanda friskt utan problem.