Microsoft kontrar Google Chromebook med prispressade datorer

Permalänk
Melding Plague

Microsoft kontrar Google Chromebook med prispressade datorer

Hotet från Google Chromebook får Microsoft att reagera och att i samarbete med partner pressa priserna på bärbara datorer. Samtidigt planeras Windows-surfplattor för så lite som 99 dollar.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Alltid bra med mer konkurrens! Hoppas det blir AMD baserat men något säger mig att det blir trötta Intel Atom i dessa..

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Jag skulle gissa att om Microsoft inte ska tappa för stort grepp om marknaden att nästa version av Windows kommer inte gå att sälja för runt tusen kronor eller mer. Vill de ge de en ärlig chans så borde de ge bort det grattis och tjäna pengar på andra saker som onlinetjänster eller liknande, men utan gå in-app-purchase.

De som jobbar med sin dator kommer Windows vara självklart men jag syftar på vanligt folk som bara surfar och betalar räkningarna. Jag är övertygad att de gamla traditionella sättet att tjäna pengar kommer inte fungera i framtiden för Microsoft om de inte vill förlora mer av marknaden i en ännu större takt.
Ska bli intressant hur som helst.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem

Punkt 1-3 säger ju samma sak.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Konkurrens är bra! Fattar inte riktigt vad man ska ha en Chromebook till men...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av strejf:

Konkurrens är bra! Fattar inte riktigt vad man ska ha en Chromebook till men...

Skickades från m.sweclockers.com

Allt förutom spel, vilket antagligen är den största marknaden.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

bra! för chrome OS är inget vidare.. windows 8 är ju lite bättre pga stödet för program men chrome OS sköter sig jävligt bra annars, kan de inte släppa billiga datorer med gratis windows 7 på istället?

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Jag blir inte riktigt klok på Microsoft. Först ger de sig in på "app"-marknaden där program skall installeras via en appstore precis som Andriod och iOS och då är det bäst. Nu skriver de att deras OS är bättre än ChromeOS för att man kan installera fullvärdiga program. De verkar vara en aningens konfysa.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mr_Lazy:

Jag blir inte riktigt klok på Microsoft. Först ger de sig in på "app"-marknaden där program skall installeras via en appstore precis som Andriod och iOS och då är det bäst. Nu skriver de att deras OS är bättre än ChromeOS för att man kan installera fullvärdiga program. De verkar vara en aningens konfysa.

Det är väl snarare så att Microsoft försöker framhäva att på deras enheter kan man göra allt. Både vara produktiv och leka. Både skrivbordsprogram och appar. Har sett flera reklamsnuttar som framhäver just det. "Work AND play".

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Inaktiv

Chromebook och liknande är ju Netbooks med nytt namn. Konstigt utveckling må jag säga...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Alltid bra med mer konkurrens! Hoppas det blir AMD baserat men något säger mig att det blir trötta Intel Atom i dessa..

Hoppas kan man ju alltid. Intel måste se till att göra något drastiskt om de vill att deras Atom prollar skall bli ett alternativ i framtiden då fler och fler program och OS baseras på tyngre grafiska gränssnitt.
Har provat deras senaste Atom modeller lanserade '14 med Win 8.1 och visst är de strömsnåla men man skall orka arbeta med dem också, flytet i gränssnitt finns liksom inte där. Vilket det gör på ARM/Chromebooks med annat OS.
AMD's dito är mycket bättre på den grafiska biten och snarlik på CPU-delen, drar dock lite mer ström men det är det värt för att saker och ting skall flyta på när man arbetar/surfar.

Just nu får man söka med lykta och fackla om man skall hitta ett AMD-baserat tablet/surfplatte-alternativ. Intel har hela Europa i sitt våld så EU-domslutet kom några år för sent kan man säga.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Alltid bra med mer konkurrens! Hoppas det blir AMD baserat men något säger mig att det blir trötta Intel Atom i dessa..

Låg värme är viktig speciellt i billiga skitdatorer där de ogillar att lägga pengar på kylning . Och amds atom motsvarighet låg ju en aning högre än atom i swec testet. (stationära varianten)
Men det hade varit kul med amd i fler bärbara, så att man inte behöver leta efter det som det känns som ibland

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Låg värme är viktig speciellt i billiga skitdatorer där de ogillar att lägga pengar på kylning . Och amds atom motsvarighet låg ju en aning högre än atom i swec testet. (stationära varianten)
Men det hade varit kul med amd i fler bärbara, så att man inte behöver leta efter det som det känns som ibland

Men då var den även snabbare har jag för mej.

Visa signatur

3570k 4.7 ghz - ASUS 660ti - 4*4gb - 840 250gb
Citera för svar
/Jacob

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Det är väl snarare så att Microsoft försöker framhäva att på deras enheter kan man göra allt. Både vara produktiv och leka. Både skrivbordsprogram och appar. Har sett flera reklamsnuttar som framhäver just det. "Work AND play".

Skickades från m.sweclockers.com

mjo visst, men kan de inte koncentrera sig på att göra en sak och göra det bra

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Hejjar nästan på Microsoft lite här. Tycker "molndatorer" såsom chromebooks är ett steg tillbaka i utvecklingen och påminner en bit om terminalstationer från förr.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Swedish Berserk:

Alltid bra med mer konkurrens! Hoppas det blir AMD baserat men något säger mig att det blir trötta Intel Atom i dessa..

Chromebooks har väl endera använt ARM Cortex A15 (Samsung), men det vanligaste har väl varit Core-baserad Celeron som prestandamässigt springer cirklar kring Atom/Jaguar i interaktiva applikationer som typiskt trådar dåligt?

Skrivet av strejf:

Det är väl snarare så att Microsoft försöker framhäva att på deras enheter kan man göra allt. Både vara produktiv och leka. Både skrivbordsprogram och appar. Har sett flera reklamsnuttar som framhäver just det. "Work AND play".

Hur skiljer det sig från en Chromebook? Det är en inte längre sant att man måste vara uppkopplad för att använda en Chromebook, finns rätt många offline appar. Allt fler skolor går ju all-in på Google Docs. Skolan där mina barn går kör de Google Docs på MBA, inte mig emot då man får en MBA för skattemedel men begriper inte varför de inte använder Chromebooks i stället om man hade någon prismedvetenhet.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Alltid bra med mer konkurrens! Hoppas det blir AMD baserat men något säger mig att det blir trötta Intel Atom i dessa..

Nya generationens Atom är inte trötta så vet inte var du fått det ifrån.

Med tanke på din avatar så förstår jag var du står..

Dold text
Permalänk
Avstängd

Fast även om icke-datorintresserade kopplar senaste Windows med Windowsspel och Windowsprogram, så betyder inte det att en Windowsdator är kompatibel med alla Windowsprogram.

Försök göra något annat med sådana här Win8 datorer, än vad man kan göra med en Chromebook eller Androiddator!
Någon som fotobehandlat eller redigerat film, kanske spelat några spel på en sådan här ASUS X102 eller dess gelikar?

Elektronikladorna är ju proppade med sådan orkeslösa datorer, både bärbara och stationära.

Red: Länk till datorn på bilden

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av jOnÄTÄn:

Låg värme är viktig speciellt i billiga skitdatorer där de ogillar att lägga pengar på kylning . Och amds atom motsvarighet låg ju en aning högre än atom i swec testet. (stationära varianten)
Men det hade varit kul med amd i fler bärbara, så att man inte behöver leta efter det som det känns som ibland

Visst är det så men AMD plattform är snabbare och drar bara lite mer ström.

Skrivet av Agile:

Nya generationens Atom är inte trötta så vet inte var du fått det ifrån.

Med tanke på din avatar så förstår jag var du står..

Dold text

Blir så trött på sådana här kommentarer. Har du inget bättre att skriva?

Med tanke på din kommentar så är du fullt nöjd med bara dyra Intel produkter på marknaden och ingen valfrihet då med andra ord.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Skrivet av Fafne:

Försök göra något annat med sådana här Win8 datorer, än vad man kan göra med en Chromebook eller Androiddator!
Någon som fotobehandlat eller redigerat film, kanske spelat några spel på en sådan här ASUS X102 eller dess gelikar?

Japp. Kört Windows Movie Maker och Photoshop. Dessutom kodat Java/OpenGL, men Eclipse gick risigt på den låga upplösningen,
kört hela Half-Life (1:an), haft som MinecraftServer (Den klarade två spelare bra, med tre spelare blev det laggigt).
-Och detta var på min LG X110 från 2008, med enkelkärning Atom på 1.6GHz, 1GB ram och sämsta tänkbara 1024x600 TN panel.
Min nya HTPC kör den senaste tvåkärniga Atom i 2.4GHz och 8GB minne. Den kör utan problem en webserver och ett par MC servrar
samtidigt som den spelar HD film på TVn.
Med en liten SSD och hygglig panel så duger dessa till väldigt mycket.
Om din länkade ASUS hade haft 6cells batteri, SSD, och skalat bort en centimeter på tjockleken då hade den varit perfekt för mig.

/Emu

Visa signatur

Programmerare, prestandatestare. Australien. Grönt te och lakrits.
----------------------------------------------------------------
7800X3D. 32GbRam. 2+4Gb M2 + 18Gb. 43" 4K. RTX4070Super. S23 Ultra.
Lödstation, Oscilloscop och en massa olika microcontrollers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fafne:

Fast även om icke-datorintresserade kopplar senaste Windows med Windowsspel och Windowsprogram, så betyder inte det att en Windowsdator är kompatibel med alla Windowsprogram.
http://www.netonnet.se/ItemExtraImages/dator/laptop/touchskar...

Försök göra något annat med sådana här Win8 datorer, än vad man kan göra med en Chromebook eller Androiddator!
Någon som fotobehandlat eller redigerat film, kanske spelat några spel på en sådan här ASUS X102 eller dess gelikar?

Elektronikladorna är ju proppade med sådan orkeslösa datorer, både bärbara och stationära.

Red: Länk till datorn på bilden

haswells integrerade klarar av de flesta nyare spelen på low faktiskt så spela går ju om man inte är kräsen och så brukar oftast dessa datorer köras med lägre upplösta skärmar vilket minskar belastningen på den integrerade cpu'n, men man får ju vad man betalar för

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Det är väl snarare så att Microsoft försöker framhäva att på deras enheter kan man göra allt. Både vara produktiv och leka. Både skrivbordsprogram och appar. Har sett flera reklamsnuttar som framhäver just det. "Work AND play".

Skickades från m.sweclockers.com

Är detta jag inte förstår.
Om du ska jobba, inom ett företags utrustning, så vill de absolut INTE ha något lek och blä. Dessutom är det kul att se de trycka in det i en 32BG SSD. Blir nog ont om plats för även textdokument rätt fort. Och resten av hårdvaran lär inte orka något vettigt. Så du har nu fått en som egentligen inte kan ett dugg.

Tycker Microsoft gör exakt samma miss IGEN, som med Windows 8. De ska vara och göra ALLT, halv bra eller sådär.
Våga satsa på en riktigt bra produkt, med EN specifik inriktning, även om de kanske kan göra annat. Men hellre rejält bra på en sak, och okej på andra än dåligt på mycket.

Jag har inget tvivel på att man kan göra mer i Windows 8, OM man har rätt hårdvara under. En bra haswell med ordentlig disk så visst, då kan du göra en hel del, med bra batteritid och allt. Lägg till ett diskret grafikkort så har du en mindre spel maskin, som också kan göra kontors jobb helt okej. Men en Atom/Celeron med kan inte göra mer än en Chromebook, oavsett OS, eftersom hårdvaran inte kan mer. De kan däremot bli kanonbra Office och arbetsdatorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Det är väl snarare så att Microsoft försöker framhäva att på deras enheter kan man göra allt. Både vara produktiv och leka. Både skrivbordsprogram och appar. Har sett flera reklamsnuttar som framhäver just det. "Work AND play".

Skickades från m.sweclockers.com

Vänta lite nu här va, denna artikel handlar om sjukt prispressade enheter som ska konkurrera med Chromebook eller hur? Det spelar ju ingen roll om Windows datorerna är kompatibel med fler spel till exempel om datorn ändå kommer vara så seg att den inte duger än till mer än 720p videor och Office. Det du kommer spela är ju lika simpla och lättdrivna spel att dom ändå kan köras på Chromebook (finns väl appversioner för dom flesta lättdrivna spelen idag).

"Work AND play" fungerar mer som ett argument om vi pratar om dyrare datorer, men något för under 2k, njae.

Permalänk
Avstängd

"Windows-surfplattorna "Stream" på sju och åtta tum för så lite som 99 dollar, eller strax under tusenlappen inklusive moms."

Då artikeln handlar om Windows åtta så är det skrivet på så sätt att man får intrycket att dessa plattor kommer ha Windows åtta, och då är det ett givet köp i mitt tycke. Jag kommer stå och rycka i dörren när de släpps
Men om skribenten menar att windows är windows (så han inte behöver säga att han byter samtalsämne när han börjar prata om en annan sort) så kanske de kommer ha det där andra... sämre OS:et... Vad heter det? Windows bajs?, heter det va?
Om det är bajs på plattorna så är 1000kr inte billigt.

Jag är på det klara med att flera i tråden kan klargöra vad de finner troligt, men jag undrar alltså om det är någon som VET eller har mer detaljerad info?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Friterad:

Vänta lite nu här va, denna artikel handlar om sjukt prispressade enheter som ska konkurrera med Chromebook eller hur? Det spelar ju ingen roll om Windows datorerna är kompatibel med fler spel till exempel om datorn ändå kommer vara så seg att den inte duger än till mer än 720p videor och Office. Det du kommer spela är ju lika simpla och lättdrivna spel att dom ändå kan köras på Chromebook (finns väl appversioner för dom flesta lättdrivna spelen idag).

"Work AND play" fungerar mer som ett argument om vi pratar om dyrare datorer, men något för under 2k, njae.

Om plattan går att spela på är för många helt oviktigt. Att den är kompatibel med de program man använder på arbetsplatsen är däremot ett stort plus.
De flesta större företag har massa konstiga internsystem som har byggts på i omgångar sedan 80 talet. De funkar bara på windows så du inte ens kan kolla din mail med en android platta.
Det finns också väldigt många allmänna program som bara fungerar på windows.
Att plattan inte har så mycket muskler spelar inte sån stor roll då det att ta med sig saker som man gjort på jobbet och kunna titta på det i samma program som man gjorde det istället för i någon mysko viewer är djävligt stort.
Om det är full windows åtta till ett pris som inte är rena fantasipriset (surface) utan istället kostar hälften eller en tredjedel av vad nexus7 och ipad mini gör så kommer de sälja så in i helvete!
Men de beror som sagt på om det är riktiga åtta eller bajs på dem.

Permalänk
Avstängd

Anledningen till att man köper en Chromebook är för att det inte är Windows.

Mamma ville ha en ny dator, och jag bönade och bad henne att välja en Chromebook. Hon gick och köpte en Chromebook och är väldigt nöjd.

Det ändå hon gör är ändå att använda webben, så då fungerar Chrome OS alldeles utmärkt.

Nu slipper jag agera teknisk support, jag slipper fixa virus, spyware, popups, att datorn är seg, hålla koll på att allt är uppdaterat, och rensa toolbars och skit.

Jag säger inte att Windows är dåligt, men folk är efterblivna, så då är det bättre att dom kör Chromebook så jag slipper att dom ska tjata på mig hela tiden att fixa deras jävla dator.

Permalänk
Avstängd

Det kanske är Nokia X OS:et aka Android Open Source Project (AOSP) med all Microsoft bloatware från Winphone, inlklusive det fula Metro/Modern/Touch First.

Eftersom ICA kan sälja Androidsurfplattor för dryga femhunderingen, så borde Microsoft kunna sälja samma Kinatillverkade plattor med NokiaX/AOSP för en tusenlapp.

Det borde ju bli rena vinsten för MS: 1. De kommer ju ha ett vinstpåslag i klass med Apple och iphone, 2. De kan sprida Bing, IE Skydrive/Onedrive och Outlook till fler användare och få reklamintäkter från reklamen i tjänsterna...

Visa signatur
Permalänk
Datavetare
Skrivet av Swedish Berserk:

Visst är det så men AMD plattform är snabbare och drar bara lite mer ström.

Kan man inte ana en viss bias i det uttalandet?

Titta på SweC och TechSpot test av Athlon 5350, båda jämför också mot J1900.

Båda plattformarna är designade för stationära, vilket betyder att komponenterna inte alls är lika strömoptimerade som de skulle vara i en liten laptop. Så hur liten är skillnaden i strömförbrukning om man bara tittar på CPU-delen? En modern CPU drar bara några tiotals mW i "idle" så man kan sätta den förbrukningen till noll, så en hyfsad approximation är att det vi ser för "idle" är vad allt utom CPU-delen drar. Båda dessa tester får ungefär samma resultat, så det verkar finnas en viss giltighet i mätningarna.

Max CPU-last
J1900: 5W
5350: 15W (200% mer)

CPU och GPU-last
J1900: 10-15W
5350: 20-23W

Nu var det mest CPU-delen som diskuterades, hur kan 200% högre förbrukning var "lite"? Framförallt om man analyserar prestandasiffrorna lite mer, när klarar sig Silvermont bra? Jo, heltalsintesiva saker som inte är så pass triviala att de kan köra uteslutande ur L1-cache (). Silvermont är inte speciellt optimerad för flyttal och krypto. Vad är mest relevant i en Chromebook?

Jag gillar verkligen Jaguar och tror att AMD kan få till något riktigt bra med den arkitekturen om de bara försöker. Men just nu är det inte så konstigt att de knappt existerar i laptops för just nu är det en produkt som har strömförbrukning ungefär som en Haswell baserad Celeron och (heltals)prestanda ungefär som Silvermont. Prismässigt ligger alla dessa på ungefär samma nivå, vilket betyder att det tyvärr inte finns någon rationell anledning att välja AMD...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Kan man inte ana en viss bias i det uttalandet?

Titta på SweC och TechSpot test av Athlon 5350, båda jämför också mot J1900.

Båda plattformarna är designade för stationära, vilket betyder att komponenterna inte alls är lika strömoptimerade som de skulle vara i en liten laptop. Så hur liten är skillnaden i strömförbrukning om man bara tittar på CPU-delen? En modern CPU drar bara några tiotals mW i "idle" så man kan sätta den förbrukningen till noll, så en hyfsad approximation är att det vi ser för "idle" är vad allt utom CPU-delen drar. Båda dessa tester får ungefär samma resultat, så det verkar finnas en viss giltighet i mätningarna.

Max CPU-last
J1900: 5W
5350: 15W (200% mer)

CPU och GPU-last
J1900: 10-15W
5350: 20-23W

Nu var det mest CPU-delen som diskuterades, hur kan 200% högre förbrukning var "lite"? Framförallt om man analyserar prestandasiffrorna lite mer, när klarar sig Silvermont bra? Jo, heltalsintesiva saker som inte är så pass triviala att de kan köra uteslutande ur L1-cache (). Silvermont är inte speciellt optimerad för flyttal och krypto. Vad är mest relevant i en Chromebook?

Jag gillar verkligen Jaguar och tror att AMD kan få till något riktigt bra med den arkitekturen om de bara försöker. Men just nu är det inte så konstigt att de knappt existerar i laptops för just nu är det en produkt som har strömförbrukning ungefär som en Haswell baserad Celeron och (heltals)prestanda ungefär som Silvermont. Prismässigt ligger alla dessa på ungefär samma nivå, vilket betyder att det tyvärr inte finns någon rationell anledning att välja AMD...

Kom inte och säg att jag är bias för det är jag inte. Vill inte du se mer AMD i bärbara datorer eller är man biased om man vill det?

I samma test finns även prestandasiffror också.

Du får aningen mer prestanda med en AMD eller hur? Enligt nyheten gällde detta mest prispressade datorer så varför då inte använda AMD? I en bärbar dator är inte lite mer strömförbrukning så allvarligt som det är i en surfplatta där låg strömförbrukning är mycket mer viktigt dessutom.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Swedish Berserk:

Kom inte och säg att jag är bias för det är jag inte. Vill inte du se mer AMD i bärbara datorer eller är man biased om man vill det?

I samma test finns även prestandasiffror också.

http://static.techspot.com/articles-info/806/bench/Synthetic_...

http://static.techspot.com/articles-info/806/bench/Synthetic_...

http://static.techspot.com/articles-info/806/bench/Synthetic_...

Du får aningen mer prestanda med en AMD eller hur? Enligt nyheten gällde detta mest prispressade datorer så varför då inte använda AMD? I en bärbar dator är inte lite mer strömförbrukning så allvarligt som det är i en surfplatta där låg strömförbrukning är mycket mer viktigt dessutom.

Alla tester som har med grafik att göra visa att ingen av plattformarna är ens nära att fungera för PC-spel, båda fungerar för de spel du hittar på Windows Store och i Chrome store. Varför väljer du inte ut testet där de kollar hur lastad CPUn blir när man tittar på film eller JavaScript prestanda (men även JS benchmark innehåller tyvärr rätt mycket flyttalstester medan JS som det används i webbplatser ytterst sällan använder något annat än heltal)? Det som spelar roll för de saker som dessa CPUer används för är pris, batteritid, storlek/vikt och prestanda i webbläsare och "vanliga" applikationer som MS Office. Ingen (statistiskt sett) kommer köra race-tracing eller sitta och koda film på en billig laptop, så att Athlon 5350 är snabbare på sådana saker visar bara att man optimerat för fel saker. Silvermont suger på flyttal för Intel ansåg att det var onödigt att spendera transistorer på detta då det ändå inte kommer används, i stället lade man det på saker som L2-cache (Silvermont har halva latensen mot Jaguar, den har även högre L2-bandbredd men det är inte alls lika viktigt).

Jag vill verkligen att AMD ska rycka upp sig, men jag tänker alltid välja den plattform som är bäst för mig (och under Athlon tiden var det definitivt AMD) oavsett vem som är tillverkare. Silvermont kan utan problem sitta i fläktlösa bärbara, Athlon 5350 har en TDP som i princip är totalt utdöd på allt utom >=14" laptops (vilket i sin tur är ett segment på väg ut).

Ibland undrar man om AMD vill köra företaget in i väggen, ta deras kommande ARM-baserade servers: enligt AMDs egna uppskattningar så kommer den Cortex A57 baserade server som man planerar att lansera i höst vara ganska mycket långsammare (SpecInt_rate2006) än den Silvermont baserade server Intel lanserade hösten 2013 och TDP beräknas vara 30W (vilket är samma som Intels Avoton) WTF!
Varför inte basera sina servers på Jaguar-kärnorna i stället, de stödjer redan 64-bitars och Jaguar har definitivt en bättre L2-cache design än dagens Cortex A15 (Cortex A57 är i princip en A15 med 64-bitrs stöd).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer