Permalänk
Medlem

Dator stänger av sig vid spel

Hej! Jag vet att det finns massor av andra trådar om samma sak, men jag har gjort den mesta av felsökning som rekommenderats tidigare.
Problemet är att datorn startar om sig om jag spelar spel, ibland kan det ta lång tid innan datorn startar om sig ibland kan den starta om sig redan vid huvudmenyn i spelet.

Spec:
Intel i7 3770K @ 3,50, 1155 Socket
Processorkylare är standard Intel
Gigabyte GA-B75M-D3H Modekort
Cooler Master GX Lite 500W nätaggregat
ASUS NVIDIA GeForce GTX 750Ti
2st 4GB DDR3 RAM Corsair Vengance 1600Mhz
2st Kingston SSD 120GB
1st Western Digital SATA3 500GB
2st Samsung SATA3 250GB Varav en är avstängd.
Noctua NF-B9 chassifläkt
Samt en DVD ROM som är avstängd.
Varför jag stängt av DVDn och en HDD är bara mitt försök och se om nätaggregatet inte var tillräckligt...

Det jag har gjort än så länge:
Jag har stängt av Automatic restart under Startup and Recovery för att försöka få fram en bluescreen, men jag får fortfarande ingen bluescreen. Datorn startar bara om sig. Har uppdaterat allt jag kan komma på, bios, modekort, grafik etc.

Har kört Prime95 för att se CPU temperaturen:
http://imgur.com/lUKqCP2
Vad jag förstår så är det för hög temperatur. Jag slog också av turbo i bios för då låg temp på ca 90C...
Men när jag kör Intel Processor Diagnostic tool så får jag inget fel på temperaturen:
http://imgur.com/73NyrnH
Här är en bild på min Idle temp också:
http://imgur.com/crT88t3

Har också testat grafikkortet med Furmark och jag tycker inte att temperaturen drar iväg.
http://imgur.com/XbtqIFO

Spelen jag spelat när datorn lägger av är t.ex ARMA3 och DayZ. Men lägger även av när jag kör andra spel. När jag har hunnit se vilken temp jag har när jag kört ARMA3 så har CPUn legat på 68-70C.

Det jag ska testa nu är att applicera ny kylpasta på processorn och göra ren processorfläkten igen. Men ni kanske har andra ideér om vad som kan vara fel? Är nätaggregatet tillräckligt?

Permalänk
Medlem

Ja du. Skulle säja Cooler Master GX Lite 500W nätaggregat då det är den ända snabba ide jag kan komma på.
Dina temp i prime95 C inte så höga. Att Arma3 äter CPU belastning till frukost är ingen förvåning, men om du inte får högre temp...

Första taken var felaktigt monterad cpu kyöare. Sen PSU.
Skulle kunna vara ett trasigt krafikkort också men kanske inte så troligt. Men Furmark/kombuster fungerar inte att testa med. Det testar bara vissa delar samt att du måste välja vilken mjukvara som den ska köra via. (den testar typ INTE ALS MINNENA PÅ KORTET. något jag har efterfrågat)

Edit:
Sry for raging. I still find it hard to get a working gpu mem test software.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk

Luktar starkt åt nätaggregat hållet. Testa med ett annat för att utesluta att det är den.

Permalänk
Skrivet av hACmAn:

Ja du. Skulle säja Cooler Master GX Lite 500W nätaggregat då det är den ända snabba ide jag kan komma på.
Dina temp i prime95 C inte så höga. Att Arma3 äter CPU belastning till frukost är ingen förvåning, men om du inte får högre temp...

Första taken var felaktigt monterad cpu kyöare. Sen PSU.
Skulle kunna vara ett trasigt krafikkort också men kanske inte så troligt. Men Furmark/kombuster fungerar inte att testa med. Det testar bara vissa delar samt att du måste välja vilken mjukvara som den ska köra via. (den testar typ INTE ALS MINNENA PÅ KORTET. något jag har efterfrågat)

Edit:
Sry for raging. I still find it hard to get a working gpu mem test software.

Om det skulle vara grafikkortet så skulle datorn åtminstone få bluescreen. I detta fall så stänger den ner plötsligt, så det låter som PSU.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren!
Men vad menar ni med att temp inte är så hög i Prime95? är inte 80-90C ganska hög temp för CPUn?

Efter att jag applicerade ny pasta och gjorde ren processorkylaren så fick jag ner temperaturen något och fläktarna når inte alls lika hög RPM. Men datorn startar fortfarande om efter ett tags spelande.

Vad rekommenderar ni för PSU? Jag har kört diverse PSU calculators och de flesta säger att jag kräver något högre än bara 500W.
Jag kan få tag på en Corsair CX600W v2 billigt men frågan är om den PSUn skulle göra någon skillnad? Det är ju Corsairs budget serie.

Permalänk
Medlem

Ta en kik på windowsloggen också.. kan stå intressanta saker där ibland

Permalänk
Skrivet av Andr:

Tack för svaren!
Men vad menar ni med att temp inte är så hög i Prime95? är inte 80-90C ganska hög temp för CPUn?

Efter att jag applicerade ny pasta och gjorde ren processorkylaren så fick jag ner temperaturen något och fläktarna når inte alls lika hög RPM. Men datorn startar fortfarande om efter ett tags spelande.

Vad rekommenderar ni för PSU? Jag har kört diverse PSU calculators och de flesta säger att jag kräver något högre än bara 500W.
Jag kan få tag på en Corsair CX600W v2 billigt men frågan är om den PSUn skulle göra någon skillnad? Det är ju Corsairs budget serie.

cpu:n borde inte klocka ner sig eller helt stänga av sig förens den är en bit över 100'C så det är väl i stort sätt uteslutet att det är CPUn som är ditt problem.
Jag skulle också gissa att det är nätagget det är nåt fel på då du inte får bluescreen..

Visa signatur

CPU: Intel i5 4670k @4,3Ghz Moderkort: Asus Z87-A, RAM: Corsair vengance 4x4Gb 1333Mhz, GPU: Asus GTX 780 OC@1170Mhz, SSD: Samsung 840 EVO 250GB, HDD: 3TB 3,5" 7200rpm, PSU: EVGA SuperNOVA G2 850W, CPU-kulare: Noctua NH-U12P, Chassi: Fractal Design Define R4 White, Skärm 1: Qnix 27'' 1440p Evolution ll SE Matte @100Hz(max 113Hz), skärm 2: LG 21,5''LED 1080p TN@60 Hz. Qpad QH-90, Func KB-460 MX Red

Permalänk
Medlem

Tog en titt i Event Viewer som Khaduran nämnde och där har jag en del fel på critical:
Kernel Power ID41
The system has rebooted without cleanly shutting down first. This error could be caused if the system stopped responding, crashed, or lost power unexpectedly.

Tyvärr verkar det vara ett generisk error windows ger om datorn stängs av, men en del googlande på problemet verkar peka på ett PSU problem.

Så åter igen, kan någon rekommendera ett bra nätaggregat? Då det antagligen är det som är felet.
Kan som sagt få tag på ett Corsair CX600W v2 billigt men vill veta om det verkligen är bra?

Permalänk
Medlem

CoolerMaster B 500W har hittills inte svikit mig

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andr:

Tog en titt i Event Viewer som Khaduran nämnde och där har jag en del fel på critical:
Kernel Power ID41
The system has rebooted without cleanly shutting down first. This error could be caused if the system stopped responding, crashed, or lost power unexpectedly.

Tyvärr verkar det vara ett generisk error windows ger om datorn stängs av, men en del googlande på problemet verkar peka på ett PSU problem.

Så åter igen, kan någon rekommendera ett bra nätaggregat? Då det antagligen är det som är felet.
Kan som sagt få tag på ett Corsair CX600W v2 billigt men vill veta om det verkligen är bra?

Jag brukar rekommendera XFX Core-serie, då de är bra kvalitet utan att kosta för mycket. Körde ett 650W länge, tills jag flyttade det till lillebrors låda, när jag köpte modulärt Antec HCG620m istället. (Också väldigt bra, men kosta lite mer).

XFX: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=734270

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Jag gjorde nyligen en uppgradering till mitt system, det var både för att jag ville ha ett mer säkert mobo med SATA 3 och PCI-E x3, USB 3, UEFI osv osv, och för att jag fått en massa blåskärmar det senaste året.

När jag testade min nya GPU med den gamla mobo+CPU kombon (i5 750 + Gigabyte Ga-p55-ud3) så kunde jag knappt logga in med lösenord i Windows på min SSD innan datorn rebootade på en millisekund. Testade en gammal Wininstall som låg på min lagringsdisk och då var det mer stabilt, men jag kunde fortfarande inte ens titta på videoklipp på nätet eller spela spel, då dog den utan förvarning.

Sen körde jag igång den nya setupen (i sign) och då verkade det funka perfekt, fram tills jag hade lirat något krävande (Star Citizen, Watch Dogs med mod) i cirka 30 min, då dog den igen. Blev rätt besviken och började undra om det var mitt trogna nätagg som börjat ge vika, då jag haft det i drygt fyra år, eller om det var det nya 780Ti:t som strulade.

Jag hade misstankar om att grafikkortet kunde vara källan till problemet men då skulle jag ju antagligen fått blåskärm, nu var det bara som en fingerknäppning och datorn startar om innan man hinner reagera. Anledningen till mina misstankar om kortet var något i Unigine Valley som jag antar är en sorts artefakter. Terrängen (typ bakgrunden i 3D) långt bort från kameran blinkade oregelbundet men fort som fan, men allt annat såg superbra ut och riggen fick bra poäng.

Nu har jag testat mindre krävande spel, typ Spore (gammalt) och The Stanley Parable (som går på Sourcemotorn), och då funkar det utan några som helst problem i flera timmar utan någon reboot.

Kommer testa igen i kväll fast med de spel som gav mig omstarter tidigare.
I alla fall så känns det verkligen om om nätdelen är den som inte pallar med den nya kraftigare setupen när man drar på med grafiken...

Tänkte att det kanske var CPUn som överhettades då jag inte har hunnit byta ut Intels stockkylare som kom med den nya i5:an, men den verkar inte alls nå högre än 60-70C som är normalt under vanligt spelande med den fjuttiga kylaren på.

Visa signatur

[i7 7700K][Asus STRIX Z-270F][16GB Corsair Vengeance DDR4 3200M][MSI 2080 DUKE][WD 1TB][970 Pro m.2 500G][EVGA 750 G2][27" 1440p 144hz ASUS][Cooler Master HAF932][Win 10][Z-5500]

Permalänk
Medlem

Jag tror fortfarande nätaget. Då menar jag inte att det är för lite W utan snarare att det kan vara skadat/trasigt.
Två programvaraör för att se blue screnns
www.nirsoft.net/utils/blue_screen_view.html
samt
http://www.resplendence.com/whocrashed

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Entusiast

Jag misstänker också agget och som tidigare föreslagits så föreslår jag XFX's Core series-agg, riktigt bra agg för priset med den enda nackdelen att de inte är modulära.
Vill du ha ett billigt modulärt agg så skulle jag köra på Corsair CX 450/500M (Inte utan M), det är en uppdatering på den gamla CX-serien och har enligt min erfarenhet inte haft några problem men det kommer väl i så fall efter en tid, hittills så verkar de helt okej i alla fall.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Nu har jag skaffat ett XFX Core Edition 650W och "installerat" det men nu problemet är bara värre, nu kan jag inte starta något spel utan att datorn startas om. Och ibland så startar den om flera gånger under uppstart. Den har till och med startat om när jag bara använt firefox

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andr:

Nu har jag skaffat ett XFX Core Edition 650W och "installerat" det men nu problemet är bara värre, nu kan jag inte starta något spel utan att datorn startas om. Och ibland så startar den om flera gånger under uppstart. Den har till och med startat om när jag bara använt firefox

Satt i alla strömkablar från PSUn till moderkortet?

Visa signatur

Intel 3570K + CM 212 EVO - Corsair 16GB - Asus GTX 660Ti OC - Gigabyte Z77X-D3H - Sandisk 240GB -
WD Green 7,5TB - E9 580W - Antec P182 - Acer XF240H

Permalänk
Medlem

Om du har haft igång datorn (min 30min) kan du sedan starta om den utan problem ? kan du inte det så är det värme relaterat.

Kolla på alla kontakter så det inte är ett stift som är bränt. (dålig kontakt)

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sputte:

Satt i alla strömkablar från PSUn till moderkortet?

Japp, redan kollat det flera gånger. Tog ur alla kablar och satte i dem igen för att se till att de satt korrekt.

Ja jag kan starta om den utan problem efter 30min.

Permalänk
Medlem

Klocka ner processorn och lämna mycket spelrum.

EDIT:
Det är väl lika bra att också testa varje ramsticka enskilt i första porten.

Visa signatur

Quake, världens bästa e-sport!
5800x @ 4.85Ghz 1.4v // 2070 super @ 1935Mhz 0.875v // 4x8Gb 3733 cl16-16-16-32 @1.42v

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anton_Cimex:

Klocka ner processorn och lämna mycket spelrum.

EDIT:
Det är väl lika bra att också testa varje ramsticka enskilt i första porten.

Har testat starta datorn och spela med båda RAM stickorna separat och datorn startar om efter några minuters spelande..
Hur klockar man ner processorn och vad får jag reda på då?

Finns det något sätt att försöka felsöka moderkortet? Eller kan det vara så att jag fått ett defekt exemplar av XFX aggregatet?

Jag får ju ingen blåskärm hur jag än gör och det enda som står i eventloggen är samma som jag fick tidigare:
Kernel Power ID41
The system has rebooted without cleanly shutting down first. This error could be caused if the system stopped responding, crashed, or lost power unexpectedly.

Permalänk
Medlem

Kan du ha datorn igång hur länge som helst så länge du inte spelar?
Funkar filmtittande, surfande osv.?

Visa signatur

CITERA MIG SÅ ATT JAG HITTAR TILLBAKA!
| MSI B550 Gaming Plus | Ryzen 5 5600x | Strix RTX 4080 | 32GB Corsair Vengeance | EVGA Supernova G2 850W | ROG Chakram (liten joystick ju!!) | L33T Muninn Headphones | KeyChron K3 | Predator X34 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Andr:

Nu har jag skaffat ett XFX Core Edition 650W och "installerat" det men nu problemet är bara värre, nu kan jag inte starta något spel utan att datorn startas om. Och ibland så startar den om flera gånger under uppstart. Den har till och med startat om när jag bara använt firefox

1. koppla bort alla kablar till komponenterna ifrån agget (inkl strömkabel)

2. ta ur batteriet ur moderkortet

3. tryck ett par gånger på Power knappen

4. sätt tillbaka allting på sin plats, kontrollera, glöm ej 4/4pins kontakt till mobot (bredvid/ovanför cpun)

5. kolla så att kablarna sitter oderntligt på gpun

6. starta datorn igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

1. koppla bort alla kablar till komponenterna ifrån agget (inkl strömkabel)

2. ta ur batteriet ur moderkortet

3. tryck ett par gånger på Power knappen

4. sätt tillbaka allting på sin plats, kontrollera, glöm ej 4/4pins kontakt till mobot (bredvid/ovanför cpun)

5. kolla så att kablarna sitter oderntligt på gpun

6. starta datorn igen

Gjorde detta och fick vid uppstart att jag hade resetat BIOS, valde "use optimized defaults and reboot" men tyvärr hjälpte det inte, datorn startade om sig efter en stunds spelande.

Jag kan använda datorn så länge jag bara surfar och lyssnar på musik, den har startat om sig när jag tittat på film. Det var en 720p film i vlc.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Andr:

Gjorde detta och fick vid uppstart att jag hade resetat BIOS, valde "use optimized defaults and reboot" men tyvärr hjälpte det inte, datorn startade om sig efter en stunds spelande.

Jag kan använda datorn så länge jag bara surfar och lyssnar på musik, den har startat om sig när jag tittat på film. Det var en 720p film i vlc.

kollat drivrutiner?

vad får du för temperaturer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

kollat drivrutiner?

vad får du för temperaturer?

Har nyligen uppdaterat alla drivrutiner jag kan tänka mig och kollade igen och det finns inte några nyare för moba.

Tog en skärmdump på temperaturerna efter att ha kört Prime95 30min:
http://imgur.com/QHvynNr
Jag vet inte riktigt vad all betyder dock

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Andr:

Har nyligen uppdaterat alla drivrutiner jag kan tänka mig och kollade igen och det finns inte några nyare för moba.

Tog en skärmdump på temperaturerna efter att ha kört Prime95 30min:
http://imgur.com/QHvynNr
Jag vet inte riktigt vad all betyder dock

fortfarande för hög temp på cpun.

Hur har du gjort rent kylaren?

applicerat ny kylpasta? (riskorn metoden)

är du säker på att kylaren har god kontakt med cpun?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

fortfarande för hög temp på cpun.

Hur har du gjort rent kylaren?

applicerat ny kylpasta? (riskorn metoden)

är du säker på att kylaren har god kontakt med cpun?

Ja jag har applicerat ny kylpasta och gjort ren kylaren (intel standard kylare). Hjälpte lite att applicera ny kylpasta, idle temp gick ner och den når inte lika hög temp när jag spelar något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andr:

Har testat starta datorn och spela med båda RAM stickorna separat och datorn startar om efter några minuters spelande..
Hur klockar man ner processorn och vad får jag reda på då?

Finns det något sätt att försöka felsöka moderkortet? Eller kan det vara så att jag fått ett defekt exemplar av XFX aggregatet?

Jag får ju ingen blåskärm hur jag än gör och det enda som står i eventloggen är samma som jag fick tidigare:
Kernel Power ID41
The system has rebooted without cleanly shutting down first. This error could be caused if the system stopped responding, crashed, or lost power unexpectedly.

Såg att det att det inte gick att klocka fullt ut med den styrkretsen, vet inte vad jag ska säga då. Får följa någon guide för att lära dig BIOS/UEFI.

Tänkte om det var den som var boven, kanske om CPUn råkar vara något måndagsex som inte hanterar speedstep/boost så bra Fast speedstep är kanske inte aktiverat.
I.o.m. att din processor går varm tycker jag att du ska testa det som står här. Ta ev. bort chassisidan för att få bättre luftflöde medans du testar.

Kanske är nå fel på moderkortet (vilket jag tror mest på nu), går dock inte att felsöka om du inte har liknade hårdvara du kan utesluta med.

Visa signatur

Quake, världens bästa e-sport!
5800x @ 4.85Ghz 1.4v // 2070 super @ 1935Mhz 0.875v // 4x8Gb 3733 cl16-16-16-32 @1.42v

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Andr:

Ja jag har applicerat ny kylpasta och gjort ren kylaren (intel standard kylare). Hjälpte lite att applicera ny kylpasta, idle temp gick ner och den når inte lika hög temp när jag spelar något.

provat med att ta ur cpun och monterat om?