Asus PB279Q ger 4K AHVA för 7 990 kronor

Permalänk
Melding Plague

Asus PB279Q ger 4K AHVA för 7 990 kronor

Inom kort anländer de första 4K-upplösta skärmpanelerna med AHVA-teknik. Asus är med på noterna och förbereder en ny mellanklassare i 27 tum.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Helt klart intressant

Visa signatur

CCNP R&S

Permalänk
Discokungen

Det tar sig, sade pyromanen! Trevlig utveckling!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Det kommer ju typ en ny 4K skärm i veckan nu

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Och skönt att se att Asus inser att vesa fäste är inget man bör snåla på!

Skall innom en snar framtid skaffa en nyare skärm eller 2

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk
Medlem

Intressant. Undrar hur den ter sig med ghosting som VA-paneler annars kan lida väldigt mycket av.

Visa signatur
Permalänk
Discokungen
Skrivet av Hagis2k:

Och skönt att se att Asus inser att vesa fäste är inget man bör snåla på!

Skall innom en snar framtid skaffa en nyare skärm eller 2

Det är väl bara Samsung som snålar med det i dem här prisklassen? Skärmen måste verkligen vara höj och sänkbar annars överlever man knappt.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Det där är ju AUO:s version av IPS, har inga VA-egenskaper egentligen.

Permalänk
Medlem

Många som säger "vad ska du med 4k till idag när typ inget stödjer/funkar med det?" i dessa 4k-trådar.

Men min förhoppning är att om 4k blir standard, så kommer den generella massan (a.k.a. pöbeln) vilja ha snabbare grafikkort, vilket i sin tur kommer driva på utvecklingen av "next gen" grafikkort!

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Många som säger "vad ska du med 4k till idag när typ inget stödjer/funkar med det?" i dessa 4k-trådar.

Men min förhoppning är att om 4k blir standard, så kommer den generella massan (a.k.a. pöbeln) vilja ha snabbare grafikkort, vilket i sin tur kommer driva på utvecklingen av "next gen" grafikkort!

För min del är det endast större skrvbordsyta som lockar. Är trött på min eyefinityrigg nu, vill ha något kompaktare

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk

Förvirad

Suck vilken djungel det är just nu på skärm fronten.

Priser på 15 000 kr och priser på 5000 kr omg.

Sen olika tekniker.

Spelskärm och inte spelskärm.

Man vågar ju inte köpa en skärm för 5000 kr för det känns som det inte är kvalité.

Sen en fråga till någon här.

Är här någon som har en skärm och hur är det med allt på skrivbordet.
Hur ser det ut ?

Saker är väl smått.

Aktivitetshanteraren ?? hur liten är den ??

Ser man vad där står ??

Permalänk
Medlem
Skrivet av asard1212:

Suck vilken djungel det är just nu på skärm fronten.

Priser på 15 000 kr och priser på 5000 kr omg.

Sen olika tekniker.

Spelskärm och inte spelskärm.

Man vågar ju inte köpa en skärm för 5000 kr för det känns som det inte är kvalité.

Sen en fråga till någon här.

Är här någon som har en skärm och hur är det med allt på skrivbordet.
Hur ser det ut ?

Saker är väl smått.

Aktivitetshanteraren ?? hur liten är den ??

Ser man vad där står ??

Allt på skrivbordet skalar bra som jag använder förutom mumble.

Aktivitetshanteraren ser ut som i vilken annan upplösning som helst.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBE:

Det där är ju AUO:s version av IPS, har inga VA-egenskaper egentligen.

Jag är helt borta....var flera år sen jag brydde mig om skärmar och då landade jag på IPS för det var så mycket vackrare att sitta och spela min Civ spel.

NU så har jag noll aning om vad ni alla pratar om. Har inte hängt med. Någon lust att förklara?

Permalänk
Skäggig legend

Herregud vad den är SNYGG!. Högglansvitt bord, två svarta snygga monitorer, Mitt Q-PAD bord och Rival mus, med SS matta tillsammans med denna skönhet till skärm.. YES.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
ASUS Nordic
Skrivet av JBE:

Det där är ju AUO:s version av IPS, har inga VA-egenskaper egentligen.

Mycket riktigt det du säger. AUO äger inte rättigheterna att kommunicera IPS i sin marknadsföring. "VA with In-plane switching" kommer förmodligen bli termen som används för att marknadsföra skärmar med denna panelen.

Permalänk
Avstängd

Frågan är om dess input lag kommer vara som ASUS PB278Q eller sämre... Föregående modellen går åtminstone nästan att spela spel på så om de fortsätter på samma sätt känns denna skärm intressant förutsatt att det inte dyker upp något alternativ med Displayport 1.3 snart.

Visa signatur

Mitt vattenkylda system i väntan på bättre tider:
[CPU:]Intel i5 4690k - 4.9GHz @ 1.3V. [GPU:]CrossfireX R9 290X - 1150MHz/1500MHz [MB:] Asus ROG Maximus VII Ranger Z97 [RAM:] Corsair 2x8GB - CL9 2000 [SSD:] Samsung 840 EVO - 2x250GB [PSU:] NZXT Hale90 80+ Gold 1000W [Audio:]Asus Xonar Essence STX II 7.1 Monitor i väntan på 4K: 1440p X-Star - 120Hz

Permalänk
Discokungen
Skrivet av kinc:

Mycket riktigt det du säger. AUO äger inte rättigheterna att kommunicera IPS i sin marknadsföring. "VA with In-plane switching" kommer förmodligen bli termen som används för att marknadsföra skärmar med denna panelen.

En liten men ack så viktig detalj!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Denna nyhet är väl inte Swec-komplett utan att någon klagar, så jag får väl göra det då..

Den borde ha stöd för Displayport Adaptive-Sync, men jag antar att det är lite för tidigt för det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rildiz:

Jag är helt borta....var flera år sen jag brydde mig om skärmar och då landade jag på IPS för det var så mycket vackrare att sitta och spela min Civ spel.

NU så har jag noll aning om vad ni alla pratar om. Har inte hängt med. Någon lust att förklara?

Denna länk finner jag intressant
http://www.tftcentral.co.uk/articles/content/panel_technologi...

Permalänk
Medlem
  • Paneltyp

  • Storlek

  • Anslutningar

  • Pris

  • Utseende

Frågan är om den fixar 1920x1080 med supersimpel låglatens 2:1-skalning (eller går detta att åstadkomma med OpenGL/Direct3D-inställningar, och låta grafikkortet sköta skalningen istället?).

Väntar med spänning på recensioner. Är den nära nog lika bra i verkligheten som på papper så blir det nog ett köp.

Mitt GTX 780 Ti är dock inte det bästa valet för spel på denna skärm; overkill för 1920x1080, roadkill för 3820x2160.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Har inte förstått problemet en med amd och 4k/60hz kommer denna funka för amd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Navertun:

Har inte förstått problemet en med amd och 4k/60hz kommer denna funka för amd?

AMD har inga problem med 60hz 4k. Det var på AOC's skärm men det är åtgärdat. Finns små buggar med både Nvidia och AMD just nu på 4k men inget som stör allt för mycket.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Isse00:

Frågan är om dess input lag kommer vara som ASUS PB278Q eller sämre... Föregående modellen går åtminstone nästan att spela spel på så om de fortsätter på samma sätt känns denna skärm intressant förutsatt att det inte dyker upp något alternativ med Displayport 1.3 snart.

Ja nästan, men input lag kommer att vara bättre med senare modeller, tror jag.

Och till dig! En sak som jag reagerade på bara. Du sitter med en jättebra dator i sign. men skriver "i väntan på bättre tider"??? Herregud, det är jättemånga som skulle vara överlyckliga om de hade en dator som din...alla vill ha...

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd

Permalänk
Medlem

Jo amd har problem med 60hz 4k.
Jag skickade tillbaka min asus 4k skärm då det inte gick att få 4k 60hz utan att skärmen vart svart var 10 sec och flimmer som gav permanenta ögon skador.

Permalänk
Avstängd

Den saknar både HDMI 2.0 och DisplayPort 1.3.

Sen verkar den ju inte ha VESA Adaptive-Sync (AMD FreeSync) heller.

Nu när dom går över till 4K så känns det som dom fastnat på 60 Hz också.
Skulle vilja se 85, 100 eller 120 Hz.

Permalänk
Medlem

Verkar vara perfekta skärmen för mossan hm.
Jobbar med webdesign, photoshop, fotografering.

Lite dyr dock men allt ser perfekt ut för hennes ändamål.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SolidReactor:

Tackar, verkligen.

Skrivet av rektor:

Den saknar både HDMI 2.0 och DisplayPort 1.3.

Sen verkar den ju inte ha VESA Adaptive-Sync (AMD FreeSync) heller.

Nu när dom går över till 4K så känns det som dom fastnat på 60 Hz också.
Skulle vilja se 85, 100 eller 120 Hz.

Om jag läste rätt så är inte Adaptive-Sync mjukvara endast? Så om så vill så borde det gå att bara "uppdatera" om tillverkaren vill?

Permalänk
Medlem

Skulle man kunna driva 2st såna här skärmar med ett 780 GTX? Nu menar jag inte för spel, utan för "skrivbordsvy".

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schrimp:

Skulle man kunna driva 2st såna här skärmar med ett 780 GTX? Nu menar jag inte för spel, utan för "skrivbordsvy".

Det borde nog gå fint, särskilt som den verkar vara SST. Dock kräver det att du har 2x displayport out på ditt grafikkort, och det är nog ovanligt.
Annars får du koppla en i DP och en i DVI, så får du 60hz på ena och lägre på den andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schrimp:

Skulle man kunna driva 2st såna här skärmar med ett 780 GTX? Nu menar jag inte för spel, utan för "skrivbordsvy".

Om det är ett standardkort med bara en displayport blir det nog svårt att få till i 60Hz iallafall. HDMI-portarna på ett 780 klarar bara 24/30Hz i 4K.

Visa signatur

WS: Asus X570-E, Ryzen 5900x, 2x16GB Ballistix E-die, EVGA 3080 FTW3 Ultra
FS: Asus X370-F, Ryzen 3600, 4x8GB G.Skill Flare, GT710, CM Stacker
HTPC: Asus F2A85-M, A10-5800K, 2x4GB G.Skill 2133MHz