Uppgradering av Kontorsdator > Speldator. Budget 4000:-

Permalänk
Medlem

Uppgradering av Kontorsdator > Speldator. Budget 4000:-

Hej, jag har en kontorsdator (https://www.inet.se/produkt/1517082/vox-pro-i3-win7) som jag nu vill göra om till en speldator. Vad jag hört ska man kunna uppgradera så att det fungerar att spela bl.a. Battlefield. Kan ni ge tips på vilka komponenter i datorn som behöver bytas. Hade tänkt max 4000kr.

Förtydligad rubrik
Permalänk

Jag skulle köpt ett grafikkort, R9 280x http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2266024

Vet du vilka RAM minnen du har? Tänkte i alla fall en uppgradering till 16GB. Alltså 2st 4gb stickor till. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=916997

Permalänk
Medlem

Till att börja med behöver du 1x4gb ram till. Kolla vilken modell som sitter i och komplettera med en likadan ramsticka. Processorn duger att spela med. Det finns kraftfullare cpuer men för att dra nytta av att kunna överklocka dessa behöver du i så fall byta moderkort. Ska du överklocka och skaffa ett grafikkort så behöver du dessutom byta nätaggregat. Jag föreslår att du behåller i3an, skaffar en till ramsticka med 4gb ram som du sen kommer köra i dual-channel. För att se hur du ska installera ram-minnet så att det körs i dual channel kan du kolla i moderkortets manual. Hur som helst så behöver du ett grafikkort. Det mest prisvärda just nu är 280x:
http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/193053-powerc...

Ditt nätagg bör klara av den här uppgraderingen. Dock kommer AMD Tonga släppas i augusti. Prestandan kommer troligen matcha 280x men med markant lägre strömförbrukning och troligen ett lägre pris/samma pris. Det kan vara intressant. Men som sagt. Om du behåller moderkort/cpu så bör nätagget klara av att driva din rigg.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Jag har ett minne på 4 GB. Räcker det med att byta grafikkort och minne? Jag har hört att kanske nätagg ska bytas. Idag har jag 400 Watt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sadrac:

Jag har ett minne på 4 GB. Räcker det med att byta grafikkort och minne? Jag har hört att kanske nätagg ska bytas. Idag har jag 400 Watt.

Som sagt - kolla på det minnet som sitter i datorn och köp ett till, likadant, och sätt i.

Och så ett grafikkort såklart.

Permalänk
Skrivet av GreenSoap:

Jag skulle köpt ett grafikkort, R9 280x http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2266024

Vet du vilka RAM minnen du har? Tänkte i alla fall en uppgradering till 16GB. Alltså 2st 4gb stickor till. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=916997

16GB är verkligen inte nödvändigt för spel, 8GB räcker gott. Bättre att lägga pengar på ett grafikkort då det är vad du är i mest behov av. Observera bara att din processor är någon superkraftfull processor direkt så du kan inte förvänta dig att kunna maxa de nyare spelen, hur bra grafikkort du än köper.

Visa signatur

Chassi: Antec Three Hundred | CPU: Intel i5 2500K @ 4,5GHz | GPU: PowerColor Radeon HD 7970 | Mobo: Asus P8P67 | Skärm: BenQ GL2450 | Nätagg: Corsair TX650

Permalänk
Medlem

Det verkar sitte 1 4GB ram i den, kolla vilket ram-minne det är och köp 1st 4GB till så du får 8GB totalt. Du har ett för klent nätaggregat på 400w för ett 280x så köp ett 260,270/x eller 750,760 till det. det borde landa på runt 2500kr ev lite billigare och är lätt att montera. Borde bli en bra balanserad setup för spel.

Permalänk
Skrivet av Imaculent:

Som sagt - kolla på det minnet som sitter i datorn och köp ett till, likadant, och sätt i.

Och så ett grafikkort såklart.

Inte nödvändigt samma, bara det är samma typ och helst inte ett segare minne då de kör på det minnet med lägst klockfrekvens. Men som sagt, nytt 4GB minne och kanske ett grafikkort i 1200-1500:- prisklassen.

Visa signatur

Chassi: Antec Three Hundred | CPU: Intel i5 2500K @ 4,5GHz | GPU: PowerColor Radeon HD 7970 | Mobo: Asus P8P67 | Skärm: BenQ GL2450 | Nätagg: Corsair TX650

Permalänk
Medlem
Skrivet av antonlundin:

16GB är verkligen inte nödvändigt för spel, 8GB räcker gott. Bättre att lägga pengar på ett grafikkort då det är vad du är i mest behov av. Observera bara att din processor är någon superkraftfull processor direkt så du kan inte förvänta dig att kunna maxa de nyare spelen, hur bra grafikkort du än köper.

Det spelar ingen roll om du kör på ultra eller low, det tar nästan exakt lika mycket processorkraft. Antingen så kan man spela eller så går det inte, och din processor är verkligen inte gjort för att spela. Misstänker att det kommer vara fruktansvärt tråkigt att spela många spel i 25 fps.

Till TS:

Vill du göra det till en speldator som klarar årets spel på ens "low-medium" så behöver du köpa följande:

* 4GB minne, helst likadan som du redan har
* En av följande
- Enormt energisnålt grafikkort, (270x, 280x *KAN* gå, men jag skulle inte ta den risken)
- Nytt nätagg (minst 550w av bra kvalité) + Grafikkort (280x är mest prisvärda för tillfället, därefter Gtx 770)
* Ny processor - här skulle jag tipsa 4670k, den kostar en slant men alternativet är att köpa en begagnad. Du kommer ångra dig om du köper en halvdan I3a, då processor är det svåraste att "uppgradera". (Har du dålig fps pga grafikkortet kan du sänka grafikkvalitén, har du låg fps pga processor kan man endast överklocka, och då måste det vara en K-modell.)

Sammanlagd summa? Någonstans runt 5k~ , höftskott.

Har du inte budget för det skulle jag köpa en sak i taget, ovanifrån neråt. I den här prisklassen skulle jag dock definitivt kolla efter begagnade saker, du kan få allt det jag listade minus processorn (du kan få en äldre generation som endast är några % sämre dock) för 3000kr vid en bra deal. Håll utkik i forumet!

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Det spelar ingen roll om du kör på ultra eller low, det tar nästan exakt lika mycket processorkraft. Antingen så kan man spela eller så går det inte, och din processor är verkligen inte gjort för att spela. Misstänker att det kommer vara fruktansvärt tråkigt att spela många spel i 25 fps.

Till TS:

Vill du göra det till en speldator som klarar årets spel på ens "low-medium" så behöver du köpa följande:

* 4GB minne, helst likadan som du redan har
* En av följande
- Enormt energisnålt grafikkort, (270x, 280x *KAN* gå, men jag skulle inte ta den risken)
- Nytt nätagg (minst 550w av bra kvalité) + Grafikkort (280x är mest prisvärda för tillfället, därefter Gtx 770)
* Ny processor - här skulle jag tipsa 4670k, den kostar en slant men alternativet är att köpa en begagnad. Du kommer ångra dig om du köper en halvdan I3a, då processor är det svåraste att "uppgradera". (Har du dålig fps pga grafikkortet kan du sänka grafikkvalitén, har du låg fps pga processor kan man endast överklocka, och då måste det vara en K-modell.)

Sammanlagd summa? Någonstans runt 5k~ , höftskott.

Har du inte budget för det skulle jag köpa en sak i taget, ovanifrån neråt. I den här prisklassen skulle jag dock definitivt kolla efter begagnade saker, du kan få allt det jag listade minus processorn (du kan få en äldre generation som endast är några % sämre dock) för 3000kr vid en bra deal. Håll utkik i forumet!

Jag hade ett R9 280X samt en i5 3550 och den drog under 400w från väggen vid spelande så jag tror inte att nätagget blir ett problem.

Jag tror också att en i3a räcker rätt så långt iaf till en början.

Har du nå extra lagring annars kan det kämnas lite snålt med 120GB om du ska installra några spel.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Nätdelen borde funka de test jag sett med 280X och i5 så drar hela systemet ca 330W.

Ett i3 system borde ju dra några watt mindre gissar jag. Hur som helst så ska det nog inte vara nått problem. Så länge det inte systemet fylls men en massa hårddiskar och annat.

Känns som att om man nu ska ha i7 och ny nätdel så är det lika bra att bygga ett helt nytt system istället.

Permalänk
Medlem

Jag skulle aldrig i livet ha en dator som är värd typ 5000kr och ett budgetagg som riskerar att bryta ihop och eventuellt ta med sig ett grafikkort eller något liknande i fallet. Men det är ju bara jag..

Med tanke på att sweclockers tester visar upp mot 380w på ett vanligt system med 280x, och då spelade de inte Crysis bland annat. Du kommer heller inte ha en chans att göra minsta lilla överklockning och i och med det missar chansen att få ut mycket mer prestanda till samma pengar.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad, rubrik justerad*

Flyttat till rätt forumdel och lagt till info i rubrik
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...