Permalänk

Dear 780/780 Ti users

Hej kära Sweclockare, nu är det så att jag undrar varför mitt kort inte går ned till idle clock(temp"funtion"), den ligger just nu hela tiden och vandrar på 705mhz och drar massa onödig ström och gör extra värme. Jag vet och har nu läst på extra att kortet i idle när man inte använder det ska gå ned till 324mhz och bör bruka mindre värme. Vad jag nyss läste har alla kort någon slags funtion där dem ska klockas ned vid ej användning.

Först när jag precis installerade Windows för första gången på den här burken låg faktiskt kortet på 324 "såg jag i EVGA Precision" med en temperatur på 25 grader, nu ligger den och luskar mellan 32-33c och det stör mig när jag vet att kortet ska kunna gå lägre i gpu clock, voltage och heat.

Några idéer?

Note: Läste precis på ett annat forum att alla grafikkort ska ha någon slags idle funtion där kortet ska klockas ned.

Visa signatur

Det finns ingen signatur.

Permalänk
Medlem

God morgon!

Jag har både 780 och 780 ti i min ägo, och jag känner igen det du beskriver. Mitt 780 brukar ligga runt 700 vid idle, sjunkit en kort stund ibland för att sedan fastna vid 700 igen. Jag har skyllt det hela på min 4K-skärm och inte lagt nån vidare tanke på det, men jag antar att man borde kunna ställa om kortets strömsparfunktioner genom Nvidia-kontrollpanelen. Har inte möjlighet att själv kika på det nu men kan återkomma om du inte lyckas hitta fram själv.

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Skrivet av Niczo:

God morgon!

Jag har både 780 och 780 ti i min ägo, och jag känner igen det du beskriver. Mitt 780 brukar ligga runt 700 vid idle, sjunkit en kort stund ibland för att sedan fastna vid 700 igen. Jag har skyllt det hela på min 4K-skärm och inte lagt nån vidare tanke på det, men jag antar att man borde kunna ställa om kortets strömsparfunktioner genom Nvidia-kontrollpanelen. Har inte möjlighet att själv kika på det nu men kan återkomma om du inte lyckas hitta fram själv.

Godmorgon var det ja! Mja, jag kan inte hitta någon lösning alls, jag hittade en video på youtube där man tvingade ned gpun med bat filer och sedan tvingade upp den till vanligt igen med återigen en annan bat fil. Det funkade inte alls för mig det heller, skärmen blev svart o.s.v.

Om du lyckas hitta någon lösning eller någonting hade jag blivit jätte glad! För tillfället är problemet oklart.

Visa signatur

Det finns ingen signatur.

Permalänk
Medlem

Vad för upplösning och antal skärmar kör du?

Det brukar finnas någon gräns för kortet där desktopupplösningen anses vara för hög för att kortet ska gå ner i lägsta power state. Fast för gk110 verkar gränsen ligga någorlunda högt, jag kör 2x1920x1080 och mitt kort verkar oftast gå ner i 324MHz när inget tungt sker.

Förut hade programmet nvidia inspector en funktion som hette "multi display power saver". Jag tror den funktionen finns kvar i nyare versioner också, men nu måste man,tror jag, fiffla med programmets överklockningsfunktion för att nå samma resultat.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Skrivet av Teddis:

Vad för upplösning och antal skärmar kör du?

Det brukar finnas någon gräns för kortet där desktopupplösningen anses vara för hög för att kortet ska gå ner i lägsta power state. Fast för gk110 verkar gränsen ligga någorlunda högt, jag kör 2x1920x1080 och mitt kort verkar oftast gå ner i 324MHz när inget tungt sker.

Förut hade programmet nvidia inspector en funktion som hette "multi display power saver". Jag tror den funktionen finns kvar i nyare versioner också, men nu måste man,tror jag, fiffla med programmets överklockningsfunktion för att nå samma resultat.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag kör precis samma som du, två stycken 1920x1080 144hz skärmar, jasså? vart hittara jag detta? Tack på förhand

Blomman

Visa signatur

Det finns ingen signatur.

Permalänk
Medlem

http://www.guru3d.com/files-details/nvidia-inspector-download...
här finns verktyget

Här är en länk till en bild jag gjorde på hur du får fram multi display power saver!

Som sagt, behöver inte använda detta själv (behövde när jag körde SLI GTX 460) men mina skärmar är 60Hz:are så det kan ju mycket väl bero på det!

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem

Jag kör 1440p med ett Gigabyte GTX 780 Windforce och det går snällt ned i idle. Det kan inte vara nån firmware på ASUS korten som strular?

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

Du kanske har perfer maximum performance aktiverat under global settings?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Skrivet av Teddis:

http://www.guru3d.com/files-details/nvidia-inspector-download...
här finns verktyget

Här är en länk till en bild jag gjorde på hur du får fram multi display power saver!

Som sagt, behöver inte använda detta själv (behövde när jag körde SLI GTX 460) men mina skärmar är 60Hz:are så det kan ju mycket väl bero på det!

Okej tack så mycket, ska kolla mer på detta när jag kommer hem med nVidia inspector! Tack så mycket! * Men jag experimenterade lite förut, när jag tog ut en skärm gick den ned till 324 och en temp på 28 grader. *

Skrivet av Stoff3th3m4n:

Jag kör 1440p med ett Gigabyte GTX 780 Windforce och det går snällt ned i idle. Det kan inte vara nån firmware på ASUS korten som strular?

Jag har ett Evga kort, men mycket möjligt. * Men jag experimenterade lite förut, när jag tog ut en skärm gick den ned till 324 och en temp på 28 grader. *

Skrivet av tjobbo:

Du kanske har perfer maximum performance aktiverat under global settings?

http://i.imgur.com/qBDiieK.jpg

Det vet jag inte, ska kolla upp det när jag kommer hem, tack för tipset! * Men jag experimenterade lite förut, när jag tog ut en skärm gick den ned till 324 och en temp på 28 grader. *

Visa signatur

Det finns ingen signatur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjobbo:

Du kanske har perfer maximum performance aktiverat under global settings?

http://i.imgur.com/qBDiieK.jpg

Ska den inte va på detta då eller?

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Skrivet av hznn:

Ska den inte va på detta då eller?

Jag har tyvärr ingen aning, jag kollar i morgon bitti eller något när jag har kommit hem!

Visa signatur

Det finns ingen signatur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hznn:

Ska den inte va på detta då eller?

Jag gillar inte det på "global settings" för kortet spinner upp i clock när man browsar internet etc.
Ställer in det manuellt till spel inne i "program settings" istället!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Medlem

Hallojs, jag har samma "problem". Jag installerade nyligen en del ny hårdvara och körde först en ominstallation för windows utan att blåsa rent hårddisken. DÅ, klockade kortet ned sig till 324Mhz när jag surfade, vilket det aldrig gjort tidigare utan låg som lägst vid 800-gränsen. Sen ominstallerade jag Windows och blåste rent och nu ligger det konstant på 1110Mhz med 1100mV av någon anledning vilket det aldrig gjorde tidigare.

Jag vet att det fungerade som det skulle med 60Hz på skärmen tidigare, men kör 120Hz normalt. However, vid ominstallation så låg den på 324Mhz. Där emellan gjorde jag något (oklart vad) som gjorde att den klockar upp sig till max fabriksöverklockning. Nu har jag äntligen gjort slag i saken och skaffat vatenkylning vilket innebär att kortet ligger på ca 34 grader, men innan var det runt 28.

Har inte ändrat BIOS på kortet (skynet v4), ända som kan ha ändrats är drivrutinena för grafikkortet. Håll mig gärna uppdaterad!

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av kewrabbish:

Jag har tyvärr ingen aning, jag kollar i morgon bitti eller något när jag har kommit hem!

Skrivet av tjobbo:

Jag gillar inte det på "global settings" för kortet spinner upp i clock när man browsar internet etc.
Ställer in det manuellt till spel inne i "program settings" istället!

Men det ska väl vara på "prefer maximum performance" ?

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk

Nu är jag hemma, tog lite tid tyvärr.
Den har alltid stått på "Adaptive"

Visa signatur

Det finns ingen signatur.