Fat32 på 750GB HDD och 500GB SSD?

Permalänk
Avstängd

Fat32 på 750GB HDD och 500GB SSD?

Såg på ett stereo(audiofil) forum att någon ville använda en Samsung EVO240 500GB SSD till sin Bladelius Embl
Stackaren hade fått för sig att SSD:er ger bättre ljud än roterande diskar.

Problemet är att Mediaspelaren Embla endast klarar Fat32 formaterade diskar.

Hade i bakhuvudet att det inte går med stora diskar och Fat32.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Microsoft har blockerat så att de vanliga inbyggda sätten bara kan formatera små diskar till fat32. Tror gränsen är runt 32 GB. Du får ladda ned nått program fixar det. Kanske går i dos men har inget koll på det.

Du kanske missade något när du använde Gparted i Linux Mint.

Ta bort alla partitioner på disken först. Kolla sen i diskhanteraren i Windows hur det ser ut. Gör diskhanterare fönstret större så du inte missar något på nedre halvan. Diskar / partitoner ska synas på 2-3 ställen. Beroende på vilken man högerklickar på så får man upp olika alternativ i menyn som dyker upp.

Sen vet jag inte om själva mediaspelaren har nån gräns för hur stora diskar den klarar av. Man får helt enklet formatera disken till fat32 och testa.

Edit:
Såg prisjakt länken nämna 64GB till 2TB så den verka säga att det borde funka när man väl lyckat formatera disken rätt.

Permalänk
Medlem

Bättre ljud blir det väl på sätt och vis.. då det susande ljudet från hårddiskar försvinner.
Beror ju som sagt hur bra ljuddämpad prylen är

Permalänk
Medlem

Här verkar finnas en del bra information som kanske är användbar:

http://hi-fi-avenue.blogspot.se/2011/07/bladelius-embla-all-i...

Bl.a detta (kanske inte är det du letar efter):

The Embla’s internal memory is flash-based and is expandable from 32GB to 2TB.

Streaming from a laptop

When you use a laptop to stream music to the Embla, you have to use the USB input located in the middle of the row of inputs.

I used J River as the music player and the sampling frequency shown on the touch screen was 48KHz. Bladelius has confirmed that 48KHz is the standard sampling rate for this particular USB input.

The sound quality was okay, but since it could not stream at higher sampling rates, I decided to try the other USB input.

Using a thumb drive or external hard disk

The second USB input is located just below the power cord connection. First I plugged in a USB-powered 500GB Western Digital external hard disk. Nothing happened, so I telephoned Eugene Ngoh who told me that I had to use an external hard disk with its own power supply.

Then I plugged in a 4GB thumb drive. Again nothing happened, so I telephoned Eugene again and he told me that the thumb drive had to be in FAT32 format. I googled around and found out that some thumb drives are in the exFAT or the so-called FAT64 format which is not currently compatible with all USB inputs.

I looked around my drawer and found an old Kingston 2GB thumb drive which had some hi-res music files stored in it. I plugged it into the Embla - and it worked.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem

Testat om du kan formatera den via diskpart? CMD programvara.

Permalänk
Medlem

Det var mysko att det inte gick. Har detta blivit nyligen?
Jag vet att jag haft en 500GB extern disk med Fat 32 för inte så länge sedan och det funkade prima

Visa signatur

Intel 3570K + CM 212 EVO - Corsair 16GB - Asus GTX 660Ti OC - Gigabyte Z77X-D3H - Sandisk 240GB -
WD Green 7,5TB - E9 580W - Antec P182 - Acer XF240H

Permalänk
Skrivet av Sputte:

Det var mysko att det inte gick. Har detta blivit nyligen?
Jag vet att jag haft en 500GB extern disk med Fat 32 för inte så länge sedan och det funkade prima

tror alla externa HD kommer med disken formaterad till fat32 som default.

om de inte ändrat på det de senaste 2 åren eller nått.

min 1gb externa hd var iaf formaterad fat32

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

tror alla externa HD kommer med disken formaterad till fat32 som default.

om de inte ändrat på det de senaste 2 åren eller nått.

min 1gb externa hd var iaf formaterad fat32

Kommer oftast i NTFS format om man inte köper en "MAC" anpassad hårddisk som kommer med deras egna filsystem.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.