Är det fel att använda ett för "starkt" Nätaggregat?

Permalänk
Medlem

Är det fel att använda ett för "starkt" Nätaggregat?

Hej!

Undrar ifall det finns några nackdelar med att använda t.ex. ett AX1200 för att driva ett system som kanske inte kräver mer än 3-400w.

Är det på någotvis korkat mer än att man betalar mer än vad som faktiskt behövs?

Tackar på förhand

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Du förlorar pengar i onödan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Inga direkta nackdelar förutom att de blir onödigt dyrt vid inköp. Dessutom blir ju effektiviteten i den lägre ju mindre belastat agget är, så du kommer att "elda åt kråkorna" så att säga.

Visa signatur

Win 10: Ryzen 5800X | Ek Supreme, EK SE 240,Corsair XR5 360, Laing DDc2 m. Petras tech top | ASROCK RX 6900 XT Phantom Gaming OC @2710/2100 | HyperX Fury Black 3600MHz 32Gb | Gigabyte X570 Aorus Elite
Win 98: Celeron 533MHz@800MHz | ASUS CUSL-2 | Voodoo 3 3000@186MHz | 384Mb PC100 | Creative CT4810
DOS: Compaq Presario 433: Intel DX2 66MHz | 4Mb ram | Sound Blaster 16 | 200 Mb HDD

Permalänk

Har för mig att vissa nätagg inte har speciellt bra verkningsgrad vid låg belastning, brukar ligga bäst runt 80% om jag inte är helt ute och cyklar. Vet inte hur läget är med Ax1200...

Permalänk
Avstängd

Brukar vara vid 50% ett psu har bäst verkningsgrad..iaf gold/plainum
Spelar iofs ingen roll, vad ska man med ett psu på 1200w när man har ett system som peakar vid 400w?

Permalänk
Medlem
Skrivet av potatis mos:

Har för mig att vissa nätagg inte har speciellt bra verkningsgrad vid låg belastning, brukar ligga bäst runt 80% om jag inte är helt ute och cyklar. Vet inte hur läget är med Ax1200...

Vid 50% belastning har väl de flesta nätagg bra verkningsgrad ? om det nu inte är ett nätagg som är kasst oavsett belastning.
Brukar väl vara vid 25% belastning och lägre som verkningsgraden är sämre?
Har för mig att en del nätagg också stänger av sig om man har för låg belastning. Så man kan inte ha ett 800W agg för att bara driva en Raspberry Pi eller dyl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makn:

Brukar vara vid 50% ett psu har bäst verkningsgrad..iaf gold/plainum
Spelar iofs ingen roll, vad ska man med ett psu på 1200w när man har ett system som peakar vid 400w?

Skrivet av potatis mos:

Har för mig att vissa nätagg inte har speciellt bra verkningsgrad vid låg belastning, brukar ligga bäst runt 80% om jag inte är helt ute och cyklar. Vet inte hur läget är med Ax1200...

De nätdelar jag tittat på brukar ha bäst verkningsgrad runt 50% eller lägre, men normalt är det ändå endast några få procent skillnad mellan 50% och 90%.

Är man nyfiken finns det mängder av nätdelsrecensioner hos jonnyguru.com där de provkör nätdelarna med olika belastning både varmt och kallt.

Som ett löst exempel tittade jag på ett Coolermaster 750w
87.4% effektivitet vid 740w last och 91% effektivitet vid 300w last.
http://www.jonnyguru.com/modules.php?name=NDReviews&op=Story4...

Om vi leker med tanken att ett svagare agg i samma serie skulle ge 91% vid 300w, så ser skillnaden ur vägguttaget ut så här;
300/0.874 = 343.2
300/0.91 = 329.7
343.2 - 329.7 = 13.5w skillnad

Personligen hade jag brytt mig bra mycket mer om att få ett framtidssäkert agg med större marginaler än att spara upp till 13.5w när datorn körs med last. Oroar man sig för 10-15w bör man nog se över inköp av varenda komponent i datorn och även vilken skärm man väljer.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoltanen:

Hej!

Undrar ifall det finns några nackdelar med att använda t.ex. ett AX1200 för att driva ett system som kanske inte kräver mer än 3-400w.

Är det på någotvis korkat mer än att man betalar mer än vad som faktiskt behövs?

Tackar på förhand

Nja, den strömmängden man sparar in på att matcha ett nätagg optimalt är i praktiken försumbar.
MEN det som många verkar tro, och anföra som argument till att köpa ett extremt överdimensionerat nätagg - framtidssäkerhet, är det sämsta argument som finns.
Framtidssäkerhet och datorer har aldrig gått hand i hand, det gäller även för nätagg.

För att gå ett antal år bakåt i tiden; alla som köpte dyra och "framtidssäkra" nätagg såg sig helt plötsligt sitta med nätagg utan PCI-E 8-pinskontakt som blev en standard. Sen var det antal SATA-kontakter mot antalet 4-pin "Molex". Vidare var det semi-modulära nätagg. Över till fullt modulära nätagg. Sen började man lämna 80+/brons för silver och guld. Japan-kondingar. Semi-passiva nätagg. Platinum-cert kom. Senast var det Haswell-kompatibilitet.
(Sen finns det en massa ytterligare exempel här, strömfördelningen på de olika spänningarna, nya plattformar, fläktstorlek osv. osv.)

Ett klassiskt exempel var när Nvidias 500-serie kom - väldigt många köpte då våldsamt överspecade agg med kommentaren "nästa Nvidiaserie kommer att dra mycket mer ström". Det visade sig ju vara helt fel. Då satt folk på icke-modulära och högljudda nätagg men med ack så många watt.

Visst vet man att man inom några månader ska kasta in 2-3 grafikkort till får man ta med det i beräkningen, fast då är det inte "framtidssäkerhet" utan en medräknad plan.

Visa signatur

Raid is not backup

Permalänk
Medlem

Tack för era svar. Anledningen till att AX1200 var aktuellt berodde på att jag skulle få en till ett överkomligt pris. Efter att ha läst en del och tagit nytta av era kunskaper beslöt jag mig för ett EVGA SuperNova G2 750w istället. Trots priset osv känns AX1200 på tok för overkill och framförallt onödigt!

Tack igen