Köpråd - iMac, MacBook

Permalänk
Medlem

Köpråd - iMac, MacBook

Hej,

Nu ska ni (förhoppningsvis) göra mitt liv lite enklare. Kortfattat så flyttade jag precis till Stockholm, och sitter nu här, nästan utan dator och nästan utan boende. Hemma i Skåne står mitt monster (PC...), och med mig har jag en stenåldrig macbook pro. Då jag kommer flytta rundor en del de kommande året (i Stockholm) så finns inte alternativet att ta upp min trotjänare. Istället sitter jag här i banorna om att skaffa en iMac eller MacBook Pro. Men jag kan inte bestämma mig - och det är de ni förhoppningsvis kan hjälpa mig med.

Jag jobbar som grafisk designer, och sitter mycket med diverse grafik även på min fritid (allt från motion graphics till enkla posters). Spelar också emellanåt med mina kompisar (främst League of Legends, men vill även kunna lira GTA när det kommer). Känner att det är dags att återvända till mitt kära OSX, men vet inte på vilket sätt/vilken modell. Vad hade ni kört på i mitt läge?

Tittat mycket på iMacs (21,5), och rent prestandamässigt är den ju ganska fin. Oh andra sidan är MacBookens retina ganska lockande. Behöver lite andra åsikter, och vilka är bättre att fråga än er expert. Givetvis öppen för andra förslag också.

Mvh

Fonza

Permalänk
Medlem

Orkar du med den lilla skärmen på en bärbar, det är väl det som är frågan. Eller klarar du dig utan att ta med datorn? Den bärbara kan man koppla en skärm om det skulle behövas. Den stationära går inte att omvandla till en bärbar.

Prestanda lär finnas oavsett, och ingendera är nån monsterspeldator. Angående spel så har jag ingen som helst koll, så det får du fråga nån annan.

Permalänk
Medlem

Jag skulle först och främst vilja höra lite hur du tänker kring budget.

En 15" rMBP eller en 21.5" iMac skulle båda klara av det du beskriver galant.

Jag sitter själv på en 13" rMBP och trivs med det. Allt handlar kanske om hur mobil du vill vara, skärmstorlek för "jobb" och så vidare. En extern skärm är alltid en lösning när man ska jobba.

Permalänk

Har nya 15" MBP R med nvidia 1tb halva till bootcamp spel osv 16Gb/2,6Ghz funkar garanterat till dina beskrivna behov

Permalänk
Medlem

iMac-datorer är trevliga då din sittställning blir mer ergonomisk i längden. Men en MacBook PRO är som många säger bärbar, och för mig tog den över min iMacs användningsområden.

Det är rätt skönt att ha en dator som gör allt, dvs både är bärbar men samtidigt har möjligheten till att agera stationär. En MacBook med extern skärm, tangentbord och mus är lika ergonomisk som en iMac, men har dessutom möjligheten till att hänga med in i mötesrummet.

Visa signatur

Sakura gaming: Ryzen 5 5600X, 16GB 3600MHz CL16, RTX 3080, X570 Aorus Elite, 1TB MP600, NH-D15 Chromax, H510, Varmilo VA88M Sakura
Arbetshäst: Macbook Pro 14" M2 Max
Golden oldies: ThinkPad 600, ThinkPad T400, ThinkPad T400s x2, iMac 27" 2010 & 2017, Mac Pro 2010, Mac mini 2011 & 2021, Mac Pro 2012, Macbook Air 13" 2013, Macbook Pro Retina 15" 2013, 2017 & 2019

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aiwi:

Det är rätt skönt att ha en dator som gör allt, dvs både är bärbar men samtidigt har möjligheten till att agera stationär.

Det tyckte jag också i många år. Sedan ett par tre år har jag en iMac som gör "allt" och en Air 13" som jag köpte beg för diverse småkrafs och slösurf i soffan.

Fördelen med det är att man har redundans om ena går sönder.

Permalänk
Medlem

Tack för alla kommentarer!

Skrivet av Perc:

Orkar du med den lilla skärmen på en bärbar, det är väl det som är frågan. Eller klarar du dig utan att ta med datorn? Den bärbara kan man koppla en skärm om det skulle behövas. Den stationära går inte att omvandla till en bärbar.

Prestanda lär finnas oavsett, och ingendera är nån monsterspeldator. Angående spel så har jag ingen som helst koll, så det får du fråga nån annan.

Jag kommer att behålla min gamla MacBook Pro (09') och ha i de få jobbärenden då en bärbar dator behövs. Annars sitter jag på en iMac 27" på jobbet - vilket innebär att datorn jag skall införskaffa enbart kommer att stå hemma. Och då jag inte har något fast hem kommer det bli relevant att flytta ett par gånger per år.

Angående skärm hade jag nog kunnat leva med en 13" retina - men då jag aldrig suttit vid en retina vet jag inte hur klart det är, eller om man överväger det över en iMac's 21.5-skärm.

Skrivet av tussii:

Jag skulle först och främst vilja höra lite hur du tänker kring budget.

En 15" rMBP eller en 21.5" iMac skulle båda klara av det du beskriver galant.

Jag sitter själv på en 13" rMBP och trivs med det. Allt handlar kanske om hur mobil du vill vara, skärmstorlek för "jobb" och så vidare. En extern skärm är alltid en lösning när man ska jobba.

Min budget ligger runt 18000 då en hel del annat också måste inköpas, vilket gör att 15 rMBP med 750-kortet faller bort. Och frågan är om den billiga modellen av 15 rMBP kommer klara mina behov? Sen är frågan också om 8 GB räcker, eller om jag måste köra på 16 GB (oavsett modell). Som det är nu lutar det mer åt en iMac faktiskt, och slå till på något rejält senare när ekonomin är mer som den ska.

Permalänk
Medlem

Maximal prestanda i spel inom din budget borde vara iMac 21.5" med 750M-kortet. Men se till att du väljer ssd-hårddisk om du köper in imac!

Permalänk
Medlem

Skal du spela tar du imacen. Grafikkortet på retinan brukar throttla efter ett tag med påføljande prestandaførlust. Mycket irriterande. Iallafall ær det så i bootcamp.

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fonza:

Tack för alla kommentarer!

Jag kommer att behålla min gamla MacBook Pro (09') och ha i de få jobbärenden då en bärbar dator behövs. Annars sitter jag på en iMac 27" på jobbet - vilket innebär att datorn jag skall införskaffa enbart kommer att stå hemma. Och då jag inte har något fast hem kommer det bli relevant att flytta ett par gånger per år.

Angående skärm hade jag nog kunnat leva med en 13" retina - men då jag aldrig suttit vid en retina vet jag inte hur klart det är, eller om man överväger det över en iMac's 21.5-skärm.

Min budget ligger runt 18000 då en hel del annat också måste inköpas, vilket gör att 15 rMBP med 750-kortet faller bort. Och frågan är om den billiga modellen av 15 rMBP kommer klara mina behov? Sen är frågan också om 8 GB räcker, eller om jag måste köra på 16 GB (oavsett modell). Som det är nu lutar det mer åt en iMac faktiskt, och slå till på något rejält senare när ekonomin är mer som den ska.

Du har inte funderat något på en hackintosh i m-itx/m-atx format? Då kan du ju få en hel del prestanda för gaming och annat för lite mindre pengar än en "riktig" mac. Kräver ju en hel del intresse för att pilla lite innan man är igång dock. Men nu för tiden går det mesta snabbt och smidigt. Jag rekomenderar tonymacx86.com för nybörjare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av malte:

Maximal prestanda i spel inom din budget borde vara iMac 21.5" med 750M-kortet. Men se till att du väljer ssd-hårddisk om du köper in imac!

Bör jag prioritera en SSD över högre minne?

Skrivet av Strukt:

Skal du spela tar du imacen. Grafikkortet på retinan brukar throttla efter ett tag med påføljande prestandaførlust. Mycket irriterande. Iallafall ær det så i bootcamp.

Tack för tipset. Lutar mest åt en iMac faktiskt - känns som den klarar av alla mina behov.

Skrivet av dpa:

Du har inte funderat något på en hackintosh i m-itx/m-atx format? Då kan du ju få en hel del prestanda för gaming och annat för lite mindre pengar än en "riktig" mac. Kräver ju en hel del intresse för att pilla lite innan man är igång dock. Men nu för tiden går det mesta snabbt och smidigt. Jag rekomenderar tonymacx86.com för nybörjare.

Tack för tipset - och jag har övervägt det lite. Men då det kommer bli mindre spelade och mer arbete även hemma tror jag det får bli en mac. Ytterligare en anledning varför jag söker en dator med lite bättre GPU är även för GPU-rendering går relativt mycket snabbare än CPU-rendering. Återigen, tack för tipset men det kommer nog sluta med att en iMac införskaffas till helgen.

Permalänk
Avstängd

iMac om den ska stå hemma. Även om du kommer flytta några gånger den närmaste tiden så är knappast en iMac varken tung eller svår att flytta runt med.

Jag brukade spendera helgerna på en annan ort i ett halvårs tid och då hade ingen laptop, så varje fredag packade jag ner min förra 27" iMac i lådan den kom med och körde 30 mil. Att packa ner och packa upp datorn var det minsta problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barren Wuffet:

iMac om den ska stå hemma. Även om du kommer flytta några gånger den närmaste tiden så är knappast en iMac varken tung eller svår att flytta runt med.

Jag brukade spendera helgerna på en annan ort i ett halvårs tid och då hade ingen laptop, så varje fredag packade jag ner min förra 27" iMac i lådan den kom med och körde 30 mil. Att packa ner och packa upp datorn var det minsta problemet.

Känner också så. Jag har ingen bil här jag är nu, så det blir att flytta den på tåg/buss, men det bör inte vara några problem.

Då är ju frågan om jag ska köpa standardmodellen från Elgiganten för 13k med 1TB HDD och 8GB RAM eller betala 14k för samma dator från Apple, och sedan konfigurera den med större minne och/eller SSD. Kommer det vara värt det?

Permalänk
Medlem

Vad än du gör se till att få med SSD, visst är det skönt med lagring men SSD gör så mycket för prestandan överlag så det går inte att beskriva.

Skrivet av Fonza:

Känner också så. Jag har ingen bil här jag är nu, så det blir att flytta den på tåg/buss, men det bör inte vara några problem.

Då är ju frågan om jag ska köpa standardmodellen från Elgiganten för 13k med 1TB HDD och 8GB RAM eller betala 14k för samma dator från Apple, och sedan konfigurera den med större minne och/eller SSD. Kommer det vara värt det?

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem

SSD är som sagt ett måste. Vad det gäller ramminne så svider det ju att betala 1760:- för att få 16gb istället för 8gb, men eftersom att det inte går att uppgradera ram i efterhand så kanske det går att motivera..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fonza:

Känner också så. Jag har ingen bil här jag är nu, så det blir att flytta den på tåg/buss, men det bör inte vara några problem.

Då är ju frågan om jag ska köpa standardmodellen från Elgiganten för 13k med 1TB HDD och 8GB RAM eller betala 14k för samma dator från Apple, och sedan konfigurera den med större minne och/eller SSD. Kommer det vara värt det?

Om du måste välja så kör på SSD före minnet men så mycket minne som möjligt att ju att föredra.