Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Brainsplitter:

Han var ju ute efter att få reda på skillnaden i spel, så det visar mer än vad någon har skrivit iaf

Det testet säger ingenting om skillnaden i spel. Att testa RAM på det sättet är som att sätta en FX‑8150 mot en 4790K i BF4 på Ultra med ett GT 520 och dra slutsatsen att 8150 och 4790K är lika snabba i spel.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Alling:

Det testet säger ingenting om skillnaden i spel. Att testa RAM på det sättet är som att sätta en FX‑8150 mot en 4790K i BF4 på Ultra med ett GT 520 och dra slutsatsen att 8150 och 4790K är lika snabba i spel.

Kan du länka till ett bra test då enligt dig?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jalle64:

Kan du länka till ett bra test då enligt dig?

Du kan ju kolla här tex. I och för sig ett test av en lekman, men han verkar noggrann och det är väldigt lätt att se vad vi pratar om.
http://www.overclock.net/t/1438222/battlefield-4-ram-memory-b...

I det första testet så kör han med lägre inställningar än i det andra. Det som är intressant när man sänker inställningarna är att man får högre fps och därmed får processorn jobba mer. När processorn flaskar så ser man direkt skillnad på olika ram.
I test två med alla inställningar maxade är det ingen större skillnad. I det testet är det grafikkortet som sätter stopp och då gör det noll skillnad vilket ram du har.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av giplet:

Du kan ju kolla här tex. I och för sig ett test av en lekman, men han verkar noggrann och det är väldigt lätt att se vad vi pratar om.
http://www.overclock.net/t/1438222/battlefield-4-ram-memory-b...

I det första testet så kör han med lägre inställningar än i det andra. Det som är intressant när man sänker inställningarna är att man får högre fps och därmed får processorn jobba mer. När processorn flaskar så ser man direkt skillnad på olika ram.
I test två med alla inställningar maxade är det ingen större skillnad. I det testet är det grafikkortet som sätter stopp och då gör det noll skillnad vilket ram du har.

Hur tänkte du där? CPU:n jobbar inte mer men får större betydelse iom sänkningen av inställningarna och detta är ju ingen nyhet heller, men vem vill köra med de lägre inställningarna bara för att göra en poäng?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jalle64:

Hur tänkte du där? CPU:n jobbar inte mer men får större betydelse iom sänkningen av inställningarna och detta är ju ingen nyhet heller, men vem vill köra med de lägre inställningarna bara för att göra en poäng?

Hur tänkte du!? CPU'n får jobba mer i och med en högre fps. Belastningen på CPU'n ökar. Och det är precis det man vill åt när man vill se minnenas betydelse. Ju mer CPU'n får svettas desto större skillnad.
Poängen är att man kanske vill åt en högre fps och därför sänker inställningarna, eller så har man en klen CPU till att börja med. Det är inte alla som sitter med monsterriggar som SweClockers osv brukar testa grafikkort med.

Jag tycker att testet jag länkade till visserligen är enkelt, men det pekar exakt på när snabba minnen är bra och när de inte gör någon skillnad. Om man ska testa minnenas betydelse så är det väl precis det man ska visa på och inte bara testa en monsterrigg där man inte ser någon skillnad och dra slutsatser av det.

Som jag sagt tidigare så behöver inte snabbare minnen kosta mer, vilket också visar sig här i tråden på ett av de minnen som tipsats om. Varför inte välja ett par snabbare minnen då? Det kan göra skillnad i något spel i framtiden. Vilket budskap är det du försöker förmedla? Att man lika gärna kan köpa första bästa 1600MHz minne? Det är fel.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rotmosmannen:

Om jag vill ha ett nytt RAM-minne vad är mer värt att skaffa MHz eller GB.
Känns som att 16 GB borde räcka och 1800MHz eller 32 GB och 1600 MHz
Till spel!

16GB räcker säkert till dom flesta spel, 32GB det kommer säkert ta ett par år innan spel finns som använder över 16GB.
Star Citizen (alpha) har 12GB rekomenderat.. är säkert det spel som kräver mest just nu.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av giplet:

Hur tänkte du!? CPU'n får jobba mer i och med en högre fps. Belastningen på CPU'n ökar. Och det är precis det man vill åt när man vill se minnenas betydelse. Ju mer CPU'n får svettas desto större skillnad.
Poängen är att man kanske vill åt en högre fps och därför sänker inställningarna, eller så har man en klen CPU till att börja med. Det är inte alla som sitter med monsterriggar som SweClockers osv brukar testa grafikkort med.

Jag tycker att testet jag länkade till visserligen är enkelt, men det pekar exakt på när snabba minnen är bra och när de inte gör någon skillnad. Om man ska testa minnenas betydelse så är det väl precis det man ska visa på och inte bara testa en monsterrigg där man inte ser någon skillnad och dra slutsatser av det.

Som jag sagt tidigare så behöver inte snabbare minnen kosta mer, vilket också visar sig här i tråden på ett av de minnen som tipsats om. Varför inte välja ett par snabbare minnen då? Det kan göra skillnad i något spel i framtiden. Vilket budskap är det du försöker förmedla? Att man lika gärna kan köpa första bästa 1600MHz minne? Det är fel.

Jamen CPU:svettas inte mer än den kan göra maximalt 100%, så hur får du ihop detta? Den går ju redan i fullt när den kör i de högre inställningarna, vilket den även gör i de lägre.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jalle64:

Jamen CPU:svettas inte mer än den kan göra maximalt 100%, så hur får du ihop detta? Den går ju redan i fullt när den kör i de högre inställningarna, vilket den även gör i de lägre.

Varför tror du att CPU'n kör max vid test två? Tvärt om står det i texten att det är GPU'n som begränsar FPS'en.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

För minsta problem brukar man köpa två stickor eftersom det krävs lite mer av CPU:n vid fyra. Dessutom kan man ju i framtiden utöka lättare.

Hmm första gången jag hör om detta med att flera kanaler skulle dra mer prestanda från cpu'n. Källa? Det är inte det att jag inte tror dig, men det hade varit intressant läsning.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av thorsama:

Hmm första gången jag hör om detta med att flera kanaler skulle dra mer prestanda från cpu'n. Källa? Det är inte det att jag inte tror dig, men det hade varit intressant läsning.

Då den måste hantera ytterligare två stickor kräver det mer av CPU:n, inget konstigt med det.

Till Giplet: Du säger att en CPU arbetar mer om man sänker inställningarna eller hur, men detta är ju inte alls sant.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av thorsama:

Hmm första gången jag hör om detta med att flera kanaler skulle dra mer prestanda från cpu'n. Källa? Det är inte det att jag inte tror dig, men det hade varit intressant läsning.

Inte precis dra mer prestanda, men det kommer att bli något långsammare minnesaccess.

Citat:

It's better to use two 2 GB modules -- not for any appreciable speed difference (although there may be a small advantage -- more in a bit) -- but for a more reliable memory subsystem.

Most desktop systems use unbuffered RAM modules -- this results in very large loads on the address and data buses when you have more than two modules installed, and can significantly degrade the signalling on these buses. The memory subsystem "sees' one load per memory chip -- so with two modules installed, that's up to 32 loads (with double-sided modules) ... and with four modules installed that's as many as 64 electrical loads on the bus. Some systems automatically adjust for this higher load by either increasing the voltage a small amount; reducing the clock frequency of the memory (thus slightly slowing it down); or by adding a cycle to the SPD's latency setting (again, slightly slowing it down). These adjustments help keep the memory subsystem reliable -- but mean that 4 x 1 GB modules would be slightly slower than 2 x 2 GB modules on these systems. But regardless of whether there's any timing differences, the memory will definitely be more reliable with only two modules.

Källa: http://www.experts-exchange.com/Hardware/Components/Q_2414876...

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jalle64:

Till Giplet: Du säger att en CPU arbetar mer om man sänker inställningarna eller hur, men detta är ju inte alls sant.

Jo, om lägre inställningar resulterar i högre fps så är det sant. CPU'ns arbete är kopplat till antalet frames som ska renderas. För varje frame måste CPU'n vara delaktig i hur saker har rört sig osv. Så högre fps = mer belastning på CPU'n (om det är samma spel). Det är därför en lägre upplösning gör att CPU'n flaskar snabbare eller att en CPU flaskar när du kör ett grafikkort med 1920x1080 men att samma CPU inte flaskar om du kör 3st 1920x1080 skrämar i eyefinity/surround.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av giplet:

Jo, om lägre inställningar resulterar i högre fps så är det sant. CPU'ns arbete är kopplat till antalet frames som ska renderas. För varje frame måste CPU'n vara delaktig i hur saker har rört sig osv. Så högre fps = mer belastning på CPU'n (om det är samma spel). Det är därför en lägre upplösning gör att CPU'n flaskar snabbare eller att en CPU flaskar när du kör ett grafikkort med 1920x1080 men att samma CPU inte flaskar om du kör 3st 1920x1080 skrämar i eyefinity/surround.

Detta är rena volapyken men jag ger upp du får ha din inställning. Jag vet inte vart du har fått detta om bakfoten, men som sagt var och en till sitt.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Då den måste hantera ytterligare två stickor kräver det mer av CPU:n, inget konstigt med det.

Googlade lite på det och hittade denna tråd: http://superuser.com/questions/110031/is-it-better-to-have-fo...

En som skriver i tråden har följande att säga:

"This question has come up before in several other forums, but there has never been a good clear answer. Overclocking, upgradability, and temperature aside, I would suspect that 4x2 would be slightly faster than 2x4 because there would be more interleaving. Interleaving means that the data is spread out across more memory chips. While some chips are waiting for their CAS timing cycle to complete, data access can occur from the other chips.

The thing is, it really depends on the northbridge (NB) implementation. The NB must be able to take advantage of interleaving across four DIMMs, and I don't know which NBs do and which don't. I suspect the most of the Xeon NBs can interleave across four DIMMs, in fact most of those NBs require DIMMs to be installed in groups of four. I'm not sure about the consumer NB lines such as P35, 965, and nForce 680i, the answer could be different for each chipset...

I know this does not directly answer your question. I am quite certain that 4x2 will never be slower than 2x4, it will either be the same or faster if the NB supports four-way interleave.

"

Om jag tolkar det rätt så skulle den teoretiska hastigheten i ditt system öka beroende på om din NB har stöd för det han kallar "interleaving" ju fler kanaler du använder.

Det jag försöker få fram med det hela är om det påverkar prestandan i spel positivt om du använde single eller multi-channel, oavsett om du set ett resultat i ökad fps eller liknande.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av thorsama:

Googlade lite på det och hittade denna tråd: http://superuser.com/questions/110031/is-it-better-to-have-fo...

En som skriver i tråden har följande att säga:

"This question has come up before in several other forums, but there has never been a good clear answer. Overclocking, upgradability, and temperature aside, I would suspect that 4x2 would be slightly faster than 2x4 because there would be more interleaving. Interleaving means that the data is spread out across more memory chips. While some chips are waiting for their CAS timing cycle to complete, data access can occur from the other chips.

The thing is, it really depends on the northbridge (NB) implementation. The NB must be able to take advantage of interleaving across four DIMMs, and I don't know which NBs do and which don't. I suspect the most of the Xeon NBs can interleave across four DIMMs, in fact most of those NBs require DIMMs to be installed in groups of four. I'm not sure about the consumer NB lines such as P35, 965, and nForce 680i, the answer could be different for each chipset...

I know this does not directly answer your question. I am quite certain that 4x2 will never be slower than 2x4, it will either be the same or faster if the NB supports four-way interleave.

"

Om jag tolkar det rätt så skulle den teoretiska hastigheten i ditt system öka beroende på om din NB har stöd för det han kallar "interleaving" ju fler kanaler du använder.

Det jag försöker få fram med det hela är om det påverkar prestandan i spel positivt om du använde single eller multi-channel, oavsett om du set ett resultat i ökad fps eller liknande.

Att det blir snabbare har jag inte påstått men att du får ett enklare liv med två istället för fyra.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Det testet säger ingenting om skillnaden i spel. Att testa RAM på det sättet är som att sätta en FX‑8150 mot en 4790K i BF4 på Ultra med ett GT 520 och dra slutsatsen att 8150 och 4790K är lika snabba i spel.

Om du läser vad TS frågar i första inlägget, så är det i alla fall svar på vad TS frågade efter, eller hur??

Annars kan du komma med något vettigt istället, jag har gett en bild på ett test och du "motargumenterar", men inget att sätta fakta emot.

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Skrivet av simonwellander:

Jo, det är helt sant. Stödjer ditt moderkort max 1866MHz så känns det dumt.

Här hittade jag ett minne som verkar bra: https://www.komplett.se/crucial-ddr3-ballistix-elite-16gb-kit...

2x8gb, 1866MHz, CL9, 1.5V och ett bra pris. 30% billigare än Corsair-minnena du länkade.
Om jag var du skulle jag slå till direkt, fri frakt på Komplett numera också.

WOW tack för denna
Denna blir det!
Tackar alla som har hjälpt till på denna tråd!

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Jalle64:

Till Giplet: Du säger att en CPU arbetar mer om man sänker inställningarna eller hur, men detta är ju inte alls sant.

Normalt sett är det visst så att CPU:n arbetar mer ju lägre inställningar (och upplösning) man kör, ty inställningar är i regel GPU-tunga, och lägre inställningar får därför effekten att GPU:n klarar av att mata ut fler fps, vilket då gör att CPU:n arbetar mer för att den blir mindre begränsad av GPU:n.

Exempel: Swen kör ett spel på höga inställningar. Hans GPU arbetar konstant 100 %, men hans CPU behöver inte anstränga sig för att mata ut de 70 fps som GPU:n klarar, och ligger därför och spinner på 40 %. Swen sänker nu sina inställningar så att hans framerate fördubblas till 140 fps (men GPU:n fortfarande är flaskhalsen). CPU:n går nu kanske upp i 80 %. Swen går ett steg till och sätter alla inställningar på lägsta samt ändrar upplösningen till 1280x720. Han får nu 170 fps, men GPU:n arbetar nu bara 65 %. Varför? Jo, för nu är CPU:n uppe på 100 % och agerar därmed flaskhals.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Alling:

Normalt sett är det visst så att CPU:n arbetar mer ju lägre inställningar (och upplösning) man kör, ty inställningar är i regel GPU-tunga, och lägre inställningar får därför effekten att GPU:n klarar av att mata ut fler fps, vilket då gör att CPU:n arbetar mer för att den blir mindre begränsad av GPU:n.

Exempel: Swen kör ett spel på höga inställningar. Hans GPU arbetar konstant 100 %, men hans CPU behöver inte anstränga sig för att mata ut de 70 fps som GPU:n klarar, och ligger därför och spinner på 40 %. Swen sänker nu sina inställningar så att hans framerate fördubblas till 140 fps (men GPU:n fortfarande är flaskhalsen). CPU:n går nu kanske upp i 80 %. Swen går ett steg till och sätter alla inställningar på lägsta samt ändrar upplösningen till 1280x720. Han får nu 170 fps, men GPU:n arbetar nu bara 65 %. Varför? Jo, för nu är CPU:n uppe på 100 % och agerar därmed flaskhals.

En CPU jobbar inte mer än 100% hur svårt ska det vara att förstå? Du förflyttar bara kraften beroende på inställningar, punkt slut.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Brainsplitter:

Om du läser vad TS frågar i första inlägget, så är det i alla fall svar på vad TS frågade efter, eller hur??

Annars kan du komma med något vettigt istället, jag har gett en bild på ett test och du "motargumenterar", men inget att sätta fakta emot.

Det enda jag kan se att TS specificerar där är "Till spel!" Han nämner inte om syftet är att maxa grafiken i 2560x1440 (där RAM-klock har noll betydelse) eller om han vill pressa ut så många fps det bara går i 1080p Low (där RAM-klock potentiellt kan påverka prestandan).

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Jalle64:

En CPU jobbar inte mer än 100% hur svårt ska det vara att förstå?

När har jag skrivit det?

En CPU kan mycket väl jobba betydligt mindre än 100 %, och ger man den då möjligheten att gå upp till 100 % (genom att sänka belastningen på GPU), så arbetar den mer än den gjorde först.

Vad har du för CPU-användning vid följande scenarier i BF4?

  1. 1280x720 Low

  2. 1920x1080 Ultra

Glöm inte att ange specs i ditt svar. Välj gärna ett annat spel om du inte har BF4.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Alling:

När har jag skrivit det?

En CPU kan mycket väl jobba betydligt mindre än 100 %, och ger man den då möjligheten att gå upp till 100 % (genom att sänka belastningen på GPU), så arbetar den mer än den gjorde först.

Vad har du för CPU-användning vid följande scenarier i BF4?

  1. 1280x720 Low

  2. 1920x1080 Ultra

Glöm inte att ange specs i ditt svar. Välj gärna ett annat spel om du inte har BF4.

Ok, nu trodde jag du hakade på Giplet:s haranger därav mitt svar. Jo jag vet allt detta du skriver och håller med dig att CPU:n inte arbetar i 100% så där har vi ingen dispyt.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Jalle64:

Ok, nu trodde jag du hakade på Giplet:s haranger därav mitt svar. Jo jag vet allt detta du skriver och håller med dig att CPU:n inte arbetar i 100% så där har vi ingen dispyt.

Jag tycker att giplet åtminstone i praktiken har rätt: Sänker man inställningarna tillräckligt mycket flyttas flaskhalsen till CPU:n, som då (förutsatt att spelet är vältrådat, vilket BF4 är) arbetar i (åtminstone väldigt nära) 100 %. Med höga inställningar är GPU:n flaskhalsen, och då arbetar inte CPU:n mer än vad som behövs för att mata ut så många fps som GPU:n klarar av.

Rent teoretiskt, med oändlig GPU-prestanda, är det lika tungt för CPU oavsett om man kör 3840x2160 med 8x MSAA eller 1280x720 utan MSAA, men i praktiken, med ett grafikkort som agerar flaskhals vid höga inställningar och hög upplösning, gäller det som giplet skriver.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Alling:

Jag tycker att giplet åtminstone i praktiken har rätt: Sänker man inställningarna tillräckligt mycket flyttas flaskhalsen till CPU:n, som då (förutsatt att spelet är vältrådat, vilket BF4 är) arbetar i (åtminstone väldigt nära) 100 %. Med höga inställningar är GPU:n flaskhalsen, och då arbetar inte CPU:n mer än vad som behövs för att mata ut så många fps som GPU:n klarar av.

Rent teoretiskt, med oändlig GPU-prestanda, är det lika tungt för CPU oavsett om man kör 3840x2160 med 8x MSAA eller 1280x720 utan MSAA, men i praktiken, med ett grafikkort som agerar flaskhals vid höga inställningar och hög upplösning, gäller det som giplet skriver.

Ja om CPU inte behöver jobba fullt ut för att saturera GPU:n så är det ju så, men enligt Giplet verkade det som CPU:kunder jobba ännu mer än 100%, som jag uppfattade det iaf.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Finns en prestanda tweak till Arma 3 som verkar kräva minst 8GB ram. Arma är dock ökänt dåligt optimerat men ändå.

http://forums.bistudio.com/showthread.php?163640-Arma3-and-th...

Snackas en del i den tråden om att mindre minne också blir fragmenterat snabbare och kräver windowsomstart oftare än vad mer gör.

Man kan aldrig ha för mycket ram.

Permalänk
Medlem

då behöver man inte ha 2000Mhz på DDR3 minen då. då räcker med 1600Mhz eller 1333Mhz

Visa signatur

ASUS PRIME Z390-A. Intel Core i9 9900K Överklockad 5,65 GHz 16MB.
Corsair 64GB (4x16GB) DDR4 4133MHz CL16 Överklockad.
1x MSI GT 1010 Stream acrd, 1x MSI GTX 1080 TI Överklockad.
1x SSD Samsung 500 GB Win 11, 2TB MVMSSD Spel. 850 Watt PSU Gold.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Till Giplet: Du säger att en CPU arbetar mer om man sänker inställningarna eller hur, men detta är ju inte alls sant.

Skrivet av giplet:

Jo, om lägre inställningar resulterar i högre fps så är det sant.

Skrivet av Jalle64:

Detta är rena volapyken...

@ Jalle46: Vad jag kan se är det bara du som svamlar om att processorn skulle jobba i mer än 100%¿ Om en sänkning av grafikinställningarna genererar högre fps, precis som giplet skriver, så är ju bevisligen inte CPUn mättad redan på de högre inställningarna - annars hade man ju inte fått högre fps som resultat

On topic: Klart att man kan skapa situationer där RAM har betydelse, t.ex. olika benchmarks, men för dagligt användande så kvittar det när systemet ändå inte sitter och väntar på RAM minnet i större utsträckning.