Permalänk
Medlem

ps4 eller htpc?

Tjoo!

Jag har haft en laptop med hdmi till TV för att kolla på diverse olika film filer. Nu har dottern tagit laptoppen så jag behöver något annat.

Min första tanke var en smidig liten htpc.

Men nu undrar jag vad en ps4 klarar av? Kan den spela upp olika filer etc? Eller är htpc att föredra? Eller kanske en gammal ps3 funkar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Killeak:

Tjoo!

Jag har haft en laptop med hdmi till TV för att kolla på diverse olika film filer. Nu har dottern tagit laptoppen så jag behöver något annat.

Min första tanke var en smidig liten htpc.

Men nu undrar jag vad en ps4 klarar av? Kan den spela upp olika filer etc? Eller är htpc att föredra? Eller kanske en gammal ps3 funkar?

Köp dig en HTPC istället.

http://www.ign.com/wikis/playstation-4/Media_and_Format_Compatibility#

/ Person som har en PS4, men som bara samlar damm...

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Killeak:

Tjoo!

Jag har haft en laptop med hdmi till TV för att kolla på diverse olika film filer. Nu har dottern tagit laptoppen så jag behöver något annat.

Min första tanke var en smidig liten htpc.

Men nu undrar jag vad en ps4 klarar av? Kan den spela upp olika filer etc? Eller är htpc att föredra? Eller kanske en gammal ps3 funkar?

Det är ingen idé att köpa en PS4:a endast för att ha som HTPC, då finns det mycket bättre alternativ, men om du även ha den för att spela på så skulle det nog fungera bra.
Jag kan inte tänka mig att den inte skulle klara av att spela upp film. Angående vilka filformat den klarar så får du nog googla lite.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Jo surfade runt lite och ps3 verkar bättre än ps4 som media maskin.

OK kollade på Siba: http://www.siba.se/product/15507113/vc60-b014k

Bättre att bygga? Eller köpa? Kanske skulle haft DVD spelare iofs...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Killeak:

Jo surfade runt lite och ps3 verkar bättre än ps4 som media maskin.

OK kollade på Siba: http://www.siba.se/product/15507113/vc60-b014k

Bättre att bygga? Eller köpa? Kanske skulle haft DVD spelare iofs...

Den ser bra ut. Fördelen med en sån eller NUC är ju storleken. Visst är de kompetenta, rappa mediamaskiner. Men räkna inte med någon spelprestanda. Om du verkligen känner behov av DVD kan du ju köra en extern. Vill du kunna spela eller uppgradera till en spelburk hade jag byggt ett m-itx system på z87 eller b85, där du om du får lust får in ett hyfsat grafikkort senare.
Själv har jag upptäckt hur gött det är att sitta och slöspela i soffan med tangentbord i knät och musen på armstödet.

Visa signatur

i7 2600k @ 4,3/ Asus z68 v-pro gen3/ NH-D14/ 2x4 gb xms3 1600/ 120 gb Kingston ssd/ 650w Fractal Tesla/ Asus gtx660DCII/ Teakcase /

Permalänk
Medlem

Nej spel är väl inte viktigt igentligen... tänkte bara om ett playstation funkar bra så får man ju spelkonsoll på köpet.... Har ju en speldator redan där bara grafikkortet kostar mer än ett ps4 hehe. Men den är stor och långt från TVn.

Ska fundera lite på den där från ASUS på Siba... DVD är för att ungarna har så jäkla många skivor de vill kunna använda och vill slippa massa olika burkar. Så allt i ett vore ju bra. Och litet hehe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Det är ingen idé att köpa en PS4:a endast för att ha som HTPC, då finns det mycket bättre alternativ, men om du även ha den för att spela på så skulle det nog fungera bra.
Jag kan inte tänka mig att den inte skulle klara av att spela upp film. Angående vilka filformat den klarar så får du nog googla lite.

Problemet är att PS4an inte stödjer massa format. Vilket jag länkade till i min första post. Så den är rätt så useless som HTPC vill jag säga.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av EyeNEye:

Problemet är att PS4an inte stödjer massa format. Vilket jag länkade till i min första post. Så den är rätt så useless som HTPC vill jag säga.

Jag såg inte ett enda filformat där (förutom mp3...), bara massa tjänster och fysiska medium... Den klarar blu-ray/DVD och stöd för fler filformat kommer komma.

Men om inte spelsidan är intressant så ser jag ingen anledning till att köpa en PS4, då en PC gör allt PS4:an gör, fast bättre.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Jag såg inte ett enda filformat där (förutom mp3...), bara massa tjänster och fysiska medium... Den klarar blu-ray/DVD och stöd för fler filformat kommer komma.

Men om inte spelsidan är intressant så ser jag ingen anledning till att köpa en PS4, då en PC gör allt PS4:an gör, fast bättre.

Precis det jag menade. PS4an stödjer typ nada, därför är en riktig HTPC bättre.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av EyeNEye:

Precis det jag menade. PS4an stödjer typ nada, därför är en riktig HTPC bättre.

Okej... För det jag menade var att det är en ganska dålig lista då den inte säger så mycket. Det finns nog bättre ställen än IGN att kolla på.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Okej... För det jag menade var att det är en ganska dålig lista då den inte säger så mycket. Det finns nog bättre ställen än IGN att kolla på.

Det står ju..rätt uppenbart. SpecSavers..

Audio CD'S - No
MP3 - No
DLNA - No
Mediaservers - No

Själva idén med en HTPC..

Fine, du kan surfa, spela och streama Netflix. Lyssna musik gör du via deras betalda musiklösning. Overall not so much.

Du kan streama Twitch också.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av EyeNEye:

Det står ju..rätt uppenbart. SpecSavers..

Audio CD'S - No
MP3 - No
DLNA - No
Mediaservers - No

Själva idén med en HTPC..

Fine, du kan surfa, spela och streama Netflix. Lyssna musik gör du via deras betalda musiklösning. Overall not so much.

Du kan streama Twitch också.

Men det står som sagt ingenting om filformat, som är det enda intressanta. Mediaservers, DLNA och MP3 ser jag ingen användning av, och Audio CD:s är ju inget som används längre direkt.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Har både htpc och ps3 och måste säga att ps3:an fungerar förvånansvärt bra (kört både streamat och från extern hdd). Inge problem med bilder, musik eller film vad jag märkt av. Har hänt att något filformat inte fungerat men .avi och mvk har iaf fungerat bra. Är du teknisk kan du säkert fixa multiman eller liknande för att kunna köra fler filer och få xmbc liknande upplägg.

Tycker det att skönare att navigera med ps3 kontrollen än mus och tangentbord (kan dock skaffas till pc, men blir ju mer cash).

Ska du bara glo film och vill kunna spela lite: ps3/(ps4)?
Kommer du inte spela kör htpc, mycket större möjligheter, men blir ju helt klart bra mycket dyrare.

Visa signatur

Asus Z68-V PRO | i5 2500k @4,4 | Asus GTX 970| Corsair HX850W | 16GB Corsair Venceance @1600mhz | Noctua NH-D14 | NZXT H2 |Samsung 840 Pro 512gb | OCZ Vertex 3 120gb | |Samsung F4 2TB | Silverstone Air Penetrator 120mm x2 | Noctua NF-P14 140mm | Noctua NF-S12B 120mm | Qnix Q2710@96Hz |

Permalänk

Skulle säga att en NUC skulle vara smidigt med en usb dvd läsare

Visa signatur

Stationära: ASRock Z87 Extreme4 ATX - Intel Core i5 4670K - Crucial Ballistix Sport 16GB - Gainward Gtx 760 2GB - Fractal Design Integra R2 650W - Nzxt Phantom 410

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Pollux89:

Ska du bara glo film och vill kunna spela lite: ps3/(ps4)?
Kommer du inte spela kör htpc, mycket större möjligheter, men blir ju helt klart bra mycket dyrare.

Dyrare än en PS4:a blir det verkligen inte... Det blir billigare. Och PS3:or säljs väl fortfarande för nästan 2000kr, så det kan bli billigare än en sådan också.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk

MK809III - Detta är en sk smart TV dongle som pluggas in i HDMI porten på din TV. Den har den senaste processorn [ Rockchip RK3188, Cortex A9 Quad Core, 1.6GHz] så den bör ju klara av det mesta som du vill göra. Den klarar även av rätt så avancerade spel rent grafikmässigt.

Här kommer en länk där det står lite info om den. http://www.tabletkungen.se/mk809.html

Jag har ingen själv men den verkar ju vara smidig och bra.

Visa signatur

No Easy Way To Heaven Unless You Use The Shortcut Through Hell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Killeak:

Kanske skulle haft DVD spelare iofs...

Ska du ha en HTPC med optisk läsare/brännare så är det inte dumt att ha en som klarar Blu Ray.
Visst sitter du med gammal CRT TV (tjock TV) så spelar det ju ingen roll...
...men har du en HDTV så är det ganska stor skillnad på DVD och BluRay.
Förr var BluRay filmer dyra, kan fortfarande vara beroende på vilken titel och var och när du köper den.
Men annars finns det ju även Blu Ray på 2 filmer för 99kr på typ ICA och Coop och dyl.

Blu Ray har starkare skydd än DVD och ibland behöver man dessutom ladda ner uppdateringar för att kunna spela de senaste Blu Ray filmerna.
Så exempelvis är det ganska enkelt att spela DVD från alla möjliga regioner, men Blu Ray inte lika enkelt...
Så det är ett plus för DVD. Att det är allmänt fler enheter som klarar DVD, exempelvis min laptop har DVD men inte Blu Ray och att du kan t.o.m. spela DVD på en dator från runt millennieskiftet om du vill.
Annars är valet lätt om man ser att samma film finns på både Blu Ray och DVD.