TSMC tappar kunder till Samsung vid övergången till 16 nanometer

Permalänk
Melding Plague

TSMC tappar kunder till Samsung vid övergången till 16 nanometer

Redan nästa år planerar TSMC inleda produktion av kretsar på 16 nanometer, men nu meddelar bolagets styrelseordförande att flera klienter sökt sig till annat håll för tillverkning.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Kudos till Samsung! dom kanske lyckas sätta intel på plats ifall dom skulle få för sig att göra desktop processorer. (mindre strömförbrukning, det är det jag vill se framöver)

Visserligen inte X86-64, man hade dom gjort en ARM eller något åt det hållet med fin desktop prestanda så hade jag inte haft något imot att byta ifrån X86.
Mest bara för att intel inte skall få några pengar av mig, dom har haft sin plats på tronen ett tag och vill gärna se en stor ändring på hela PC indutrin. fortfarande desktop datorer men att arkitektur m.m ändras.

oprativsystem finns te.x för ARM

Förstår att långt ifrån alla vill detta men tror det hade varit bra i långa loppet. lite som när Commodore fick hoppa av sin tron för en del årsen nu

hade varit kul att se en ko vändning

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem

Enligt sammobile.com ser det ut som att även Apple kommer att hoppa på Samsung-tåget med sin next gen A*-processor, lite ironiskt med tanke på hur de företagen har gnabbats ...

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk

Mycket trevligt. Konkurrensen behövs verkligen här så de kan krympa gapet till Intel. Bra jobbat av Samsung och Globalfoundries med detta samarbetet.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Avstängd

Apple börjar snart göra kretsar på 10nm!

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Enligt sammobile.com ser det ut som att även Apple kommer att hoppa på Samsung-tåget med sin next gen A*-processor, lite ironiskt med tanke på hur de företagen har gnabbats ...

Fast är det verkligen något nytt? Har de inte köpt i princip alla LCD-paneler de använt i sina grejer från Samsung?

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk

Bra! Låt nVidia få börja tillverka sina saker så inte väntan på 880 blir så lång.

Visa signatur

10700K | Z-490 | RTX 3080 | 32 GB DDR 4

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon179444:

Apple börjar snart göra kretsar på 10nm!

Det var väl INTEL som skulle göra det vad jag vet. Apple gör inga egna kretsar.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

Kudos till Samsung! dom kanske lyckas sätta intel på plats ifall dom skulle få för sig att göra desktop processorer. (mindre strömförbrukning, det är det jag vill se framöver)

Visserligen inte X86-64, man hade dom gjort en ARM eller något åt det hållet med fin desktop prestanda så hade jag inte haft något imot att byta ifrån X86.
Mest bara för att intel inte skall få några pengar av mig, dom har haft sin plats på tronen ett tag och vill gärna se en stor ändring på hela PC indutrin. fortfarande desktop datorer men att arkitektur m.m ändras.

oprativsystem finns te.x för ARM

Förstår att långt ifrån alla vill detta men tror det hade varit bra i långa loppet. lite som när Commodore fick hoppa av sin tron för en del årsen nu

hade varit kul att se en ko vändning

Vad skulle hindra AMD från att flytta tillverkningen till Samsung? Jag vet att de för nuvarande är ganska så tätt bundna till global foundries, men på något år skulle jag tro att de kan gå över. Dock gör den ökade konkurrensen bland foundries att alla investerar mer i utveckling, så AMD behöver nog inte flytta för att gynnas.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jazz 1-up:

Vad skulle hindra AMD från att flytta tillverkningen till Samsung? Jag vet att de för nuvarande är ganska så tätt bundna till global foundries, men på något år skulle jag tro att de kan gå över. Dock gör den ökade konkurrensen bland foundries att alla investerar mer i utveckling, så AMD behöver nog inte flytta för att gynnas.

Du vet väl att GF är en avknoppning av AMD, så de kommer med stor sannolikhet inte att går över till Samsung. Sammarbete ja, men inte övergång.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jazz 1-up:

Vad skulle hindra AMD från att flytta tillverkningen till Samsung? Jag vet att de för nuvarande är ganska så tätt bundna till global foundries, men på något år skulle jag tro att de kan gå över. Dock gör den ökade konkurrensen bland foundries att alla investerar mer i utveckling, så AMD behöver nog inte flytta för att gynnas.

Skrivet av Jalle64:

Du vet väl att GF är en avknoppning av AMD, så de kommer med stor sannolikhet inte att går över till Samsung. Sammarbete ja, men inte övergång.

Ni vet väl att GF och samsung samarbetar med 14nm tekniken?
http://www.samsung.com/global/business/semiconductor/news-events/press-releases/detail?newsId=13364

För övrigt så använder AMD TSMC till största del trots GF.

AMD ska dock köra 20nm till och börja med innan de går över till 14nm finfet. De måste anpassa designen till tillverkningstekniken.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Raffor:

Ni vet väl att GF och samsung samarbetar med 14nm tekniken?
http://www.samsung.com/global/business/semiconductor/news-events/press-releases/detail?newsId=13364

För övrigt så använder AMD TSMC till största del trots GF.

AMD ska dock köra 20nm till och börja med innan de går över till 14nm finfet. De måste anpassa designen till tillverkningstekniken.

Inte när det gäller AMD:s CPU:er bara deras GPU:s

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Datavetare

Börjar bli rätt hopplöst att veta hur olika tillverkares process-noder står mot varandra då de senaste noderna varit väldigt kreativa med vilken "nm" siffra man tilldelar sin process.

  • Intels 22nm borde nog kallas 26nm.

  • TSMC 16nm har samma avstånd på det man brukar basera "nm" på som deras 20nm, fast 16nm har FinFET.

  • GF/Samsung verkar ha en liknande historia kring deras 20->14nm.

  • Intel hävdar att deras 14nm process är 35% tätare än TSCM 16nm

    Dold text

    något som indikerar att det knappast är "14nm" i traditionell bemärkelse då TSMC inte har 16nm i traditionell bemärkelse. TSMC säger själva att deras 16nm är dubbelt så tät som 28nm, om vi antar att 28nm faktiskt är 28nm (vet inte om det är sant eller om även den är "kreativ"), vilket betyder att i traditionell mening är deras 16nm just 20nm, vilket (om vi antar att Intels 35% stämmer) betyder att Intel har ~17nm.

Största orsaken, förutom det uppenbara att det börjar bli svårt att hantera dessa storlekar, är tydligen att smalare transistorer läcker mer ström. Av allt att döma är detta orsaken till Intels val att inte krympa alla avstånd som brukligt vid 32->22, målet var ju främst att optimera för mobila enheter och det lär fortsätta in i 14nm som är den första nod där Atom och ULV-Core är huvudnumret och de som först börjar produceras.

GF/Samsung och TMSC har ju sedan länge riktat fokus på mobila enheter, så det är ju självklart att de främst prioriterar strömförbrukning.

Helt meningslöst spekulerande egentligen då det är resultatet som räknas, men men...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Inte när det gäller AMD:s CPU:er bara deras GPU:s

Som sagt så andvänder de båda gf och TSMC och vad jag ahr sett är de mesta of produktionen fortfarande hos TSMC.
http://www.extremetech.com/computing/145655-amd-quietly-confirms-28nm-kabini-temash-chips-are-being-built-at-tsmc

"So why has AMD played this so coy? Our best guess is that the company is trying to stay on good terms with GlobalFoundries, which can’t be thrilled that its missed out on much of the business AMD was originally supposed to send its way. Under the original terms of the agreement between AMD and GF, Sunnyvale would have moved all its manufacturing to its foundry spin-off by 28nm, including CPUs and GPUs. Obviously that hasn’t happened, but AMD’s long-term commitment to shifting its production to GF is unchanged. The $1B+ that it paid GF in fees and penalties this year (not to mention the ownership stake it gave up) only secured temporary exceptions to the original agreement."

Tanken är att GF ska göra cpu och gpu men skiftet har inte blivit av än. Till 14nm är det möjligt att det blir av.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Raffor:

Som sagt så andvänder de båda.
http://www.extremetech.com/computing/145655-amd-quietly-confirms-28nm-kabini-temash-chips-are-being-built-at-tsmc

"So why has AMD played this so coy? Our best guess is that the company is trying to stay on good terms with GlobalFoundries, which can’t be thrilled that its missed out on much of the business AMD was originally supposed to send its way. Under the original terms of the agreement between AMD and GF, Sunnyvale would have moved all its manufacturing to its foundry spin-off by 28nm, including CPUs and GPUs. Obviously that hasn’t happened, but AMD’s long-term commitment to shifting its production to GF is unchanged. The $1B+ that it paid GF in fees and penalties this year (not to mention the ownership stake it gave up) only secured temporary exceptions to the original agreement."

Tanken är att GF ska göra cpu och gpu men skiftet har inte blivit av än. Till 14nm är det möjligt att det blir av.

Ok så det är så då, men detta är rätt gamla nyheter så detta kan ha ändrats igen?!

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Ok så det är så då, men detta är rätt gamla nyheter så detta kan ha ändrats igen?!

Möjligt, senast i januari bekräftades att kabini tillverkas hos GF som första 28nm apu. Tanken är ju att allt ska övergå till GF och nu GF/samsung 14 nm när designen och nod är färdig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SwedenVirre:

Kudos till Samsung! dom kanske lyckas sätta intel på plats ifall dom skulle få för sig att göra desktop processorer. (mindre strömförbrukning, det är det jag vill se framöver)

Visserligen inte X86-64, man hade dom gjort en ARM eller något åt det hållet med fin desktop prestanda så hade jag inte haft något imot att byta ifrån X86.
Mest bara för att intel inte skall få några pengar av mig, dom har haft sin plats på tronen ett tag och vill gärna se en stor ändring på hela PC indutrin. fortfarande desktop datorer men att arkitektur m.m ändras.

oprativsystem finns te.x för ARM

Förstår att långt ifrån alla vill detta men tror det hade varit bra i långa loppet. lite som när Commodore fick hoppa av sin tron för en del årsen nu

hade varit kul att se en ko vändning

Vem är det du menar ska göra en kovändning?

Skrivet av the squonk:

Enligt sammobile.com ser det ut som att även Apple kommer att hoppa på Samsung-tåget med sin next gen A*-processor, lite ironiskt med tanke på hur de företagen har gnabbats ...

De har ju varit där hela tiden, så vad är skillnaden? Samsung tillverkade Apples senaste A7, TSMC har inte gjort någon åt Apple än

Skrivet av kaput:

Fast är det verkligen något nytt? Har de inte köpt i princip alla LCD-paneler de använt i sina grejer från Samsung?

De har även köpt paneler från LG och Sharp, inte enbart från Samsung

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Inaktiv

Ja, det är ju inte så konstigt att aktörer sökt sig till annat håll, TSMC blir ju fan aldrig klara med sina övergångar till ny teknik. I flera år har det utlovats att tillverkningen ska sättas igång men det händer aldrig ett skit.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Jazz 1-up:

Vad skulle hindra AMD från att flytta tillverkningen till Samsung? Jag vet att de för nuvarande är ganska så tätt bundna till global foundries, men på något år skulle jag tro att de kan gå över. Dock gör den ökade konkurrensen bland foundries att alla investerar mer i utveckling, så AMD behöver nog inte flytta för att gynnas.

Hade ju varit kul om AMD fick ner sin tillverkning då dom nu sitter på 32nm om jag inte missminner. vet dock inte om dom har en arkitektur redo för samsungs 16nm tillverkning. Men det hade varit kul för då hade dom ju knappat in lite på intel, det hade ju hjälpt prestanda/ström förbrukning!

Skrivet av Rajat:

Vem är det du menar ska göra en kovändning?

Menade att hela markanden som PC är nu hade vänt från X86 till arm som är betydligt strömsnålare, prestandan i arm med ett vettigt operativ(te.c linux som hanterar resurser bra) räcker ju till många av dom vardagliga användarna

lite som när det gick från commodare/amiga till PC/X86

hade variit en intressant vändning i hela industrin. nu menar jag inte att jag absolut vill att detta skall ske då det fungerar bra som det är.

Men det hade varit kul om där skett en radikal förändring för stationära datorer, något som inte skett på många år. eller för att formulera om, där hade hänt något intressant.

Tänk normal surf burk/htpc som drar 5W med vettig prestanda. ARM plattformen som sitter i te.x SGS5 är ju fullt kompetent i linux att köra upp 1080P matrial

och drar så mycket mindre ström än den HTPCn jag har nu att det nästan är löjligt

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SwedenVirre:

Hade ju varit kul om AMD fick ner sin tillverkning då dom nu sitter på 32nm om jag inte missminner. vet dock inte om dom har en arkitektur redo för samsungs 16nm tillverkning. Men det hade varit kul för då hade dom ju knappat in lite på intel, det hade ju hjälpt prestanda/ström förbrukning!

Menade att hela markanden som PC är nu hade vänt från X86 till arm som är betydligt strömsnålare, prestandan i arm med ett vettigt operativ(te.c linux som hanterar resurser bra) räcker ju till många av dom vardagliga användarna

lite som när det gick från commodare/amiga till PC/X86

hade variit en intressant vändning i hela industrin. nu menar jag inte att jag absolut vill att detta skall ske då det fungerar bra som det är.

Men det hade varit kul om där skett en radikal förändring för stationära datorer, något som inte skett på många år. eller för att formulera om, där hade hänt något intressant.

Tänk normal surf burk/htpc som drar 5W med vettig prestanda. ARM plattformen som sitter i te.x SGS5 är ju fullt kompetent i linux att köra upp 1080P matrial

och drar så mycket mindre ström än den HTPCn jag har nu att det nästan är löjligt

Det kommer aldrig att ske, finns för många företag som inte skulle klara av den förändringen och de är större kunder än vad den enskilde användaren är. Hur det än är så tänker tillverkarna på företagskunder före privatkunder med all rätt då det är där de tjänar största delen av sina pengar

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Skrivet av Rajat:

Det kommer aldrig att ske, finns för många företag som inte skulle klara av den förändringen och de är större kunder än vad den enskilde användaren är. Hur det än är så tänker tillverkarna på företagskunder före privatkunder med all rätt då det är där de tjänar största delen av sina pengar

Det är jag mycket väl medveten om. Det hade blivit ritkgit stora omändringar överallt. Program kommer ju inte stödjas någonstans(iaf dom mer företags specifika programmen)

Det jag menar är att det hade varit mer intressant om något nu skulle skett!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

[QUOTE=Yoshman;14737733]Börjar bli rätt hopplöst att veta hur olika tillverkares process-noder står mot varandra då de senaste noderna varit väldigt kreativa med vilken "nm" siffra man tilldelar sin process.

  • Intels 22nm borde nog kallas 26nm.

  • TSMC 16nm har samma avstånd på det man brukar basera "nm" på som deras 20nm, fast 16nm har FinFET.

  • GF/Samsung verkar ha en liknande historia kring deras 20->14nm.

  • Intel hävdar att deras 14nm process är 35% tätare än TSCM 16nm

    Dold text

    något som indikerar att det knappast är "14nm" i traditionell bemärkelse då TSMC inte har 16nm i traditionell bemärkelse. TSMC säger själva att deras 16nm är dubbelt så tät som 28nm, om vi antar att 28nm faktiskt är 28nm (vet inte om det är sant eller om även den är "kreativ"), vilket betyder att i traditionell mening är deras 16nm just 20nm, vilket (om vi antar att Intels 35% stämmer) betyder att Intel har ~17nm.

Största orsaken, förutom det uppenbara att det börjar bli svårt att hantera dessa storlekar, är tydligen att smalare transistorer läcker mer ström. Av allt att döma är detta orsaken till Intels val att inte krympa alla avstånd som brukligt vid 32->22, målet var ju främst att optimera för mobila enheter och det lär fortsätta in i 14nm som är den första nod där Atom och ULV-Core är huvudnumret och de som först börjar produceras.

GF/Samsung och TMSC har ju sedan länge riktat fokus på mobila enheter, så det är ju självklart att de främst prioriterar strömförbrukning.

Helt meningslöst spekulerande egentligen då det är resultatet som räknas, men men...[/QUOTE]
Jag vill minnas att det här tramset kom efter en rad kaxiga utlåtanden från Intel, framförallt ett från Mark Bohr: Intel exec says fabless model “collapsing”. Senare kom debaclet om att 22 nanometer i själva verket var 26 nanometer, varpå resten av industrin kom på att de också kan "fuska" genom att ange en lägre siffra.

Varför de håller på är för mig mycket oklart, då knappt ens entusiaster (nåja) bryr sig om nanometer hit och dit så länge en produkt presterar bra. Inte minst klienter till TSMC, Samsung, Globalfoundries, etc. är tillräckligt smarta för att objektivt kunna bedöma vilken tillverkningsteknik som passar dem bäst – oavsett antalet nanometer.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Citat:

Nästa år inleds produktionen av bolagets 16 nanometersteknik med Finfet, så kallade 3D-transistorer, och Samsung i samarbete med Globalfoundries väntas kontra med den konkurrerande tekniken 14 nanometer Finfet. De båda teknikerna väntas inte medföra någon krympning gentemot 20 nanometer, däremot ska de leverera högre energieffektivitet och prestanda.

Detta e FÖRSTA gången jag fått reda på nåt liknande! Jag trodde att 16nm betydde 16nm o 14nm betydde 14nm!
Så hur fan vet man nu vilken storlek som e vilken nm??

Skrivet av Segas:

Ja, det är ju inte så konstigt att aktörer sökt sig till annat håll, TSMC blir ju fan aldrig klara med sina övergångar till ny teknik. I flera år har det utlovats att tillverkningen ska sättas igång men det händer aldrig ett skit.

Precis va jag tänkte. Drar ut på det så jääkla mycket så det inte e sant! E som en mod jag väntar på som de har hållt på med en stor uppdatering i 4mån(!) nu. Folk ger fan upp under tiden o lirar annat istället.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

Kudos till Samsung! dom kanske lyckas sätta intel på plats ifall dom skulle få för sig att göra desktop processorer. (mindre strömförbrukning, det är det jag vill se framöver)

Visserligen inte X86-64, man hade dom gjort en ARM eller något åt det hållet med fin desktop prestanda så hade jag inte haft något imot att byta ifrån X86.
Mest bara för att intel inte skall få några pengar av mig, dom har haft sin plats på tronen ett tag och vill gärna se en stor ändring på hela PC indutrin. fortfarande desktop datorer men att arkitektur m.m ändras.

oprativsystem finns te.x för ARM

Förstår att långt ifrån alla vill detta men tror det hade varit bra i långa loppet. lite som när Commodore fick hoppa av sin tron för en del årsen nu

hade varit kul att se en ko vändning

Förstår vad du menar och håller med! Dock tror jag Intel kommer att ha dominans länge.

Permalänk
Skrivet av Fluidage:

Förstår vad du menar och håller med! Dock tror jag Intel kommer att ha dominans länge.

något änder
jo, känner att intel kommer ha överläge rätt länge. om AMD förvisso inte lyckas med något nu!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Detta e FÖRSTA gången jag fått reda på nåt liknande! Jag trodde att 16nm betydde 16nm o 14nm betydde 14nm!
Så hur fan vet man nu vilken storlek som e vilken nm??

Du kan ha 3 fils motorväg, eller 2 filer... men samma bredd, hur? jo du har bredare filer, eller i halvledare-världen mer mellanrum mellan banorna.

Om jag förstått det fel är det så de har fuskat. Kretsarna ÄR nog de nm som anges, men allt från på höjden till tjockare isolering mellan gör att den "effektiva" storleken inte skalar ner på samma sätt jämfört med de större.