AMD och Nvidia lanserar nya grafikkort i prestandaklassen till hösten

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Teddis:

GM204 är GM204. GM200 (som kan komma att heta 210, senaste x00 som lanserades var gf100, fermi) har en nolla på slutet. Sett till deras kodnamn från förr så har de stora designerna nollor på slutet medan xx4 xx6 xx7 etc är mindre varianter

Skickades från m.sweclockers.com

210 heter inte ens GM, den heter GK och är en ersättare till GK110 utan några större förändringar tydligen

http://videocardz.com/50301/nvidia-preparing-maxwell-gm204-ke...

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pholostan:

AMD släppte 290 och 290X förra året. Om det är "precis" vet jag väl ändå inte riktigt. Ibland är det tätt mellan släppen, men jag tror inte AMD kommer släppa prestanda-kort riktigt ännu, början av nästa år (nästa vår?) kanske?

Nvidia kommer troligen inte att släppa något nytt top kort i höst, förmodligen dröjer det till 2015 ungefär samtidigt som AMD och båda kommer släppa i 20 nm, för att släppa ett kort med fler transistorer i 28nm kommer att bli för dyrt. många är väll redo att punga ut 6000 kr för ett Nvidia kort som ändå kommer att bli omsprunget av AMD inom de närmaste 6 månaderna och förmodligen av Nvidia själv.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Längtar! Mitt 660 börjar bli ganska ansträngd i dom nyare spelen

Visa signatur

CPU:i5 7600k@4.8GHz GPU:GTX 970 MB:ASUS Z270-K RAM:16 GB

Permalänk
Medlem

Japp blir nog till att ersätta mitt GTX670 då. Brukar ha som regel att uppdatera när grafikkorten börjar närma sig 100% snabbare än det man har. Ett 780 ligger nästan där men man har varit på latsidan och skaffat så många gamla spel istället

Mest är jag nyfiken på om dom lyckats sätta en bra kylare på de nya korten. Fortfarande misslyckas sketna radialfläktar jämfört med normala 2x/3x setups.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

Nvidia kommer troligen inte att släppa något nytt top kort i höst, förmodligen dröjer det till 2015 ungefär samtidigt som AMD och båda kommer släppa i 20 nm, för att släppa ett kort med fler transistorer i 28nm kommer att bli för dyrt. många är väll redo att punga ut 6000 kr för ett Nvidia kort som ändå kommer att bli omsprunget av AMD inom de närmaste 6 månaderna och förmodligen av Nvidia själv.

Tycker också det är lite märkligt att sweclockers säger detta så definitivt, men dom kanske har fått inside information.

Kan ju också bli att dom släpper ett "Titan Black" fast marknadsfört som 880GTX och runt $600. nVidia's naming scheme är lite all over these days.

Det blir svårt att hålla runt 200W TDP på ett toppkort om man inte går ner till 20nm.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CFSsss:

Tycker också det är lite märkligt att sweclockers säger detta så definitivt, men dom kanske har fått inside information.

Kan ju också bli att dom släpper ett "Titan Black" fast marknadsfört som 880GTX och runt $600. nVidia's naming scheme är lite all over these days.

Det blir svårt att hålla runt 200W TDP på ett toppkort om man inte går ner till 20nm.

jo så kan det vara eller så är det bara en refresh en förbättring av det nuvarande med lite nya egenskaper. jag är ytterst skeptisk till några större prestanda vinster ifrån AMD och nvidia tror det kommer handla om att få ner TDPn och förbereda inför ett generations byte likt det vi såg med AMDs 7000 serie.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

skillnaden kommer troligen inte var större än mellan 5850 och6950 då man inte ändrar linje bredden. (tror jag)

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Skrivet av murklor:

Japp blir nog till att ersätta mitt GTX670 då. Brukar ha som regel att uppdatera när grafikkorten börjar närma sig 100% snabbare än det man har. Ett 780 ligger nästan där men man har varit på latsidan och skaffat så många gamla spel istället

Mest är jag nyfiken på om dom lyckats sätta en bra kylare på de nya korten. Fortfarande misslyckas sketna radialfläktar jämfört med normala 2x/3x setups.

What, hur får du det till att ett 780 nästan är dubbelt så snabbt som ett 670?

Visa signatur

Gammalt nick: Darkst@r
Intel Core i7 860 @ 3,6 GHz/Noctua NH-D14|Asus GTX 970 Strix|2x2 GB Corsair Dominator DDR3 1600 CL8|Asus P7P55D Deluxe|Intel X-25M G2 80GB|Samsung 850 Pro 256 GB|Samsung Spinpoint F3 1TB|Windows 7 Home Premium 64-bit|Nanoxia Deep Silence 1|Corsair VX550|

Permalänk
Medlem

Nvidia hösten känns ju onekligen mer intressant än AMD och då är jag AMD frälst.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

210 heter inte ens GM, den heter GK och är en ersättare till GK110 utan några större förändringar tydligen

http://videocardz.com/50301/nvidia-preparing-maxwell-gm204-ke...

Mjo men det florerar rykten runt gm200, som kanske får heta gm200 el 210 när den väl finns i lanserade produkter. Senaste gången deras "big chip" släpptes utan en intern revision var som sagt fermis gf100. GK100 blev gk110.

Tvivlar på att gm204 är deras planerade top-chip, även om det får vara det under ett tag.

http://www.techpowerup.com/mobile/202938/nvidia-moving-around-the-fabled-geforce-gtx-titan-ii.html

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av _Merc_:

jo så kan det vara eller så är det bara en refresh en förbättring av det nuvarande med lite nya egenskaper. jag är ytterst skeptisk till några större prestanda vinster ifrån AMD och nvidia tror det kommer handla om att få ner TDPn och förbereda inför ett generations byte likt det vi såg med AMDs 7000 serie.

Jag tror det också. Det senaste exemplet var ju hoppet mellan 5870 och 6970 båda med samma fabrikations process i 40nm och det prestandahoppet var ju inte något att hänga i julgranen direkt. Sedan hade ju 6970 också lite högre TDP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wifi:

* kommande * känns aningen mer intressanta än AMDs.

Fixed

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Gammal skåpmat i ny förpackning,,,
HAR MAN ETT ANTAL KÄNDA FAKTORER och sedan håller på att bollar siffror, hastigheter fram och åter så blir det inte Nytt,
viss förbättrat, trimmat, snålare men för vad ? samma peng ? och varför om man tillhör någon av de 80% som har de två sista generationerna... då det inte behövs eller krävs, Även om spelmakarna i sin tur gör allt för att skapa spel som utnyttjar existerande grafikkort till gränsen, allt för eller ska man säga i samarbete med, just grafikkortstillverkarna, så man ska/kan påverka de som känner sig ha för mycket pengar, inte tycker att 1008Ghz är tillräckligt utan bara Mååååste ha 1064Ghz på systemklockan, i det nyyaa köpta paketet, utan att bry sig om att de själva kan öka sitt existerande kort till just dessa frekvenser..
och därmed kunna a) spara de stackars föräldrarnas surt förvärvade pengar. b) istället köpa nytt kort, När det faktiskt handlar om nytt, bättre, snabbare och mycket kraftfullare...

Denna hets vissa sysslar med, är förvisso upp till var och en, men... Om man nu inte är sponsrad av / eller "pappa" råkat vinna på Lotto... så ändå dessa toppnoteringar och Måsteeeen något som tillhör sajter, de mest välbärgade och super överklockarna, Vilka 99.8 %* ändå inte tillhör... för om sanningen ska fram, vilka kör spelandet på Kolsyreis ? Flytande Kväve ? o.s.v.
och/eller även om man nu skulle vilja, även om man nu vet, förstår och kan, och ändå inte gör.. för att hålla på kostar mycket pengar, så vi, istället alla låtsas... hålla på, däruppe i toppklassen, men i verkligheten så är det mycket få av oss som har möjlighet att slänga ut pengar på nya och förbättrade kort, enbart för att de råkat få en ny fläkt eller nytt namn...
Så se på saken lite sunt, sluta hetsa för dessa nya kort, med nya namn, med en ny fläkt, kylning eller andra "försköningar" av som sagt, gammal skåpmat... och var smart och en törn i tillverkarnas sida... Köp förra generationens kort... Det tjänar DU.. på....

Visa signatur

Thomas.

Permalänk
Medlem

Då kanske man kan hitta ett 280X på marknaden senare för en billig peng som uppgradering för ett HD7770 som inte kommer hänga med till hösten med Far Cry 4 och GTAV

Visa signatur

Båtbyggare med mera.

Permalänk
Medlem

Ah, trevligt att se att det kommer nytt, det betyder att nuvarande utbud blir billigare. Och speciellt begagnat har jag då i åtanke.
Dags att planera köp av GPU.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk

880 blir väl någon nedbantad version. Sen i början på nästa år kommer nya TITAN MAXWELL för 10 000. Nästa sommar släpper dom 880 Ti.

Fan, TITAN gjorde så att dom kan höjja priset somfan, 5 000 kr för en nedbantad 880 kommer framstå som ett bra pris.

Visa signatur

10700K | Z-490 | RTX 3080 | 32 GB DDR 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

210 heter inte ens GM, den heter GK och är en ersättare till GK110 utan några större förändringar tydligen

http://videocardz.com/50301/nvidia-preparing-maxwell-gm204-ke...

Men heter den GK210 så är det inte GM210 eller hur? Då kan du inte säga att GM210 heter GK210.
GK210 är ett annat chip, precis som att GF110 och GK110 inte är samma chip. Andra bokstaven anger arkitektur, första siffran anger generation, andra siffran anger större revision och sista siffran anger prestandaklass där lägst siffra är det snabbaste kortet.

GF110 är andra revisionen som gjorde kretsen från GF100 till en fungerande sådan. GF116 är en revision av GF106. GK110 är det första lyckade försöket att göra en stor Kepler, GK100 misslyckades och lades ner. Så kretsen som heter GK210 har inte med GM210 att göra, precis som att GF110 inte uteslöt en GK110. Så kretsen vi talar om heter visst GM210, vi talar nämligen inte alls om GK210.

Permalänk
Medlem

Hoppas på toppskikts-release både från grafikkortsmakarna och Intel innan Februari nästa år!

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk

Det har betyder en skön rea av 780 MUMS!

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

satt på mitt 3870 i 6 år innan jag köpte en ny dator blev ett 7970 som ser ut att få minst 4 års livslängd på high settings minst

Ja speciellt om man mest kör turnbased/strategi o.s.v. så lär ju 7970 räcka lääänge till, men samtidigt så är det himla kul att köpa nytt ;). Man kan ju lungt vänta på ersättaren till 290x i alla fall...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Först var jag inte intresserad då det fortfarande är 28nm, fast ju mer jag tänker på det desto mer intressant är det att veta vilka förbättringar de gjort utan att förlita sig på en klassiska krympningen.

Skrivet av Krisskross:

880 blir väl någon nedbantad version. Sen i början på nästa år kommer nya TITAN MAXWELL för 10 000. Nästa sommar släpper dom 880 Ti.

Fan, TITAN gjorde så att dom kan höjja priset somfan, 5 000 kr för en nedbantad 880 kommer framstå som ett bra pris.

Tänker precis samma sak! 880 som INTE är det bästa trots att namnet lurar en att tro det!

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk

Jag kommer sitta kvar på mitt R9 280x ett tag till, det är ett fint kort som presterar tillräcklig bra för att jag inte ska märka ngn skillnad mot ett bättre kort, min skärm har ju ändå bara 60Hz i uppdateringsfrekvens. Tycker hype om ny teknik är lite meh innan man ens sett nuffror som på sin höjd kommer vara 10% bättre.

Visa signatur

Stuff

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Men heter den GK210 så är det inte GM210 eller hur? Då kan du inte säga att GM210 heter GK210.
GK210 är ett annat chip, precis som att GF110 och GK110 inte är samma chip. Andra bokstaven anger arkitektur, första siffran anger generation, andra siffran anger större revision och sista siffran anger prestandaklass där lägst siffra är det snabbaste kortet.

GF110 är andra revisionen som gjorde kretsen från GF100 till en fungerande sådan. GF116 är en revision av GF106. GK110 är det första lyckade försöket att göra en stor Kepler, GK100 misslyckades och lades ner. Så kretsen som heter GK210 har inte med GM210 att göra, precis som att GF110 inte uteslöt en GK110. Så kretsen vi talar om heter visst GM210, vi talar nämligen inte alls om GK210.

Precis bra förklarat! Reagerade också på det inlägget men orkade inte skriva då det var så sent.

GK110 andra försöket stora kepler. GK210 är senaste revisionen av GK110 fast med något högre binnade gpuer. GM200 ska bli mycket intressant! Nvidia lyckades nästan dubbla prestandan på GK104 med GK110. Det bli kul och se hur mycket mer kraft stora Maxwell kan ge.

GM104 lär ju passera GK110 den med men inte lika mycket.
Vad tror du kan GM200 bli ett 200-250w kort?

K för kepler och M för Maxwell för dom som inte vet.

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Precis bra förklarat! Reagerade också på det inlägget men orkade inte skriva då det var så sent.

GK110 andra försöket stora kepler. GK210 är senaste revisionen av GK110 fast med något högre binnade gpuer. GM200 ska bli mycket intressant! Nvidia lyckades nästan dubbla prestandan på GK104 med GK110. Det bli kul och se hur mycket mer kraft stora Maxwell kan ge.

GM104 lär ju passera GK110 den med men inte lika mycket.
Vad tror du kan GM200 bli ett 200-250w kort?

K för kepler och M för Maxwell för dom som inte vet.

Jag gissar på 512bits minnesbuss och lite högre klocka än 750ti och 8tflops så det så

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Precis bra förklarat! Reagerade också på det inlägget men orkade inte skriva då det var så sent.

GK110 andra försöket stora kepler. GK210 är senaste revisionen av GK110 fast med något högre binnade gpuer. GM200 ska bli mycket intressant! Nvidia lyckades nästan dubbla prestandan på GK104 med GK110. Det bli kul och se hur mycket mer kraft stora Maxwell kan ge.

GM104 lär ju passera GK110 den med men inte lika mycket.
Vad tror du kan GM200 bli ett 200-250w kort?

K för kepler och M för Maxwell för dom som inte vet.

Även fast Maxwell i sig är strömsnål så är det samma tillverkningsprocess som idag, det kommer vara mycket svårt att få ner strömförbrukningen. 750Ti gjorde ju delvis så bra ifrån sig helt enkelt för att Kepler i mellanklass inte var så effektiva. Motsvarande AMD-kort var ju en del svalare. Så jag tror att största Maxwell-chippet kommer vara svårt att få till alls i början, ska det tillverkas på 28nm så måste det dra en hel del och dessutom vara svårtillverkat. Problemet brukar ju öka markant ju större chip man gör. Jag är imponerad om GM204 kan vara snabbare än Gk110 samtidigt som det håller sig på 200-250W, det är en väldig bedrift bara det. GM200 under 250W på 28nm ser jag inte på kartan riktigt tyvärr. Inte om det ska vara markant snabbare än GK110.

Permalänk
Inaktiv

Jag är mest intresserad över vad AMD framöver kommer ersätta R9 290-serien med. Även om de skulle få fram något att lansera redan i höst/vinter så lär jag troligen inte uppgradera redan. Jag är så pass nöjd med nuvarande kort att jag gärna skjuter lite på nästa byte så länge som möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Även fast Maxwell i sig är strömsnål så är det samma tillverkningsprocess som idag, det kommer vara mycket svårt att få ner strömförbrukningen. 750Ti gjorde ju delvis så bra ifrån sig helt enkelt för att Kepler i mellanklass inte var så effektiva. Motsvarande AMD-kort var ju en del svalare. Så jag tror att största Maxwell-chippet kommer vara svårt att få till alls i början, ska det tillverkas på 28nm så måste det dra en hel del och dessutom vara svårtillverkat. Problemet brukar ju öka markant ju större chip man gör. Jag är imponerad om GM204 kan vara snabbare än Gk110 samtidigt som det håller sig på 200-250W, det är en väldig bedrift bara det. GM200 under 250W på 28nm ser jag inte på kartan riktigt tyvärr. Inte om det ska vara markant snabbare än GK110.

Tänkte först och främst på 20nm. 28nm GM210 förstår jag inte varför dom skulle ge sig på. GM204 på 28nm är en lättare bedrift.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Jag är mest intresserad över vad AMD framöver kommer ersätta R9 290-serien med. Även om de skulle få fram något att lansera redan i höst/vinter så lär jag troligen inte uppgradera redan. Jag är så pass nöjd med nuvarande kort att jag gärna skjuter lite på nästa byte så länge som möjligt.

Blir det inte bara en krympningen av Hawaii från R9 290X 28nm till 20nm med någon mindre justering?

Tonga är ju egentligen den enda nya arkitekturen som amd släpper höst. Den är som jag förstår endast en strömsnålare version av Tahiti. Mindre TDP med bibehållen prestanda.

Rätta mig och jag har fel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk

Grafikkort

funderar på köpa ett grafikkort i höst ...

mitt mål:

1. engrafiks-kort ej crossfire eller sli.
2. ska va tyst.
3. ska klara av 4K upplösning på 60 hz... i spel så som Battlefield 4.

funderar på GF 880 (eller ti varianten om den kommer) eller R9 380X ....

4. Maxpris 5000 kr.

undrar vilken man väljer....

Visa signatur

<<< AMD Ryzen 7 3700X | Corsair DDR4 16GB 3200mhz PRO RGB | WD SN850X m2 - Gigabyte 1tb m2 - Samsung 256gb SSD | Gigabyte RTX 3060 Vision 12GB OC
Fractal Design Define Compact vit TG | 2 st Acer 24" skärmar >>>

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tobbbe__:

Blir det inte bara en krympningen av Hawaii från R9 290X 28nm till 20nm med någon mindre justering?

Tonga är ju egentligen den enda nya arkitekturen som amd släpper höst. Den är som jag förstår endast en strömsnålare version av Tahiti. Mindre TDP med bibehållen prestanda.

Rätta mig och jag har fel.

Skickades från m.sweclockers.com

Nu vet vi ju troligen inget om ersättarna för det segmentet så återstår ju att se vad som kommer fram. Intressanta tider framöver dock, speciellt om korten kan krympa lite till från 28nm.