Permalänk
Skrivet av Flamso:

Jag vet inte om mitt inlägg var osynligt men det är rätt markant skillnad mellan AMDs modulbaserade processorer och Intels processorer, även utan Hyperthreading. Jag önskar att det inte var så men det är definitivt tillräckligt för att motivera ett köp av en 4690K, till exempel, som är snabbare oklockad än en klockad 8320/8350. I BF4 då.

https://www.youtube.com/watch?v=tvLRZxRL8N8

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jacobtr:

Stämmer det källa? Iallafall är det bättre om han/hon klockar och sen bestämer sej om det är värt när han inte behöhver lägga ut något i onödan då.

Jag är min egna källa då jag fick byta från just den konfigurationen, och min fästmö har en 4670k som aldrig sviktar i stock. Själv kör jag en 3770k och har inte problemen som jag hade med AMD.

Intel är det man skall ha ifall stadig, hög fps är det som räknas. AMD är för streaming och budgetbyggen.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Skrivet av Demonoidz:

Jag är min egna källa då jag fick byta från just den konfigurationen, och min fästmö har en 4670k som aldrig sviktar i stock. Själv kör jag en 3770k och har inte problemen som jag hade med AMD.

[B]Intel är det man skall ha ifall stadig, hög fps är det som räknas. AMD är för streaming och budgetbyggen.

[/B]

Säg att du skojar med det inlägget..

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Swedish Berserk:

[/B]

Säg att du skojar med det inlägget..

Inte ens det minsta, och det kommer de flesta som har gått från AMD till Intel att också säga.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Skrivet av Demonoidz:

Inte ens det minsta, och det kommer de flesta som har gått från AMD till Intel att också säga.

Hur kommer det sig då att de flesta som har AMD kan spela med bra FPS utan problem? Jag har inga problem alls med de spelen jag kör.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Swedish Berserk:

Hur kommer det sig då att de flesta som har AMD kan spela med bra FPS utan problem? Jag har inga problem alls med de spelen jag kör.

För att du kanske inte är kräsen eller kör krävande maps i 64spelar-läget i BF4.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Demonoidz:

För att du kanske inte är kräsen eller kör krävande maps i 64spelar-läget i BF4.

Jag spelar Skyrim + grafikmods som säkert är mer tungdrivet än BF4. Jag ligger på 60 fps (OBS 60 är också max för Skyrim innan grafikmotorn ballar ur) mest hela tiden med min FX 8350 @ 4,5GHz, med några undantag. Jag har dock ett R9 290 kort med 4GB RAM.

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Även med stockkylaren monterad och allt satt till factory default så klockar processorn ner en kärna i taget till 1,4GHz. Funderar på att plocka upp ett Asus Sabertooth 990FX R2.0 efter jobbet och se om det funkar bättre. Sen får nog webbhallen ta en koll på mitt kort och se om det klassas som defekt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AMD-FX:

Jag spelar Skyrim + grafikmods som säkert är mer tungdrivet än BF4. Jag ligger på 60 fps (OBS 60 är också max för Skyrim innan grafikmotorn ballar ur) mest hela tiden med min FX 8350 @ 4,5GHz, med några undantag. Jag har dock ett R9 290 kort med 4GB RAM.

Skyrim är inte mer krävande på processorn än vad BF4 64P är, nej. Skyrim tuggar grafikkort dock, vilket även BF4 gör.
Samt så gäller väl denna tråd specifikt BF4, och ej skyirm?

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Datavetare
Skrivet av KiWo:

Jag såg absolut ditt inlägg och det du säger stämmer helt säkert men om majoriteten verkar tro att jag kan komma undan med en investering på 0 kr så känns det som det första att testa. Problemen i BF4 uppstår bara på vissa banor men vart väldigt uppenbart på Sunken Dragon i senaste expansionen då det var närmast ospelbart med de inställningar som normalt ligger stabilt över 60 FPS på de flesta andra banorna.

Om FPS är OK i genomsnitt men ditt problem är att lägsta FPS ibland ställer till det så ska du titta på just det, hur mycket högre lägsta FPS kan du förvänta dig genom ett byte av CPU. Genomsnittlig FPS är nästa alltid begränsad av GPU-delen om man inte har en väldigt stark GPU kopplad med en relativt klen CPU, lägsta FPS är mycket oftare kopplad till CPU-kraft och väldigt ofta kopplat till händelser som kräver massor med kraft på en eller någon enstaka CPU-kärna.

SweC är väldigt duktiga med att lägga med lägsta-FPS i sina tester, så varför inte läsa lite tester för att avgöra om förbättringen är tillräckligt stor för att motivera kostnaden.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Entusiast

Det behöver inte vara processorn som orsakar lagget.
Det kan också vara för höga inställningar med begränsad mängd grafikminne.
Vissa banor, och vissa positioner på banorna kräver oerhört mycket grafikminne.
Det gör att grafikkortet måste utväxla grafikdata mellan grafikminnet och RAM-minnet.

Jag har själv bevittnat detta... och det händer även på grafikkort med 2 GiB minne.

Prova att sänka texturkvaliten en aning, och se om det blir bättre.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Avstängd

Jag hade ganska precis samma setup som du har, dvs 8320, 8gb ram undantaget grafikkortet som var ett r9 290 tri-x.
Bytte till Intel och det blev rejäl skillnad i BF4. Så visst flaskar en fx 8320.
Jag ångrar mig inte en sekund

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiWo:

Liten uppdatering:

Upptäckte ganska omgående att processorn var överklockad till 4.2GHz inte 4 som jag trodde.

Fipplade runt en del fick problem vid 4.5GHz, ökade VCORE ett snäpp (0.025V). När processorn närmar sig 60 grader throttlar den ner till 1.4GHz. Googlade lite kring detta och fick lite träffar som pekade på att VRM:erna (eller vad det heter, sitter en kylfläns mellan processor och anslutningarna på baksidan: http://www.gamingmotherboards.net/wp-content/uploads/2013/03/...) var för varma och mycket riktigt så var kylflänsen stekhet.

Kan man göra något åt detta?

Finns ju något som kallas för "delid" då du plockar bort metal locket/skalet på processorn och kör med kylpastan direkt på kretsen..
Men det är inte tänkt att man ska göra detta, risken är att man har sönder processorn när man demonterar locket eftersom det kan sitta rätt hårt.
Finns garanterat mer info på google eller youtube.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Finns ju något som kallas för "delid" då du plockar bort metal locket/skalet på processorn och kör med kylpastan direkt på kretsen..
Men det är inte tänkt att man ska göra detta, risken är att man har sönder processorn när man demonterar locket eftersom det kan sitta rätt hårt.
Finns garanterat mer info på google eller youtube.

Processorn throttlar inte för den är varm det är VRM:erna som throttlar processorn när de överhettar så processorn tänker jag inte pilla på

Permalänk
Medlem

Har du testat med mantle?

Edit: är aningen blind och märkte att du tidigare i tråden skrivit att du testat.
märkte du någon skillnad? Mantel ska nämligen ge mest prestanda ökning jämfört med directx med en klen cpu tex en ur bulldozer architecture

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiWo:

Processorn throttlar inte för den är varm det är VRM:erna som throttlar processorn när de överhettar så processorn tänker jag inte pilla på

Min hjärna är för trött, vad är en VRM.. enda jag kommer på är voltage regulation module... om det nu finns något sådant..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasd_101:

Har du testat med mantle?

Edit: är aningen blind och märkte att du tidigare i tråden skrivit att du testat.
märkte du någon skillnad? Mantel ska nämligen ge mest prestanda ökning jämfört med directx med en klen cpu tex en ur bulldozer architecture

Visst märks det skillnad, genomsnittlig FPS ökade rejält

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Alpha77:

Finns ju något som kallas för "delid" då du plockar bort metal locket/skalet på processorn och kör med kylpastan direkt på kretsen..
Men det är inte tänkt att man ska göra detta, risken är att man har sönder processorn när man demonterar locket eftersom det kan sitta rätt hårt.
Finns garanterat mer info på google eller youtube.

Innan någon får för sig att testa detta på en AMD processor: Stop!!! Detta gäller endast intels ivy bridge och Haswell CPUer (dock inte ur -E serierna) ! Andra processorer har fastlödd IHS. Där hjälper det inte att ta bort denna. Då har du sönder CPUn.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk

I BF4 som nu TS spelar så tror jag att hans 280x flaskar i höga inställningar före cpun gör, Såvida nu kunde inte kör låg upplösning. Men vid 1920x1080 är det inte stor skillnad på cpun direkt. Inte om man tittar på sweclockers test iallafall.

Vid 1920x1080 med 290x så skiljer det 2fps mellan 4790k och 8350 när båda är stock. både på max och min fps.

Vid 1280x720 skiljer det ju ca 30fps men å andra sidan ligger båda cpuerna över 130fps vilket inte borde lagga....

Så det borde funka bra, Jag tror det är kortet som flaskar beroende på vilka grafik inställningar TS kör på vilket ingen har nämnt i tråden än.

Här är testet om ni väljer BF4:

http://www.sweclockers.com/recension/18924-intel-core-i7-4790...

Och Ja Intel är enmycket bättre cpu overall men i detta fallet så kostar det run 4k att gå över till I7 och 0kr med amd cpun, Sedan verkar det som att TS har problem med kylningen på sitt nuvarande sysbd som gör att cpun klockar ner sig.

Visa signatur

Amd Ryzen 3900x -I- H100i -I- Asus ROG STRIX X470-F Gaming -I- Asus GTX 3060 12GB -I- 32gb HyperX RGB @3600mhz -I- Chieftec nitro 650w Bronze -I- Corsair MP510 1gb m.2, Ocz trion 150 128gb och 240gb -I- Windows 10 Home -I- Fractal R4

Permalänk
Medlem

Testa med GPU-Z där ser man hur mycket GPU:n blir belastad under spel, samt kolla aktivitetshanteraren i windows på CPU:n just för att se hur hårt den blir belastad under spel och på så sett får man en uppfattning var problemet ligger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Demonoidz:

Gå på intel. En 8350 på 5.6GHz droppar ned under 50FPS, medan en stockklockad 3570K har 60fps stabilt.

Jag har en 8320 på 4.5GHz och får 50-60 fps när det är som lägst och ibland 70 fps i bf4 med allt på ultra i 1080p förutom anti-aliasing.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-Z97X-UD3H CPU: Intel i5 4690k GPU: Gigabyte GTX 1080 G1 PSU: EVGA Supernova G2 750w RAM: Corsair vengeance 8GB 1600mhz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Timelord Sloth:

Jag har en 8320 på 4.5GHz och får 50-60 fps när det är som lägst och ibland 70 fps i bf4 med allt på ultra i 1080p förutom anti-aliasing.

Detta även på 64player maps såsom Paracel storm? T.ex när åskan drog igång droppade min 8350 ned till 35fps.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Demonoidz:

Detta även på 64player maps såsom Paracel storm? T.ex när åskan drog igång droppade min 8350 ned till 35fps.

Kör alltid 64 player conquest large i BF4. Enda gången jag får låg fps är när byggnaden i siege of shanghai rasar.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-Z97X-UD3H CPU: Intel i5 4690k GPU: Gigabyte GTX 1080 G1 PSU: EVGA Supernova G2 750w RAM: Corsair vengeance 8GB 1600mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Om FPS är OK i genomsnitt men ditt problem är att lägsta FPS ibland ställer till det så ska du titta på just det, hur mycket högre lägsta FPS kan du förvänta dig genom ett byte av CPU. Genomsnittlig FPS är nästa alltid begränsad av GPU-delen om man inte har en väldigt stark GPU kopplad med en relativt klen CPU, lägsta FPS är mycket oftare kopplad till CPU-kraft och väldigt ofta kopplat till händelser som kräver massor med kraft på en eller någon enstaka CPU-kärna.

SweC är väldigt duktiga med att lägga med lägsta-FPS i sina tester, så varför inte läsa lite tester för att avgöra om förbättringen är tillräckligt stor för att motivera kostnaden.

Skrivet av Demonoidz:

Jag är min egna källa då jag fick byta från just den konfigurationen, och min fästmö har en 4670k som aldrig sviktar i stock. Själv kör jag en 3770k och har inte problemen som jag hade med AMD.

Intel är det man skall ha ifall stadig, hög fps är det som räknas. AMD är för streaming och budgetbyggen.

Men en 83xx i 5,6 måste endå gå snabbare en i5 i stock

Visa signatur

3570k 4.7 ghz - ASUS 660ti - 4*4gb - 840 250gb
Citera för svar
/Jacob

Permalänk
Medlem
Skrivet av jacobtr:

Men en 83xx i 5,6 måste endå gå snabbare en i5 i stock

Får du upp en AMD FX i den hastigheten så är du bra duktig

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Får du upp en AMD FX i den hastigheten så är du bra duktig

Med ett bra chip kan man göra det på vattenkylning.