Microsoft säger upp 18 000 anställda

Permalänk
Avstängd
Skrivet av skog1s:

Med andra ord, smart gjort av det du kallar "puttemjuk"

Vilket annat företag som helst hade gjort samma sak. Om dom kunnat.

Själv tror jag både Nokia och Microsoft kommer att vinna på detta i längden.

MeeGo/Jolla hade ploppat i längden till den stora massan.

Windows Phone......... Ja vad skall jag skriva.

Jag känner inte en ända som har Windows Phone som är missnöjd.
Appar kommer det att komma med tiden.

Kolla bara på hela Androidhistorien, det vart väldigt segt i början.

Så jag tror att både Microsoft och Nokia har gjort ett smart val här.

Visst är det tråkigt att folk måste gå, men med deras kunskap hittar dom en plats igen ganska fort.

Är inte ditt inlägg ca:3 år försent?
Detta kunde ha varit aktuellt och kanske till och med trovärdigt 2011. Fast nu är det 2014 och WinPhone har funnits och ratats av mobilköpare/använder i flera år. WP6.5 (Omdöpt WM6.5), WP7.x och WP8.x, inget av dom har nått ens till dåliga WinMobile nivåer.

När ska jag som Androidanvändare, förstå att det som jag egentligen vill ha är Microsoft UI som jag hatar av hela mitt hjärta?
När kommer jag förstå att Bing är så mycket underbarare än Google, när jag inte ens vill ta i sk-ten?
När kommer jag förstå att allt från Microsoft är underbart, när M$ fanbois står en upp till halsen med sina kärleksförklaringar till Microsoft?

Uppenbart ändra man inte uppfattning, genom att läsa fanbois inlägg, år in och år ut?

Du har aldrig stannat upp i din kärlek till Microsoftprodukter och funderat? Exempelvis, om Winphone hade haft ett användargränssnitt (UI) som Win7 och Android, hade gett Winphone en större chans på marknaden?
Jag skulle kunna tänka mig ett MobilOS från Microsoft, OM Det hade ett annat "normalt" UI och MS tillägg som IE, Bing, One/SkyDrive, Outlook och mycket annat bloat från MS inte var installerat.

Antar att du inte vill ha Winphone på något annat sätt än som det är idag, gratulerar, MS har gjort ett OS som passar dig som hand i handske men ratat mig som kund/användare.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Från 60 000 anställda 2010/11 till 12500 anställda hos Microsoft. – Det kanske passar Windows Phone bättre – Finnarna lär vara kvar i huvudsak, det har redan gått så många där och de är nog inte beredda att flytta hem allt till Redmond, men marknadsfolket, försäljare och liknande lär få gå. Om de ska ha kvar några fabriker har jag inte sett om det framgår något om, men ca hälften av de anställa hos Microsoft Mobile jobbar med produktionen. Ungern riskerar nog att läggas ner, men det är redan halvt avvecklat. Vietnam vill de nog inte bygga ut till fullo. Kina lär bli kvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fafne:

Är inte ditt inlägg ca:3 år försent?
Detta kunde ha varit aktuellt och kanske till och med trovärdigt 2011. Fast nu är det 2014 och WinPhone har funnits och ratats av mobilköpare/använder i flera år. WP6.5 (Omdöpt WM6.5), WP7.x och WP8.x, inget av dom har nått ens till dåliga WinMobile nivåer.

När ska jag som Androidanvändare, förstå att det som jag egentligen vill ha är Microsoft UI som jag hatar av hela mitt hjärta?
När kommer jag förstå att Bing är så mycket underbarare än Google, när jag inte ens vill ta i sk-ten?
När kommer jag förstå att allt från Microsoft är underbart, när M$ fanbois står en upp till halsen med sina kärleksförklaringar till Microsoft?

Uppenbart ändra man inte uppfattning, genom att läsa fanbois inlägg, år in och år ut?

Du har aldrig stannat upp i din kärlek till Microsoftprodukter och funderat? Exempelvis, om Winphone hade haft ett användargränssnitt (UI) som Win7 och Android, hade gett Winphone en större chans på marknaden?
Jag skulle kunna tänka mig ett MobilOS från Microsoft, OM Det hade ett annat "normalt" UI och MS tillägg som IE, Bing, One/SkyDrive, Outlook och mycket annat bloat från MS inte var installerat.

Antar att du inte vill ha Winphone på något annat sätt än som det är idag, gratulerar, MS har gjort ett OS som passar dig som hand i handske men ratat mig som kund/användare.

Så vad du vill att WP ska vara är med andra ord Android. Grattis, håll dig till Android då.
Det finns en orsak till att vi har 3 olika OS till mobiler nu, för folk har inte samma smak.

Personligen föredrar jag starkt WP's utseende och känsla framför Android och iOS med sina utspridda ikoner av alla möjliga slag. Gillar minimalistisk design och jag har inte heller haft en enda ikon på mitt skrivbord på datorn på många år. Iom WP8.1 finns det absolut ingenting som jag saknar från min tidigare Android mobil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pappy:

Det var ju uppenbart. In med sin egen trojan. Kör företaget i botten. Man får ett f.d. jätteföretags tillgångar för kaffepengar. Bort med folket, man har ju fått det man var ute efter. Smart (men fult) spelat Microsoft.

Steven Clearasil, mannen som gör det svårt för finnar.

Fult? Nä, det är bussiness och inget annat. Microsoft har ett ansvar till sina aktieägare, that's it

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Avstängd

630Miljoner per månad,, ca, det är va dom sparar när dom säger upp allt folk. Och då har jag gjort en beräknad snitt lön som är ganska låg... Det är fan inte lite pengar.

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hg:

Så vad du vill att WP ska vara är med andra ord Android. Grattis, håll dig till Android då.
Det finns en orsak till att vi har 3 olika OS till mobiler nu, för folk har inte samma smak.

Personligen föredrar jag starkt WP's utseende och känsla framför Android och iOS med sina utspridda ikoner av alla möjliga slag. Gillar minimalistisk design och jag har inte heller haft en enda ikon på mitt skrivbord på datorn på många år. Iom WP8.1 finns det absolut ingenting som jag saknar från min tidigare Android mobil.

Fast majoriteten vill ha Android och det kan du inte blunda för. Även som den stora massan är idioter och inte vet bättre så blir Microsoft/Nokia tvungna att anpassa sig efter volymen de säljer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hg:

Så vad du vill att WP ska vara är med andra ord Android. Grattis, håll dig till Android då.
Det finns en orsak till att vi har 3 olika OS till mobiler nu, för folk har inte samma smak.

Personligen föredrar jag starkt WP's utseende och känsla framför Android och iOS med sina utspridda ikoner av alla möjliga slag. Gillar minimalistisk design och jag har inte heller haft en enda ikon på mitt skrivbord på datorn på många år. Iom WP8.1 finns det absolut ingenting som jag saknar från min tidigare Android mobil.

Det är min andemening precis, de som gillar Microsofts vimsiga UI har köpt det. Efter 3 år på marknaden, så vet de flesta vad WP är och ser ut och beslutet, om man kan leva med en Winphonemobil, eller inte, är redan gjort...

Din åsikt om tre mobilOS håller jag inte med om för fem öre, Android, Blackberry, FirefoxOS, IOS, Jolla, Symbian Tizen, WP och några till. Någon dominerande, några i slutet av sin livslängd, några i början och några stående och stampande på samma ställe, i vilket fall finns fler än tre mobilOS.

FireFox och Tizen verkar kunna passa som "hand i handske" på mig, vilket inte WP gör för fem öre, behöver m.a.o inte känna mig fast vid Android.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Fafne:

Det är min andemening precis, de som gillar Microsofts vimsiga UI har köpt det. Efter 3 år på marknaden, så vet de flesta vad WP är och ser ut och beslutet, om man kan leva med en Winphonemobil, eller inte, är redan gjort...

Din åsikt om tre mobilOS håller jag inte med om för fem öre, Android, Blackberry, FirefoxOS, IOS, Jolla, Symbian Tizen, WP och några till. Någon dominerande, några i slutet av sin livslängd, några i början och några stående och stampande på samma ställe, i vilket fall finns fler än tre mobilOS.

FireFox och Tizen verkar kunna passa som "hand i handske" på mig, vilket inte WP gör för fem öre, behöver m.a.o inte känna mig fast vid Android.

Tja, jag skulle påstå att en hel massa folk står över WP idag för att "dom har hört att" det inte finns några apps till WP, vilket ju är en floskel från 2-3 år sedan med WP7/början av WP8. Tyvärr lever den kvar i form av att recensenter fortsätter att hävda detta, men i och med att den stora majoriteten apps som folk faktiskt använder idag finns till WP så har vissa recensenter bytt om till att klaga på att det finns dåligt med gaming apps. Vilket i och för sig stämmer men köper du en smartphone för att spela usliga mobilspel på så vet jag inte riktigt vad jag ska säga.

Min personliga erfarenhet är att om man ger en WP mobil till en vanlig användare så är deras första reaktion "Vad är det här för nåt?" följt av viss frustration över att saker inte funkar precis likadant som de är vana med från android t.ex. (fast med WP8.1 så har detta "problem" blivit mindre), för att sedan efter några dagar komma fram till att "det här var ju inte så dumt egentligen..."

Microsoft kunde gott göra mer och bättre reklam för WP, speciellt de delar som har förbättrats iom senaste versionen. Men sist och slutligen är det svårt att slåss mot en internet-majoritet av Android fans som lovsjunger Androids förträfflighet och hackar ner på WP som dom "har hört att" är skit eller kort har prövat på för några år sedan när det faktiskt var rätt skit.

"Alla" vet att Windows 8 är skit, på samma sätt som "alla" vet att WP är skit, på samma sätt som "alla" vet att Apple-användare är hipsters som tror dom är bättre än alla andra, på samma sätt som "alla" Apple-användare vet att Android är buggigt och segt skräp.

Det är svårt att svänga på en allmän opinion som i något läge har slagit sig fast.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hg:

Tja, jag skulle påstå att en hel massa folk står över WP idag för att "dom har hört att" det inte finns några apps till WP, vilket ju är en floskel från 2-3 år sedan med WP7/början av WP8. Tyvärr lever den kvar i form av att recensenter fortsätter att hävda detta, men i och med att den stora majoriteten apps som folk faktiskt använder idag finns till WP så har vissa recensenter bytt om till att klaga på att det finns dåligt med gaming apps. Vilket i och för sig stämmer men köper du en smartphone för att spela usliga mobilspel på så vet jag inte riktigt vad jag ska säga.

Min personliga erfarenhet är att om man ger en WP mobil till en vanlig användare så är deras första reaktion "Vad är det här för nåt?" följt av viss frustration över att saker inte funkar precis likadant som de är vana med från android t.ex. (fast med WP8.1 så har detta "problem" blivit mindre), för att sedan efter några dagar komma fram till att "det här var ju inte så dumt egentligen..."

Microsoft kunde gott göra mer och bättre reklam för WP, speciellt de delar som har förbättrats iom senaste versionen. Men sist och slutligen är det svårt att slåss mot en internet-majoritet av Android fans som lovsjunger Androids förträfflighet och hackar ner på WP som dom "har hört att" är skit eller kort har prövat på för några år sedan när det faktiskt var rätt skit.

"Alla" vet att Windows 8 är skit, på samma sätt som "alla" vet att WP är skit, på samma sätt som "alla" vet att Apple-användare är hipsters som tror dom är bättre än alla andra, på samma sätt som "alla" Apple-användare vet att Android är buggigt och segt skräp.

Det är svårt att svänga på en allmän opinion som i något läge har slagit sig fast.

...och det är därför du fortsätter att posta pro-Microsoft inlägg, år ut och år in.
Samma sak som du skriver om Winphone kan sägas om Linux för datorer...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Fafne:

...och det är därför du fortsätter att posta pro-Microsoft inlägg, år ut och år in.
Samma sak som du skriver om Winphone kan sägas om Linux för datorer...

Vet tusan om jag är speciellt pro-Microsoft. Jag är pro-valmöjlighet och stör mig på att folk klagar på saker som helt enkelt inte stämmer. Skrev många inlägg som försvarade Android på den tiden alla klagade på att det var långsamt och uselt.

Vad det gäller liknelsen till Linux så ka jag inte riktigt hålla med. Linux är lite i samma läge som Android i och med att det går att pilla och ändra på en hel massa saker, men för en vanlig användare som bara vill ha saker som funkar "out of the box" så ligger det långt efter Windows i användbarhet, med saker och program som antingen inte funkar alls eller funkar först efter en avsevärd mängd påtande.

Men ja till viss del lider Linux av samma problem som WP, att folk går på gamla meriter så att säga och tänker inte ens på Linux eftersom de bara ser en massa problem framför sig. Linux har ju också blivit bättre på senare år, men dock är skillnaden i användbarhet avsevärt mycket mindre mellan Android-iOS-WP än mellan Windows-Linux för en vanlig användare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Så ännu ett skandinaviskt företag köps upp och sedan blir det massiva avskedningar ganska omgående.

Nokia är inte skandinaviskt. Och bara ett mindre antal jobb försvinner i Norden (där Finland ingår).

Permalänk
Avstängd

Fortfarande ökar inte Microsoft Winphone, alla drömmar om 20% av mobilOS marknaden 2015 och alla inlägg om hur underbart det är med Microsoft WP (i en Nokiamobil), har kommit på skam. Ordspråket "Upp som ensol och ned som en pannkaka" stämmer så fantastiskt underbart på Winphones.

Microsoft har ett mobilOS att sälja men det innebär inte ökad valfrihet, det går inte att välja annan standard (default) webbläsare än InternetExplorer, Bing, One/Sky-drive, Outlook, Skype - allt detta får man utan valmöjlighet.
Lika lite som det går att ändra hemskärmen, från de fula rutorna.

Android är ett MobilOS delat i flera läger, ungefär som Linux. Samsung har sitt Android, Google har sitt, CyanogenMod har sitt.
Allt fungerar inte att byta som man vill men har du en mobil med Android, har du mer valfrihet än vad Microsoft "gett"/sålt sedan WinCE, WM och WP. Då var iallafall WM aka WinMobile ett ganska öppet OS.

Vill Microsoft tampas som en av de tre stora, så måste WP göras om, de äckliga rutorna måste bort, instängningen i Microsofts hägn måste bort. Folk har sagt vad de tycker om Microsofts Winphone, WinRT, Win8 och Xbox, inte genom att gnabba med MS-fanbois på forum, utan genom att inte köpa eller använda produkter...Ett språk Microsoft förstår väl.

Microsoft vet ju hur populärt det är med att byta hemskärmar, ikon uppsättningar och andra personliga anpassningar på Android.
Microsoft backar kraftigt på sina ursprungliga ideal om Win8, vad är det som får dig att tro att dessa rutor/kvadranter och fält som utgör WinPhones UI, är här för att stanna.
Kanske kan du förvänta dig ändringar i WP UI:et till WP9 som gör WP mer acceptabelt för en bredare kundkrets, även om du får ett WP som du inte står ut med...

Man byter ut de 3-5% som älskar Metro/Modern för att sälja bland de 95-97% som hatar Metro/Modern När det gäller pengar är dina åsikter inte mycket värda för Microsoft.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

hur många av dessa 18.000 är närma 60 år?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av drefk2000:

Fult? Nä, det är bussiness och inget annat. Microsoft har ett ansvar till sina aktieägare, that's it

Ja och det säger lite om hur aktie marknaden fungerar. 18,000 människor med underleverantörer och deras familjer så rör det sig säkert om 150-200,000 människor som förlorar sin inkomst bara för att dom som har mest pengar ska få lite mer.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

jag tror... nej, jag är säker på att MeeGo hade slagit mer än vad WP hade, Jag tänkte skaffa deras mobil som hade MeeGo, ja jag han ju inte köpa den

1 såld telefon - vinst och garanterad seger för MeeGo! Hade säkert räddat Nokia.

Jo, tjena...

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fafne:

alla inlägg om hur underbart det är med Microsoft WP (i en Nokiamobil), har kommit på skam.

Visst var Microsoft alldeles för sent ute med WP på marknaden, men det är fortfarande ett helt underbart snyggt och extremt funktionellt operativsystem.

Även om det aldrig passerar Android, eller ens iOS, i marknadsandelar så är det ändå klart större än tex MeeGo (som Nokia gjorde rätt i att lägga ner), Tizen, WebOS, BlackBerry och redan nu mer framgångsrikt än vad Linux på desktop någonsin kommer att bli.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av martinot:

Visst var Microsoft alldeles för sent ute med WP på marknaden, men det är fortfarande ett helt underbart snyggt och extremt funktionellt operativsystem.

Även om det aldrig passerar Android, eller ens iOS, i marknadsandelar så är det ändå klart större än tex MeeGo (som Nokia gjorde rätt i att lägga ner), Tizen, WebOS, BlackBerry och redan nu mer framgångsrikt än vad Linux på desktop någonsin kommer att bli.

Microsoft var inte sena ut på marknaden, med WinCE på PDA:er med telefondel och WinMobile hade Microsoft ett grundmurat rykte som MobilOS leverantör. Första Winphone versionen var WP6.5, d.v.s en omdöpning av WinMobile 6.5...

Microsoft målade in sig i ett hörn av periferin av MobilOS marknaden 3-5%, genom att välja ett extremt UI. Ballmer och hans innersta folk, trodde till hundra procent på iden om rutor och rektanglar men marknaden (de som köper Android och IOS) har sagt sitt: -"Vi vill ha ikoner och menyer" .
...Och Ballmer finns inte längre kvar på Microsoft, skaparna av Metro/Modern är förflyttade till andra delar av MS eller har lämnat Microsoft helt.

På "datorOS" sidan, backar nya ledningen i Microsoft hela tiden från Ballmers galna UI. Microsoft som fortfarande vill sälja tjänster som Bing och One/Skydrive samt tjäna reklampengar genom Bing och IE. Kommer/är piskade att ändra på allt som hindrar en stor spridning av dessa tjänster.

Ditt Win8/WP8 är inget som är här för att stanna. Redan nu arbetar Microsoft med ersättare.

Microsoft är tvungna att säga tack och adjö till Metro/Modern fanbois eller fortsätta krympa på marknaderna för datorOS och mobil/SurfplatteOS (Android IOS och Firefox har inte separerat Mobil och Surfplatte OS:en som Microsoft gjort).

Fast Microsofts marknadsavdelning hade inte fel: Att kunna använda samma program och likadan upplägg på både bärbara enheter och skrivbordsenheter, har fördelar. Fast för min del är det då Android på både skrivbords/hemma datorn och mobilen som gäller. På så sätt slipper man både Bing och IE samt det läskigt fula och oanvändbara Metro/Modern.

Nu är spelpjäserna upplagda
Du vill ha Metro/Modern liksom 3-5% av marknaden. Jag vill absolut inte ha Metro/Moder precis som 95-97% av marknaden.
Ett vinstdrivande företag som Microsoft har bara att välja: Satsa på sin lilla fanbois-skara eller satsa på en större kundkrets.
(Viktigt är också att ta hänsyn till att några som mig, inte accepterar Bing, Sky/Onedrive och annat bloatware som Microsoft stoppar in i sina OS. Med eller utan ett galet UI).

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Fafne:

Microsoft var inte sena ut på marknaden, med WinCE

Håller med i det perspektivet. De var dock sena att anamma touch på riktigt.

Skrivet av Fafne:

Microsoft målade in sig i ett hörn av periferin av MobilOS marknaden 3-5%, genom att välja ett extremt UI.

"Extremt UI".

Ho, ho!

Undrar vem/vilka här i tråden som verkligen framstår som "extremt" rabiata...

Skulle säga att de varit väldigt innovativa och tagit fram ett exremt snyggt och funktionellt GUI och system för telefoner. Tycker nog att mina Androider och iOS-enheter är "extremt" tråkiga och konservativa i jämförelese (däremot så har de många andra positiva fördelar).

Skrivet av Fafne:

På "datorOS" sidan,

Har aldrig varit något stort fan av Metro på desktop/bärbart. På telefoner så fungerar det däremot grymt bra!

Finns en orsak till att Apple inte anammat samma GUI på sina datorer som på sina telefoner/plattor.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Ja det är viktigt att poängtera att det är Nokia som blir slaktat och inget annat.

Allas vår Barnacules Nerdgasm fick gå efter 15 år hos Microsoft tillsammans med jättemånga av sina kollegor. Han jobbade med windowsutvecklingen (ej mobilt) och testdesign. Anledningen: "Microsoft is going in another direction and your roles are no longer necessary". Han tackade Microsoft för alla år men säger själv att han inte förstår åt vilket håll företaget ska med tanke på kompetensen dom sparkade från hans kontor.

Visa signatur

sCaz har lirat online sedan direktmodemanslutning var hett.
OSW Sim Racing Rig | HTC Vive | 27" Acer 165 Hz IPS G-sync
Gigabyte Z170X-Gaming 7 | 6700K | 16GB DDR4 | 3x Samsung SSD's
ASUS 1080 Ti ROG STRIX OC | EVGA G2 850W | NH-D15 Triple | Steelseries H

Permalänk
Medlem
Skrivet av drefk2000:

Fult? Nä, det är bussiness och inget annat. Microsoft har ett ansvar till sina aktieägare, that's it

Om det är så att Elop har agerat som konspirationsteoretikerna befarat så är det kriminellt, om han uppmanats till det och kompenserats av Microsoft så har Microsoft också gjort sig skyldigt till brott. Så ja, har det gått till på det viset så är det absolut fult gjort. (sen vet inte jag om det gått till så eller inte)