Permalänk
Medlem
Skrivet av Swiifty:

Absolut, när det gäller pengar, makt, resurser etc ska man vara extra uppmärksam. Men man måste använda korrekta termer, och om du har 10 st hypoteser om vad anledningen är, så är det inte korrekt att fastställa, det är hypotes nr 4 för x anledning (där x anledningen kan vara mest pengar, enklast utfört etc). På samma sätt har vi ett antal hypoteser om kvantgravitation, men den vetenskapliga världen väljer inte bland de hypoteserna om vilken som ska ses som den korrekta teorin i relation till de andra, utan den väljs enkom på bevisföringen för att den givna hypotesen stämmer.

Tror nog att hypoteser är något som används av de flesta för att sedan gräva djupare, även vetenskapsmän.

Tänk på att det finns en hel politisk värld som tror att Usama Bin Laden sköts i Pakistan trots att ingen fått se liket

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Tror nog att hypoteser är något som används av de flesta för att sedan gräva djupare, även vetenskapsmän.

Tänk på att det finns en hel politisk värld som tror att Usama Bin Laden sköts i Pakistan trots att ingen fått se liket

Jag tänker inte gå in på några specifika hypoteser, talar bara allmänt om att det är viktigt att skilja på hypotes och teori. Så frågan var inte ska man undersöka hypoteser eller inte (det är väl det enda sättet man kan gå vidare...), det är upp till var och en person att utreda de olika hypoteserna som man intuitivt tror på. Utan det viktiga är att förstå att det inte är en personlig tro som gör att man kan gå från hypotes till teori, utan uppfyllandet av riktlinjer som är satta från första början. Och det är där det brister för de flesta konspirationsteoretiker, deras personliga tro gör att de eleverar en hypotes till en teori inte uppfyllandet av riktlinjer.

Permalänk
Medlem

Här beskrivs lite om fenomenet "to big to fail" eller hur en del står ovanför lagen och kan göra hur de vill

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av klk:

Här beskrivs lite om fenomenet "to big to fail" eller hur en del står ovanför lagen och kan göra hur de vill
http://www.youtube.com/watch?v=oXXe_K91sxQ

Och var vill du komma med det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Och var vill du komma med det?

Vem som helst startar inte krig. Det krävs ett otroligt stort inflytande om man skall lyckas med bedriften och man måste samtidigt ha styrka nog att manipulera media. Vad jag vet så finns det ingen annan grupp som klarar av det här förutom toppskiktet bland banker. De lever i en egen laglös värld och hur har man kunnat forma den på annat sätt att man själv skapar reglerna?

Det enda man behöver tänka på är att det inte blir för uppenbart

Hur många åkte dit för manipulation av LIBOR räntan?

Permalänk
Hedersmedlem

Den planerade studiecirkeln arrangerad genom ABF i Borlänge om chemtrails dras in. Dalarnas Tidningar har haft kort men intensiv bevakning:

———

När jag ändå är här, så på det mer metaartade diskussionsplanet om konspirationsteorier så publicerade humorsidan Cracked.com för några dagar sedan artikeln:

som är tänkt att snarare behandla bieffekter av spridandet av konspirationsteorier än innehållet i sig (vist, då diskussioner kring det senare ofta blir av "banka huvudet i väggen"-karaktär).

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Angående chemtrails så finns ett starkt incitament till varför den typen av verksamhet är påhittad (inte stämmer). En förutsättning för chemtrails är att demokratin i USA fungerar, att staten är så mån om folket att man försöker anstränga sig få folket inte riskerar att drabbas lika hårt av miljön.

De flesta vet att demokratin inte fungerar i USA och därmed är chemtrails omöjligt sett till motiv

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Angående chemtrails så finns ett starkt incitament till varför den typen av verksamhet är påhittad (inte stämmer). En förutsättning för chemtrails är att demokratin i USA fungerar, att staten är så mån om folket att man försöker anstränga sig få folket inte riskerar att drabbas lika hårt av miljön.

De flesta vet att demokratin inte fungerar i USA och därmed är chemtrails omöjligt sett till motiv

Bara för att du kan säga två saker i ett och samma inlägg betyder det inte att de har med varandra att göra, ovanstående är nonsens, innehållslöst och tomt.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av klk:

Angående chemtrails så finns ett starkt incitament till varför den typen av verksamhet är påhittad (inte stämmer). En förutsättning för chemtrails är att demokratin i USA fungerar, att staten är så mån om folket att man försöker anstränga sig få folket inte riskerar att drabbas lika hårt av miljön.

Varför skulle det finnas en relation mellan att en stat bryr sig om sitt folk och att "chemtrails" existerar? Vad jag vet så är chemtrails något som förespråkas i precis samma kretsar som för fram 9/11-konspirationer, fejkade månlandningar, etc., och att det snarare passar väl in i en bild av förakt mot kunskap och stat.

"Chemtrails" är väl enligt konspirationsretoriken bland annat ett sätt för en korrupt stat att kontrollera massorna genom att förslava dem kemiskt och hålla dem fogliga; precis som konspirationen bakom den uppmuntrade användningen av fluor. Om något borde chemtrails passa som handen i handsken om man är av tron att staten består av personer som gör allt för att hålla populationen ovetandes under kontroll.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Varför skulle det finnas en relation mellan att en stat bryr sig om sitt folk och att "chemtrails" existerar? Vad jag vet så är chemtrails något som förespråkas i precis samma kretsar som för fram 9/11-konspirationer, fejkade månlandningar, etc., och att det snarare passar väl in i en bild av förakt mot kunskap och stat.

De allra flesta som letar alternativa förklaringar och ofta kallas för konspirationsteoretiker söker kunskap och har respekt för kunskap, man tror inte på en slags gud i form av staten som alltid har rätt. Man vet om att det finns korrupta stater, faktiskt ganska många. Det är nästan så att man kan säga att korruption existerar inom alla stater i varierande mängd.

Skrivet av phz:

"Chemtrails" är väl enligt konspirationsretoriken bland annat ett sätt för en korrupt stat att kontrollera massorna genom att förslava dem kemiskt och hålla dem fogliga; precis som konspirationen bakom den uppmuntrade användningen av fluor. Om något borde chemtrails passa som handen i handsken om man är av tron att staten består av personer som gör allt för att hålla populationen ovetandes under kontroll.

Många konspirationsteorier brukar ifrågasätta statliga förklaringar som saknar motiv eller har en otydlig motivbild. Lite som polisen när de letar misstänkta. Man letar då efter motiv och där det finns motiv är sannolikheten störst att man hittar skurken. Om någon gör saker helt utan motiv brukar man kalla det för en galning. En galning är normalt korkad och avslöjar sig själv, men om galningen inte är korkad utan smart och gör idiotiska saker helt utan motiv kan det bli mycket svårlösta brott. Dessa brott tillhör som tur var en mycket liten minoritet för i nästan alla fall så finns motiv.

När det gäller chemtrails så är det svårt och hitta någon enstaka som har motiv att bekosta den typen av aktivitet? Som jag kan se det så är det endast ett folk i sin helhet som har intresse av att göra något sådant isåfall och då driver man fram det genom att välja politiker som uppfyller folkets vilja. Det finns ingen lliten organisation med väldigt mycket makt och pengar som har något att vinna på denna typ av aktivitet. Set till motivbilden kan man ganska snabbt avvisa chemtrails

Permalänk
Avstängd

Hade du läst tråden och varit förståndig hade du redan begripit vad jag sagt om och om igen. Jag har försökt lära dig och dina gelikar grundläggande vetenskapsfilosofi och -metodik. Jag har anfört basala naturvetenskapliga resonemang och jag har diskuterat källkritik och källforskning. Jag har talat om psykologi, både inom kognition och vittnespsykologi och jag har tagit upp detaljer ur haveriutredningar och ibland även berört grundläggande politiska eller historiska fakta. Men ingenting går in i dig, ingenting hjälper. Du fortsätter bara att spamma din skit och visa ditt totala oförstånd inför "logiskt tänkande" och systematisering av kunskap överhuvudtaget.

Det finns alltså inget sakligt att tillägga när man talar med dig. Sakligheterna kan sparas till diskussioner som rör dig, handlar om dig eller stollerier likt dina, men just till dig kan jag säga precis vad som helst mellan guld och bajs och det kommer ändå inte hjälpa. Och, det tragikomiska är ju att jag också vet varför. Det handlar om psykologi och kognitiva defekter och felslut. Detta har jag också berört lätt då och då i tråden och kanske skriver jag ett längre inlägg en tråkig dag om varför vissa börjar tro på konspirationsteorier och varför dessa själva inte kan resonera sig ur dem eller fås till att resonera sig ur dem (stalltips: därför att de inte har resonerat sig in i positionen från början, tankegångarna har varit förbluffande fria på vad som vi normalt skulle känna igen som "resonemang"). Jag har tidigare berört det enkla faktum att konspirationstroende är ett slags syndrom, dvs. uppvisar flera typiska egenskaper samtidigt i en samlad klunga. Sist jag gjorde det var det väl någon jeppe som inte alls ville bemöda sig att ens ta reda på vad som menas med syndrom i en mer allmän betydelse utan rätt och slätt anklagade mig för att påstå att konspirationstokar "bara är psykiskt sjuka", något jag aldrig har sagt (däremot ÄR psykisk sjukdom förekommande och många av idéerna har från början uppkommit på grund av detta, men de kan med lätthet spridas bland fullt normala psyken. "Normalt" är nämligen att låta sig luras i vissa situationer). Så, tyvärr är det så att arbetet i tråden här är utomordentligt otacksamt och felet ligger bara i mindre utsträckning på mig, utan mestadels på att personer vägrar läsa, lyssna, försöka förstå, ta reda på fakta osv, utan bara kör sitt knäpperirace.

Så, jag har redan sagt en hel del "i sak". Om det kommer upp någon favorit-teori som innehåller mycket naturvetenskap kan jag ju gå direkt in och diskutera tekniska sakfrågor, men när det gäller alla vaga, insinuanta "teorier" (återigen, konspirationsteorier är INTE teorier), ofta endast presenterade med vaga samband och flummiga ekonomiska spår och hela tiden enkelspårig och naiv "cui bono"-vinkling så har jag inget intresse av att ens försöka besvara galenskaperna utan talar hellre i allmänna termer om vad som gått fel med er/din kognition.

Exempel: Det som du anför som motivationsgivande är "otydlig motivbild" är i själva verket helt analogt med fenomenet pareidoli, med den enda egentliga skillnaden att det inte triggas direkt av yttre stimuli utan av tämligen så mänskliga psykologiska drag som i normalfallet förnuft och bildning kan ta hand om, men som i fallet med konspirationsteoretikerna förvandlas till en väldigt stark drivkraft att hitta någon sorts "sanning". Eftersom stimulit var falskt från början finns heller ingen sanning, men det blir ändå en självförstärkande loop som gör att man mer och mer börjar tro på den pseudosanning som man själv alstrat fram. Och detta har givetvis tagit stor fart med internet där vilket mähä som helst kan lägga upp en hemsida, en youtubevideo eller liknande så att det blir rejäl rundgång bland konspirationstroende. Och då är det bara att använda sin fäbless för pareidoli och sedan plocka ut de "teorier" som hjärnan redan prekonditionerats för i ett enda stort pseudovetenskapligt smörgåsbord. Det är t.ex. så att "chemtrails" tydligen inte har fastnat på gunstig herrns läpp utan det har sorterats bort till förmån för annan pareidoli eller naiv "cui bono"-analys. Edit: Jag måste väl ändå tacka för att du ger oss en rätt klockren insyn i en konspirationstroendes psykologi. Pareidoli förklara en liten del, missförstånd eller oförstånd om hur andra kunskapssökande fält arbetar (t.ex. vetenskapsmän och polisutredare, haveriutredare, etc) och varför de arbetar på ett visst sätt, förklarar i sin tur rätt mycket. Motivet kan givetvis vara intressant vid brott, haverier, etc, även en otydlig motivbild, men det är faktiskt inte alls den utgångspunkten eller stora "motivatorn" som leder en utredning och det finns väldigt bra metodologiska anledningar till varför motivet rätt sällan är avgörande eller intressant förutom att rent empiriskt är motivet ofta antingen självklart eller heltstolligt. I båda fallen kan de av uppenbara skäl avfärdas som nyckel för att förstå vad som hände och varför. Bara i väldigt exotiska fall kan motivet vara dolt men ändå viktigt och detta når man genom hela andra metoder än att spekulera i motiv. Det är dessa exotiska fall du ser "överallt" därför att du har "primat" dig själv till detta i rent oförstånd. Ibland funderar jag på om konspirationsteoretiker kan "botas" med enkel positiv förstärkning eller nåt... Klickerträning?

Så, nu har jag sagt en del i sak igen. För detta är vad saken handlar om: psykologi, kognition och vetenskapsmetodik. Det finns inga skäl att bemöta de specifika idéer du tar upp eftersom de själva helt saknar sak. Åtminstone det här väldigt vaga youtube-spammanden som i sak saknar diskussionsunderlag. Kom med något konkret, något specifikt där det finns någon aspekt intressant nog att faktiskt diskutera. En teknisk detalj, en övning i källkritik, en övning i att sortera det mest sannolika ut två eller flera motstridiga, förmenta, fakta, etc.
...

Nytt ämne: Jag ser fram emot konspirationsteorierna om MH17 med skräckblandad förtjusning. Det har redan blossat upp vansinniga stollerier på nätet men än så länge är det lugnt här på SweClockers.

Tagit bort citat
Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Förutom att rysk propagandamedia ljuger häcken av sig för att framställa Ukraina/EU/USA i dålig dager inför den egna befolkningen finns det väl knappt några konspirationsteorier.

KLK, du lyssnade på.. var det Abbot hon heter.. på RT. RT har för övrigt råkat ut för ännu ett avhopp i protest då RT har blivit en lögnfabrik istället för en nyhetsrapportör. Väljer du sanningen eller lögnen rörande MH17?

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Förutom att rysk propagandamedia ljuger häcken av sig för att framställa Ukraina/EU/USA i dålig dager inför den egna befolkningen finns det väl knappt några konspirationsteorier.

KLK, du lyssnade på.. var det Abbot hon heter.. på RT. RT har för övrigt råkat ut för ännu ett avhopp i protest då RT har blivit en lögnfabrik istället för en nyhetsrapportör. Väljer du sanningen eller lögnen rörande MH17?

Om någon vet vad som hänt angående MH17 så ljuger de med största sannolikhet. De som utnyttjar läget är de som först pekar ut skyldiga. Än så länge tror jag knappt någon vet vad som egentligen hänt

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av klk:

De allra flesta som letar alternativa förklaringar och ofta kallas för konspirationsteoretiker söker kunskap och har respekt för kunskap, …

Nej, "sökande efter alternativa förklaringar" och "konspirationsteoretiker" är inte utbytbart. "Sökande efter alternativa förklaringar" utförs av många inom konstruktiva ramar, då också med möjlighet till konstruktiva följder. Man skulle bildligt kunna säga att Einstein sökte "alternativa förklaringar" till exempelvis gravitationen, men ingen skulle kalla honom "konspirationsteoretiker", varken före eller efter hans förutsägelser visade sig stämma väl med verkligheten. "Konspirationsteoretiker" blir personer kallade när de bedöms försvinna från rimlig diskurs och snarare fastna i "konspirationerna", dvs mer eller mindre paranoida föreställningar om en "hemlig" värld bortom "gemene mans" vetskap.

Konspirationer så som de gällande månlandning, 9/11, vaccinationer, chemtrails, etc., bygger på kunskapsförakt som tar sig uttryck i bilden att entiteter i positioner med högt allmänt förtroendekapital egentligen inte skulle veta mer än någon annan; en persons okunskap blir lika viktig som en annan persons kunskap. Ett uttalande från någon som studerat byggnadsmekanik i 20 år väger i en konspirationsteoretikers öron inte tyngre än en Youtubevideo av en person med på sin höjd motsvarande gymnasiekunskaper i bagaget (snarare tillskrivs den senare mer trovärdighet just för att den säger saker emot gällande konsensus, hur uppåt väggarna det än må vara). Därtill adderas ignorans om läran att systematiskt kunna bygga upp och kategorisera kunskap, eller "vetenskap" som detta kortare brukar kallas, utan ens en vilja/möjlighet hos personen att korrigera detta.

Det senare beteendet ska inte förväxlas med det som exemplifierades ovan med Einsteins "sökande efter alternativa teorier" (eller skepticism), för dessa fenomen har försvinnande lite gemensamt, om ens något. Christopher Hitchens beskrev konspirationsteorier som "demokratins avgaser" — en mångbottnad analogi.

Skrivet av klk:

När det gäller chemtrails så är det svårt och hitta någon enstaka som har motiv att bekosta den typen av aktivitet? Som jag kan se det så är det endast ett folk i sin helhet som har intresse av att göra något sådant isåfall och då driver man fram det genom att välja politiker som uppfyller folkets vilja. Det finns ingen lliten organisation med väldigt mycket makt och pengar som har något att vinna på denna typ av aktivitet. Set till motivbilden kan man ganska snabbt avvisa chemtrails

Det är väl samma motivbild som i andra fall av konspirationsteorier? En styrande "hemlig" maktelit (Bilderberg, Illuminati, Frimurarna, Obama, judar, "big pharma", …) vill via chemtrails hålla folket undergivna och ovetandes om vad som "egentligen" pågår för att kunna stärka sitt grepp. Det bara rasslar till i bingobrickan för personer med paranoida tankemönster.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av klk:

Om någon vet vad som hänt angående MH17 så ljuger de med största sannolikhet. De som utnyttjar läget är de som först pekar ut skyldiga. Än så länge tror jag knappt någon vet vad som egentligen hänt

Ok, även här är du bara vag och det finns inget i sak sagt från dig. Vill du vara vänlig att diskutera något sakligt?

Nej, vi vet inte vad som hänt i den starkaste betydelsen av "vet", men vi har en god indiciekedja och vi som följt konflikten genom att läsa allehanda rapportering från allt mellan stolliga RT, itar-tass och andra till stolliga Fox News vet iaf att proryssarna erhållit åtminstone ett Buk-system så tidigt som den 29/6, och antagligen har det cirkulerat tre Buk-system i regionen. Detta visste vi innan händelserna med MH17 ägde rum, så vi VET (nu i ordets starka betydelse) åtminstone att proryssarna ljuger när det förnekar att de har kapacitet att skjuta högre än 4500 meter och sedan ytterligare nedreviderat till 3000 meter. Vi vet också att plan har skjutits ner tidigare, inklusive en AN-26 på 6500 meter, dvs runt FL210. Vi vet också att rebellerna hitintills inte opererat med flyg så Ukraina har inte haft någon anledning att aktivera sina luftförsvarssystem. Vi har också en total frånvaro av belägg för att regeringsstyrkorna har flyttat runt eller lekt med sina Buk-system, även om Itar-tass rapporterat det i efterhand (=fail). Vi vet också vad det är för typ av jaktflyg som regeringsstyrkorna opererar och varför det är ytterst osannolikt att de skulle kunna få ner ett flygplan på 10,6 km höjd över det aktuella området.

Utöver det vi faktiskt vet så är det en rimlig bedömning att oavsett vem som är skyldig så var det en vådabekämpning.

Så, i någon sorts ytterst konkret bemärkelse stämmer det naturligtvis att vi inte "vet", men vi har ändå en väldigt plausibel linje att gå efter som dessutom förefaller vara falsifierbar. Dvs en god arbetshypotes. Vi som följt konflikten behövde alltså inte många minuters kontrollgoogling för att sluta sig till att det var rebeller i farten. Det som är osäkert är egentligen bara ryssarnas inblandning, om den är direkt eller indirekt.

Givetvis finns det folk som vet! Roboten har väl inte avfyrat sig själv...

De som utnyttjar situationen mest är konspirationsdårar som genast hittar på egna alster och dessutom får vi en sällsamt transparent insyn i hur rysk propaganda fungerar eftersom den tidigare rapporteringen har varit så avslöjande vilket exponerar skadehanteringen i öppen dager.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Konspirationer så som de gällande månlandning, 9/11

Angående 9/11. Kan en byggnad som stått upp i oväder och andra påfrestningar plötsligt falla ihop med en acceleration av knappt 1 G (9,82 m/s2) om man tittar på det vetenskapligt

Tagit bort text som stred mot §5
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MBY:

Nytt ämne: Jag ser fram emot konspirationsteorierna om MH17 med skräckblandad förtjusning. Det har redan blossat upp vansinniga stollerier på nätet men än så länge är det lugnt här på SweClockers.

Sydney Morning Herald listar åtta konspirationsteorier kring MH17, med ett flertal länkor till ursprungskällor, ifall någon vill ha uppslag till bra konspirationer .

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Om någon vet vad som hänt angående MH17 så ljuger de med största sannolikhet. De som utnyttjar läget är de som först pekar ut skyldiga. Än så länge tror jag knappt någon vet vad som egentligen hänt

Du som är mästare på att själv posta YT-länkar tittade uppenbarligen inte på länken jag gav.

Sammanfattning.
Rebellerna får äran av att ha skjutet ner ett AN-26 (Ukrainskt transportplan). Allt beskrivs. Var när och hur. Hur missilen plötsligt träffar planet, explosionen, svart rök, avståndsbilder av kraschen osv osv. Efter att det visat sig vara ett civilt passagerarplan så berättar samma dam att rebellerna sett planet förföljas av ukrainska jaktplan, och att rysk underrättelsetjänst sett Ukraina transportera SAM i regionen och poängterar att rebellerna inte har tillgång till BUK-missiler (vilket rebellerna själva har påstått att de har).

Vad ska Ukraina med SAM till i öst när terroristerna inte har flygplan? Det enda som kan hända är att de faller i fiendens händer.

Igor Strelkov skröt även han på VK.com (motsvarande fejan för ryskspråkiga) om hur de sköt ner planet, som de trodde vara ett AN-26, och avslutade med ett klatschigt "We warned you, don't fly in our sky". Inlägget togs sedan bort.

Detta skulle alltså vara trovärdigt vad som rapporteras i YT-klippet?

Jag skulle vända på det - Alla "vet" vad som hände. Några gör vad de kan för att bindande bevis inte framkommer. Många väntar på sagda bevis framkommer.

Skrivet av klk:

Angående 9/11. Kan en byggnad som stått upp i oväder och andra påfrestningar plötsligt falla ihop med en acceleration av knappt 1 G (9,82 m/s2) om man tittar på det vetenskapligt

Självklart. Bara att förstöra delar av den bärande konstruktionen. Lägg till värme och det rasar som ett korthus.

Bara okunniga (läs småskolefysiker) och knäppgökar tror något annat.

Dold text
Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Konspirationer så som de gällande månlandning, 9/11, vaccinationer, chemtrails, etc., bygger på kunskapsförakt som tar sig uttryck i en bild av att entiteter i positioner med högt allmänt förtroendekapital egentligen inte skulle veta mer än någon annan; en persons okunskap blir lika viktig som en annan persons kunskap.

Fråga: Vad får man lov att posta i denna tråd som har rubriken "Konspirationer"?

Skrivet av Hardware guy:

Självklart. Bara att förstöra delar av den bärande konstruktionen. Lägg till värme och det rasar som ett korthus.

Vad har du det vetenskapliga beviset för det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Vad har du det vetenskapliga beviset för det?

Hållfasthetslära, gravitation. Finns förklarat i tråden. Flera gånger. Läs den från början.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Avstängd
Skrivet av klk:

Vad har du det vetenskapliga beviset för det?

Du skulle ju inte känna igen ett "vetenskaplig bevis" om man så slog dig i huvudet med det!

Varför är du så förbannat ohederlig? Vi har diskuterar detta med "bevis" och varför bara Aftonbladet och någon som inte är insatt i vetenskap talar om "vetenskapligt bevis" och dessutom i singular. Jag och flera andra har ägnat stor möda i tråden att förklara för dig vad som utgör belägg eller inte, om hur evidensbasering går till och varför man sällan eller aldrig talar om "bevis" annat än i de mest naiva lekmannatermer.

Vi har också gång på gång informerat dig om att det är den som kommer med icke-konsensuspåståenden som har bevisbördan. Dvs, i detta fall _du_. Det är du som ska "vetenskaplig bevisa" att WTC-raset var omöjligt, och "bevisen" ska hålla den kvalité du själv efterlyser av oss, dvs inga jävla youtube-videos eller länkar till konspirationsbajs, utan en koherent och tämligen matematisk rigorös samling av argument till varför rasen inte kunde se ut som de gjorde. Utöver detta ska du presentera en alternativ modell som är _helt_ koherent med nyss sagda "bevis".

Innan du producerat detta så var det inget konstigt med rasen av byggnaderna per definition.

Varför tror du inte att jag och andra som läst lite fysik tycker att det är konstigt med raset? Vad är det för naiv föreställning du har som tror att du kan applicera just metaargument kring accelerationskonstanten? Du verkar ju inte ens förstå i vilken ände man börjar i och vilka fysikaliska aspekter som är relevanta för att förklara eller ej. Ej heller kan du presentera en alternativ modell som faktiskt tar höjd från de av dig inbillade avvikelserna "i fysiken".

***bort/moderator***

Tagit bort otrevligheter
Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Hållfasthetslära, gravitation. Finns förklarat i tråden. Flera gånger. Läs den från början.

"förklarat" ? vad är de vetenskapliga referenserna, att något "förklaras" i en forumtråd är långt ifrån vetenskapligt

Permalänk
Medlem

Citerar vilt:

Infact Boeing 777 flight 17 crashed on 17.7.
Now we know this Universe certainly is more than common man has been told to expect.Far more.
If we take new variable into a count Malaysian Flight 370 could have been shot by mistake to and those responcible for it now know the "rider" knows this to.Tough to much.?I agree.

hish I could not see what I see.Behind flght 17 is a ultimate game.Now those responcible for flight 370 must accept .This is global conflict now .We are succumbing into destruction of global order with destruction of credibility of some great states

Theory:USA has shot down flight 370! in ultimately embarsssing circumstances. Russian inteligence has those data.Now they,which indeed is merciless as they were cornered ,shot flight 17 and USA is in chess since they must play this Russian roulette..We can test this theory by watching USA next moves.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem

Kanske USA sköt ner planet, de har ju trots allt motivationen. I och med att de låg bakom 9/11 så bryr de sig nog inte så mycket om ca 300 passagerare. Det briljanta är att nu kan de skylla på Ryssland, så att de får ännu sämre rykte och på så sätt positionera sig så att Europa ska få ännu sämre relation med Ryssland, vilket försämrar Rysslands ekonomi bl a.
Speciellt misstänksamt är det eftersom det är USA som har rapporterat om buk-systemen som enligt de användes av de pro-ryska separatister.

Permalänk
Medlem

Då är det väl bättre med Putin. Han är homofob och HIV/AIDS är/var vanligare bland dessa människor. Desto snabbare de dör, desto mindre tid har de att sprida sina irrläror. Ett botmedel mot HIV skulle vara förskräckligt då de skulle få möjlighet att sprida omoral långt upp i åldern. Att skjuta ner planet i syfte att mörda forskare och försena utvecklandet är logiskt.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Tagit bort otrevligheter/text som stred mot §5. Det är ok att argumentera, men håll det på en trevlig nivå.
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Konspirationer om MH370 och MH17

Kommer man någon gång få redan på vad som faktiskt hände?

Permalänk
Entusiast

Första planet kommer vi nog aldrig få reda på något om. Kraschade det i havet så kommer vi aldrig hitta det igen. Inte första gången ett flygplan försvinner spårlöst och i det här fallet vet man tämligen lite om exakt var och när det försvann. Det är svårt nog att hitta ett flygplan i havet även om man vet exakt var det slog ner. Många inser inte exakt hur stort ett hav faktiskt är och hur djupt det är och hur lite saker stannar kvar på en plats med alla strömmar.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

"förklarat" ? vad är de vetenskapliga referenserna, att något "förklaras" i en forumtråd är långt ifrån vetenskapligt

Vi har länkat en uppsjö med vetenskapliga artiklar som genomgått peer review.
Det är själva definitionen av "vetenskaplighet" i dagens samhälle.

Om inte det duger så är det dig det är fel på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Vi har länkat en uppsjö med vetenskapliga artiklar som genomgått peer review.

Om vad? Vad är det som är vetenskapligt bevisat?