Vilken internetleverantör ska man välja?

Permalänk
Medlem

Vilken internetleverantör ska man välja?

Mitt område där jag bor ska få fiber nu i höst (äntligen) och min pappa har bett mig kolla lite vilken internetleverantör som skulle vara bäst.

Vad skiljer sig i 100/100? Finns det någon internetleverantör som har bättre 100/100?

De jag har att välja mellan kan ses på denna sida alla dessa är deras 100/100 alternativ:
T3: 315 kr/mån
Banhof: 319 kr/mån
BoreNet: 325 kr/mån
Tele2: 399 kr/mån
Bredband2: 329 kr/mån
Comhem: 349 kr/mån
Universal Telecom: 309 kr/mån
Tyfon: 313 kr/mån
AllTele: 319 kr/mån

Undrar lite mera, vad får man ut av ett 100/100? Alltså vad är fördelarna mot ett te.x 100/10 lr 10/10?

Bredband2 har även ett 1gb/100mb alternativ och ett 250/100 alternativ.
Varför skulle man välja dessa två? Vad är fördelarna..

Ni kan se alla alternativ och priser på:
http://utsikt.se/bredband/villa/tjanster/linkoping/
Om ni sen väljer internet och via fiber!

Tack på förhand// Addeuz

Visa signatur

Datorn:
| i7 5820k @ 3,3Ghz | Asus X99-Deluxe | Corsair Vengeance DDR4-2666Mhz 4x4Gb | Gigabyte G1 980|
| Samsung SSD 850 500Gb | Corsair HX850i | Corsair H110i GT | NZXT H440 | AOC G2460P |

Permalänk

Klart det finns många olika val du kan göra men det man får fråga sig är vad du ska göra med linan i sig.
För en äldre herre så är downstream något att prioritera och är skillnaden mellan 100/100 och 10/10 mindre än 100kr skulle jag välja 10/10.
Detta förutsatt att du inte bor hemma.

Sedan skulle jag ranka dessa ISP'er i just linköping skulle jag välja i rangordning: bb2, bahnhof och t3.
Bahnhof kan i sin tur va nackdel då tekniska supporttider kan vara på tok för länge, och deras support kan i sin tur vara svajig när det kommer i kvalité, men är som bb2 bra när det kommer till integritet.

Så det hela kommer ned till, bor du hemma och hur mycket "smutsiga" bytes tankar du ned via den uppkopplingen.

Visa signatur

Skicka PM eller citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Addeuz:

Mitt område där jag bor ska få fiber nu i höst (äntligen) och min pappa har bett mig kolla lite vilken internetleverantör som skulle vara bäst.

Vad skiljer sig i 100/100? Finns det någon internetleverantör som har bättre 100/100?

De jag har att välja mellan kan ses på denna sida alla dessa är deras 100/100 alternativ:
T3: 315 kr/mån
Banhof: 319 kr/mån
BoreNet: 325 kr/mån
Tele2: 399 kr/mån
Bredband2: 329 kr/mån
Comhem: 349 kr/mån
Universal Telecom: 309 kr/mån
Tyfon: 313 kr/mån
AllTele: 319 kr/mån

Undrar lite mera, vad får man ut av ett 100/100? Alltså vad är fördelarna mot ett te.x 100/10 lr 10/10?

Bredband2 har även ett 1gb/100mb alternativ och ett 250/100 alternativ.
Varför skulle man välja dessa två? Vad är fördelarna..

Ni kan se alla alternativ och priser på:
http://utsikt.se/bredband/villa/tjanster/linkoping/
Om ni sen väljer internet och via fiber!

Tack på förhand// Addeuz

Istället för att direkt titta på det dyraste/snabbaste alternativet tycker jag att du ska fråga dig vad du ska använda det till. 100/10 räcker mer än väl för de flesta. Finns ingen direkt fördel med 100/100 eller högre om du inte ska ladda upp många/stora filer regelbundet. Jag skulle tro att samtliga leverantörer är ungefär likvärdiga när det kommer till tjänsten. Jag hade tittat på mervärde utöver det, t.ex. hur support etc. ser ut om jag hade valt med så små prisskillnader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellman.f:

Klart det finns många olika val du kan göra men det man får fråga sig är vad du ska göra med linan i sig.
För en äldre herre så är downstream något att prioritera och är skillnaden mellan 100/100 och 10/10 mindre än 100kr skulle jag välja 10/10.
Detta förutsatt att du inte bor hemma.

Sedan skulle jag ranka dessa ISP'er i just linköping skulle jag välja i rangordning: bb2, bahnhof och t3.
Bahnhof kan i sin tur va nackdel då tekniska supporttider kan vara på tok för länge, och deras support kan i sin tur vara svajig när det kommer i kvalité, men är som bb2 bra när det kommer till integritet.

Så det hela kommer ned till, bor du hemma och hur mycket "smutsiga" bytes tankar du ned via den uppkopplingen.

Skrivet av fadelol:

Istället för att direkt titta på det dyraste/snabbaste alternativet tycker jag att du ska fråga dig vad du ska använda det till. 100/10 räcker mer än väl för de flesta. Finns ingen direkt fördel med 100/100 eller högre om du inte ska ladda upp många/stora filer regelbundet. Jag skulle tro att samtliga leverantörer är ungefär likvärdiga när det kommer till tjänsten. Jag hade tittat på mervärde utöver det, t.ex. hur support etc. ser ut om jag hade valt med så små prisskillnader.

Det jag har tänkt att använda linan till är mest gaming och streaming om linan skulle tillåta det.

hellman.f vad menar du med "smutsiga" bytes?.. Är inte så erfaren när de gäller internet då jag har suttit på samma internet hela mitt liv.

Jag bor hemma och lär ju göra det ett bra tag till.

Och min far sa att det spelar ingen roll om det är 80~ kr dyrare i månaden för lite extra "skjuts" som han sa.

Hur mycket uppladdning behöver man för att kunna streama med acceptabel kvalite?

Visa signatur

Datorn:
| i7 5820k @ 3,3Ghz | Asus X99-Deluxe | Corsair Vengeance DDR4-2666Mhz 4x4Gb | Gigabyte G1 980|
| Samsung SSD 850 500Gb | Corsair HX850i | Corsair H110i GT | NZXT H440 | AOC G2460P |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Addeuz:

Det jag har tänkt att använda linan till är mest gaming och streaming om linan skulle tillåta det.

hellman.f vad menar du med "smutsiga" bytes?.. Är inte så erfaren när de gäller internet då jag har suttit på samma internet hela mitt liv.

Jag bor hemma och lär ju göra det ett bra tag till.

Och min far sa att det spelar ingen roll om det är 80~ kr dyrare i månaden för lite extra "skjuts" som han sa.

Hur mycket uppladdning behöver man för att kunna streama med acceptabel kvalite?

10Mbit/s upp räcker för streaming i dom flesta fall. Det enda som kan bli problem är 1080p 60fps med hög bitrate. Jag bor helt själv och har 100/10, och är rätt sugen på att uppgradera till 100/100. Jag känner att när man ska skicka filer till nån så är 10mbit upp riktigt segt, och när man streamar så blir det inte mycket över på 10mbit/s. Jag hade inte velat streama om någon annan använde linan samtidigt med bara 10mbit/s iaf. Personligen hade jag velat ha 80/30 till samma pris som min 100/10. Det hade varit perfekt för mig, då jag känner att 100mbit ner är mer än tillräckligt och 10mbit upp är på gränsen.

Visa signatur

Intel i7-7700k @ 4.9Ghz - Noctua NH-U12P SE2 - MSI GTX 1070 Armor OC - AsRock Z270 Extreme4 - G.Skill Ripjaws V DDR4 3200MHz CL16 2x8GB - Corsair RM750x 750W - Samsung 970 EVO 500GB - Acer Predator X34 - Silverstone RV02-E - Asus Xonar Essence STX II 7.1 - Mionix Naos 8200 - Corsair Gaming MM400 - Das Keyboard 4 Ultimate MX Brown - Beyerdynamic DT990 Pro 250 Ohm - Antlion ModMic 4.0 Unidirectional

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Addeuz:

Mitt område där jag bor ska få fiber nu i höst (äntligen) och min pappa har bett mig kolla lite vilken internetleverantör som skulle vara bäst.

Vad skiljer sig i 100/100? Finns det någon internetleverantör som har bättre 100/100?

De jag har att välja mellan kan ses på denna sida alla dessa är deras 100/100 alternativ:
T3: 315 kr/mån
Banhof: 319 kr/mån
BoreNet: 325 kr/mån
Tele2: 399 kr/mån
Bredband2: 329 kr/mån
Comhem: 349 kr/mån
Universal Telecom: 309 kr/mån
Tyfon: 313 kr/mån
AllTele: 319 kr/mån

Undrar lite mera, vad får man ut av ett 100/100? Alltså vad är fördelarna mot ett te.x 100/10 lr 10/10?

Bredband2 har även ett 1gb/100mb alternativ och ett 250/100 alternativ.
Varför skulle man välja dessa två? Vad är fördelarna..

Ni kan se alla alternativ och priser på:
http://utsikt.se/bredband/villa/tjanster/linkoping/
Om ni sen väljer internet och via fiber!

Tack på förhand// Addeuz

Det där är på ett stadsnät så 100/100 skiljer sig inte någonting mellan leverantörerna då alla leverantörer köper in sig på en tjänst som företaget som tillhandahåller stadsnätet levererar, alla har exakt samma förutsättningar så välj det du tycker är prisvärt

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaloW:

10Mbit/s upp räcker för streaming i dom flesta fall. Det enda som kan bli problem är 1080p 60fps med hög bitrate. Jag bor helt själv och har 100/10, och är rätt sugen på att uppgradera till 100/100. Jag känner att när man ska skicka filer till nån så är 10mbit upp riktigt segt, och när man streamar så blir det inte mycket över på 10mbit/s. Jag hade inte velat streama om någon annan använde linan samtidigt med bara 10mbit/s iaf. Personligen hade jag velat ha 80/30 till samma pris som min 100/10. Det hade varit perfekt för mig, då jag känner att 100mbit ner är mer än tillräckligt och 10mbit upp är på gränsen.

Det är ju jag som använder internet mest, kommer det hjälpa med uppladdning till youtube t.ex med en 100/100 jämfört med en 100/10?

Visa signatur

Datorn:
| i7 5820k @ 3,3Ghz | Asus X99-Deluxe | Corsair Vengeance DDR4-2666Mhz 4x4Gb | Gigabyte G1 980|
| Samsung SSD 850 500Gb | Corsair HX850i | Corsair H110i GT | NZXT H440 | AOC G2460P |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Addeuz:

Det är ju jag som använder internet mest, kommer det hjälpa med uppladdning till youtube t.ex med en 100/100 jämfört med en 100/10?

Du kommer klara dig fint på en 100/10 med för att ladda upp där

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem

Eftersom du får välja så ingår du i ett stadsnät/öppet nät, så det spelar egentligen inte så stor roll för det nätet du ingår i, och inte ditt val av ISP, driftar och sköter eventuella fel.

Om du inte tittar på priset, utan på andra saker så skall du kolla på en egen nät infrastruktur ut ur sverige. Om vi kolla på T3 så är de baserade i mellan-norra delen av Sverige, Umeå har jag för mig, och de har ett avtal med Telenor och är i stort sett en underleverantör till Telenor på så vis. Alltele köpte Universal för runt 1 år sedan har jag för mig så det är väl samma sak, deras support du ringer till är placerad på en liten ö utanför Spanien.

Jag har haft Bahnhof i över 5 år nu och de är väldigt stabila, med egen ägd infrastruktur i Sverige och utlandet, Bahnhof är en av de få leverantörerna som har det förutom Telia och Telenor, möjligtvis Tele2 har det med fast är osäker. Det enda negativa är deras CGN NAT grej som gör att du måste begära om en ipv4 adress på deras hemsida om du skall använda någon form of server tjänst, det inkluderar en torrent klient, men det är inte över hela Sverige och bara vissa öppna nät.

Rent hastighets mässigt så räcker 100/10, skaffa 100/100 om du planerar ladda upp mycket, annars är det egentligen onödigt. Med 100Mbit så laddar jag ner i snitt mellan 500-600 MB per minut, behöver inte ha snabbare än så.

Med tanke på T3's stora problem som pågick nyligen i över en vecka skulle jag ha gjort ett val bland... Bahnhof, Bredband2 eller Tele2.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av VexedRelic:

Eftersom du får välja så ingår du i ett stadsnät/öppet nät, så det spelar egentligen inte så stor roll för det nätet du ingår i, och inte ditt val av ISP, driftar och sköter eventuella fel.

Om du inte tittar på priset, utan på andra saker så skall du kolla på en egen nät infrastruktur ut ur sverige. Om vi kolla på T3 så är de baserade i mellan-norra delen av Sverige, Umeå har jag för mig, och de har ett avtal med Telenor och är i stort sett en underleverantör till Telenor på så vis. Alltele köpte Universal för runt 1 år sedan har jag för mig så det är väl samma sak, deras support du ringer till är placerad på en liten ö utanför Spanien.

Jag har haft Bahnhof i över 5 år nu och de är väldigt stabila, med egen ägd infrastruktur i Sverige och utlandet, Bahnhof är en av de få leverantörerna som har det förutom Telia och Telenor, möjligtvis Tele2 har det med fast är osäker. Det enda negativa är deras CGN NAT grej som gör att du måste begära om en ipv4 adress på deras hemsida om du skall använda någon form of server tjänst, det inkluderar en torrent klient, men det är inte över hela Sverige och bara vissa öppna nät.

Rent hastighets mässigt så räcker 100/10, skaffa 100/100 om du planerar ladda upp mycket, annars är det egentligen onödigt. Med 100Mbit så laddar jag ner i snitt mellan 500-600 MB per minut, behöver inte ha snabbare än så.

Med tanke på T3's stora problem som pågick nyligen i över en vecka skulle jag ha gjort ett val bland... Bahnhof, Bredband2 eller Tele2.

Om det är Azorerna du menar så är det en liten ögrupp ganska lång utanför Spanien tillhörande Portugal (se bild), där sitter även delar av Bahnhof's support när du ringer

Telenor äger Tele2's nät med
Konkurrensverket godkänner Telenors köp av Tele2:s fiber- och kabelverksamhet

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem

Okej, så när skulle 100/100 behövas??

Visa signatur

Datorn:
| i7 5820k @ 3,3Ghz | Asus X99-Deluxe | Corsair Vengeance DDR4-2666Mhz 4x4Gb | Gigabyte G1 980|
| Samsung SSD 850 500Gb | Corsair HX850i | Corsair H110i GT | NZXT H440 | AOC G2460P |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Addeuz:

Okej, så när skulle 100/100 behövas??

Torrents, egen server/spelserver, om du använder PMS (plex media server för filmer) som du vill andra ska kunna använda. Finns massor och åter massor med saker när 100 upp behövs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Addeuz:

Det är ju jag som använder internet mest, kommer det hjälpa med uppladdning till youtube t.ex med en 100/100 jämfört med en 100/10?

Ja, det kommer ju gå mer eller mindre 10 gånger så snabbt. Sen om du behöver det eller inte är en annan sak.

Permalänk
Medlem

Inte Comhem iaf, sämst support av alla IPS:s jag haft genom åren. Jag var riktigt nöjd med BBB och deras support, men du verkar inte ha dem som ett alternativ. Banhof och Bredband2 har jag hört mycket gott om från vänner och bekanta.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Bahnhof - för det ideologiska ställningstagandet. Haft Bahnhof sen tidigt 00tal och är nöjd.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Skrivet av VexedRelic:

Det enda negativa är deras CGN NAT grej som gör att du måste begära om en ipv4 adress på deras hemsida om du skall använda någon form of server tjänst, det inkluderar en torrent klient, men det är inte över hela Sverige och bara vissa öppna nät.

Så länge det finns många i svärmen som har en öppen port så fungerar torrents alldeles utmärkt bakom nat. Problemet är att andra inte kan etablera anslutningar till någon som inte har en port öppen. Vidare kan man få 10 publika ip-adresser om man vill samtidigt som folk som inte behöver publik ip får ett starkare skydd bakom nat'en.

Bahnhof har dålig support som alla andra och även om det verkar relativt sälsynt så har såklart inte alla perfekt uppkoppling jämt. Men jag håller verkligen inte med alla som menar på att NAT-lösning är en nackdel. Det tar max 5 minuter att få en publik ip och hur många andra ISP:ar kan erbjuda 10 stycken?

Permalänk
Medlem

Ser bara ett val, T3. Alternativt Bahnhof, men känns som att Bahnhof generellt har lite sämre routing ut i europa.
Men någon av dessa två hade jag satsat mina hästar på.

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Skrivet av Lehto:

Ser bara ett val, T3. Alternativt Bahnhof, men känns som att Bahnhof generellt har lite sämre routing ut i europa.
Men någon av dessa två hade jag satsat mina hästar på.

Den känns som?! Bahnhof köper transit av telia så jag tvivlar på att T3 har vesäntligt bättre routing till europa

Permalänk
Medlem

Japp insåg det nu, Bahnhof går genom telia. Jag vet iaf att Bahnhof hade sina egna tidigare som gick till amsterdam och vidare till tyskland har jag för mig där det sedan spreds dit det skulle, vilket betydde sämre ping till USA för trafiken gick lite åt fel håll.

Jag har haft Bahnhof i 5-6 år så kan inte svara på hur deras support är eftersom jag aldrig behövt ringt, de kan vara lite slöa på svara mejl ibland, kan ta typ 5 till 7 dagar ibland. Och jag har alltid använt 3 ip adresser och inte använt deras så NAT, så har bara hört att vissa har problem att ansluta på sina torrents genom deras CGN "tjänst". Och jag har aldrig haft problem med hastigheter, när jag kollar så har jag jämt 98 Mbit till stockholm, ibland något sämre.. typ 97.4Mbit, men ingenting att bråka om