Nätverkskort till hobby ESXi

Permalänk
Medlem

Nätverkskort till hobby ESXi

Tja!

Jag håller på att leta nätverkskort till min ESXi server. Min tanke är att låta servern agera router med en eller flera instanser av IpFire. Planen är att dela nätverket så att jag får mina leksaks servrar på ett nät med en publik adress och låta min polare få ett nät med annan publik adress. Anledningen till två publika adresser är för att jag tycker att det verkar lättast så, slippa konflikter med portar och hålla isär servrarna.

Jag tänkte genomföra detta genom att sätta en nätverks port till varje av de två näten och ev sätta routerar till båda.

Internet (NIC) -> VM router -> mina saker (NIC)
Internet (samma NIC som ovan) -> Eventuellt VM router -> Polares saker (NIC)

Eventuellt relevant hårdvara:
MB: MSI A55M-E33 MB länk
Chassi: Fractal Design Core 1000 Chassi länk
CPU: AMD Athlon 740

Frågan är alltså vilket nätverkskort som skulle passa sig till detta?
Kom gärna med andra förslag än de jag kommit på ifall ni hittar trevligare alternativ, Jag är student så håll gärna förslagen under 1 000 kr.

Min hetaste kandidat för tillfället är Supermicro MicroLP Intel i350 Dual Gbit PCIe x4.
Främsta frågan jag har till de kortet är om det faktiskt passar i ett vanligt tower chassi?

En annan kandidat som verkar passa chassit är INTEL i350AM2 Dual Port.
Tankar om detta?

TL: DR Vilket nätverkskort passar bra till en hobby ESXi server i tower chassi med helst 2+ portar?

Mvh

Permalänk
Medlem

När det gäller esxi så måste kortet finnas med på vmware lista över stödd hårdvara för esxi versionen annars kommer du troligen inte kunna installera esxi eller boota upp systemet. Så innan du väljer kort kolla dubbelt så den stöds kolla även cpu och moderkort då esxi är bland den petigaste systemet på hårdvara lycka till med din server esxi är ett underbart system när man fått det att fungera.

Visa signatur

workstation q9450 2.66ghz asus p5q deluxe 2x2gig dominator pc8500 ati1950pro

Permalänk
Medlem

ESXi är redan installerat med det inbyggda nätverkskortet så än så länge har det gått fint!
Det skall väl inte vara några problem att lägga till nätverkskort i efterhand?

Permalänk
Medlem

Det där SM-kortet är inte gjort för vanlig profil på PCI-slotarna, utan det är microLP, inte ens low-profile dvs.

Jag har ett liknande kort (exakt) som det du länkade på ebay. Jag är rätt säker på att det funkar i ESXI, jag kan testa i 5.5 senare och rapportera.

Beroende på hur "dyrt" du "behöver" så är NIC'ar enkelt att hitta på ebay.

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Medlem

jo men byter du till ett kort som inte stöds av esxi så kommer den antingen att stänga av nätverkskortet eller inte starta. Så var det för mig när ja körde esxi

Visa signatur

workstation q9450 2.66ghz asus p5q deluxe 2x2gig dominator pc8500 ati1950pro

Permalänk
Medlem

Huh? Det är inga problem att lägga till ett annat nätverkskort. Om något kanske du måste in med monitor (som du säkert redan har) och ändra vilket NIC att använda till management.

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av moron:

Det där SM-kortet är inte gjort för vanlig profil på PCI-slotarna, utan det är microLP, inte ens low-profile dvs.

Jag har ett liknande kort (exakt) som det du länkade på ebay. Jag är rätt säker på att det funkar i ESXI, jag kan testa i 5.5 senare och rapportera.

Beroende på hur "dyrt" du "behöver" så är NIC'ar enkelt att hitta på ebay.

Tack för upplysningen angående microLP hade helt missat det. Det andra kortet finns inte i HCL (eller Intels hemsida för den delen) men om det identifieras som ett T2 så skall det gå.
Testa gärna : )

Permalänk
Medlem

Här är ett ställe du kan kolla efter fungerande men icke officiellt supportad hårdvara (nackdelen är ju att det kan sluta fungera när som helst men det kan ju å andra sidan hända när dom släpper officiellt stöd för viss hårdvara också):

http://www.vm-help.com/forum/viewforum.php?f=27

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem

Kolla ebay, kör själv HP NC360T och det funkar bra. Finns under 500kr inkl frakt.

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Medlem

Är det inte enklare att bara köpa en switch med stöd för VLAN och köra en trunk till ESXi burken?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Datavetare

Kanske finns en specifik anledning till att du just vill köra ESXi, men då IpFire är en Linux-baserad distro skulle du även kunna fundera på KVM. KVM+VirtIO-drivers (som sedan länge ligger i Linux-standard kärnor) ger den bästa nätverksprestanda jag sett på någon variant när gästen är Linux.

Av någon anledning är inte VirtIO-drivarna standard i KVM, så Googlar man hittar man resultat som hävdar att KVM är långsam, men det är typisk folk som inte ändrat till VirtIO (på mitt system gick nätverksprestanda upp med två tiopotenser i gästen mellan simulerad e1000 och virtio).

Kör du KVM fungerar i princip vilket nätverkskort som helst, men gissar att du vill använda SR-IOV eftersom du tittar på server-baserad kort som i350. KVM ska kunna hantera SR-IOV, men har själv bara testat SR-IOV på KVM med Intel 82599 (dual 10Gbit/s fiber NIC).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke O:

Här är ett ställe du kan kolla efter fungerande men icke officiellt supportad hårdvara (nackdelen är ju att det kan sluta fungera när som helst men det kan ju å andra sidan hända när dom släpper officiellt stöd för viss hårdvara också):

http://www.vm-help.com/forum/viewforum.php?f=27

Verkar vara ett bra ställe. Jag började på gratis kursen som länkas därifrån (för ESXi 4) men har inte kommit så mycket längre än.

Skrivet av tomle:

Kolla ebay, kör själv HP NC360T och det funkar bra. Finns under 500kr inkl frakt.

Helt klart intressant!

Skrivet av JRE:

Är det inte enklare att bara köpa en switch med stöd för VLAN och köra en trunk till ESXi burken?

Skickades från m.sweclockers.com

Mja kanske. Jag har faktiskt ingen router alls för tillfället så mina tillgängliga adresser tar slut rätt snabbt. Sen så vill jag leka runt med ESXi / servern och att låta den agera router kändes som en kul grej.

Skrivet av virtual void:

Kanske finns en specifik anledning till att du just vill köra ESXi, men då IpFire är en Linux-baserad distro skulle du även kunna fundera på KVM. KVM+VirtIO-drivers (som sedan länge ligger i Linux-standard kärnor) ger den bästa nätverksprestanda jag sett på någon variant när gästen är Linux.

Av någon anledning är inte VirtIO-drivarna standard i KVM, så Googlar man hittar man resultat som hävdar att KVM är långsam, men det är typisk folk som inte ändrat till VirtIO (på mitt system gick nätverksprestanda upp med två tiopotenser i gästen mellan simulerad e1000 och virtio).

Kör du KVM fungerar i princip vilket nätverkskort som helst, men gissar att du vill använda SR-IOV eftersom du tittar på server-baserad kort som i350. KVM ska kunna hantera SR-IOV, men har själv bara testat SR-IOV på KVM med Intel 82599 (dual 10Gbit/s fiber NIC).

Tänkte testa med ESXi för att de känns rimligt enkelt och verkar användas av företag. Jag är inte jättesugen på att byta nu direkt men KVM kan helt klart vara spännande att titta närmare på. Det verkar väldigt trevligt att ha stöd för lite fler nätverkskort ^^