Webhallen vägrar RMA

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sesese:

Varför vänta så länge. man har 2v ångerrätt på en vara.

Bara i obruten förpackning. Annars har man vanlig garanti.

Skrivet av Fönstrputtsaren:

På högpresterande grafikkort är det ganska vanligt när dom belastas. Inte helt ovanligt på nätaggregat heller.

Njae.. Coil-whine till den grad att det är uppenbart är inte så vanligt men det förekommer.

Skrivet av Falconary:

Ljudet kommer från nätagget. Att det eventuellt inte gör det i deras fall, fine. Men varför ska jag betala 250 kr för det utan att ens fått hjälp med problemet?

För det kostar för deras anställda att titta på ditt nätagg? Det är en summa som är ganska skälig. Måste betala 500 i stan om de ens ska öppna något och titta. De ansåg att det inte var fel på nätagget och då fick du tillbaka det och en kostnad på det.. Det är så det fungerar i detta samhälle.

Skrivet av Falconary:

Finns flertalet andra datorbutiker som inte tar ut serviceavgift alls, tror inte de jobbar gratis? Eller är det meningen att man som konsument ska vara rädd för att lämna in en potentiellt defekt/dålig vara med risken att behöva betala 250 kr om det visar sig att samma fel inte upptäcks hos säljaren? Sedan så tror jag inte att det är kul för någon att behöva montera av datorn, nätagget att all kablage för att åka till webhallen, för att sedan få det konstaterat att samma fel inte upptäcks hos de och därför kommer det kosta 250 kr. Hade nätagget kostat 500 kr så skulle jag behövt betala hälften av vad nätagget är värt. Eller hur gäller det med produkter som kostar 300 kr? 200 kr? Väldigt rimligt att lägga en fast "serviceavgift"...

Kan du säga namnet på dessa? Serviceavgift har varenda verkstad i hela Sverige. Någon måste ju betala den tid som de spenderar på att undersöka din dator och det är tid som går åt ifrån deras arbetstid.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falconary:

Tagit reda på vad innan?

Tagit reda på om butiken tar betalt för att felsöka din produkt, den informationen finns alltid att få tag på oavsett vad det är för butik, webhallen, Inet, komplett etc;

inets villkor
kompletts villkor
webhallens villkor
etc all info går att få tag i bara man söker lite noggrannare på hemsidan!

Permalänk
Medlem

Men asså ärligt talat, vad handlar denna tråden om? Om det är 250:- för en felsökningsavgift: gilla läget och drick en drink eller två mindre ute nästa helg så är du kvitt.
Det här känns mer som pajkastning för du blivit avvisad än något annat. Du har fått en hel hög med bra konstruktiv feedback på vad du kan göra eller inte göra.
Använde det.

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Skrivet av SweFox*:

Vad coilwhine är, varför det uppkommer, om det är en defekt, om det är tillräckligt för en RMA.

Detta kan jämföras med döda pixlar.

Jag vet att det är tillräckligt för Corsair (av det jag läst massor av i nätet). För webhallen och deras testsystem så är det en annan fråga. De kanske har sitt testsystem i en vindtunnel och inte hört något eller så dök det verkligen inte upp något. Men nu vet jag att jag inte ska vända mig till de mer.

Permalänk
Medlem

Jobbar du själv gratis åt andra ts?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Falconary:

Jag vet att det är tillräckligt för Corsair (av det jag läst massor av i nätet). För webhallen och deras testsystem så är det en annan fråga. De kanske har sitt testsystem i en vindtunnel och inte hört något eller så dök det verkligen inte upp något. Men nu vet jag att jag inte ska vända mig till de mer.

Som andra i tråden redan skrivit.

Du kan ha två datorer med olika hårdvara och få coilwhine med ena men inte med det andra.

Permalänk
Skrivet av Tumnus:

Kan du säga namnet på dessa? Serviceavgift har varenda verkstad i hela Sverige. Någon måste ju betala den tid som de spenderar på att undersöka din dator och det är tid som går åt ifrån deras arbetstid.

Vilken verkstad? Säljaren jag pratade med var den som också testade nätagget i en dator de har liggandes i personalrummen. Sedan är det lustigt att jag bara ska betala då det visar sig att det inte var nåt fel. Vad hände med personalkostnaderna då det verkligen var ett fel?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Falconary:

Jag vet att det är tillräckligt för Corsair (av det jag läst massor av i nätet). För webhallen och deras testsystem så är det en annan fråga. De kanske har sitt testsystem i en vindtunnel och inte hört något eller så dök det verkligen inte upp något. Men nu vet jag att jag inte ska vända mig till de mer.

Nej det finns inga garantier för är det. Kom ihåg att det finns inte en sorts coil-whine. De kommer i olika sorters ljud och volymer. Baserad på klippet du länkade så verkar ditt nät-agg inte direkt lida av något super-tjut direkt. Du kan ju vända dig till Corsair men förvänta dig inget.. Coil-whine i sig är egentligen inte ett tecken på att produkten inte fungerar utan får du det utbytt så är det ren good-will från Corsair..

Skrivet av Falconary:

Vilken verkstad? Säljaren jag pratade med var den som också testade nätagget i en dator de har liggandes i personalrummen. Sedan är det lustigt att jag bara ska betala då det visar sig att det inte var nåt fel. Vad hände med personalkostnaderna då det verkligen var ett fel?

Byt ut ordet verkstad mot butik. Du fick en anställd att gå ifrån kassan för att göra ett test åt dig. Detta är inte gratis och du har blivit debiterad korrekt. Finns ingen butik i Sverige som skulle gjort det gratis förutom genom good-will. Om det var fel på produkten så hade du fått ett nytt nätagg och debiteringen hade inte förekommit. Men nu visade det sig inte vara något fel och du blev debiterad. Tänk dig om du skulle få en gratis undersökning? Då skulle ju alla villa ha det för minsta lilla fel och det skulle kosta företaget enormt med tid och tid är pengar. Som att åka in på en bilverkstad och hissa upp bilen. Det du betalar är ev. slit på maskineriet men framförallt tiden som den anställde spenderar på det. Detta borde ha gått upp för dig vid det här laget men tydligen inte..

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Falconary:

Vilken verkstad? Säljaren jag pratade med var den som också testade nätagget i en dator de har liggandes i personalrummen. Sedan är det lustigt att jag bara ska betala då det visar sig att det inte var nåt fel. Vad hände med personalkostnaderna då det verkligen var ett fel?

Köper man en defekt vara är det givetvis den blir utbytt?

Permalänk
Skrivet av Falconary:

Tagit reda på vad innan?

hur coilwhine fungerar ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Skrivet av Alexan92:

Jobbar du själv gratis åt andra ts?

Nej. Gör du?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Falconary:

Nej. Gör du?

Klockrent, du jobbar inte gratis åt andra men andra ska jobba gratis åt dig?

Permalänk
Skrivet av jonatan80:

hur coilwhine fungerar ?

Kan "coilwhine" fungera? Hur menar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aje:

Trams! Jag handlar alla mina komponenter hos Webhallen. Utmärkta butiker, snabb service, bra priser och bra utbud. Har reklamerat komponeneter flera gånger om, senast 2x GTX780 utan problem. Självklart krävs en vettig anledning, men att säga att man inte ska handla där är ett störtlöjligt påstående.

verkligen ett jättebra företag, har behandlat mig oerhört bra vid en mängd tillfällen. skulle verkligen rekommendera den butiken.

t.ex. så bytte de ut ett antal razer lycosa som gick sönder här och där (riktigt skräp verkligen) och jag fick till slut efter alla dessa reklamationer och en lång tid tillbaka pengarna (riktiga pengar då, inte något presentkort) som jag genast investerade i ett annat tangentbord där. jag gick också dit nyligen med min 366 dagar gamla razer naga 2012. scrollhjulet fungerade inte som det skulle. garantin hade gått ut för en dag sedan, jag hade ingen låda och problemet kunde inte återskapas i butik (som vanligt då...). 2012 såldes inte längre men de hade 2014. jag köpte min 2012 för 599kr och 2014 kostade 649kr. trots allt detta fick jag en helt ny naga 2014 utan extra kostnad. helt fantastisk service. egentligen borde jag inte ha fått den kan man tycka.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Falconary:

Nej. Gör du?

Men du förväntar dig att andra ska göra det åt dig? Hyckleri säger jag bara.

Skrivet av Falconary:

Kan "coilwhine" fungera? Hur menar du?

Uppenbarligen kan coilwhine fungera eftersom det existerar? Det är en bieffekt av att spolar vibrerar och "fungerar" därför på det sättet.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Skrivet av SweFox*:

Klockrent, du jobbar inte gratis åt andra men andra ska jobba gratis åt dig?

Varför jobbar de gratis åt mig?

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte vilken webhallen du köpt från jag köpte ett agg här i Göteborg ett fractal design som uppvisade coil whine fick byta utan problem till ett Be Quit agg istället.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Falconary:

Varför jobbar de gratis åt mig?

Vänta nu lite...? Du gnäller på debiteringen och sedan ställer du den frågan? Är du seriös? Debiteringen är vad tiden som du tagit upp kostar för företaget.

Skrivet av jimjans:

Nu vet jag inte vilken webhallen du köpt från jag köpte ett agg här i Göteborg ett fractal design som uppvisade coil whine fick byta utan problem till ett Be Quit agg istället.

Det kan vara så att de återskapade det i en av sina testriggar och det var till den grad att det var störande. Då visade de good-will och du fick ett nytt. Detta verkar inte ha hänt i TS fall.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Skrivet av Tumnus:

Men du förväntar dig att andra ska göra det åt dig? Hyckleri säger jag bara.

På vilket sätt jobbar de åt mig?

Skrivet av Tumnus:

Uppenbarligen kan coilwhine fungera eftersom det existerar? Det är en bieffekt av att spolar vibrerar och "fungerar" därför på det sättet.

Så du påstår att ett missljud är något som "fungerar"? Hur kan ett "ljud" fungera överhuvudtaget?

Skrivet av Tumnus:

Vänta nu lite...? Du gnäller på debiteringen och sedan ställer du den frågan? Är du seriös? Debiteringen är vad tiden som du tagit upp kostar för företaget.

Men jag hade inte debiterats ifall det inte funnits fel på varan... Dvs så bestraffas man som kund eftersom företaget inte upptäckt ett fel. Är det så du menar?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Falconary:

På vilket sätt jobbar de åt mig?

Så du påstår att ett missljud är något som "fungerar"? Hur kan ett "ljud" fungera överhuvudtaget?

Är du ett troll eller vad är det frågan om? Hur gör de ett jobb åt dig undrar du... Ja, DE TESTADE DITT NÄTAGG. Och därför får du betala för det. Går det inte ner för dig ännu så är det ingen ide att diskutera det med dig. Sedan ska vi inte märka ord..

Skrivet av Falconary:

Men jag hade inte debiterats ifall det inte funnits fel på varan... Dvs så bestraffas man som kund eftersom företaget inte upptäckt ett fel. Är det så du menar?

Vänta VA!?!? DU SKA DEBITERAS FÖR ATT DE INTE FUNNIT ETT FEL PÅ VARAN. Det är för att sådana som du inte ska slösa deras tid. Tid är pengar. Hade de funnit ett fel så hade du inte debiterats eftersom det ingår i garantin vid fel. Nej.. Du bestraffas inte.. Du får betala som alla andra. PUNKT. Ge dig nu.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Falconary:

På vilket sätt jobbar de åt mig?

Genom att undersöka din vara givetvis.

Skrivet av Falconary:

Men jag hade inte debiterats ifall det funnits fel på varan...
Dvs så bestraffas man som kund eftersom företaget inte upptäckt ett fel. Är det så du menar?

Du bestraffas inte på något sätt.

Permalänk
Skrivet av Tumnus:

Är du ett troll eller vad är det frågan om? Hur gör de ett jobb åt dig undrar du... Ja, DE TESTADE DITT NÄTAGG. Och därför får du betala för det. Går det inte ner för dig ännu så är det ingen ide att diskutera det med dig. Sedan ska vi inte märka ord..

Är det ok för dig att betala en "serviceavgift" för en vara du anser störa dig/fungera dåligt så är det din åsikt, och du kan därmed avsluta diskussionen. Jag håller inte med om att man ska betala en sån bestraffningsavgift. Eftersom det är en bestraffningsavgift. De säger helt enkelt -

Det var inte fel på din vara och därför ska du bestraffas och betala 250 kr

Det handlar inte ett dugg om personalkostnaden som ni så gärna tar upp här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Det kan vara så att de återskapade det i en av sina testriggar och det var till den grad att det var störande. Då visade de good-will och du fick ett nytt. Detta verkar inte ha hänt i TS fall.

De testade inte ens agget de sa eftersom fractal har garanti mot coilwhine så gjorde de bara en rma..

Permalänk
Medlem

Falconary, coilwhine ska du kontakta Corsair för, inte webhallen då de är Corsair som tillverkat agget och som får kolla ifall de behövs bytas ut.

Angående service avgift så har alla affärer en avgift ifall du lämnar in en vara på reparation / service, sluta klaga.
Ifall du jobbar tre timmar vill du då inte ha betalt för dom timmarna då?.

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Falconary:

Är det ok för dig att betala en "serviceavgift" för en vara du anser störa dig/fungera dåligt så är det din åsikt, och du kan därmed avsluta diskussionen. Jag håller inte med om att man ska betala en sån bestraffningsavgift. Eftersom det är en bestraffningsavgift. De säger helt enkelt -

Det var inte fel på din vara och därför ska du bestraffas och betala 250 kr

Det handlar inte ett dugg om personalkostnaden som ni så gärna tar upp här.

Det är inget fel på din vara. Inse det. Vad du tycker är helt irrelevant eftersom det är om varan är defekt som bestämmer om du ska få betala eller inte. Det är ingen bestraffningsavgift (dags för dig att lära dig vad ordet betyder kanske?) utan en avgift som betalas för du slösar ett företags tid. Hade det varit gratis så hade varenda fåne gått in i butiken och bytt fullt fungerade produkter (som sedan måste säljas till nedsatt pris) för att något nytt kommer ut varenda månad. Detta går helt enkelt inte runt. Täcker inte garantin coilwhine så får du köpa ett nytt agg om det inte duger åt dig.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Falconary:

Är det ok för dig att betala en "serviceavgift" för en vara du anser störa dig/fungera dåligt så är det din åsikt, och du kan därmed avsluta diskussionen. Jag håller inte med om att man ska betala en sån bestraffningsavgift. Eftersom det är en bestraffningsavgift. De säger helt enkelt -

Det var inte fel på din vara och därför ska du bestraffas och betala 250 kr

Det handlar inte ett dugg om personalkostnaden som ni så gärna tar upp här.

Det är klart att det är okej att ta ut en serviceavgift om du skickar in fungerande varor.
Ditt nätaggregat är inte defekt så ditt "fungerar dåligt" har ingen plats.

Vare sig du inte håller med om den eller inte så har Webhallen inte gjort något fel.

Du har ingen rätt att be folk lämna diskussionen.

Permalänk
Skrivet av SweFox*:

Genom att undersöka din vara givetvis.

Förstår mig verkligen inte hur ni resonerar. Så de jobbar åt mig när de spenderar massor av tid för att hjälpa mig köpa rätt produkt, ger mig varuinformation, säljer varan till mig och eventuellt ger mig ny vara eftersom den gamla var defekt... men endast i fallet då varan inte är defekt så ska jag betala för att de "jobbat" åt mig. Kunden får inte ha fel annars bestraffas kunden. Kan ni inte förstå att det är en bestraffningsavgift?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Falconary:

Förstår mig verkligen inte hur ni resonerar. Så de jobbar åt mig när de spenderar massor av tid för att hjälpa mig köpa rätt produkt, ger mig varuinformation, säljer varan till mig och eventuellt ger mig ny vara eftersom den gamla var defekt... men endast i fallet då varan inte är defekt så ska jag betala för att de "jobbat" åt mig. Kunden får inte ha fel annars bestraffas kunden. Kan ni inte förstå att det är en bestraffningsavgift?

Haha.. Du är ju helt otrolig. Vanligtvis brukar folk förstå att de ev. har fel när så pass många tillrättavisar dig på ett forum som Sweclockers.. Men det finns alltid tjurskallar som dig som anser att världen är de som har fel och man själv har alltid rätt. Dessa "tjurskallar" brukar också lida antingen av barnsligheter eller vara rena narcissister. Vet bara att ditt resonemang inte håller för fem öre. Du har fel.. Dags att inse det också? Du skulle göra oss alla en tjänst.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Falconary:

Förstår mig verkligen inte hur ni resonerar. Så de jobbar åt mig när de spenderar massor av tid för att hjälpa mig köpa rätt produkt, ger mig varuinformation, säljer varan till mig och eventuellt ger mig ny vara eftersom den gamla var defekt... men endast i fallet då varan inte är defekt så ska jag betala för att de "jobbat" åt mig. Kunden får inte ha fel annars bestraffas kunden. Kan ni inte förstå att det är en bestraffningsavgift?

Nu finns det olika sorters personal och du bör inte mixa ihop dessa.

Permalänk
Medlem

Kontakta Corsair, där kan du säkerligen få din hjälp.