Matematiktråden (dina matematikproblem här!)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fextreme_fa:

Men vad ska jag ansätta Yp1 och Yp2 till för att få fram -x(x+2)e^x och 3cosx+sinx?

Om man ser att resultatet består av sin och cos kan man dra slutsatsen att y också består av sin och cos, om än i okända mängder, så en rimlig ansättning är y = A*sin(x) + B*cos(x).
För knepigare högerled brukar det vara lämpligt att ansätta något som ser ungefär likadant ut och har tillräckligt hög grad, till exempel
y = (Ax^2 + Bx + C)e^x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Om man ser att resultatet består av sin och cos kan man dra slutsatsen att y också består av sin och cos, om än i okända mängder, så en rimlig ansättning är y = A*sin(x) + B*cos(x).
För knepigare högerled brukar det vara lämpligt att ansätta något som ser ungefär likadant ut och har tillräckligt hög grad, till exempel
y = (Ax^2 + Bx + C)e^x

Ja fast nu har jag ju facit och vet att svaret innehåller det.
Men om jag inte har det? Då vet jag bara att 10sinx och 2xe^x finns med i diffekvationen
Inte jätte långt ifrån svaret men cosx faller ju bort och x^2 med
Ska man göra en ansats då med VL=HL?
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fextreme_fa:

Ja fast nu har jag ju facit och vet att svaret innehåller det.
Men om jag inte har det? Då vet jag bara att 10sinx och 2xe^x finns med i diffekvationen

Jag talar inte om facit. Om man ser sin är A*sin(x) + B*cos(x) en lämplig ansats (då båda kan bli sin efter lagom mycket deriverande) och om man ser xe^x kan man testa (Ax+B)e^x (och, efter att ha misslyckats, sedan höja gradtalet till (Ax^2 + Bx+C)e^x).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Jag talar inte om facit. Om man ser sin är A*sin(x) + B*cos(x) en lämplig ansats (då båda kan bli sin efter lagom mycket deriverande) och om man ser xe^x kan man testa (Ax+B)e^x (och, efter att ha misslyckats, sedan höja gradtalet till (Ax^2 + Bx+C)e^x).

Aha! Förstår nu, får skylla på att det är sent men testar i morgon tack!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

nån som kan hjälpa ?

får 4 på första och a. 10 och b.7 på andra

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem

2)
ln(e) = ??
ln(e^k) = k*ln(e)
sqrt(x) = x^(1/2)
e^a * e^b = e^(a+b)
1/e^x = e^-x

3) har du räknat rätt på

Visa signatur

weeeee

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av nickhe:

http://i.imgur.com/2NvpUXo.png

nån som kan hjälpa ?

får 4 på första och a. 10 och b.7 på andra

Skriv gärna hur du fått dessa svar — det mest lärorika är troligen att kunna se vilka steg som blivit fel.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Skriv gärna hur du fått dessa svar — det mest lärorika är troligen att kunna se vilka steg som blivit fel.

råkade vända på 3an och de skulle bli 7 , 10

2an :

sqrt(e) = e1/2, and e1/2 * e7 = e1/2 + 7 = e15/2
9 + 15/2 - 9/2 =12

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem

3. Vilket eller vilka av följande påståenden är korrekta?
Markera samtliga alternativ som är rätt.
A. Inget av nedanstående alternativ är korrekt.
B. x^2+y^2=4 är ekvationen för en cirkel med medelpunkt i origo och radie 2.
C. (x−1)^2+(y+3)^2=27 är ekvationen för en cirkel med medelpunkt i (1,-3) och radie √27
D. (x+1)^2+y^2=4y är ekvationen för en cirkel med medelpunkt i (-1,2) och radie 2.
E. x^2+y^2=x+y är ekvationen för en cirkel med medelpunkt i (1/2,1/2) och radie 1/2.

Räknade att de va C,D men de va fel

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av nickhe:

3. Vilket eller vilka av följande påståenden är korrekta?
Markera samtliga alternativ som är rätt.
A. Inget av nedanstående alternativ är korrekt.
B. x^2+y^2=4 är ekvationen för en cirkel med medelpunkt i origo och radie 2.
C. (x−1)^2+(y+3)^2=27 är ekvationen för en cirkel med medelpunkt i (1,-3) och radie √27
D. (x+1)^2+y^2=4y är ekvationen för en cirkel med medelpunkt i (-1,2) och radie 2.
E. x^2+y^2=x+y är ekvationen för en cirkel med medelpunkt i (1/2,1/2) och radie 1/2.

Räknade att de va C,D men de va fel

Vad är den generella matematiska ekvationen för en cirkel?

(x-a)^2 + (y-b)^2 = r^2, där (a, b) är medelpunkten. Hur kan man intuitivt tänka att (a, b) är medelpunkten? Du kan testa och göra lite exempel med olika värden på x, y och a, b, och r.

T. ex, säg du har en cirkel med r = 1 och mittpunkt i x=1, y=0. Säg du vill lösa för punkten x=0, y=0. Då har du a = 1, där a är x koordinaten för mittpunkten. Detta är bara för att intuitivt se vad a, b är.

Om vi då kollar på alternativ A:

(x-0)^2 + (y-0)^2 = 2^2, jaha, (a,b) = (0, 0) så mittpunkten är 0, 0. och r = 2. Så A stämmer.

Det finns 2 sätt att normalt gå tillväga för att se om alternativet stämmer,
1. Utveckla den givna ekvationen tills du får en cirkelekvation form (om det ens är en cirkel), och sedan se om det stämmer överrens med den angivna svaret.
(x+1)^2+y^2 = 4y
(x+1)^2 + y^2 - 4y = 0,
y^2 - 4y liknar ju väldigt mycket (y-2)^2, förutom det finns en 4 för mycket Så vi lägger till -4 för att kompensera för den.
(x+1)^2 + (y-2)^2 -4 = 0
(x+1)^2 + (y-2)^2 = 2^2

2. Sätt in de angivna parametrarna i en cirkel ekvation och sätt den lika med den angivna ekvationen, t. ex för alternativ D.

(x+1)^2+y^2 - 4y , mittpunkt (-1,2) och radie 2 => (x+1)^2 + (y-2)^2 -4
Efter utveckling:
(x+1)^2+y^2-4y = (x+1)^2 + (y-2)^2 -4
y^2-4y = (y-2)^2 - 4
y^2-4y = y^2 - 4y + 4 -4
0 = 0
Om det stämmer, så är ekvationen rätt.

Permalänk
Medlem

Hej, har en liten fråga. Går det få fram en formel för att räkna ut hur mycket pengar man behöver spara ihop innan man kan sluta jobba?
Alltså inte att avkastningen är högre än utgifterna utan att pengarna kommer vara slut när du når en viss ålder.

Låt säga att du sparar 5 000 i månaden med an avkastning på 6%.
Dina kostnader ligger på 15 000 i månaden idag och räknas upp med en inflaton på 2% per år.
Du är 20 år gammal och räknar med att vara död 90.
När kan du sluta jobba och bara leva resten av livet på sparade pengar?

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem

Jag har ett praktiskt problem som kanske inte är så teoretiskt men jag skulle ändå behöva lite hjälp från er smarta matematiker på hur man kan lösa det smidigt utan alltför mycket antaganden.

Bakgrund:
Jag håller på med en modell som läser in tabeller från scannade PDFer (OCR) och vill ställa upp dom i Excel eller valfri databas.

OCR-processen skapar en rektangel runt varje ord / siffra som jag får ut i en fil när den har läst klart. I min outputfil får jag ut x0,y0,x1,y1 för varje rektangel och kan på så vis veta exakt vart i dokumentet varje element hör hemma.

Problem 1:
Scannade dokument är aldrig exakta så det kan skilja några punkter/pixlar fastän de ska vara på samma rad.

Output:
text [x0 y0 x1 y1]

ex:
Solen [x0 60 x1 65] (ska vara på rad 1)
skiner [x0 62 x1 67] (ska vara på rad 1)
Molnigt [x0 100 x1 105] (ska vara på rad 2)
idag [x0 102 x1 105] (ska vara på rad 2)

ABC [x0 400 x1 405] (ska vara på rad 3)
DEF [x0 402 x1 405] (ska vara på rad 3)

Nu har jag löst det manuellt genom att låta varje rad ha en felmarginal på säg 10 pixlar/punkter för att sortera datan rätt på raderna.
Eftersom mina dokument kan ha lite olika typsnitt / radavstånd så skulle jag hellre vilja lösa det genom en metod som inte förlitar sig på just 10 pixlar.

Om man plottar upp det i ett stapeldiagram så ser det ut ungefär som en trappa, där varje "trappsteg" kan skilja sig lite på grund av att y-positionen inte är exakt. Dessutom får varje trappsteg olika höjd beroende på om det är en tom rad mellan raderna eller inte.

Det jag vill göra är att dela upp det i bins med dynamiska ranges, ex rad 1 ska ligga i bin 1 som täcker rangen 60 +- felmarginal.

Alla rader ligger inte efter varandra, ibland är det en tom rad / radbrytning mellan raderna och det här vill jag också fånga upp.

Om jag tittar på mitt dataset just nu kan det se ut såhär:
Linje 1 (felmarginal kan vara ~10 pixlar från average y på den linjen)
Linje 2 (felmarginal kan vara ~8 pixlar från average y på den linjen)
(blank rad)
Linje 3 (felmarginal kan vara ~10 pixlar från average y på den linjen)
Linje 4 (felmarginal kan vara ~8 pixlar från average y på den linjen)

Deltat mellan linje 1 & 2 samt 3/4 kan vara runt 100 pixlar
Deltat mellan linje 2 & 3 (en tom rad emellan) kan vara runt 300 pixlar.

Min fråga är egentligen är om ni har några idéer på hur man kan räkna ut felmarginalen som man ska tillåta per varje rad samt om man kan gruppera datan på något elegant sett?

(Jag förklarar gärna mer om något är oklart...)

Permalänk
Medlem

Har problem med ett tal som ska förkortas så långt som möjligt:

( 15 + 7 * 6^½ ) / ( 14 + 5 * 6^½ )

"Svaret ska skrivas i ( a / b )^½ ( roten ur ( A / B ) ) där A / B är ett förkortat bråktal"

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolzlo:

Har problem med ett tal som ska förkortas så långt som möjligt:

( 15 + 7 * 6^½ ) / ( 14 + 5 * 6^½ )

"Svaret ska skrivas i ( a / b )^½ ( roten ur ( A / B ) ) där A / B är ett förkortat bråktal"

Oftast vid såna uppgifter, gå igenom de här stegen:

1. Leta efter likheter, t.ex om de går att stryka något genom att förenkla.
2. Försök faktorisera om det går.
3. Multiplicera nämnaren och täljare med nämnarens konjugat (dvs om om vi har (x + y), så är konjugatet (x -y) så (x + y)(x -y) = x ^2 - y^2).

Svaret till frågan är 3) alternativet, multiplicera nämnaren och täljaren med (14 - 5*6^1/2) och utveckla så ska du se att du får fram, 6^(1/2) / 2 = 3^(1/2) / 2^(1/2).

Permalänk
Medlem

Om jag har formeln
N = - log(1-r*S/x) / log(1+r)
och vill veta vad S är istället för N, hur blir det då?

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Om jag har formeln
N = - log(1-r*S/x) / log(1+r)
och vill veta vad S är istället för N, hur blir det då?

Logarithm lagarna säger,

1. log(a*b) = log(a) + log(b)
2. log(a/b) = log(a) - log(b)
3. log(a^N) = N*log(a)

Använd de för att komma fram till svaret, men om du inte kan så kolla i spoiler

N * log(1+r) = - log(1-r*S/x)
log((1+r)^N) = -log(1-r*S/x), lag 3.
log((1+r)^N) + log(1-r*S/x) = log((1+r)^N * (1-r*S/x)) = 0, lag 2.
(1+r)^N * (1 - r*S/x) = 0, så nån av de måste vara 0, för att lösa ut S, så antar vi att höger är noll, dvs.
(1- r*S/x) = 0 = > S = x/r

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av Swiifty:

Logarithm lagarna säger,

1. log(a*b) = log(a) + log(b)
2. log(a/b) = log(a) - log(b)
3. log(a^N) = N*log(a)

Använd de för att komma fram till svaret, men om du inte kan så kolla i spoiler

N * log(1+r) = - log(1-r*S/x)
log((1+r)^N) = -log(1-r*S/x), lag 3.
log((1+r)^N) + log(1-r*S/x) = log((1+r)^N * (1-r*S/x)) = 0, lag 2.
(1+r)^N * (1 - r*S/x) = 0, så nån av de måste vara 0, för att lösa ut S, så antar vi att höger är noll, dvs.
(1- r*S/x) = 0 = > S = x/r

Dold text

Så om jag förstår rätt så går det helt enkelt inte?

Formeln är för att beräkna hur länge du kan leva på en summa pengar innan dom tar slut. Hade hoppats på att kunna vända på det så man kunde räkna ut hur mycket man måste ha för att klara sig X år. Men det går ju bara ändra "Sparat" till jag kommer till antal år jag vill ha. Tack iaf.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem

Det var lite dött i den här tråden men jag frågar ändå

Jag håller på med "Ekvationen sin 3x = cos 2x" och har kommit till en uppgift jag inte hittar någon information om.

sin(2x+40°) = cos(x-10°).

Hur fungerar det att "konvertera" ett tal som cos i detta fallet. Hade det varit tex cos2x blir det ju sin(90° - 2x) men hur gör man när det är parentes med andra värden efter cos?

Permalänk

För många okända för mig. Har ingen aning hur det ska lösas

4x-2y=5
ay-6x=-1.5

Visa signatur

E ä e å å i å ä e ö meaning There is a small river and in this small river there is an island .

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av l4nky:

Det var lite dött i den här tråden men jag frågar ändå

Jag håller på med "Ekvationen sin 3x = cos 2x" och har kommit till en uppgift jag inte hittar någon information om.

sin(2x+40°) = cos(x-10°).

Hur fungerar det att "konvertera" ett tal som cos i detta fallet. Hade det varit tex cos2x blir det ju sin(90° - 2x) men hur gör man när det är parentes med andra värden efter cos?

Samma metod fungerar här. Ditt samband:
   cos 2 x = sin( 90° − 2 x )
kan mer generellt uttryckas som
   cos ξ = sin( 90° − ξ ) ,
där ξ kan vara vilken vinkel som helst.

Om du här tänker dig att ξ = x − 10° så kan du alltså skriva högerledet som
   cos( x − 10° ) = sin( 90° − (x − 10° ) )
varpå du kan fortsätta lösningen genom att ställa villkor på sinusfunktionens argument i dina båda led, för att till slut få ut fyra 360°-periodiska lösningar.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lundhlundh:

http://i.imgur.com/KOZrKuX.jpg

För många okända för mig. Har ingen aning hur det ska lösas

4x-2y=5
ay-6x=-1.5

Om det handlar om matriser så kan du ställa upp lösningsmatrisen och Gausseliminera dig fram till trappstegsform och använda vad du vet om lösningar till sådana system.

Om du inte tittat på matriser ännu så gör man egentligen samma sak (men lite mindre systematiskt): lös ut x och/eller y genom att exempelvis addera 1.5 gånger den övre ekvationen till den undre (vilket alltså eliminerar x från den resulterande ekvationen). Formen på uttrycket för y kommer direkt säga något om vilka värden på a som ger vettiga lösningar. Notera att de inte frågar efter en viss entydig lösning, utan om vilka möjliga a som ger entydiga lösningar.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Hej ! Tillbaka igen med ett till problem
provat olika metoder men får fel hela tiden :/ nån som kan förklara hur jag skall räkna

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av nickhe:

Hej ! Tillbaka igen med ett till problem
provat olika metoder men får fel hela tiden :/ nån som kan förklara hur jag skall räkna
http://i.imgur.com/QxHws2w.png

360° motsvarar ett helt varv i en cirkel. Om du går ett helt varv så kommer du tillbaka till samma riktning som du började med. Alltså motsvarar exempelvis vinklarna 1°, 361°, 721°, 1081°, osv med 360°-tillägg, alla samma geometriska vinkel.

Låt säga att någon frågar om även 5781° motsvarar denna vinkel. För att lista ut det så kan vi enklast ta bort så många hela varv som möjligt för att få en så "liten siffra" som möjligt. Ta alltså upprepat bort 360° tills svaret står klart.

Mer systematiskt så kan man hitta detta genom att beräkna 5781 ⁄ 360 (som ju svarar på frågan "hur många gånger går 360 i 5781?") och dra bort just så många helvarv. Här:
   5781 ⁄ 360 = 16.0555…
OK, "16 och lite till"; då drar vi bort 16 ⋅ 360° och ser vad vi får kvar:
   5781° − 16 ⋅ 360° = 21°
Efter att ha dragit bort 16 helvarv ser vi tydligt att 5781° motsvarar 21°, dvs inte 1°. Alltså är 5781° inte samma geometriska vinkel som 1°.

Samma tankesätt gäller för radianer, med skillnaden att ett varv är 2π radianer (och det ofta är lättare att se sambandet "direkt"). För att omvandla mellan grader och radianer så är det bara att använda just det vi vet om ett helt varv i respektive enhet, dvs att 360° = 2π, vilket ger omvandlingsfaktorerna
   1° = 2π ∕ 360 = π ∕ 180 radianer
   1 radian = 360° ∕ (2π) = 180° ∕ π

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Samma metod fungerar här. Ditt samband:
   cos 2 x = sin( 90° − 2 x )
kan mer generellt uttryckas som
   cos ξ = sin( 90° − ξ ) ,
där ξ kan vara vilken vinkel som helst.

Om du här tänker dig att ξ = x − 10° så kan du alltså skriva högerledet som
   cos( x − 10° ) = sin( 90° − (x − 10° ) )
varpå du kan fortsätta lösningen genom att ställa villkor på sinusfunktionens argument i dina båda led, för att till slut få ut fyra 360°-periodiska lösningar.

Tackar så hjärtligt!

EDIT: Nu har jag problem igen.

Lös: cos x sin x = 0

Det borde ju vara
x = +-0 + n * 360
x = 0 + n * 360
x = 180-0+n*360

Men facit säger
x = 37° + n * 180
eller x = 143° + n * 360
Förstår inte var dom får det ifrån.

Permalänk
Skrivet av phz:

Om det handlar om matriser så kan du ställa upp lösningsmatrisen och Gausseliminera dig fram till trappstegsform och använda vad du vet om lösningar till sådana system.

Om du inte tittat på matriser ännu så gör man egentligen samma sak (men lite mindre systematiskt): lös ut x och/eller y genom att exempelvis addera 1.5 gånger den övre ekvationen till den undre (vilket alltså eliminerar x från den resulterande ekvationen). Formen på uttrycket för y kommer direkt säga något om vilka värden på a som ger vettiga lösningar. Notera att de inte frågar efter en viss entydig lösning, utan om vilka möjliga a som ger entydiga lösningar.

Gick inget vidare. Ska tydligen vara en matte A-uppgift men känns som att jag har tappat alla mina mattekunskaper. Tror inte jag har lärt mig om matriser än heller. Blev inte klokare av att ay-3y=6

Visa signatur

E ä e å å i å ä e ö meaning There is a small river and in this small river there is an island .

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lundhlundh:

Gick inget vidare. Ska tydligen vara en matte A-uppgift men känns som att jag har tappat alla mina mattekunskaper. Tror inte jag har lärt mig om matriser än heller. Blev inte klokare av att ay-3y=6

Lös ut y ur det uttrycket (dvs få det på formen y = …). Notera sedan (egentligen "på vägen") att vissa a inte fungerar bra. När du har ditt uttryck för y så kan du stoppa in det i någon av originalekvationerna för att även få ett uttryck för x, vilket också skulle kunna vara användbart.

Ett annat sätt att formulera ovanstående är att be dig titta direkt på den ekvation du redan har och se om det är något värde för a som verkar speciellt, och som du direkt kan säga inte kommer ge en vettig lösning. För ett visst a så kommer din ekvation bli uppenbart falsk.

Om det är en Matte A-uppgift så är det inte tänkt att lösas med matriser, så det spåret kan du lämna . Matriser är annars ett mer systematiskt sätt att analysera linjära system vilket troligen kommer tillbaka starkt på högskola/universitet, men på gymnasiet tror jag bara jag såg det i någon breddningskurs.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av l4nky:

Men facit säger
x = 37° + n * 180
eller x = 143° + n * 360
Förstår inte var dom får det ifrån.

Det är ju också uppenbarligen osant; testa att sätta in det i uttrycket:
cos(37°)sin(37°) = 0,48

Permalänk
Medlem

sin x * cos^2 x + sin^3 x = sin x

Bevisa detta. Jag förstår inte vilket samband jag ska använda

sin^2 x + cos^2 x = 1 t.ex.

Enligt facit blir det

sin x(cos^2x + sin^2x) = sin x

Vad hände med sin x som var upphöjt i tre då liksom?

Blä

Permalänk
Medlem
Skrivet av l4nky:

sin x * cos^2 x + sin^3 x = sin x

Bevisa detta. Jag förstår inte vilket samband jag ska använda

sin^2 x + cos^2 x = 1 t.ex.

Enligt facit blir det

sin x(cos^2x + sin^2x) = sin x

Vad hände med sin x som var upphöjt i tre då liksom?

Blä

Visa att a*b^2 + a^3 = a

du har ju a i varje term, dvs du kan förkorta bort sin och då får du sin2 + cos2 = 1

Dold text
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av l4nky:

sin x * cos^2 x + sin^3 x = sin x

Bevisa detta. Jag förstår inte vilket samband jag ska använda

sin^2 x + cos^2 x = 1 t.ex.

Enligt facit blir det

sin x(cos^2x + sin^2x) = sin x

Vad hände med sin x som var upphöjt i tre då liksom?

Blä

Om du multiplicerar in sin x i parantesen igen i vänsterledet så får du ju tillbaka sin x cos²x + sin³x, så "upphöjt i tre" har inte försvunnit någonstans.

Ifall du väljer att "dela bort" någon faktor, exempelvis sin x, så måste du vara uppmärksam på att man inte får dela med 0, och sin x är ju just 0 för vissa x-värden. Då får du först testa att sätta in dessa speciella x-värden och lösa för fallet då sin x alltså är 0, och därefter säga "OK, från och med nu antar vi att sin x inte är 0", varpå det är tillåtet att dela med sin x.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.