Seagate inleder leveranserna av hårddisk med 8 TB lagringsutrymme

Permalänk
Medlem

Håller man på med video så kan man snabbt fylla löljliga mängder data.

Filmar man RAW eller Uncompressed i t.ex. HD eller 4K-6K så kan det vara mellan 100MB per sekund, dvs. 10 sek = 1 GB till att vara 1GB per sekund... Ska det sen backas upp på så det finns på minst tre ställen så går det åt lagringsutrymme...

Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Två sådana hårddiskar i en NAS eller en Raspberry Pi eller liknande, och köra mjukvaru RAID med ZFS eller Btrfs som filsystem på dom och köra ownCloud och man har något riktigt sjysst.

Tills en av diskarna kraschar

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Ja tack
Har 26TB totalt men bara runt 2TB ledigt så en 8TB disk skulle sitta fint

Shit, känns som om du finansierar copyswede på egen hand

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av car2ns:

Tills en av diskarna kraschar

Kör man RAID på två diskar för lagring så är RAID1 det enda alternativet som inte är helt åt helsike, så det går finfint om bara en av diskarna kraschar.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av zillio:

Tusentals bilder? Om vi säger såhär, en bild snittar 23MB (Rå-format). Men för enkelhetens skull kan vi säga 25MB. Då är alltså 40 bilder 1GB (om vi säger att 1GB är 1000mb).

Har jag däremot 4000 bilder så är jag uppe i 100GB. Plus att jag inte orkar radera bilden i jpeg-format (kameran sparar en i jpeg och en i rå-format). Och .jpeg bilderna kanske snittar 5MB styck.

Sen kanske du har 10 spel på datorn och ett gäng filmer som alla vet tar "lite" plats om dom är okomprimerade.

Ja fast du måste ju förstå att de flesta inte överhuvudtaget använder RAW. Sen om du även lägger det mesta på molnet och streamar från netflix, spotify, etc. så blir det inte mycket som används. Jag skulle lätt klara mig på en 256gb SSD om jag gjorde så. Nu använder jag dock gladeligen upp 8TB som servern har, 1TB som datorn har och min lilla SSD på 256GB som även sitter i.

Permalänk
Medlem

Undra hur säkra dessa är. Ju högre densitet man packar data på skivorna ju större risk för att något ska gå fel. Även om de är flera skivor så behövs fler läshuvuden och de lämnas mindre utrymme mellan skivorna. De känns som de är rätt osäkert hur stabil en sån här disk verkligen är. Skulle vilja läsa lite om hur de lyckats pressa in så mycket data i en disk.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem

Gydd, då kan jag snart ersätta lite diskar i FS, så snart det kommer Red diskar med den kapaciteten vill säga.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Kör man RAID på två diskar för lagring så är RAID1 det enda alternativet som inte är helt åt helsike, så det går finfint om bara en av diskarna kraschar.

Ja, självklart kör man då RAID1. Men om man inte gjorde det ...

Personligen så väntar jag tills dessa går ner i pris så jag kan ersätta mina nuvarande diskar Vill köpa 16 st nämligen ...
Till dom som säger att "Vem behöver så mycket": För att det går. Nuff said.

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem

Går en sådan disk sönder blir man av med väldigt, väldigt mycket. Så man måste ju ha två st som går i parrealdrift. Hur gör företag? Har de en hel radda med dessa gigantiska diskar eller hur gör de?

Permalänk
Medlem
Skrivet av radx:

Undra hur säkra dessa är. Ju högre densitet man packar data på skivorna ju större risk för att något ska gå fel. Även om de är flera skivor så behövs fler läshuvuden och de lämnas mindre utrymme mellan skivorna. De känns som de är rätt osäkert hur stabil en sån här disk verkligen är. Skulle vilja läsa lite om hur de lyckats pressa in så mycket data i en disk.

Precis, det är det viktigaste av allt.

Om de visar sig pålitliga, och när priset sjunkit till rimlig nivå (jag vill nog inte veta vad de kommer kosta då de släpps), så är det lockande att skaffa ett par stycken att användas till backup.

Vad ska man med så mycket backuputrymme till? Enkelt: inkrementell backup eller multipla backuper, som sträcker sig så långt bakåt i tiden som diskutrymmet tillåter. Och så en disk till som speglar detta.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av CGD:

Hur gör företag? Har de en hel radda med dessa gigantiska diskar eller hur gör de?

Raid (hård & mjuk) (eller skit i raid och bara kör 3X replikering) med flera stripes å hotspares/spares + spegling till olika geografiska platser + tapebackup. Lägg till eller ta bort vissa saker beroende på hur viktig datan är.

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lakej:

jag har inte ens fyllt en 128gb ssd disk, detta måste va för er som 'hoardar' serier och filmer i 4k format

Heh.

Jag satte in en 128GB system, + 128GB Spel disk i en maskin... Blev fullt innan ens steam tankat ner hälften. Så det blev till att byta speldisken till en 256GB. Har nu städat lite mer, samt satt i en 1TB mekansik disk för lagring. Så jag har hela 38 + 62GB ledigt på de SSD diskarna nu.

Detta räknar inte ens in alla externa diskar, server NAS mm, utan bara EN extra speldator.
Förstår inte hur folk klarar sig på så lite plats som typ <200GB...

Permalänk
Medlem

Min externa 2TB börjar faktiskt bli lite full nu efter 3-4 års användning. Borde skaffa 2 sådana där 8TB så klarar man sig till pensionen haha...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fafne:

Hmm, första tanken var behöver man så mycket lagring. Sedan kom jag på att en 40MB (MB=megabyte) räckte för att få plats med allt man hade på disketter till Amiga 500:an men inte mer.

Sedan kom en 120MB HDD i en bärbra PC, samma tanke där, behöver aldrig bry mig om disketter längre, för HDDn kommer sluka allt, inom något år fick jag installera minimalt och komprimera 120MB disken och även köpa en 80MB som back-up...

En 2GB HDD blev även den för liten när man skulle samla upp alla 650-700MB data för en CD-bränning i första stationära datorn efter A500:an.

40GB var perfekt i många år, både för DVD-bränning, film redigering och andra utrymmes slukande grejer, i en bärbar WinXP.

Till sist kom en 250GB disk för OS och program med 320GB disk för media och data 320GB disken kompletterades först med en 1TB disk och sedan ersattes med en andra 1TB disk (En 60GB SSD kom att ersätta 250GB systemdisken).

Idag sitter man med ett par 2TB HDD (varav en i NAS:en) och några SSD:er. Mest använda är dock minneskorten i mobilerna och överlevande surfplatta (+NAS:ens 2TB HDD).

Nej! Kan inte se något behov av 8TB, kan dock se oss skaffa en eller två 3-4TB diskar till NAS:en och sista stationära datorn.
Annars är det SSD:er som gäller hellre en 2-3TB SSD än en 8TB HDD.
Annat behov är minneskort, surfplattan och mobilerna, skulle bli mycket mer användbar med minneskort på 250-320GB än nuvarande 32GB...

Förstår inte riktigt hur du resonerar...

du sitter idag med 4TB, och planerar inköp av 6-8TB till, men kan inte se något behov av 8TB-diskar(?)

Om du tänkte på samma sätt för några år sedan, så borde du idag sitta med ca 10 st 500GB-diskar.

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Avstängd
Skrivet av car2ns:

Tills en av diskarna kraschar

Inga problem.
Jag sa ju två diskar och mjukvaru RAID, eller hur?

Permalänk
Medlem
Skrivet av radx:

Undra hur säkra dessa är. Ju högre densitet man packar data på skivorna ju större risk för att något ska gå fel. Även om de är flera skivor så behövs fler läshuvuden och de lämnas mindre utrymme mellan skivorna. De känns som de är rätt osäkert hur stabil en sån här disk verkligen är. Skulle vilja läsa lite om hur de lyckats pressa in så mycket data i en disk.

Samma diskussion varje gång stora diskar släpps
Större diskar är (med ett fåtal undantag *host* IBM GXP) inte sämre än små.
Visserligen å förlorar man mer data vid ett haveri, men alla vettiga människor har ju backup på allt som man anser vara viktigt.

Lagringsbehovet ökar i takt med hur snabb uppkoppling vi har.
När vi satt på modem så klagade massorna så fort någon använde en 200kb stor bild.
Nu ligger ribban på åtskilliga gigabyte istället.

Det är väl egentligen bara tele leverantörerna som vill bromsa utveckligen med sina datamängds tak.

Permalänk
Avstängd

Lär nog kosta 5 tusen. 3TB är jävligt billigt nu dock. Tusen spänn för för 3TB. Det är bara bra att de lanseras hårddiskar med högre kapaciteter nu när 4K "snart" blir standard.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lakej:

jag har inte ens fyllt en 128gb ssd disk, detta måste va för er som 'hoardar' serier och filmer i 4k format

Förstår inte varför man skulle lagra serier och filmer på en ssd. Då är man nog bra dum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alibaba123:

Lär nog kosta 5 tusen.

Deras 6tb kostar 5 tusen, så där lär nog inte 8tb hamna än på ett tag iaf

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alibaba123:

Lär nog kosta 5 tusen. 3TB är jävligt billigt nu dock. Tusen spänn för för 3TB. Det är bara bra att de lanseras hårddiskar med högre kapaciteter nu när 4K "snart" blir standard.

Deras 6TB ligger ju på 5000:- och har legat där sedan den lanserades.
Och bristen på konkurrens betyder ju att dom kan sätta vilket pris som hellst.
Jag skulle tippa på minst 7000:- vid lansering, men troligen närmare 8000:-

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av zillio:

Tusentals bilder? Om vi säger såhär, en bild snittar 23MB (Rå-format). Men för enkelhetens skull kan vi säga 25MB. Då är alltså 40 bilder 1GB (om vi säger att 1GB är 1000mb).

Har jag däremot 4000 bilder så är jag uppe i 100GB. Plus att jag inte orkar radera bilden i jpeg-format (kameran sparar en i jpeg och en i rå-format). Och .jpeg bilderna kanske snittar 5MB styck.

Sen kanske du har 10 spel på datorn och ett gäng filmer som alla vet tar "lite" plats om dom är okomprimerade.

http://i.imgur.com/lfMDLux.png

305,63 GB ledigt av 499,08 GB.
Starcraft 2, Diablo 3, Heartstone, Civilization 5 och Portal 2.
Filmer har jag på Netflix och musik strömmar från Spotify.

.raw filer från systemkameran fixas till och slutar sedan som .jpeg inkluderat i antalet filer (och storlek) från bilden ovan. Men, jag vet inte riktigt vart du fick .raw filer ifrån...?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Inga problem.
Jag sa ju två diskar och mjukvaru RAID, eller hur?

Hehe jo det gjorde du, men du nämnde aldrig vilken typ av RAID Vilket jag utnyttjade

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Antagligen för att lagra stora arbeten kanske mycket video, bilder och projekt. Som privatperson är det tveksamt att någon använder så mycket plats men för dom som jobbar är det inte konstigt alls

På den gamla goda tiden brukade jag spela in filmer från WoW-raidande/pvp:ande (det var verkligen gamla tiden det, dock).

Jag har fortfarande en del av projektfilerna liggande. De tar ... en del plats. Typ 20Tb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cardeci:

På den gamla goda tiden brukade jag spela in filmer från WoW-raidande/pvp:ande (det var verkligen gamla tiden det, dock).

Jag har fortfarande en del av projektfilerna liggande. De tar ... en del plats. Typ 20Tb.

Kan tänka mig att Youtubare gärna har riktigt stora lagringsdiskar. Tänk såna som PewDiePie (exempel eftersom han laddar upp typ 3 videor om dan eller hur det var) som också säkert har backups på allt med.

Permalänk
Medlem

Äntligen nåt inom lagring som får mig att bli kåt!

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Kan tänka mig att Youtubare gärna har riktigt stora lagringsdiskar. Tänk såna som PewDiePie (exempel eftersom han laddar upp typ 3 videor om dan eller hur det var) som också säkert har backups på allt med.

Jag tror du har rätt.
Som tur är så har man ju råd att köpa 'några' hårddiskar för 4 miljoner USD... (även om det ska räcka till övriga räkningar också)

Permalänk
Entusiast

Jag kom ihåg dagen då man bröt sig igenom 1000 megabytesgränsen på hårddiskarna. De var stora, rymliga och skulle räcka för en väldigt lång tid framöver. Inte långt efteråt kom 10 gigabytes-diskarna. Vilka lagringsmonster det var. *mind blown*

*läser rubriken igen*

...jo... ja ... *suck*...

Nu börjar man fantisera om nära framtid. Vad har framtiden att ge när det gäller hårddiskar... trodde den fysiska gränsen till hur tätt man kan lagra de magnetiska bitarna. De har till och med "ställt bitarna på högkant", för att de skall kunna pressas samman ännu hårdare.
Vad härnäst? Platta atomer stackade på varandra likt tallrikar?

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Kan tänka mig att Youtubare gärna har riktigt stora lagringsdiskar. Tänk såna som PewDiePie (exempel eftersom han laddar upp typ 3 videor om dan eller hur det var) som också säkert har backups på allt med.

Precis. Jag lägger upp cirka en gång per vecka. Inspelat material samt färdigredigerade videor tar upp lätt nästan hela min 1TB disk efter någon vecka. Mina backups är komprimerade så mycket det går utan att förlora för mycket kvalité.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Skrivet av Jink:

Hur har du lyckats fylla upp så mycket? Har du installerat typ 900 ex av Battlefield 3?

Skrivet av Segas:

Mycket "semesterbilder" antagligen.

Skickades från m.sweclockers.com

90% är Bluray rippar, ligger på 13-25GB styck. Utrymmet går åt fort då. Dessutom så kör jag snapraid med två paritetsdiskar, så effektivt blir det 5x4TB.
Hursomhelst, det är fullt nu och jag får inte plats med mer disk i min N40L.

Permalänk
Snusfri
Skrivet av Hellspawned:

Shit, känns som om du finansierar copyswede på egen hand

Haha

Gaming/workstation

Semesterfilmserver

Sitter dock ytterligare en 3TB i semesterfilmservern sen bilden togs.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro