Macbook 13.3" 2009 factory reset

Permalänk
Medlem

Macbook 13.3" 2009 factory reset

Jag har en vit macbook 13.3" från 2009 som vart mig trogen sedan utan något problem, dock så är ja sugen på att se om det går att "hotta" upp den lite med en ny SSD disk kanske nytt minne. Men det ja behöver hjälp med är hur ja ska gå till väga med factory reset med ny disk? Ja vill inte ha en backup på min gamla disk utan det ja vill ha kvar sparar ja manuellt på en extern disk, jag vill alltså ha ett helt nyinstallerat IOS.

Om någon kan skriva utförligt hur ja ska gå till väga så skulle ja uppskatta det, alternativt ge mig en länk där information finns

tack på förhand

/Noah

Permalänk

Jag tror att din maskin är för gammal för att stödja recovery så det du behöver är ett installationsmedium för OSX (DVD eller USB-sticka). Boota från det genom att hålla in Alt när datorn bootar och välja det i listan. När du har startat från installationsmediumet väljer du att installera OSX.

Du kan skapa en egen USB-sticka med din OSX-version om du inte har någon, en enkel googling visar dig ur.

Om din maskin har stöd för recovery håller du in cmd + r när du bootar maskinen så ska du kunna installera OSX där ifrån via internet.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

Här är video från ifixit hur du byter disken. https://www.ifixit.com/Guide/MacBook+Air+Models+A1237+and+A13...

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w