Permalänk
Medlem

Snart kokar det

Kollade för första gången tempen på nya datorn, vilket jag inte skulle ha gjort, stadiga 80 grader känns lite väl mycket att ha inomhus i denna värme.

Bekymret är att jag inte har fler fläktplatser på moderkortet, måste jag ta ström från nätagget eller kan jag löda ihop kablarna och köra dubbla fläktar på varje uttag på moderkortet? ännu fler än två?

Eller måste jag mecka ihop en kontroller?

Chassiet är ett Prodigy M och nuvarande fläktar suger luften uppåt/bakåt. bra/dålig riktning?

mvh Daniel

Permalänk
Medlem

Vad exakt ligger på 80 grader? Om det bara är fler fläktar du vill ha så kan du använda en sådan här med en molex kontakt från nätagget.

http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/39095-deltaco...

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

80c under belastning, eller idle?
Vad för CPU?
vad för kylare har du på CPU?

Antar att du menar CPU temp med 80c

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ynkrygg:

Kollade för första gången tempen på nya datorn, vilket jag inte skulle ha gjort, stadiga 80 grader känns lite väl mycket att ha inomhus i denna värme.

Bekymret är att jag inte har fler fläktplatser på moderkortet, måste jag ta ström från nätagget eller kan jag löda ihop kablarna och köra dubbla fläktar på varje uttag på moderkortet? ännu fler än två?

Eller måste jag mecka ihop en kontroller?

Chassiet är ett Prodigy M och nuvarande fläktar suger luften uppåt/bakåt. bra/dålig riktning?

mvh Daniel

Om det är din GPU som är 80 grader är det inte direkt något att oroa sig över. Speciellt inte om det är ett AMD kort.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

vad är det som är 80 grader?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

grafikkortet under belastning, ett gtx 780ti.
Kortet sitter dessutom trångt så jag kommer se till att det får mer luft runt sig. Men när jag gör det kommer jag få mer plats för fläktar också, jag har ju heller 4 på halvfart än som nu, 2 på max.
Därför vill jag ju gärna ha kvar varvtalskontrolen från moderkortet så jag slipper fullt ös hela tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

vad är det som är 80 grader?

Är det gpun så klarar den ju runt 110 (beror på vilken givetvis) jag hade dock inte velat gå över 95 grader max.

Permalänk
Medlem

vafan 80C är ju ingenting

Visa signatur

not so fast

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skjulet:

vafan 80C är ju ingenting

80 grader är stora bekymmer om dom blåser på min öl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ynkrygg:

grafikkortet under belastning, ett gtx 780ti.
Kortet sitter dessutom trångt så jag kommer se till att det får mer luft runt sig. Men när jag gör det kommer jag få mer plats för fläktar också, jag har ju heller 4 på halvfart än som nu, 2 på max.
Därför vill jag ju gärna ha kvar varvtalskontrolen från moderkortet så jag slipper fullt ös hela tiden.

OK så Grafikkortet blir 80c, då är det bara att tuta och köra, dom ska bli så varma.
Du skriver inte exakt vilket GTX780ti som du har, men referenskortet har 83c som normal target temperatur.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

80 grader under belastning för ett grafikkort är väldigt bra temperatur!

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

OK så Grafikkortet blir 80c, då är det bara att tuta och köra, dom ska bli så varma.
Du skriver inte exakt vilket GTX780ti som du har, men referenskortet har 83c som normal target temperatur.

tackar för svaret då slipper jag lite oro.
Men om jag ändå vill köra på med fler fläktar för att få ner varvtalen, är det ofarligt att löda ihop dom och köra flera på samma uttag på moderkortet?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ynkrygg:

80 grader är stora bekymmer om dom blåser på min öl

Haha,, Ja då är det nog inte datorn det är fel på utan mest placeringen på dina ölburkar..

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Avstängd

Ja, använd dem strömuttag som finns för att koppla in fler fläktar.. Köp en fläkstyrning till chassit är min rekomendation

Skrivet av Ynkrygg:

tackar för svaret då slipper jag lite oro.
Men om jag ändå vill köra på med fler fläktar för att få ner varvtalen, är det ofarligt att löda ihop dom och köra flera på samma uttag på moderkortet?

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Avstängd

Fast en fläkt eller 2 kommer nog inte göra mycket till märkbar skillnad på den temperaturen tror jag. Speciellt i ett prodigy chassi

Visa signatur

Chassi: Coolermaster HAF XB PSU: Silverstone Strider 850W, MB: MSI Z87-G45, CPU: Intel I5-4670K @ 4,2Ghz (Corsair H100i), GPU: MSI GTX 970 Gaming RAM: Kingston HyperX 16Gb DDR3 1600Mhz, HDD: 2x Samsung F3 7200rpm 1TB, SSD: Samsung 830 series 128Gb, OS: Win 8.1, Skärmar: LG 55" FullHD & Dell 23'' UltraSharp U2312HM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ynkrygg:

tackar för svaret då slipper jag lite oro.
Men om jag ändå vill köra på med fler fläktar för att få ner varvtalen, är det ofarligt att löda ihop dom och köra flera på samma uttag på moderkortet?

Varför löda? Varför inte bara köpa en fläkt Y 3 pin split istället? Då han du ha 2 fläktar per 3 pin fläkt kontakt du har på Mobo.

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ynkrygg:

80 grader är stora bekymmer om dom blåser på min öl

80 grader är ingen fara... sen undrar jag varför i hela helvetet du skulle vilja placera dina pilsner bakom datorn för?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragone:

Varför löda? Varför inte bara köpa en fläkt Y 3 pin split istället? Då han du ha 2 fläktar per 3 pin fläkt kontakt du har på Mobo.

Mest för att jag behöver öva på att löda.

Citat:

80 grader är ingen fara... sen undrar jag varför i hela helvetet du skulle vilja placera dina pilsner bakom datorn för?

Där står den säkert från spanande sambos och mitt vilda viftande när jag spelar

Permalänk
Medlem

GTX780 klockar ner sig om temperaturen når 80 grader, mitt översta kort i SLI gjorde det på luftkylning, när den nådde 80 så gick den ner på 75% (mätt i msi afterburner), rätt säker på att TI gör detsamma, men lite högre temps. I länken nedan antyds någonstans kring 85, så 80 verkar helt ok för att vara stock i de här temperaturerna ute

http://www.fudzilla.com/home/item/33545-evga-gtx-780-ti-super...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ynkrygg:

Kollade för första gången tempen på nya datorn, vilket jag inte skulle ha gjort, stadiga 80 grader känns lite väl mycket att ha inomhus i denna värme.

Bekymret är att jag inte har fler fläktplatser på moderkortet, måste jag ta ström från nätagget eller kan jag löda ihop kablarna och köra dubbla fläktar på varje uttag på moderkortet? ännu fler än två?

Eller måste jag mecka ihop en kontroller?

Chassiet är ett Prodigy M och nuvarande fläktar suger luften uppåt/bakåt. bra/dålig riktning?

mvh Daniel

Drar båda fläktarna ut luft från chassit, eller är det 1 in+1 ut?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Som andra redan skrivit, du behöver inte oroa dig alls. Jag hade ett Asus GTX780 Stock där tempen låg vid 80 när jag spelade. Det är liksom inget att tänka på.

Nu har jag ett Asus DirectCUII GTX780Ti och tempen är betydligt lägre men det beror ju på kylaren

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ynkrygg:

80 grader är stora bekymmer om dom blåser på min öl

då fick du ju en anledning att dricka fortare, win?

men ja, skulle inte börja oroa mig innan 90-95 iaf

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ynkrygg:

Mest för att jag behöver öva på att löda.

Där står den säkert från spanande sambos och mitt vilda viftande när jag spelar

Haha smart lösning,men du får ju dricka snabbare:-)

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tarrgoth:

Drar båda fläktarna ut luft från chassit, eller är det 1 in+1 ut?

Skickades från m.sweclockers.com

båda suger

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ynkrygg:

grafikkortet under belastning, ett gtx 780ti.
Kortet sitter dessutom trångt så jag kommer se till att det får mer luft runt sig. Men när jag gör det kommer jag få mer plats för fläktar också, jag har ju heller 4 på halvfart än som nu, 2 på max.
Därför vill jag ju gärna ha kvar varvtalskontrolen från moderkortet så jag slipper fullt ös hela tiden.

80 grader är perfekt för 780Ti i standardutförande. Nvidia har egna spärrar som ser till att det (oftast) inte går över 80 grader även under de tyngsta belastningarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ynkrygg:

Där står den säkert från spanande sambos och mitt vilda viftande när jag spelar

Du kan inte ställa de bakom skärmen eller liknande då? Bakom utblåset vid datorn ger dig garanterat pissljummen öl, inte gott!
Och som andra sagt, 80 grader är väldigt bra temperaturer i den här värmen.

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ynkrygg:

båda suger

Byt håll på den ena, föslagsvis den i baken/toppen på lådan. Du vill att datorn ska genomströmmas av svalare luft, om alla fläktar suger in så kommer luften i mitten på datorn stå still, då får inte grafikkortet någon sval luft att kyla med utan endast sin egen utluft.

Jag fick även ner tempen på mina grafikkort med typ 10*C genom att sätta en fläkt på platsen precis "ovanför" dem, på sidan i chassit. Dock är det endast vissa chassin som har en fläktplats på detta ställe.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem

Ladda ner Msi afterburner o fixa en fläktkurva!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Avstängd

Ni som simpelt påstår att 80°C är perfekt för ett 780 verkar inte riktigt ha koll på hur det funkar.

Även vid otillräcklig kylning håller korten 80°C, men klockar ner sig för att kunna hålla temperaturen.
Så för att kunna påstå att det är okej att ens kort ligger på 80°C måste man först verifiera att det också kör på full sprutt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/produkt/8906148/stromadapter-3pin-ha-2x-3p...

så slipper du löda ihop massa fläktar, vet inte hur styrningen blir, men borde fungera.

Visa signatur

=)