Inget telefonjack i huset - grannar har dock ADSL.

Permalänk
Medlem

Inget telefonjack i huset - grannar har dock ADSL.

Hej! Jag ska flytta in till en villa i Uppsala men det finns inget telefonjack i huset, Telias hemsida säger att jag kan få in 30mb ADSL+Digital-TV+Fast telefoni men jag hittar verkligen inget telejack. Grannarna har telefonjack och ADSL, vilket betyder att det det finns en station i närheten. Antagligen så finns det en kopparledning fram till huset då Telias mätning skriver att jag kan få ADSL etc, hur mycket kan det kosta att installera ett telejack ifall kopparledningen finns på tomten respektive inte finns på tomten?

Visa signatur

Intel I5 7600k, 16GB 2400mhz , 2x Sapphire Nitro 390, 1,25 tb HDD, 250gb SanDisk Ultra SSD, 950w nätagg.

Permalänk
Medlem

Telia tar minst 8300 kr för nyanslutning: http://www.telia.se/privat/telefoni/tjanster/produkt/flytta-t...
Om det finns telefon indragen men du behöver hjälp av tekniker så varierar priset: http://www.telia.se/privat/support/bredbandstelefoni/bokatekn...
Kontakta Telia och försök få klarhet om hur läget egentligen är.

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Inaktiv

Inte ens en vanlig telefonledning i huset? :S

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Xellofan:

Telia tar minst 8300 kr för nyanslutning: http://www.telia.se/privat/telefoni/tjanster/produkt/flytta-t...
Om det finns telefon indragen men du behöver hjälp av tekniker så varierar priset: http://www.telia.se/privat/support/bredbandstelefoni/bokatekn...
Kontakta Telia och försök få klarhet om hur läget egentligen är.

För det priset är det ju fullständigt ointressant att dra in en ny anslutning. Visst kostar Fiber lite mer men Fiber >> ADSL och ingen använder fast telefoni längre så den delen är ju bara onödigt.

Annars tycker jag det verkar märkligt om inte villan är väldigt ny, det finns säkert kablar mm dragna bara att senaste ägaren monterat ner jacket.

Permalänk
Medlem

låter väldigt skumt. har du letat ordentligt?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

För det priset är det ju fullständigt ointressant att dra in en ny anslutning. Visst kostar Fiber lite mer men Fiber >> ADSL och ingen använder fast telefoni längre så den delen är ju bara onödigt.

Annars tycker jag det verkar märkligt om inte villan är väldigt ny, det finns säkert kablar mm dragna bara att senaste ägaren monterat ner jacket.

Tror nog att många anv fast telefoni, tror dom flesta äldre samt folk där dom måste ha kontakt har fast tele, mobila nätet går inte att lita på då det störs för lätt.

Jag kommer inte överge fasta nätet på tele sidan för något, min täckning där jag bor är inte bra så behöver fasta linan för dom viktiga samtalen som behövs.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem

Börja från vägen och kollar hur din villa är ansluten (om den är ansluten).
Vanligast är att det löper en lina från en stolpe i luften till ditt tak. Sedan är det bara att klättra upp på vinden och följa sladden.

Visa signatur

AMD FX-8350 @ 3,5 GHz, Gigabyte GA-990FXA-UD3, 2X Crucial Ballistix Sport DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x8GB (16GB total), Asus GTX 970 Turbo, Corsair CX600M, 2x HDD 7200 RPM 1TB Raid 1, Fractal Design Core 3000, 2x Intel SSD 40GB Raid 0.

Permalänk
Rekordmedlem

Du får väl kontakta Telia och höra om huset är anslutet eller inte och anslutning ända till telestation lär det inte handla om för det blir dyrt, utan det handlar kanske om att koppla in sig i det kopplingsskåp där dina grannar är anslutna, nån av grannarna kanske vet var det finns, det brukar vara ganska nära husen medan telestationen ibland kan vara många kilometer bort, lokala kopplingsplintar om de är för ett fåtal hus ser ofta ut som en plåtpelare kring 25-30 cm grov som sticker upp 70 cm är marken och brukar stå vid en tomtgräns, är det många hus på samma ställe så är det kanske ett lite större 4 kantigt skåp.
Det kan ju även vara så att huset är anslutet men att nån tex har renoverat och inte dragit in kabel på insidan, då borde det finnas nån kopplingsdosa på utsidan huset, har du kontrollerat runt grunden?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cribbe:

Börja från vägen och kollar hur din villa är ansluten (om den är ansluten).
Vanligast är att det löper en lina från en stolpe i luften till ditt tak. Sedan är det bara att klättra upp på vinden och följa sladden.

Är inte luftledning in i huset synnerligen ovanligt? Möjligtvis om man är enda huset på kilometrar. Nästan allt är nedgrävt idag

EDIT: Kanske har väl någon klippt av sladden vid väggen bakom en list för de inte tyckt de behövt fast lina å uttaget varit fult?

Permalänk
Medlem

Har hört efter och det ska finnas telefonledningar i huset däremot verkar personen på Telia jag talade med vara inkompetent då denne sa att det inte fanns någon ledning. Ringde upp fastighetsägaren och han berättade att det funnits personer förut som haft ADSL där så det finns telefonledning, ringde upp Telia igen och de hade visst skrivit fel adress förra gången (?!?!?!?!?!!?!?!?!)

Telejacket ska visst sitta bakom något element eller så, antagligen därför jag inte såg det!

Visa signatur

Intel I5 7600k, 16GB 2400mhz , 2x Sapphire Nitro 390, 1,25 tb HDD, 250gb SanDisk Ultra SSD, 950w nätagg.

Permalänk
Medlem

Vad som helst är väl snabbare än gammalt ADSL, t.ex. trådlöst bredband typ 50 Mbit/s, så länge du nu inte bor mitt i någon skog.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Vad som helst är väl snabbare än gammalt ADSL, t.ex. trådlöst bredband typ 50 Mbit/s, så länge du nu inte bor mitt i någon skog.

Trådlösa bredband är dyra och begränsade till gb/månad.

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Vad som helst är väl snabbare än gammalt ADSL, t.ex. trådlöst bredband typ 50 Mbit/s, så länge du nu inte bor mitt i någon skog.

Optimal VDSL är lika snabbt som allt utom snabbaste perfekt fungerande 4G med låg belastning på basstationen. ADSL är slöare än bra 4G men både ADSL och VDSL kan fås utan trafiktak vilket är nästan omöjligt med 4G (tror det är "omöjligt" för privatpersoner).
Hellre X Mbit hela månaden än 100 Mbit tills jag nåt till X GB nerladdat.
Fiber är bättre än alltihop.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av xpanterx:

Vad som helst är väl snabbare än gammalt ADSL, t.ex. trådlöst bredband typ 50 Mbit/s, så länge du nu inte bor mitt i någon skog.

Man bör undvika 3-4g idag eftersom de har blivit oerhört mycket sämre de sista 2-3 åren, idag är det inga som är användbara hemma pga oerhört små datamängder, några få Gyte i månaden är ju bara löjligt och adsl är alla gånger bättre om det så bara är 2Mbit/s så är det att föredra..

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av addek83:

Är inte luftledning in i huset synnerligen ovanligt? Möjligtvis om man är enda huset på kilometrar. Nästan allt är nedgrävt idag

EDIT: Kanske har väl någon klippt av sladden vid väggen bakom en list för de inte tyckt de behövt fast lina å uttaget varit fult?

På vissa håll är det säkert sällsynt men tror tyvärr inte det kan räknas som ovanligt.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av aluser:

På vissa håll är det säkert sällsynt men tror tyvärr inte det kan räknas som ovanligt.

Luftledning är inte så vanligt idag, de flesta ansluts via nedgrävd kabel, luftledningar börjar tom försvinna på landsbygden.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Luftledning är inte så vanligt idag, de flesta ansluts via nedgrävd kabel, luftledningar börjar tom försvinna på landsbygden.

Visst är det så och handlar mer om man ser det som det finns vanligt och ovanligt eller om vanligt och ovanligt har grader och jag är av den skolan att dom har det men jag insåg efter jag gjorde inlägget att många är av den mer binära skolan där allt som inte är vanligt är ovanligt.

I stora städer och på landsbygden stämmer det men jag har sett dom tillräckligt ofta i städer som är mindre än storstäder men större en glesbygdsbyar för att reservera mig för att tro att dom är ovanliga.

Permalänk

Haha. Jag sitter på ett obegränsat tre 4g konto kostar dock rätt bra 412 kr/månad har dock 50/50 på landstället. Men dock så vet jag inte om det går att köpa längre

Permalänk
Medlem
Skrivet av silfverzor:

Haha. Jag sitter på ett obegränsat tre 4g konto kostar dock rätt bra 412 kr/månad har dock 50/50 på landstället. Men dock så vet jag inte om det går att köpa längre

Det gör det inte så tacka vår generösa avtalslag för att dom inte kan tvinga dig att överge abonnemanget så lätt och 412 kr är inte så farligt för ocappad 50/50.

Permalänk
Medlem

Ja, såg nu att det var begränsat till 60gb eller 80gb/månad, det borde ju iförsig räcka om man inte "privatkopierar" mycket...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av xpanterx:

Ja, såg nu att det var begränsat till 60gb eller 80gb/månad, det borde ju iförsig räcka om man inte "privatkopierar" mycket...

Eller tex strömmar film eller tv, Tele 2 körde en kampanj med "Volym 2 Gbyte" (patetiskt namn och HBO Nordic, det är ju en fin kombination av tjänster när man ju nästan kan titta på 2 serieavsnitt eller en film per månad.
60 Gbyte räcker iallafall till att titta på nyheterna varje dag men att välja det hemma är knappast vettigt om man är flera eller gör annat än "snålsurfar"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Eller tex strömmar film eller tv, Tele 2 körde en kampanj med "Volym 2 Gbyte" (patetiskt namn och HBO Nordic, det är ju en fin kombination av tjänster när man ju nästan kan titta på 2 serieavsnitt eller en film per månad.
60 Gbyte räcker iallafall till att titta på nyheterna varje dag men att välja det hemma är knappast vettigt om man är flera eller gör annat än "snålsurfar"

Nej det är ju sant, streama film drar ju nästan lika mycket som att tanka ner den.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Skrivet av xpanterx:

Ja, såg nu att det var begränsat till 60gb eller 80gb/månad, det borde ju iförsig räcka om man inte "privatkopierar" mycket...

Lite serier och filmer så försvinner de där snabbt med "privatkopiering"

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Nej det är ju sant, streama film drar ju nästan lika mycket som att tanka ner den.

Det är väl inte så konstigt? Storleken på filmen blir ju inte mindre bara för att den streamas, du laddar ju fortfarande hem filmen även om den inte sparas lokalt när den streamas. En film i 1080p runt 9000Kbps i bitrate och vips så har runt 9GB gått åt om man har begränsad bandbredd.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av TiasE:

Det är väl inte så konstigt? Storleken på filmen blir ju inte mindre bara för att den streamas, du laddar ju fortfarande hem filmen även om den inte sparas lokalt när den streamas. En film i 1080p runt 9000Kbps i bitrate och vips så har runt 9GB gått åt om man har begränsad bandbredd.

För att inte tala om att vissa operatörer har slutat strypa hastigheten, och erbjuder en istället att köpa extra gigabyte för dyra pengar. (0,5 Gigabyte för "bara" 99 kronor. <cencur>-billig.)
När det gäller prissättning av datamängd, har Tre oftast varit billigast. Underligt nog är deras kontantkorts-internet billigare än deras abonnemang. T.ex så har de 100 gigabyte påfyllning för 249:- kronor (Sist jag kollade. Brukade själv ladda på med den innan jag gick över till Wifog)

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Det är väl inte så konstigt? Storleken på filmen blir ju inte mindre bara för att den streamas, du laddar ju fortfarande hem filmen även om den inte sparas lokalt när den streamas. En film i 1080p runt 9000Kbps i bitrate och vips så har runt 9GB gått åt om man har begränsad bandbredd.

Om du läser igen så vart det exakt det jag skrev... med nästan menade jag ju att nedtankat ofta är bluray/full hd och streamat ofta är hd...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Inte varit så aktiv, men svarar nu!
4G har oftast ett tak plus att pingen ofta är väldigt instabil, så när man sitter och spelar är inte det så kul!

Visa signatur

Intel I5 7600k, 16GB 2400mhz , 2x Sapphire Nitro 390, 1,25 tb HDD, 250gb SanDisk Ultra SSD, 950w nätagg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Om du läser igen så vart det exakt det jag skrev... med nästan menade jag ju att nedtankat ofta är bluray/full hd och streamat ofta är hd...

Det var inte så jag tolkade det du skrev och det gör jag inte genom att läsa om det heller
Men då menar vi samma sak fast med olika beskrivningar.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk

Ring telia och säg att det ska finnas ledning in i huset men att jack saknas.

ocb berätta även att du har fått det bekräftat från fastighetsägare att adsl tidigare har funnits I bostaden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belmarcus:

Ring telia och säg att det ska finnas ledning in i huset men att jack saknas.

ocb berätta även att du har fått det bekräftat från fastighetsägare att adsl tidigare har funnits I bostaden

Du menar att han skall ljuga för telia. <sarkasm>Låter som en smart strategi</sarkasm>