Kan ej installera Windows

Permalänk
Medlem

Kan ej installera Windows

Hej Swec!

Har en laptop (HP EliteBook 8460p) som jag ska installera Windows 7 på. Hårddisken är nyligen formaterad. När jag startar installationen går datorn igenom "Windows is loading files..." tillsynes utan problem. Jag kommer sedan till "Starting Windows" och då fryser datorn. Det händer absolut ingenting (har väntat >2 timmar). Några idéer på vad som kan vara fel?

Åtgärder jag har provat hittils:

Provat att installera både med DVD och två olika USB-minnen (provat alla tillgänliga portar): Ingen förändring.

Köra all medföljande HP-diagnostik (RAM, HDD): Inga fel hittades.

MemTest86+: Inga fel hittades.

Boota Linux Mint via live USB och kontrollera S.M.A.R.T: Allt OK.

Kontrollera om MBR är korrupt: Inga fel hittades.

Byta från MBR till GPT (och då även bockat i UEFI Boot Mode innan uppstart): Ingen förändring.

Rensa CMOS: Ingen förändring.

Visa signatur

Intel Core i5 8600k @ 4.7 GHz - Gigabyte Aorus GTX 1080 TI - Asus PRIME Z370-A
- Corsair Vengeance LP 16 GB - EVGA Supernova G2 850W - NZXT H500i

Permalänk
Medlem

Det är inte så enkelt som fel på skiva/usb-minne/ISO-fil eller vad du nu använder som installationsmedia?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiWo:

Det är inte så enkelt som fel på skiva/usb-minne/ISO-fil eller vad du nu använder som installationsmedia?

Glömde skriva det - provat med både DVD och två olika USB-minnen. Även provat USB-minnena i alla tillgänliga portar.

Visa signatur

Intel Core i5 8600k @ 4.7 GHz - Gigabyte Aorus GTX 1080 TI - Asus PRIME Z370-A
- Corsair Vengeance LP 16 GB - EVGA Supernova G2 850W - NZXT H500i

Permalänk

Hade samma problem med senaste installationen på nytt moderkort, var tvungen att välja legasy mode, då uefi ställde till de.

Visa signatur

Game PC: Silverstone Ft2|Asus P9X79 DELUXE |Intel 3930K|16GB Corsair 1600 MHz|ASUS 290X DCII|480 GB Seagate 600 + 120 GB Corsair GTX|WD Raptor 150 Raid 0|Corsair AX750.
HTPC/Filserver: Fractal Design XL|ASUS Z87-A|Intel i5 4670K|16 GB Corsair 2400MHz|256 GB MX100 + 22 TB WD|Corsair 750HX. Laptop: ASUS N55SL|Hackintosh: HP dv5-1095eo 4GB|60 GB SSD

Permalänk
Medlem

Hej!

Kolla så du använder AHCI mode i BIOS

Visa signatur

$$

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik.Tilosius:

Hade samma problem med senaste installationen på nytt moderkort, var tvungen att välja legasy mode, då uefi ställde till de.

Tack för tipset!

Jag återställer hårddisken till MBR och kontrollerar inställningarna i BIOS. Återkommer med resultat.

Skrivet av Zoltrix:

Hej!

Kolla så du använder AHCI mode i BIOS

Tack för ditt svar, men har redan kontrollerat det.

Visa signatur

Intel Core i5 8600k @ 4.7 GHz - Gigabyte Aorus GTX 1080 TI - Asus PRIME Z370-A
- Corsair Vengeance LP 16 GB - EVGA Supernova G2 850W - NZXT H500i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik.Tilosius:

Hade samma problem med senaste installationen på nytt moderkort, var tvungen att välja legasy mode, då uefi ställde till de.

Detta fungerade tyvärr inte. Några andra idéer?

Uppdatering:

Har återställt CMOS: Ingen förändring.

Ska försöka leta upp en annan hårddisk, kan det vara där felet ligger?

Visa signatur

Intel Core i5 8600k @ 4.7 GHz - Gigabyte Aorus GTX 1080 TI - Asus PRIME Z370-A
- Corsair Vengeance LP 16 GB - EVGA Supernova G2 850W - NZXT H500i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fille625:

Detta fungerade tyvärr inte. Några andra idéer?

Uppdatering:

Har återställt CMOS: Ingen förändring.

Ska försöka leta upp en annan hårddisk, kan det vara där felet ligger?

Min Acer Aspire V5 gav exakt samma grej när jag försökte installera i UEFI mode. Slå över till legacy så ska du se att det fungerar fint. (formatera USB-minnet till NTFS så kan du vara helt säker på att den inte försöker boota UEFI)

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Min Acer Aspire V5 gav exakt samma grej när jag försökte installera i UEFI mode. Slå över till legacy så ska du se att det fungerar fint. (formatera USB-minnet till NTFS så kan du vara helt säker på att den inte försöker boota UEFI)

Tack, ska prova detta. Tror jag körde minnet i FAT32 förut...

EDIT: Nope, körde NTFS. Ska dubbelkolla inställningar i BIOS.

Visa signatur

Intel Core i5 8600k @ 4.7 GHz - Gigabyte Aorus GTX 1080 TI - Asus PRIME Z370-A
- Corsair Vengeance LP 16 GB - EVGA Supernova G2 850W - NZXT H500i

Permalänk
Medlem

Har nu dubbelkollat och trippelkollat att UEFI Boot Mode är avaktiverat och att USB Legacy Support är aktiverat.

Minnet är partitionerat som NTFS + MBR.

Problemet kvarstår...

Visa signatur

Intel Core i5 8600k @ 4.7 GHz - Gigabyte Aorus GTX 1080 TI - Asus PRIME Z370-A
- Corsair Vengeance LP 16 GB - EVGA Supernova G2 850W - NZXT H500i

Permalänk
Medlem

Långskott:

Kan det vara recovery partitionen (F11) som spökar?

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem

Långskott 2: Har du en inställning för CSM i BIOS så tror jag att den skall vara Enable.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för alla svar, uppskattar det verkligen!

Skrivet av pergro:

Långskott:

Kan det vara recovery partitionen (F11) som spökar?

Recovery-partitionen är raderad.

Skrivet av janee:

Långskott 2: Har du en inställning för CSM i BIOS så tror jag att den skall vara Enable.

Hittar tyvärr inga inställningar för CSM...

Visa signatur

Intel Core i5 8600k @ 4.7 GHz - Gigabyte Aorus GTX 1080 TI - Asus PRIME Z370-A
- Corsair Vengeance LP 16 GB - EVGA Supernova G2 850W - NZXT H500i

Permalänk

Gjorde en snabb googling, de i denna tråden på Tomshardware verkar ha löst det genom att byta ut sina TX Corsair Agg, (du har ett tydligen med)

http://www.tomshardware.co.uk/forum/2064-63-windows-install-h...

Sen om nätaggen *egentligen* funkar vettefan, kanske bara värt att testa annat agg under install iaf. (om du har ett dvs)

Edit: Förlåt insåg själv sen att det nog hade med laptop att göra, då blir det lite svårare. Ursäktar missen där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xubunticious:

Gjorde en snabb googling, de i denna tråden på Tomshardware verkar ha löst det genom att byta ut sina TX Corsair Agg, (du har ett tydligen med)

http://www.tomshardware.co.uk/forum/2064-63-windows-install-h...

Sen om nätaggen *egentligen* funkar vettefan, kanske bara värt att testa annat agg under install iaf. (om du har ett dvs)

Edit: Förlåt insåg själv sen att det nog hade med laptop att göra, då blir det lite svårare. Ursäktar missen där.

Stämmer som sagt att det är en laptop det rör sig om. Men tack ändå för att du tog dig tid!

Visa signatur

Intel Core i5 8600k @ 4.7 GHz - Gigabyte Aorus GTX 1080 TI - Asus PRIME Z370-A
- Corsair Vengeance LP 16 GB - EVGA Supernova G2 850W - NZXT H500i

Permalänk

Hade samma problem jag gick till Boot Options sen så hade jag Launch CSM på Never satte på den så fungade det