Macbook Pro retina 13" (late 2013) - värmeproblem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slibbiano:

Har dem inte monopol på att sälja datorer med OSX då? Tycker iaf att chrome bör funka på OSX!

Nej, det är ingen risk. Du får läsa på lite själv.

Jag kör Chrome på OSX utan problem, det verkar som att det är flash som de flesta har problem med. I sådana fall borde man testa att gå till: Hamburgaremenyn -> Settings -> Advanced Settings -> Privacy -> Content Settings -> Plug Ins -> Click To Play.

Detta deaktiverar flash och annat otyg tilldess att du tryckt aktiverat det genom att trycka på området som har flash eller pusselbiten i addressfältet.

Permalänk
Skrivet av beh:

Nej, det är ingen risk. Du får läsa på lite själv.

Jag kör Chrome på OSX utan problem, det verkar som att det är flash som de flesta har problem med. I sådana fall borde man testa att gå till: Hamburgaremenyn -> Settings -> Advanced Settings -> Privacy -> Content Settings -> Plug Ins -> Click To Play.

Detta deaktiverar flash och annat otyg tilldess att du tryckt aktiverat det genom att trycka på området som har flash eller pusselbiten i addressfältet.

Ska testa det. Och läsa

Dock har problemet med värmen uppkommit på vanliga sidor utan flash och endast lättare webbdesign också!

Visa signatur

Stationär: Intel i5 3570k | Asus GTX 660Ti | Corsair vengence 1866Mhz 16 gb | Asus P8Z77-V PRO | Corsair 850w HX MDPC-X mod | 120 gb OCZ Vortex | 250 gb samsung | 1 tb samsung F3 | 750 gb samsung | WD 500 gb | Windows 7 Ultimate x64
Laptop: Macbook Pro Retina 13" (late 2013)

Permalänk
Medlem

Nästa gång det händer så kolla "hamburgarmeny" -> Tools -> Task manager

Den visar vilka tabbar det är som gör datorn varm, bara att sortera efter CPU. Posta de här så kan vi se om andra användare upplever samma. Kan vara att vissa tabbar drar extra mycket CPU när man har retina skärm (javascript eller liknande). Detta borde gå att komma till botten med.

Permalänk
Medlem

Går fläktarna på max när den blir så varm?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skrivet av Json_81:

Går fläktarna på max när den blir så varm?

Nix

Visa signatur

Stationär: Intel i5 3570k | Asus GTX 660Ti | Corsair vengence 1866Mhz 16 gb | Asus P8Z77-V PRO | Corsair 850w HX MDPC-X mod | 120 gb OCZ Vortex | 250 gb samsung | 1 tb samsung F3 | 750 gb samsung | WD 500 gb | Windows 7 Ultimate x64
Laptop: Macbook Pro Retina 13" (late 2013)

Permalänk
Medlem

Det går att föra över alla bokmärken samt sparade login's och lösenord till Safari från chrome.
Det är inte alls svårt.
Finns en hel del guider på det om du googlar på det.

Safari ska också gå snabbare och flyta bättre på Mac, och dra mindre ström. Sen är jag inte helt hundra på hur det är med alla multitouch gester i chrome jämfört med Safari tex.
Dom flesta tilläggen finns till Safari också.

Jag tycker chrome blivit sämre på senare tid. Och jag tänkte först också använda det på min rMBP, men Safari fungerade MYCKET bättre för mig.
Värme osv beror ju lite på vad man surfar på för sidor också, är det flash tunga sidor så blir det ju varmare. Men min 15" late 2013 är HELT knäpptyst och kall när jag använder safari, oavsett om jag har 10+ flikar uppe.

Ang flera startsidor så finns det säkert ett tillägg för det, annars så kan man ju ha så dom sidor man hade uppe, öppnas igen.
Eller så är första sidan ett rutnät av typ 12 sidor som man bara kan klicka på.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk

Jag kör Safari nu och det flyter ju på bra. Däremot saknar jag de små ikonerna på flikarna då det inte alltid går att läsa vad det är för något på flikarna, någon som har botemedel mot det?

Jag ska testa göra som "beh" föreslog och se vad det kan vara som drar all kraft i chrome vid tillfälle

Är inte dum på datorer men har varit ganska hjälplös när jag gett mig in på mac och allt vad det innebär.

Tack för all respons!

Visa signatur

Stationär: Intel i5 3570k | Asus GTX 660Ti | Corsair vengence 1866Mhz 16 gb | Asus P8Z77-V PRO | Corsair 850w HX MDPC-X mod | 120 gb OCZ Vortex | 250 gb samsung | 1 tb samsung F3 | 750 gb samsung | WD 500 gb | Windows 7 Ultimate x64
Laptop: Macbook Pro Retina 13" (late 2013)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slibbiano:

Om inte intel höjt specen för vad en cpu tål så låter det som fel i fläktstyrning.
Har du testat reset av SMC och pram?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skrivet av Json_81:

Om inte intel höjt specen för vad en cpu tål så låter det som fel i fläktstyrning.
Har du testat reset av SMC och pram?

Jag har inte ändrat något men har kört en fläktreset när jag var i telefon med supporten. Fläkten ligger på ca 1300 rpm upp till 80 grader sen köra den igång med ca 100 rpm till.

Visa signatur

Stationär: Intel i5 3570k | Asus GTX 660Ti | Corsair vengence 1866Mhz 16 gb | Asus P8Z77-V PRO | Corsair 850w HX MDPC-X mod | 120 gb OCZ Vortex | 250 gb samsung | 1 tb samsung F3 | 750 gb samsung | WD 500 gb | Windows 7 Ultimate x64
Laptop: Macbook Pro Retina 13" (late 2013)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slibbiano:

Jag har inte ändrat något men har kört en fläktreset när jag var i telefon med supporten. Fläkten ligger på ca 1300 rpm upp till 80 grader sen köra den igång med ca 100 rpm till.

Nu har jag inte haft någon retina, eller haswell mac för den delen så de kanske ändrat på hur fläktarna jobbar, men alla mina macar av varierande årgång har haft 1800-2000 som lägsta rpm och gått upp till 6000 vid behov.
Så det låter väldigt lågt.

Testa med smc fan control och styr dem manuellt.
https://www.macupdate.com/app/mac/47386/macs-fan-control

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skrivet av Json_81:

Nu har jag inte haft någon retina, eller haswell mac för den delen så de kanske ändrat på hur fläktarna jobbar, men alla mina macar av varierande årgång har haft 1800-2000 som lägsta rpm och gått upp till 6000 vid behov.
Så det låter väldigt lågt.

Testa med smc fan control och styr dem manuellt.
https://www.macupdate.com/app/mac/47386/macs-fan-control

Vad jag har förstått så är det inget konstigt då Apple helt enkelt gjort datorn för att vara så tyst som möjligt. Jag har smcfancontrol och för att hålla koll på läget.
Vill inte hålla på att klödda med fläkten så den får vara på default.

Visa signatur

Stationär: Intel i5 3570k | Asus GTX 660Ti | Corsair vengence 1866Mhz 16 gb | Asus P8Z77-V PRO | Corsair 850w HX MDPC-X mod | 120 gb OCZ Vortex | 250 gb samsung | 1 tb samsung F3 | 750 gb samsung | WD 500 gb | Windows 7 Ultimate x64
Laptop: Macbook Pro Retina 13" (late 2013)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slibbiano:

Vad jag har förstått så är det inget konstigt då Apple helt enkelt gjort datorn för att vara så tyst som möjligt. Jag har smcfancontrol och för att hålla koll på läget.
Vill inte hålla på att klödda med fläkten så den får vara på default.

Googlade lite efter du skrev att de låg 1300rpm och i andra trådar har folk skrivit att de har 2000 som default även på rmbp.
I en av dem stod det även att fläktarna ska gå på max vid 90-95 grader, men ingen källa på det.
Det stämmer dock bra på de macar jag har haft/har (MBP 2008, MB 2010, MBP 2011, mini 2011).

Det vara fler som har problem med att de inte ökar tillräckligt vid hög temperatur.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton_mjor:

Pentalobe-skruvarna som håller ihop maskinen borde ju hjälpa dig ifall supportbehov krävs. Det borde inte vara någon större risk att du i deras ögon verkar ha varit och pillat på något och förstört garantin.

Kan väl kanske bero på att de lödat och limmat fast allt i dem, så det inte går att byta/lossa eller ta bort någon komponent....

Har dock upplevt att min MBPr 15" har blivit varmare den sista tiden.. känns speciellt på undersidan baktill och att fläktarna går upp mer i varv.
Funderar på om det är dammrengöring som ligger på "att göra" listan framöver, eller om jag ska lämna in den.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Inaktiv

Safari är ju optimerat för OS X, såväl prestanda som energisparande. Jag märkte direkt hur både min iMac och MBP flög iväg i värme med Chrome och Firefox.

Synd dock, för jag föredrar Chrome. :/

Skickades från m.sweclockers.com