Drulle efter några veckor.

Permalänk

Drulle efter några veckor.

Hejsan!

Får några veckor sedan när jag var på stranden blev min galaxy s5 stulen. Hade den i stängd väska bredvid mig men somnade och sen var telen+klockan borta. Grejen är att jag bet i det sura äpplet och skit i att anmäla och köpte mig en iPhone 5s beg.

Har nu sett i ett brev att jag har hemförsäkring hos Folksam och även drulle på alla mina grejer hos dom. Tror ni jag kan få en ny galaxy på försäkringen nu 3-4veckor efter? Visste som sagt inte att jag hade drulle förän nu.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SimpanDirr:

Hejsan!

Får några veckor sedan när jag var på stranden blev min galaxy s5 stulen. Hade den i stängd väska bredvid mig men somnade och sen var telen+klockan borta. Grejen är att jag bet i det sura äpplet och skit i att anmäla och köpte mig en iPhone 5s beg.

Har nu sett i ett brev att jag har hemförsäkring hos Folksam och även drulle på alla mina grejer hos dom. Tror ni jag kan få en ny galaxy på försäkringen nu 3-4veckor efter? Visste som sagt inte att jag hade drulle förän nu.

Varför inte? Ring och kolla med dem, men jag tror inte att det är något problem.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av giplet:

Varför inte? Ring och kolla med dem, men jag tror inte att det är något problem.

Inte vågat ringa ifall det blir tvärnej för att jag väntat så länge. ***bort/moderator***

Tagit bort text som stred mot §8 (uppmaning till brott)
Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Skrivet av SimpanDirr:

Inte vågat ringa ifall det blir tvärnej för att jag väntat så länge. Kanske är bättre att säga att den blev stulen idag?

Du kommer bli tvungen att göra en polisanmälan på att den blivit stulen först och det ska inte ha någon betydelse att du väntade ett par veckor.

Permalänk
Skrivet av lanbonden:

Du kommer bli tvungen att göra en polisanmälan på att den blivit stulen först och det ska inte ha någon betydelse att du väntade ett par veckor.

Okey ska börja med det då. Så den blir imei spärrad iaf för polisen gör väl knappast något

Hur gör jag anmälan smidigast? Kan göra det via telefon?

Sen undrar jag om man kan se i iphonen när jag typ köpte den? Så jag kan få rätt datum

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem

Varför gjorde du ingen polisanmälan direkt eller i när liggande dagar? Ett tips gör det i fortsättningen. Tror till och med att du inte hade behövt "drulle".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minthon:

Varför gjorde du ingen polisanmälan direkt eller i när liggande dagar? Ett tips gör det i fortsättningen. Tror till och med att du inte hade behövt "drulle".

Korrekt, detta faller under stöld, vilket alltid ingår i alla hemförsäkringar.

Permalänk
Skrivet av lolrazz:

Korrekt, detta faller under stöld, vilket alltid ingår i alla hemförsäkringar.

Jaha nej trodde inte jag skulle få något utan drulle så struntade i det.. Var väl blind av ilska så köpte en ny tele och "dealt with it".

Men verkar ju lovande att man kan anmäla i efterhand.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolrazz:

Korrekt, detta faller under stöld, vilket alltid ingår i alla hemförsäkringar.

Fast det ställer väl vissa krav? Man bör låsa dörren, och inte sova på allmän plats med värdesaker på sig.

Permalänk
Skrivet av lorgix:

Fast det ställer väl vissa krav? Man bör låsa dörren, och inte sova på allmän plats med värdesaker på sig.

Ja lite dumt men inte lätt i solen efter en arbetsdag att inte slumra till! Synd att tjejen inte var med just då också..

Om man dessutom har drulle kanske kraven sänks?

Jaja får ringa imorn och se.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimpanDirr:

Jaha nej trodde inte jag skulle få något utan drulle så struntade i det.. Var väl blind av ilska så köpte en ny tele och "dealt with it".

Men verkar ju lovande att man kan anmäla i efterhand.

Skrivet av lorgix:

Fast det ställer väl vissa krav? Man bör låsa dörren, och inte sova på allmän plats med värdesaker på sig.

Skrivet av lolrazz:

Korrekt, detta faller under stöld, vilket alltid ingår i alla hemförsäkringar.

Skrivet av Minthon:

Varför gjorde du ingen polisanmälan direkt eller i när liggande dagar? Ett tips gör det i fortsättningen. Tror till och med att du inte hade behövt "drulle".

Öhm... som jag förstår blev den stulen på stranden. jag tvivlar på att hemförsäkringen täcker detta, drulle eller ej!

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Skrivet av SimpanDirr:

Okey ska börja med det då. Så den blir imei spärrad iaf för polisen gör väl knappast något

Hur gör jag anmälan smidigast? Kan göra det via telefon?

Sen undrar jag om man kan se i iphonen när jag typ köpte den? Så jag kan få rätt datum

Du kan väl göra en anmälan via internet.
Sen ringer dom dig om dom behöver mer info..

jag gjorde en anmälan på internet en gång förut, dock inte på en Tele+klocka ^^

Visa signatur

GPU: -MSI GeForce GTX 770 CPU: -Intel i5 4670K RAM:-Kingston HyperX Fury 8gb
Mobo: -Gigabyte GA z97x SLI PSU: -Corsair CS750M HDD:-Samsung SSD Evo 840 Series 120gb, Seagate desktop HDD 1tb
Case: -Fractal Design R4 OS: -Windows 7 Ultimate 64bit.

Permalänk
Skrivet av OskarW90:

Öhm... som jag förstår blev den stulen på stranden. jag tvivlar på att hemförsäkringen täcker detta, drulle eller ej!

Vad ska man betala extra för drullen för då?

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimpanDirr:

Vad ska man betala extra för drullen för då?

Om du tappar den i toaletten, i golvet etc etc. Hemförsäkringen är för hemmet, inte stranden. Drulle tillägg är bara till ifall du är klumpig inom hemmets väggar.

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk

Drulle täcker det men man måste betala självrisk, har för mig att min självrisk ligger på 1500kr.

Visa signatur

Stationär: CPU: Intel i5 4690k GPU: ASUS Strix GTX 970 4GB Moderkort: Asus Maximus VII Ranger RAM: Crucial Ballistix Sport 2x8GB Chassi: NZXT H440 CPU-kylare: Corsair H80i PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W SSD: Samsung 850 Evo 256GB
Laptop: MacBook Pro 15", late 2016
Programspråk: Java, C++, Python, PHP, Javascript
Hemsida: http://jmcsocial.com

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av SimpanDirr:

Hejsan!

Får några veckor sedan när jag var på stranden blev min galaxy s5 stulen. Hade den i stängd väska bredvid mig men somnade och sen var telen+klockan borta. Grejen är att jag bet i det sura äpplet och skit i att anmäla och köpte mig en iPhone 5s beg.

Har nu sett i ett brev att jag har hemförsäkring hos Folksam och även drulle på alla mina grejer hos dom. Tror ni jag kan få en ny galaxy på försäkringen nu 3-4veckor efter? Visste som sagt inte att jag hade drulle förän nu.

Du kan anmäla ett försäkringsärende i upp till 3år efter skadan (skada syftar inte på något trasigt utan en händelse som kan ge dig ersättning via försäkringen). Polisanmälan krävs. Drullen behövs inte men kan ge ett högre minimibelopp på värdesaker och högrisk objekt som stjäls.

Skrivet av lolrazz:

Korrekt, detta faller under stöld, vilket alltid ingår i alla hemförsäkringar.

Yes. Även utomlands, Polisanmälan krävs i landet stölden begås.

Skrivet av OskarW90:

Öhm... som jag förstår blev den stulen på stranden. jag tvivlar på att hemförsäkringen täcker detta, drulle eller ej!

Den täcker, dock finns det normalt sett limitationer på högrisk föremål (smycken, teknik, värdepapper etc).

Skrivet av OskarW90:

Om du tappar den i toaletten, i golvet etc etc. Hemförsäkringen är för hemmet, inte stranden. Drulle tillägg är bara till ifall du är klumpig inom hemmets väggar.

Fel fel fel, du har nollkoll.
Hemförsäkringen är för lösöre ägt av person, normalt sett 50.000SEK utanför husets väggar, vissa bolag har inget max belopp. Det viktiga med en hemförsäkringen är inte för möblerna hemma utan Ansvarsförsäkringen som gör att försäkringsbolaget betalar om du eldar upp ett hyreshus av misstag.

I en Hemförsäkring skall (och måste) följande delar finnas:

  • Egendomsskydd

  • Överfallskydd

  • Rättskydd

  • Reseskydd

  • Ansvarsförsäkring

Ansvarförsäkringen är som sagt den absolut viktigaste.

Ni som undrar mer citera gärna, har jobbat som försäkringshandläggare i ca 18månader innan jag började studera.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Du kan anmäla ett försäkringsärende i upp till 3år efter skadan (skada syftar inte på något trasigt utan en händelse som kan ge dig ersättning via försäkringen). Polisanmälan krävs. Drullen behövs inte men kan ge ett högre minimibelopp på värdesaker och högrisk objekt som stjäls.

Yes. Även utomlands, Polisanmälan krävs i landet stölden begås.

Den täcker, dock finns det normalt sett limitationer på högrisk föremål (smycken, teknik, värdepapper etc).

Fel fel fel, du har nollkoll.
Hemförsäkringen är för lösöre ägt av person, normalt sett 50.000SEK utanför husets väggar, vissa bolag har inget max belopp. Det viktiga med en hemförsäkringen är inte för möblerna hemma utan Ansvarsförsäkringen som gör att försäkringsbolaget betalar om du eldar upp ett hyreshus av misstag.

I en Hemförsäkring skall (och måste) följande delar finnas:

  • Egendomsskydd

  • Överfallskydd

  • Rättskydd

  • Reseskydd

  • Ansvarsförsäkring

Ansvarförsäkringen är som sagt den absolut viktigaste.

Ni som undrar mer citera gärna, har jobbat som försäkringshandläggare i ca 18månader innan jag började studera.

Dold text

Där ser man! Jag hade helt fel uppfattning av hemförsäkringen då!
Då vet ni någon som kommer ringa försäkringsbolaget idag.

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SimpanDirr:

Hejsan!

Får några veckor sedan när jag var på stranden blev min galaxy s5 stulen. Hade den i stängd väska bredvid mig men somnade och sen var telen+klockan borta. Grejen är att jag bet i det sura äpplet och skit i att anmäla och köpte mig en iPhone 5s beg.

Har nu sett i ett brev att jag har hemförsäkring hos Folksam och även drulle på alla mina grejer hos dom. Tror ni jag kan få en ny galaxy på försäkringen nu 3-4veckor efter? Visste som sagt inte att jag hade drulle förän nu.

Har du provat logga in med ditt samsungkonto och spårat mobilen?:)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Ni som undrar mer citera gärna, har jobbat som försäkringshandläggare i ca 18månader innan jag började studera.

Hur ligger det till med ansvar för att skydda sin egendom då? (Se #9)

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av lorgix:

Hur ligger det till med ansvar för att skydda sin egendom då? (Se #9)

Bra fråga, skall försöka besvara denna.
Inlägg nummer 9:

Skrivet av lorgix:

Fast det ställer väl vissa krav? Man bör låsa dörren, och inte sova på allmän plats med värdesaker på sig.

Självklart har du ansvar för dina grejer, oansvarigt hanterande ger avdrag på ersättningen, allt mellan 25-100% avdrag.
Om du lånar ut din nyckel till en bekant och denne stjäl allt i lägenheten så får du inte ett korvöre tillbaka normalt sett då du själv lånar ut nyckel för att komma in, (även besväret att bevisa att något stulits om det inte finns yttre påverkan på dörren). Jmfr. med att lämna nycklarna i bilen, eller en stor skylt över din plånbok som blinkar i neonljus "Gratis pengar, hämta här!".

Är du berusad så sker normalt sett ett avdrag oavsätt om du är oansvarig eller ej (fult kryphål eller rätt av försäkringsbolagen? Möjligen en fråga för en annan tråd kring moral/etik).

Att somna på offentlig plats (t ex på busshållplatsen) och någon snor en surfplatta ur din väska bör ge ett litet avdrag, kanske 25% men du får fortfarande ersättning. Att någon snor en mobiltelefon ur din ficka? Låter som lika mycket eller möjligen lite till för man måste vara bra trött då (och vad gör man då ute?).

Att jag rabblar procentsatser skall dock ej tas som en ultimat och slutgiltig sanning då samtliga fall som anmäls till ett försäkringsbolag bedöms individuellt och objektivt.

Kort och gott, du kan få pengar för även stölder när du somnar eller är ute, att lägga plånboken oansvarigt på ett restaurangbord, glömma bort denna och lämna platsen för att komma på problemet inom en minut eller två och återvända till ett tomt restaurangbord ger sällan pengarna tillbaka med en normal försäkring. Med en drulle hade chanserna varit mycket större att få ersättning tillbaka då detta kan likställas som att man drullar till det och tappar plånboken/mobilen eller liknande i sjön.

Som en liten bonus, lite kring de olika företagen och mina kunskaper kring pris/innehåll.

  • IF lovar normalt sett en massa i sina försäkringar men friskriver sig oftast i sina villkor. Konkurrerar kraftigt men priset stiger ofta kraftigt efter ett år då det endast är första året rabatt (ibland på så mycket som 30%).

  • Folksam har troligen det bästa allmänna skyddet då många har ett paket med drulle och utökat reseskydd i sitt grundpaket, ofta genom facket (Metall och Kommunalarna har t ex Folksam grund i fackavgiften, för 400kr extra/år så får man stora Hem och det är oftast uppskattat). Nackdelen med detta är att många vet inte vad som finns i sin försäkring.

  • Trygghansa har ett väldigt bra skydd rent generellt sett men kostar även oftast lite extra, många har hela paketet hos TH då det följer filosofin som både bolaget och kunderna har, ofta barnfamiljer som har barnförsäkringarna i TH eller tidigare via Holmia. 500kr extra per år är det värt att ha allt i samma bolag.

  • Länsförsäkringar är oftast väldigt måna om sina kunder och har stora marginaler att möta kunderna med för att plocka in alla försäkringar, de är oftast bäst i pris men har ofta ett lite sparsmakat försäkringsskydd jämfört med de andra bolagen i sina grundförsäkringar.

  • Gjensidinge, liknar IF på många sätt, stort företag som har ett pris som ofta stiger året efter, dock kompetenta grundförsäkringar men lite lurigt innehåll. Få har extra tillägg på försäkringarna och Självriskerna är ibland bra höga.

  • Dina, skiljer enormt mellan kund/kund och bolag till bolag, en koalition ursprungligen mellan flera små bolag.

  • Solid, ofta bra priser men pissigt innehåll, många unga kunder som inte har koll på innehåll utan endast går efter pris, många lämnar efter första skadan då de är missnöjda med bemötandet. På vissa punkter, t ex villkoren för MC försäkringarna via Bilsport och MC så är Solid oslagbara. Riktigt bra MC och Veteran försäkringar.

  • Övriga bolag, Aktsam, Sveland, Skania, Salus Ansvar etc, finns mängder av andra bolag, finns det funderingar så hjälper jag gärna till även med detta.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av OskarW90:

Öhm... som jag förstår blev den stulen på stranden. jag tvivlar på att hemförsäkringen täcker detta, drulle eller ej!

Skrivet av OskarW90:

Om du tappar den i toaletten, i golvet etc etc. Hemförsäkringen är för hemmet, inte stranden. Drulle tillägg är bara till ifall du är klumpig inom hemmets väggar.

Om du har en försäkring så ska du nog läsa på lite vad den gäller för. Du sitter och gissar hej vilt och tyvärr gissar du fel. Jag har fått ersättning från min hemförsäkring när jag blev bestulen på min plånbok+klocka på ett gym. Jag har fått ersättning från min drulleförsäkring när jag spelade innebandy med några polare och fick en boll på mina glasögon så att de for iväg och blev trampade till mos (har numera skydd för det, det kunde gått precis hur illa som helst eg med glas i ögonen osv om bollen tagit annorlunda). Din hemförsäkring gäller också när du är utomlands på semester. Allt detta kan vara bra att känna till så att man ser till att utnyttja försäkringarna när man väl råkar ut för något.

Och sluta svara på frågor när du inte har en aning.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Bra fråga, skall försöka besvara denna.
Inlägg nummer 9:

Självklart har du ansvar för dina grejer, oansvarigt hanterande ger avdrag på ersättningen, allt mellan 25-100% avdrag.
Om du lånar ut din nyckel till en bekant och denne stjäl allt i lägenheten så får du inte ett korvöre tillbaka normalt sett då du själv lånar ut nyckel för att komma in, (även besväret att bevisa att något stulits om det inte finns yttre påverkan på dörren). Jmfr. med att lämna nycklarna i bilen, eller en stor skylt över din plånbok som blinkar i neonljus "Gratis pengar, hämta här!".

Är du berusad så sker normalt sett ett avdrag oavsätt om du är oansvarig eller ej (fult kryphål eller rätt av försäkringsbolagen? Möjligen en fråga för en annan tråd kring moral/etik).

Att somna på offentlig plats (t ex på busshållplatsen) och någon snor en surfplatta ur din väska bör ge ett litet avdrag, kanske 25% men du får fortfarande ersättning. Att någon snor en mobiltelefon ur din ficka? Låter som lika mycket eller möjligen lite till för man måste vara bra trött då (och vad gör man då ute?).

Att jag rabblar procentsatser skall dock ej tas som en ultimat och slutgiltig sanning då samtliga fall som anmäls till ett försäkringsbolag bedöms individuellt och objektivt.

Kort och gott, du kan få pengar för även stölder när du somnar eller är ute, att lägga plånboken oansvarigt på ett restaurangbord, glömma bort denna och lämna platsen för att komma på problemet inom en minut eller två och återvända till ett tomt restaurangbord ger sällan pengarna tillbaka med en normal försäkring. Med en drulle hade chanserna varit mycket större att få ersättning tillbaka då detta kan likställas som att man drullar till det och tappar plånboken/mobilen eller liknande i sjön.
*klipp*

Det var inget dåligt svar. Ungefär som väntat. Tack för förklaringen.

Permalänk
Avstängd

Det är mycket liten sannolikhet att du får någonting för mobilen om du ringer och förklarar att du somnade på stranden och när du vaknade så var mobilen och klockan borta. Varför? Aktsamhetskraven.

Du har jävligt tur om du får en skadereglerare i luren som väljer att ersätta mobilen och klockan av ren goodwill men räkna inte med det. Ifall skaderegleraren gör sitt jobb korrekt så kommer personen att neka dig ersättning med hänvisning till aktsamhetskraven.

Har själv jobbat som försäkringssäljare i fem år och skadereglerare i två år fördelat på tre utav de största försäkringsbolagen. Jag hade aldrig ersatt en sån skada, inte ens med en ersättningsnedsättning pga oaktsamhet. Möjligtvis hade jag tagit en siffra ur arslet och sen sagt "Men då ska du veta att din självrisk är på 1500 kr, så i slutänden så blir tyvärr inte ersättningen särskilt mycket".

***bort/moderator***

Uppmaning till brott
Permalänk
Avstängd
Skrivet av giplet:

Om du har en försäkring så ska du nog läsa på lite vad den gäller för. Du sitter och gissar hej vilt och tyvärr gissar du fel. Jag har fått ersättning från min hemförsäkring när jag blev bestulen på min plånbok+klocka på ett gym. Jag har fått ersättning från min drulleförsäkring när jag spelade innebandy med några polare och fick en boll på mina glasögon så att de for iväg och blev trampade till mos (har numera skydd för det, det kunde gått precis hur illa som helst eg med glas i ögonen osv om bollen tagit annorlunda). Din hemförsäkring gäller också när du är utomlands på semester. Allt detta kan vara bra att känna till så att man ser till att utnyttja försäkringarna när man väl råkar ut för något.

Och sluta svara på frågor när du inte har en aning.

Klockrena exempel på när försäkringen verkligen ska gälla. För du hade väl förmodligen plånboken och klockan inlåsta i ett skåp på gymmet?

Att somna på en strand och inte ha någon uppsikt av sina saker är i princip detsamma som att lägga din mobil och plånbok på ett bord inne på en bar och sedan gå därifrån och förvänta sig att de är kvar när man kommer tillbaka. Grov oaktsamhet med andra ord och i 9 av 10 fall innebär det 100% avdrag på ersättningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Bra fråga, skall försöka besvara denna.
Inlägg nummer 9:

Självklart har du ansvar för dina grejer, oansvarigt hanterande ger avdrag på ersättningen, allt mellan 25-100% avdrag.
Om du lånar ut din nyckel till en bekant och denne stjäl allt i lägenheten så får du inte ett korvöre tillbaka normalt sett då du själv lånar ut nyckel för att komma in, (även besväret att bevisa att något stulits om det inte finns yttre påverkan på dörren). Jmfr. med att lämna nycklarna i bilen, eller en stor skylt över din plånbok som blinkar i neonljus "Gratis pengar, hämta här!".

Är du berusad så sker normalt sett ett avdrag oavsätt om du är oansvarig eller ej (fult kryphål eller rätt av försäkringsbolagen? Möjligen en fråga för en annan tråd kring moral/etik).

Att somna på offentlig plats (t ex på busshållplatsen) och någon snor en surfplatta ur din väska bör ge ett litet avdrag, kanske 25% men du får fortfarande ersättning. Att någon snor en mobiltelefon ur din ficka? Låter som lika mycket eller möjligen lite till för man måste vara bra trött då (och vad gör man då ute?).

Att jag rabblar procentsatser skall dock ej tas som en ultimat och slutgiltig sanning då samtliga fall som anmäls till ett försäkringsbolag bedöms individuellt och objektivt.

Kort och gott, du kan få pengar för även stölder när du somnar eller är ute, att lägga plånboken oansvarigt på ett restaurangbord, glömma bort denna och lämna platsen för att komma på problemet inom en minut eller två och återvända till ett tomt restaurangbord ger sällan pengarna tillbaka med en normal försäkring. Med en drulle hade chanserna varit mycket större att få ersättning tillbaka då detta kan likställas som att man drullar till det och tappar plånboken/mobilen eller liknande i sjön.

Som en liten bonus, lite kring de olika företagen och mina kunskaper kring pris/innehåll.

  • IF lovar normalt sett en massa i sina försäkringar men friskriver sig oftast i sina villkor. Konkurrerar kraftigt men priset stiger ofta kraftigt efter ett år då det endast är första året rabatt (ibland på så mycket som 30%).

  • Folksam har troligen det bästa allmänna skyddet då många har ett paket med drulle och utökat reseskydd i sitt grundpaket, ofta genom facket (Metall och Kommunalarna har t ex Folksam grund i fackavgiften, för 400kr extra/år så får man stora Hem och det är oftast uppskattat). Nackdelen med detta är att många vet inte vad som finns i sin försäkring.

  • Trygghansa har ett väldigt bra skydd rent generellt sett men kostar även oftast lite extra, många har hela paketet hos TH då det följer filosofin som både bolaget och kunderna har, ofta barnfamiljer som har barnförsäkringarna i TH eller tidigare via Holmia. 500kr extra per år är det värt att ha allt i samma bolag.

  • Länsförsäkringar är oftast väldigt måna om sina kunder och har stora marginaler att möta kunderna med för att plocka in alla försäkringar, de är oftast bäst i pris men har ofta ett lite sparsmakat försäkringsskydd jämfört med de andra bolagen i sina grundförsäkringar.

  • Gjensidinge, liknar IF på många sätt, stort företag som har ett pris som ofta stiger året efter, dock kompetenta grundförsäkringar men lite lurigt innehåll. Få har extra tillägg på försäkringarna och Självriskerna är ibland bra höga.

  • Dina, skiljer enormt mellan kund/kund och bolag till bolag, en koalition ursprungligen mellan flera små bolag.

  • Solid, ofta bra priser men pissigt innehåll, många unga kunder som inte har koll på innehåll utan endast går efter pris, många lämnar efter första skadan då de är missnöjda med bemötandet. På vissa punkter, t ex villkoren för MC försäkringarna via Bilsport och MC så är Solid oslagbara. Riktigt bra MC och Veteran försäkringar.

  • Övriga bolag, Aktsam, Sveland, Skania, Salus Ansvar etc, finns mängder av andra bolag, finns det funderingar så hjälper jag gärna till även med detta.

Hej!
Tack för den informationen, jag har precis som TS blivit bestulen är nu lite osäker på hur man ska göra när man anger värdet på sakerna till försäkringsbolaget. Tex tog de ett par solglasögon som jag köpte i USA för $45 (som jag har kvitto på) men jag kommer få betala 1000 kr om jag ska köpa samma solglasögon här i Sverige igen. Så ska man ange inköpspriset eller värdet? Hur noga är försäkringsbolagen med att man har kvar sina kvitton på elektronik och kläder som blivit stulet?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av maple:

Hej!
Tack för den informationen, jag har precis som TS blivit bestulen är nu lite osäker på hur man ska göra när man anger värdet på sakerna till försäkringsbolaget. Tex tog de ett par solglasögon som jag köpte i USA för $45 (som jag har kvitto på) men jag kommer få betala 1000 kr om jag ska köpa samma solglasögon här i Sverige igen. Så ska man ange inköpspriset eller värdet? Hur noga är försäkringsbolagen med att man har kvar sina kvitton på elektronik och kläder som blivit stulet?

Beror lite på bolag till bolag, just småstölder blir såkallat direkt-reglerade ungefär 75% av alla gånger, dvs ett eller två telefonsamtal utan att man ska skicka en massa kvitton till höger och vänster. Det du behöver göra är:

  • Polisanmäl stölden.

  • Kontakta ditt försäkringsbolag och beskriv din situation, mest pengar får du om du säger att produkten kostar idag 1000kr att köpa man måste inte berätta hela sanningen. Däremot, frågar de vad du betalade så måste du vara uppriktig och säga 45USD då det är ett försäkringsbedrägeri dessvärre att säga något annat (då ryker oftast alla ersättningar i fortsättningen om du gör detta).

Det är lite av en chansning men om du blev stulen på något för endast 1000kr så finns det troligen ingen chans att få ett öre då självrisken skall betalas först, generellt sett 1500kr i nästan alla bolag, Folksams Stora Hem (deras största försäkringspaket), har en självrisk på 500kr. Det är om du blev av med fler saker samtidigt vid denna stölden. Att ringa in anmälan på skadan bör du dock göra men allt med ett värde under självrisken går ju inte att få ut på försäkringen.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin