Mini-ITX chassi, tyst CPU-kylare och tyst PSU

Permalänk
Medlem

Mini-ITX chassi, tyst CPU-kylare och tyst PSU

Hej

Jag är i behov av ett Mini-ITX chassi, jag ska köra en liten linux-maskin hemma och den kommer att fokusera på CPU-intensiva processer då och då, inte alltid.
Detta tänkte jag att använda för hårdvara:
MB: ASRock Z97E-ITX
CPU: Intel Core i7-4790K
Minne: Corsair Vengeance Low Profile 16GB DDR3 PC3-12800 1600MHz (CML16GX3M2A1600C9)
Disk: Intel SSD 530 Series 120GB M.2

Dock vet jag inte vad vad jag bör köra för chassi, PSU eller CPU-kylning, vad har ni för tips? Följande prioriterar jag
* Tyst (öka/minska kylning beroende på belastning)
* Litet, vi snackar Mini-ITX
* Stilrent chassi, inte massa blingbling, och blinka, gärna inga 5,25 slots.

Tack på förhand, denna tråden innehåller frågor om både chassi, PSU och cpu-kylning, men jag tyckte att denna forumavdelningen passade bäst.

Visa signatur

This is not the place for mindless aggression
NAT är fel!

Permalänk
Medlem

Corsair Obsidian 250D
Evga SuperNova G2 750W
Corsair h100i

Permalänk
Medlem
Skrivet av ragequit:

Corsair Obsidian 250D
Evga SuperNova G2 750W
Corsair h100i

Du tycker inte att jag ska satsa på ett/en Corsair-PSU om jag har ett chassi från dom? Eller är SuperNova G2 så bra? Samt behöver jag 750W? Tack!

Visa signatur

This is not the place for mindless aggression
NAT är fel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veidit:

Du tycker inte att jag ska satsa på ett/en Corsair-PSU om jag har ett chassi från dom? Eller är SuperNova G2 så bra? Samt behöver jag 750W? Tack!

Corsair har inget vettigt prisvärt nätagg att erbjuda på någon front, så nej. Man kan blanda tillverkare av chassi och nätagg fritt (måste dock vara samma formfaktor). Supernova G2 ligger i den absoluta toppklassen i kvalitet och prestanda.
750W behöver du dock inte om du inte ska samma nätagg i en annan rigg med flera grafikkort i framtiden. För ett grafikkort räcker ~500W.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Corsair har inget vettigt prisvärt nätagg att erbjuda på någon front, så nej. Man kan blanda tillverkare av chassi och nätagg fritt (måste dock vara samma formfaktor). Supernova G2 ligger i den absoluta toppklassen i kvalitet och prestanda.
750W behöver du dock inte om du inte ska samma nätagg i en annan rigg med flera grafikkort i framtiden. För ett grafikkort räcker ~500W.

Dock kan olika typer av samma modell komma från olika OEMs, så Supernova G2 i lägre styrka/kraft kan komma från en OEM och högre styrka/kraft kan komma från någon annan. Jag har hellre ett litet högre pris och bättre kvalité, det är viktigt att det är tyst.

Visa signatur

This is not the place for mindless aggression
NAT är fel!

Permalänk
Medlem

Skulle inte picu psu räcka till det där? Tillsammans med en high end luftkylare borde det bli knäpptyst förutom vid max belastning. Dessutom borde det gå att få storleken till runt 17x17x17 cm, vilket ju skulle vara coolt. Mindre borde ju också gå beroende på kylare.

Visa signatur

HP mini 311c med Atom n270 uppklockad till 2.274 ghz nvidia ION 1 och 3 gig minne. SSD: Crucial m4 slim (7mm) 128 gb.

Permalänk
Medlem

Seasonic G-360 kör jag i min lilla hemmaserver, med en e8400 cpu, kommer inte ihåg moderkort nu, men ett gigabyte är det och ett gäng hårddiskar.

Det är knäpptyst, kan verkligen rekommendera det.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D • ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi • Noctua NH-D15
XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 • MSI Optix MAG271CQR • Dell UltraSharp U2515H
G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 • WD Black SN750 NVMe SSD 1 TB • Crucial P3 Plus NVMe SSD 1 TB
Phanteks P600S • ASUS TUF Gaming 850W Gold • Logitech Craft Keyboard • Logitech MX Master 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veidit:

Dock kan olika typer av samma modell komma från olika OEMs, så Supernova G2 i lägre styrka/kraft kan komma från en OEM och högre styrka/kraft kan komma från någon annan. Jag har hellre ett litet högre pris och bättre kvalité, det är viktigt att det är tyst.

Ja, det kan de, men så är inte fallet med Supernova G2. Där är alla super flower leadex.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Valfritt semipassivt nätagg av god kvalitet
FD Node 304 chassit har bra utrymme för CPU kylare samt att du har plats att sätta i ett grafikkort av i princip valfri storlek

behöver du inte plats för ett grafikkort lär som redan sagt en Pico psu räcka gott och då kan du också välja ett betydligt mindre chassi, tex https://www.komplett.se/streacom-f1cb-evo-svart/762662 och kyla med en schyte shuriken

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem

Node 304 kan jag rekommendera likaså CoolerMaster V450S nätdel som jag valde.

Allt över 500W är overkill i ditt fall. Du klarar dig garanterat med 380-450W. Dvs så länge du inte tänker sätta in något diskret grafikkort.

Du kan köra något mindre från www.mini-itx.se och använda en topdown-kylare istället för tornkylare. Men får planera bra vad gäller nätdel då.

Permalänk
Skrivet av Veidit:

MB: ASRock Z97E-ITX
Disk: Intel SSD 530 Series 120GB M.2

Observera att moderkortet klarar M.2 med längderna 30 och 42 mm. Disken du har valt är 80 mm lång.
Var själv inne på samma moderkort men bytte till Asus pga detta.

http://www.asrock.com/mb/Intel/Z97E-ITXac/
http://www.intel.com/content/www/us/en/solid-state-drives/ssd...

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/produkt/6909925/jonsbo-ctc-jb-w1-svart-mit...

Jonsbo har tyvärr 5.25 platser.
Men annars finns Cooltek U3 som inte har det. Men det finns även Cooltek U2 om du kan hitta det någonstans som är ännu mindre än U3.
http://www.coolerkit.se/shop/cooltek-u3-black-4183p.html

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASRock B650i Lightning - G.Skill 32GB 6000MHz Trident Z5 - ASUS TUF Gaming RX 7900 GRE OC - Corsair SF750 - Thermalright Peerless Assassin 120 Mini - Cooler Master NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deimos Sweden:

Observera att moderkortet klarar M.2 med längderna 30 och 42 mm. Disken du har valt är 80 mm lång.
Var själv inne på samma moderkort men bytte till Asus pga detta.

http://www.asrock.com/mb/Intel/Z97E-ITXac/
http://www.intel.com/content/www/us/en/solid-state-drives/ssd...

Tack, vilket kort från ASUS valde du? De verkar inte ha några Z97 Mini-ITX på sin (svenska) sida.

Visa signatur

This is not the place for mindless aggression
NAT är fel!

Permalänk
Medlem

Jag skulle valt Asus Z97I-Plus. Har det själv och grymt nöjd med det!
Corsair Obsidian 250D är ett fantastiskt chassi enligt mig, tycker det är så snyggt!
Max grafikkortslängd står 29cm men fick in mitt R9 290 Tri-x som är 30,5cm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ragequit:

Jag skulle valt Asus Z97I-Plus. Har det själv och grymt nöjd med det!
Corsair Obsidian 250D är ett fantastiskt chassi enligt mig, tycker det är så snyggt!
Max grafikkortslängd står 29cm men fick in mitt R9 290 Tri-x som är 30,5cm.

Tack, jag tittar på det nu, frågan är om det klarar de M2-kortet jag tittar på. Ska inte heller använda ett externt grafikkort.

Visa signatur

This is not the place for mindless aggression
NAT är fel!

Permalänk
Medlem

CPU: Intel Core i7-4790K
Moderkort: Asus Z97I-Plus
Minne: Corsair Vengeance Low Profile 16GB DDR3 PC3-12800 1600MHz (CML16GX3M2A1600C9)
Disk: Intel SSD 530 Series 120GB M.2
Kylare: Noctua NH-D15
Chassi: Corsair Obsidian 250D (funderar på Cooltek U3)
PSU: Evga SuperNova G2 750W (Kan någon tystare på 550 hittas kanske?)

Det ser ut att vara ett bra kit, någon som tycker att jag vill byta om något? Som sagt, tystnad är viktigt.

Visa signatur

This is not the place for mindless aggression
NAT är fel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veidit:

CPU: Intel Core i7-4790K
Moderkort: Asus Z97I-Plus
Minne: Corsair Vengeance Low Profile 16GB DDR3 PC3-12800 1600MHz (CML16GX3M2A1600C9)
Disk: Intel SSD 530 Series 120GB M.2
Kylare: Noctua NH-D15
Chassi: Corsair Obsidian 250D (funderar på Cooltek U3)
PSU: Evga SuperNova G2 750W (Kan någon tystare på 550 hittas kanske?)

Det ser ut att vara ett bra kit, någon som tycker att jag vill byta om något? Som sagt, tystnad är viktigt.

Om jag inte minns fel så rymmer Obsidian 250D endast kylare upp till 95mm. NH-D15 mäter in på hela 165mm. Med det chassit är utbudet av luftkylare ganska begränsat.

Visa signatur

|| Fractal Define C || EVGA Supernova G2 750W || Gigabyte Z97X Gaming G1 || Intel Core i5 4690K @stock || Dark Rock Pro 3 || 8GB G.Skill Ares Low Profile 1866Mhz || MSI GTX 970 || Samsung 850 Pro 256GB || Win 10 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av ekscha:

Om jag inte minns fel så rymmer Obsidian 250D endast kylare upp till 95mm. NH-D15 mäter in på hela 165mm. Med det chassit är utbudet av luftkylare ganska begränsat.

Precis vad jag vill höra, tackar!
Har du något tips på en annan kylare? Gärna tyst.

Visa signatur

This is not the place for mindless aggression
NAT är fel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veidit:

Precis vad jag vill höra, tackar!
Har du något tips på en annan kylare? Gärna tyst.

Sitter själv i samma sitts med val av kylare till mitt 250D, ska man använda en H100, men min H80 jag har just nu gör att jag inte är sugen på det, suttit och funderat på om man ska ta bort plastrutan för att tillåta högre luftkylare, eller köpa någon low profile kylare från noctua, kom även någon nyhet om att noctua skulle släppa nya mITX kylare men det fanns väl inget release datum på dem

Permalänk
Skrivet av Veidit:

Tack, vilket kort från ASUS valde du? De verkar inte ha några Z97 Mini-ITX på sin (svenska) sida.

Det är precis det kort jag ser att du har valt, Z97I-Plus, detta klarar 60 och 80 mm M.2. Men då det är så dåligt med M.2 SSD som klarar PCIe på marknaden så valde jag att köra på en Samsung 840 EVO tills det finns vettiga alternativ.

Systemet i övrigt ser ut som följande

CPU: Intel Core i7-4790K
Minne: Corsair Vengeance LP 16GB
Kylare: Noctua NH-U14S
Chassi: Node 304
PSU: Seasonic X-650

Väntar bara på att få nätagget innan jag kan börja bygga.

Permalänk
Medlem

Jag hade byggt i ett EVGA Hadron Air eller Hydro med Evga's egna custom vattenkylnings kitt som finns på deras egna sida.

http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/chassi/EVGA-Hadr...

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veidit:

Precis vad jag vill höra, tackar!
Har du något tips på en annan kylare? Gärna tyst.

Tidigare körde jag på H110 med två stycken Noctua-fläktar. Jag tyckte att den blev hyffsat tyst under vanlig användning (spel, etc.).

EDIT: Den här kanske kan vara något: http://www.noctua.at/main.php?show=productview&products_id=46&lng=en&set=1

Dock är den inte rekommenderad för TDP över 95W. 4790K är specad till 88W, så det är ju på gränsen och lämnar väl inte så mycket utrymme för överklockning. Den verkar dock riktigt tyst (http://www.tomshardware.com/reviews/low-profile-heat-sink-mini-itx,3639.html

Visa signatur

|| Fractal Define C || EVGA Supernova G2 750W || Gigabyte Z97X Gaming G1 || Intel Core i5 4690K @stock || Dark Rock Pro 3 || 8GB G.Skill Ares Low Profile 1866Mhz || MSI GTX 970 || Samsung 850 Pro 256GB || Win 10 ||

Permalänk
Medlem

Tackar! Det ser ut att bli en NH-L12 kylare.
Det blir riktigt intressant med chassit

Visa signatur

This is not the place for mindless aggression
NAT är fel!

Permalänk
Medlem

Här är allt länkat hos Webhallen: Webhallen varukorg

Visa signatur

This is not the place for mindless aggression
NAT är fel!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Frestande om man kan få det att fungera med http://mini-itx.se/picopsu160xt160watt-p-643.html?cPath=76_14... Det känns lite tight, behöver även en annan CPU-kylare, tex http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/171566-noctua... frågan är då hur det blir med ljudnivån. Att minska storleken samt köra med ett picoPSU är väldigt intressant.

Visa signatur

This is not the place for mindless aggression
NAT är fel!

Permalänk
Medlem

Jag kör ju något liknande som du är ute efter och skulle du välja det där chassit så behöver du inte välja lågprofilskylare utan kan faktiskt gå på de lite större varianterna.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Jag kör ju något liknande som du är ute efter och skulle du välja det där chassit så behöver du inte välja lågprofilskylare utan kan faktiskt gå på de lite större varianterna.

Tror du att det skulle fungera med en Noctuna NH-L12?

Visa signatur

This is not the place for mindless aggression
NAT är fel!

Permalänk
Medlem

Går man på dimensionerna, så nej.
Scythe Big Shuriken 2 skulle jag fundera på men självklart finns det ju fler kandidater.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Går man på dimensionerna, så nej.
Scythe Big Shuriken 2 skulle jag fundera på men självklart finns det ju fler kandidater.

Jag köper chassit samt picopsu, sen ska jag mäta. Tror du att picopsu på 160w klarar moderkortet och CPUn eller behöver jag gå ner till 4790 eller 4790S?

Visa signatur

This is not the place for mindless aggression
NAT är fel!