Val av kanal på 5Ghz (samt 2,4Ghz) trådlöst nätverk

Permalänk
Medlem

Val av kanal på 5Ghz (samt 2,4Ghz) trådlöst nätverk

Hej!

Jag är ny på detta forum, inte duktig på datorer. Jag undrar över 5G och val av kanaler.

jag har Bredband 250 från Comhem
min dator kör Windows 7 64-bitars

jag använde först modem Netgear CG3700 samt mottagare för ac Netgear A6200 - 5G utan problem

nu använder jag modem Compal CH7284E samt mottagare för ac Netgear A6200 – problem med 5G varje dag
jag startade datorn, fick 2,4G
det kunde ta flera timmar innan jag fick 5G, eller så fick jag 5G efter 10 minuter

nu har jag till slut identifierat problemet, det har att göra med val av kanaler
jag har haft inställning AUTO (i modemet) på val av kanaler

noterar att Netgear A6200 använder sig av kanaler 36, 40, 44 och 48
Netgearmodemet matchade tillgängliga kanaler
Compalmodemet däremot väljer gärna kanal 52 eller 100
nu har jag manuellt ställt in kanal 48, och har inga problem med 5G, det kommer direkt

Kan jag ändra någon inställning på Netgear A6200, och på så sätt få tillgång till fler kanaler?
Eller får jag hålla mig till kanal 36, 40, 44 och 48 samt fortsätta ställa in kanaler manuellt?
Om jag köpt en annan mottagare för ac (från en annan tillverkare). Hade det gett mig tillgång till fler kanaler?

Tacksam för svar.

Permalänk
Medlem

Varför ska du ha fler kanaler ?

Räcker det inte med att köra på den som fungerar ?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Comhem skriver:
"De två modem vi säljer idag är Netgear CG3700 och Compal CH7284E. Dessa två modem har en väldigt bra funktion inbyggd. Modemen kan nämligen skanna efter andra trådlösa nät och därefter ställa in sig på den kanal som teoretiskt sett har bäst prestanda just då. För att komma åt denna funktion ställer man in modemet för automatiskt frekvensval."
-------------------------

Är det inte så att om jag har en högre kanalplats så blir signalstyrkan bättre?

Min undran är om det finns något sätt att få Compalmodemet och Netgear A6200 att ha tillgång till samma antal kanaler, vilket skulle möjliggöra att jag kan ha val av kanaler på AUTO (i modemet).

Permalänk
Medlem

jag kan tillägga att det är ca 11 meter mellan modemet och min dator, fri sikt, inga väggar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gimnyr:

Comhem skriver:
"De två modem vi säljer idag är Netgear CG3700 och Compal CH7284E. Dessa två modem har en väldigt bra funktion inbyggd. Modemen kan nämligen skanna efter andra trådlösa nät och därefter ställa in sig på den kanal som teoretiskt sett har bäst prestanda just då. För att komma åt denna funktion ställer man in modemet för automatiskt frekvensval."
-------------------------

Är det inte så att om jag har en högre kanalplats så blir signalstyrkan bättre?

Min undran är om det finns något sätt att få Compalmodemet och Netgear A6200 att ha tillgång till samma antal kanaler, vilket skulle möjliggöra att jag kan ha val av kanaler på AUTO (i modemet).

alla kanaler är precis lika bra. det som gör kanaler mer eller mindre lämpade är om det finns andra med samma kanal i närheten eller inte.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av gimnyr:

Är det inte så att om jag har en högre kanalplats så blir signalstyrkan bättre?

Nej.

Det enda du behöver göra är att se vilka kanaler som är upptagna av andra runtomkring, sen väljer du en annan, gärna långt bort i spektrumet (spektrat?).

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

alla kanaler är precis lika bra.
det som gör kanaler mer eller mindre lämpade är om det finns andra med samma kanal i närheten eller inte.

Skrivet av Dunder:

Det enda du behöver göra är att se vilka kanaler som är upptagna av andra runtomkring, sen väljer du en annan, gärna långt bort i spektrumet (spektrat?).

ok, tack för infon. Jag googlade runt, och hittade några sajter där dom, i detta sammanhang, pratade om att “signalstyrkan blir bättre men räckvidden sämre”.

Ja, jag brukar kolla vilka kanaler som är upptagna av andra.

Eftersom Compal gärna väljer kanal 52 eller 100 så verkar det vara vettigt om jag kan få tillgång till fler kanaler så jag kan ha modemet på AUTO, och på så sätt låta AUTO-funktionen göra sitt jobb, och se hur det fungerar i detta läge.

Om jag manuellt har ställt in kanal 48, och grannen kör på kanal 44, då ligger vi nära varandra.
Det skulle bli mer spridning om Compal med AUTO väljer kanal 100 när grannen kör på kanal 44.
Eller så kan jag manuellt ställa in kanal 100 när grannen kör på kanal 44. Fler kanaler skulle ge mig fler valmöjligheter.

Så frågan är om jag på något sätt kan få tillgång till fler kanaler i Netgear A6200?

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av gimnyr:

ok, tack för infon. Jag googlade runt, och hittade några sajter där dom, i detta sammanhang, pratade om att “signalstyrkan blir bättre men räckvidden sämre”.

Ja, jag brukar kolla vilka kanaler som är upptagna av andra.

Eftersom Compal gärna väljer kanal 52 eller 100 så verkar det vara vettigt om jag kan få tillgång till fler kanaler så jag kan ha modemet på AUTO, och på så sätt låta AUTO-funktionen göra sitt jobb, och se hur det fungerar i detta läge.

Om jag manuellt har ställt in kanal 48, och grannen kör på kanal 44, då ligger vi nära varandra.
Det skulle bli mer spridning om Compal med AUTO väljer kanal 100 när grannen kör på kanal 44.
Eller så kan jag manuellt ställa in kanal 100 när grannen kör på kanal 44. Fler kanaler skulle ge mig fler valmöjligheter.

Så frågan är om jag på något sätt kan få tillgång till fler kanaler i Netgear A6200?

Jag vet inte hur gränssnittet ser ut för den routern men men det finns väl ingen anledning till varför du inte skulle ha tillgång till alla kanaler.

Det är inte heller vanligt att folk kör på 5GHz-bandet, så antagligen är du ganska ensam där. Skillnaden på signalstyrka och räckvidd mellan de olika kanalerna inom ett band tror jag är försumbar, det är när du jämför med 2.4GHz-bandet som du får en skillnad.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gimnyr:

Eftersom Compal gärna väljer kanal 52 eller 100 så verkar det vara vettigt om jag kan få tillgång till fler kanaler så jag kan ha modemet på AUTO, och på så sätt låta AUTO-funktionen göra sitt jobb, och se hur det fungerar i detta läge.

Om jag manuellt har ställt in kanal 48, och grannen kör på kanal 44, då ligger vi nära varandra.
Det skulle bli mer spridning om Compal med AUTO väljer kanal 100 när grannen kör på kanal 44.
Eller så kan jag manuellt ställa in kanal 100 när grannen kör på kanal 44. Fler kanaler skulle ge mig fler valmöjligheter.

Så frågan är om jag på något sätt kan få tillgång till fler kanaler i Netgear A6200?

Det finns flera sk radioband som används på 5Ghz; UNII-1 (36-48), UNII-2 (52-64), UNII-2Extended (100-140) samt UNII-3 (149-161). Vanligt att klienten inte stödjer alla dessa. Kan tom vara så att den endast stödjer UNII-1. Om din router då väljer en kanal i tex UNII-2 - ja då kan ni inte prata.
Man bör i routern ställa i de band som man vet att klienterna stödjer (samt att man följer lokala regelverk för kanalval.....)

Skrivet av gimnyr:

ok, tack för infon. Jag googlade runt, och hittade några sajter där dom, i detta sammanhang, pratade om att “signalstyrkan blir bättre men räckvidden sämre”.

Skrivet av Dunder:

Det är inte heller vanligt att folk kör på 5GHz-bandet, så antagligen är du ganska ensam där. Skillnaden på signalstyrka och räckvidd mellan de olika kanalerna inom ett band tror jag är försumbar, det är när du jämför med 2.4GHz-bandet som du får en skillnad.

Som DunderKlummpen säger. Skillnaden i signalstyrka mellan 2,4 o 5 Ghz är avsevärd. Per definition har 2.4Ghz 4ggr så hög signalstyrka på samma avstånd. Inom 5Ghz är singalstyrkan för ett kanalval normalt inget man bryr sig om - försumbart som sagt. MEN - notera att det alltså blir LÄGRE, inte högre singalstyrka - ju högre kanal man väljer. (10mW på 100m med 5,2Ghz ger -76,38 dBm. Samma styrka o avstånd på 5,5Ghz ger -77,21 dBm).

Permalänk
Medlem

Tack för era svar.

Hittade en sida som skriver om 5G kanaler: http://superuser.com/questions/692835/which-5ghz-channel-to-u...

har även tittat mer på Netgear A6200 http://support.netgear.com/product/a6200
noterar en uppdatering för Win 8.1 Beta Software (Adds DFS channels in Europe)

Man kan fundera över hur många som ställer in sina kanaler manuellt? Troligtvis kör många med inställning AUTO i modemet, kanske inget man vanligtvis funderar över, dvs, kanalval.
Tittar på Neighbor APs i mitt Compalmodem. Det brukar vara runt 12-13 st på 2.4G.
Kanal / Antal
1 / 4 st
3 / 1 st
6 / 5 st
7 / 1 st
11 / 1 st
12 / 1 st

Om folk ställer in kanaler manuellt så har dom kanske inte fattat vitsen med detta, att det inte ska vara många på samma kanal.
Om AUTO är inställt så fungerar det inte speciellt bra eftersom det är 4 st på kanal 1 och 5 st på kanal 6!

Jag kan bekräfta att jag vid detta tillfälle ställt mitt modem på AUTO, och jag fick kanal 1 som jag delar med med 3 andra. Detta tyder på att AUTO inte fungerar speciellt bra.
Vanligtvis brukar jag manuellt ställa in på kanal 13.

Skrivet av Dunder:

Det är inte heller vanligt att folk kör på 5GHz-bandet, så antagligen är du ganska ensam där.

När det gäller 5G så brukar vi vara 4 st.
Jag har manuellt ställt in kanal 48, de andra brukar vara på kanal 40, 42 samt 106.

Vi är få på 5G idag men hur ser det ut om 6 månader, 1 år osv.?
Jag ser på mina Neighbor APs. Om de som idag är på 2,4G skulle vara på 5G om t.ex. 6 månader, ja, då skulle vi kunna bli flertalet som delar kanal. Ju färre kanaler jag då har tillgång till, ju svårare har jag att att hitta en kanal som jag förhoppningsvis är ensam på eller delar med så få som möjligt.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av gimnyr:

Man kan fundera över hur många som ställer in sina kanaler manuellt?

På det stora hela extremt få, tyvärr... Sen undrar de varför deras WiFi krånglar.

Skrivet av gimnyr:

Vi är få på 5G idag men hur ser det ut om 6 månader, 1 år osv.?

Precis likadant, troligtvis.

Allt är inte guld och gröna skogar med 5GHz-bandet, det har för- och nackdelar precis som 2.4GHz-bandet.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Det enda du behöver göra är att se vilka kanaler som är upptagna av andra runtomkring, sen väljer du en annan, gärna långt bort i spektrumet (spektrat?).

val av kanal
jag har kollat Compal vid flera olika tillfällen på 2,4G, jag har mitt modem på kanalval AUTO

1) jag och 5 till är på kanal 6. Undrar lite över kolumnen RSSI för kanal 6 här, det varierar mellan -49dBm till -82dBm. Hur kommer det sig?
2) jag och 4 till är på kanal 1
3) jag och 4 till är på kanal 1
4) jag och 5 till är på kanal 1

jag vet inte om dom andra har på AUTO eller om dom manuellt valt kanal men jag hade i alla fall på AUTO vid dessa tillfällen, och Compalmodemet väljer (för min räkning) en kanal som redan har flertalet användare.

Comhem skriver: “Modemen kan nämligen skanna efter andra trådlösa nät och därefter ställa in sig på den kanal som teoretiskt sett har bäst prestanda just då."

jag kan tillägga att just nu ser det ut så här på Compal/Neighbor APs:
jag och 6 st till på kanal 1
6 st på kanal 6
1 st på kanal 8
2 st på kanal 11
3 st på kanal 13
Compal ska alltså välja “den kanal som teoretiskt sett har bäst prestanda just då”. Och då kan vi uppenbarligen vara totalt 7 st användare på kanal 1.
Gör Compalmodemet verkligen rätt när den väljer kanal 1 åt mig? Är det verkligen så här AUTO ska fungera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gimnyr:

Comhem skriver: “Modemen kan nämligen skanna efter andra trådlösa nät och därefter ställa in sig på den kanal som teoretiskt sett har bäst prestanda just då."

jag kan tillägga att just nu ser det ut så här på Compal/Neighbor APs:
jag och 6 st till på kanal 1
6 st på kanal 6
1 st på kanal 8
2 st på kanal 11
3 st på kanal 13
Compal ska alltså välja “den kanal som teoretiskt sett har bäst prestanda just då”. Och då kan vi uppenbarligen vara totalt 7 st användare på kanal 1.
Gör Compalmodemet verkligen rätt när den väljer kanal 1 åt mig? Är det verkligen så här AUTO ska fungera?

Det finns inget exakt rätt o fel. Vad baserar modemet sitt kanalval på? Mer avancerade system tittar inte enbart på hur många andra SSID den ser, utan kan även se hur många klienter som är anslutna, hur mycket trafik som går, göra spektrumanalys o se på sk "duty rate", SNR, m.m, m.m.

Att det ligger 10 SSID på kanal 1 o 2 på kanal 11 betyder inte med automatik att kanal 11 är ett "bättre" val. Det kan vara tok-chokat på det bandet, medan på kanal 1 går bara litet beacons.

Permalänk
Inaktiv

http://www.nirsoft.net/utils/wifi_information_view.html

Se vilka kanaler som är "lediga" och välj någon som passar dig och ditt nätverk.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av gimnyr:

val av kanal
jag har kollat Compal vid flera olika tillfällen på 2,4G, jag har mitt modem på kanalval AUTO

1) jag och 5 till är på kanal 6. Undrar lite över kolumnen RSSI för kanal 6 här, det varierar mellan -49dBm till -82dBm. Hur kommer det sig?
2) jag och 4 till är på kanal 1
3) jag och 4 till är på kanal 1
4) jag och 5 till är på kanal 1

jag vet inte om dom andra har på AUTO eller om dom manuellt valt kanal men jag hade i alla fall på AUTO vid dessa tillfällen, och Compalmodemet väljer (för min räkning) en kanal som redan har flertalet användare.

Comhem skriver: “Modemen kan nämligen skanna efter andra trådlösa nät och därefter ställa in sig på den kanal som teoretiskt sett har bäst prestanda just då."

jag kan tillägga att just nu ser det ut så här på Compal/Neighbor APs:
jag och 6 st till på kanal 1
6 st på kanal 6
1 st på kanal 8
2 st på kanal 11
3 st på kanal 13
Compal ska alltså välja “den kanal som teoretiskt sett har bäst prestanda just då”. Och då kan vi uppenbarligen vara totalt 7 st användare på kanal 1.
Gör Compalmodemet verkligen rätt när den väljer kanal 1 åt mig? Är det verkligen så här AUTO ska fungera?

Använd inte auto. En överväldigande majoritet av alla användare kör på standardinställningar och rör aldrig någonting som har med kanaler att göra, så om det är flest på kanal 6, lägg dig inte på kanal 6.

Om de där siffrorna ser hyfsat statiska ut, så kör på kanal 9, så får du lite bandbredd mellan de kanaler som har flest användare.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Om de där siffrorna ser hyfsat statiska ut, så kör på kanal 9, så får du lite bandbredd mellan de kanaler som har flest användare.

Kanal 9 överlappar både med kanal 6 o 11. Det innebär att man både blir störd, samt stör andra, på båda dessa kanalerna. Endast kanal 1,6 o 11 kan samexistera utan överlappning, vilket är varför dessa bör användas.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Tanis:

Kanal 9 överlappar både med kanal 6 o 11. Det innebär att man både blir störd, samt stör andra, på båda dessa kanalerna. Endast kanal 1,6 o 11 kan samexistera utan överlappning, vilket är varför dessa bör användas.

Just det, så är det ju. Länge sedan man läste på om detta

Då bör nog 11:an användas istället.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Hedersmedlem

*Rubrik justerad*

Fixat rubriken då det inte var solklart att det handlade om wifi
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Rekordmedlem

Vilka kanaler som är tillgängliga på 5GHz skiljer beroende på land så se till att ladda rätt drivers eftersom det är "hål" i frekvensspannet.
5GHz har svårare än 2,4GHz att passera väggar och det är en av dess stora fördelar, det blir mindre störningar från grannar.
För att själv kunna styra mellan olika frekvenser (ap) så ge dem olika ssid, annars brukar 2,4GHz prioriteras högre än 5GHz och det väljs alltså i första hand.
Kanalvalet på APn är för det mesta bäst att ha statiskt, auto kan ibland betyda att den byter kanal och det brukar ge ett avbrott i trafiken, använd i stället inssider för att kolla hur det ser ut runt dig och ställ sedan in kanal manuellt så den inte överlappar så brukar det bli bäst.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Just det, så är det ju. Länge sedan man läste på om detta

Då bör nog 11:an användas istället.

det bör vara minst fyra kanaler mellan för att slippa störningar från grannkanalen.

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av JenzA:

http://this-pics.is-very-nice.org\2.4_GHz_Wi-Fi_channels.png

det bör vara minst fyra kanaler mellan för att slippa störningar från grannkanalen.

Ja, så 11 bör ju i TS fall vara bäst.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Tack åter igen för era svar.

Jag brukar vanligtvis inte använda AUTO. Testade mest på skoj för att se vilka kanaler mitt modem valde på 2,4Ghz.

De flesta pratar om kanal 1, 6 samt 11 men jag hör inte mycket om kanal 13?

När det gäller 5Ghz så kan jag som sagt inte använda AUTO. Det intressanta är att jag har tillgång till 4 st olika kanaler (36, 40, 44, 48), och runtomkring där jag bor är vi nu 4 st som använder 5Ghz.
2 st brukar ligga på kanal 36, en använder nu kanal 48, dvs. den kanal som jag manuellt brukade ställa in, så nu väljer jag istället kanal 40 eller 44.

Jag har nu laddat ner inSSIDer, och noterar för min del:
Link Score 100
RSSI –38 dBm

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av gimnyr:

De flesta pratar om kanal 1, 6 samt 11 men jag hör inte mycket om kanal 13?
Jag har nu laddat ner inSSIDer, och noterar för min del:
Link Score 100
RSSI –38 dBm

Kanal 13 är inte tillåten i USA och kan ibland ställa till det om man valt fel drivrutin, den kan dessutom överlappa om nån annan använder 11, det blir ju iofs annat om man manuellt väljer 40Mhs kanalbredd på 2,4GHz bandet då blir det nästan garanterat överlapp och i många fall så går det slöare än med 20MHz om man inte är ensam i etern.
Inssider är ett bra verktyg för att ställa in wifi, det visar ganska lättförståeligt kanaler och kanalbredder och ev överlapp.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag brukade ställa in kanal 13 när jag körde på 2,4 Ghz, det fungerade bra. Jag hade läst om kanal 13 på Comhems blogg:
“Det tipset är att manuellt välja kanal 1, 6 eller 11 (om 13 finns att tillgå rekommenderar vi 13 istället för 11)."

på ett annat forum hittar jag följande svar om RSSI:
“It is possible that you are getting TOO strong of signal, as in the first image (-39) is the equivalent to me turning the stereo up to 7/10 and the sound being distorted. (-54) is a much more reasonable number for good connectivity."

Hur ska man resonera kring RSSI? Kan signalen bli för “stark”?

Om man inte håller på med detta sedan tidigare, så kan det vara svårt att veta hur man ska tolka olika siffror.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gimnyr:

Hur ska man resonera kring RSSI? Kan signalen bli för “stark”?

Ja, den kan bli onödigt starkt. Jämför med NÅGON SOM SKRIKER FAST HAN ÄR PRECIS INTILL DIG. Du hör honom lika bra (eller tom bättre om han pratar i normal samtalston). Dessutom slipper din kompisar/grannar höra att han skriker. Då slipper de skruva upp sitt tal/signalstyrka....

Har du -39 dBm om du är precis intill routern är det OK. Har du det flera rum bort/genom väggar, ja då SKRIKER DEN.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanis:

Har du -39 dBm om du är precis intill routern är det OK. Har du det flera rum bort/genom väggar, ja då SKRIKER DEN.

Datorn är ca 11 meter från modemet, och det är fri sikt, inga väggar emellan. När jag flyttade datorn ca en meter (i samma rum), ja, då blev det –54 dBm.
I ett annat rum, med väggar emellan, så är det runt –70 dBm.

Skrivet av Dunder:

Det är inte heller vanligt att folk kör på 5GHz-bandet, så antagligen är du ganska ensam där.

Det stämmer, det är inte så många runtomkring här, jag ser 4-5 till när jag tittar på inSSIDer.

Fråga till andra 5G användare.
Vilka kanaler har ni tillgång till? Samma som jag har (36, 40, 44, 48), eller andra eller fler?
Mitt modem Compal vill gärna välja kanal 52 eller 100.
Är det någon som kör på t.ex. kanal 52 eller 100?
Använder ni USB-dongel? I så fall vilken?

Tittar på Compal Neighbor APs och inSSIDer och noterar följande för en och samma 5G-användare:
Compal visar kanal 42
inSSIDer visar kanal 36+40
Hur kommer det sig att Compal och inSSIDer visar olika kanalnummer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gimnyr:

Datorn är ca 11 meter från modemet, och det är fri sikt, inga väggar emellan. När jag flyttade datorn ca en meter (i samma rum), ja, då blev det –54 dBm.
I ett annat rum, med väggar emellan, så är det runt –70 dBm.

Det stämmer, det är inte så många runtomkring här, jag ser 4-5 till när jag tittar på inSSIDer.

Fråga till andra 5G användare.
Vilka kanaler har ni tillgång till? Samma som jag har (36, 40, 44, 48), eller andra eller fler?
Mitt modem Compal vill gärna välja kanal 52 eller 100.
Är det någon som kör på t.ex. kanal 52 eller 100?
Använder ni USB-dongel? I så fall vilken?

Tittar på Compal Neighbor APs och inSSIDer och noterar följande för en och samma 5G-användare:
Compal visar kanal 42
inSSIDer visar kanal 36+40
Hur kommer det sig att Compal och inSSIDer visar olika kanalnummer?

Jag har tillgång till 36, 40, 44 och 48 på min DLINK 880. Det är standardkanalerna i Låga bandet, U-NII-1, som är fritt att använda hur som helst. Det kan innehålla 4 st 20MHz kanaler, 2 st 40 MHZ kanaler eller 1 st 80 MHz kanal.
Har någon låtit sin router varit default så kan det hända att den väljer att köra 80 MHz kanalbredd och då tar dom upp hela det bandet. Det gör exempelvis min granne verkar det som så jag måste försöka ta ett snack med dom för att komma överens om att dela upp frekvensområdet.
Det är inte säkert att det går att ställa in router eller accesspunkt på 5 GHZ bandet så att den bara tar 20 MHz bredd. För 2,4 så tror jag i stort sett alla går att ställa till 20 eller auto 20/40.
För 5 Ghz bandet så är det många routrar/accesspunkter som bara har alternativen auto 20/40/80 eller auto 20/40. enligt min erfarenhet så innebär det om man ställer auto 20/40 att dom oftast tar 40 MHz. Då får man bara tillgång till 2 icke överlappande kanaler i 5GHz bandet. Åtminstone om man vill välja manuellet.

Vad gäller övriga kanaler så finns
Mellanbandet, U-NII-2, (50, 56, 60, 64). Innehåller 4 st 20MHz kanaler, 2 st 40 MHZ kanaler eller 1 st 80 MHz kanal
H-bandet, U-NII-2, (100 - 140). Innehåller 11 st 20MHz kanaler, 5 st 40 MHZ kanaler eller 2 st 80 MHz kanal
Höga Bandet, U-NII-3, (149, 153, 157, 161, 165. Innehåller 4 st 20MHz kanaler, 2 st 40 MHZ kanaler eller 1 st 80 MHz kanal

Gemensamt för U-NII-2 och U-NII-3 kanalerna är att dom kräver DFS (Dynamic frequency select) samt i fallet med H-bandet som tillåter högre utssänd effekt även radar detection. Syftet är att se till att sådana enheter inte stör viss radarutrustning.
U-NII-1 kräver inte DFS. Dvs du kan ställa kanalerna manuellt inom detta frekvensband.

Dvs. Om du manuellt ställer kanaler i routern så ska du bara kunna ställa kanal 36-48 eftersom övriga kanaler inte tillåter manuellt kanalval enligt lagkraven.

Eftersom U-NII-2 och U-NII-3 kräver extra funktionalitet för att man ska få använda frekvensbanden så är det många konsumentroutrar och accesspunkter som inte använder annat än U-NII-1. Det är också många datorer, läsplattor, mobiltelefoner mm som inte stödjer annat än det frekvensbandet vilket innebär att om routern väljer något annat så kommer du inte att kunna få kontakt med nätet från en sådan enhet.