Permalänk
Medlem
Skrivet av Sears:

Det är värdelöst att jämföra skärmar subjektivt. Titta på riktiga tester istället.
Riktiga tester har visat att den koreanska modellen är ganska dålig, men det enstaka testet jag sett på den europeiska modellen visade upp bra resultat.
Frågan är ju då om de använder olika skärmar beroende på område eller om det har med något annat att göra. Jag skulle gärna vilja se fler tester och kommentarer från LG själva.

Ok, ja har hört samma som du att eu modellen kan ha bättre skärm, dock äger jag ingen g3 med frugan gör

Permalänk
Medlem

Finns det någon app som gör att cpun laddas till 100% men att kunna kika cpu-frekvensen samtidigt?

Min cpu verkar inte vilja gå över 1574MHz.
http://www.ladda-upp.se/bilder/wcmoypgupnywtu/

Edit: Nvm, verkade vara CPU-Z som buggade. Dock skulle jag fortfarande vilja ha en sådan app.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem

Hade en stund över och tänkte därför sammanfatta lite mina upplevelser under ca två veckors användning (varav en del utomlands). Vi börjar med positiv kritik.

Skärmen är verkligen helt fantastisk, knivskarp, snabb och har fina färger. Svårt att se skillnad mellan FHD (SGS4) och QHD men den är nog där. Video, bilder och spel ser riktigt bra ut.

Designen tilltalar mig också väldigt mycket. Den kurviga baksidan gör den väldigt lätt att hålla i enhandsfattning trots storleken. Kommer som sagt från en SGS4 och G3ans moderna design med tunna betzels gillas. En annan sak som förvisso tog ett litet tag att vänja sig vid var knapparna på baksidan. Tycker verkligen om dem och att kunna binda olika appar som startar dem när telefonen är låst är ett genidrag. Superlätt att ta bild med en hand på det sättet.

Har tagit rätt många kort med kameran samt en del filmer men har ännu inte fått chansen att lägga över dem på datorn. Dock ser alla bilder bra ut på mobilen. Laser autofokus gör definitivt sitt jobb och gör det snabbt att fota.

GUI:t ser bra ut och har flera smarta funktioner som jag ännu inte lärt mig. OSet är hyfsat rappt. Det följer inte med lika mycket bloatware som med Samsungs mobiler vilket är ett plus.

Batteriet är förvånansvärt bra på standbytid. Väldigt sparsamt användande gav 76% batteri kvar efter en dag (iofs utan datatrafik aktiverat pga roaming).

Nu till det negativa:
Telefonen blir lätt varm även om man bara skriver SMS och jag kan tänka mig att det är pga skärmens upplösning och ljusstyrka. Kör på 30% just nu och sen plånboksfodral på det vilket hjälper en hel del.

Av ca 1.7GB RAM är knappt 300MB ledigt vilket förvånar mig mycket. Tom SGS4 hade mer RAM ledigt. Går heller inte att rensa minnet vilket suger.

Kör man Chrome och sedan går till hemskärmen så är den tom och laddas om...oerhört störande. Swichar man mellan appar eller stänger av och sätter på dem så laggar det vilket är trist.

Vid hög användning så verkar batteriet inte orka med lika bra som liknande telefoner.
Saknar ordförslag när man skriver sms eller dyl som finns i SGS4.
Ljudvolymen med lurar verkar lägre än på SGS4.

I en mening är det en snygg telefon med fantastisk skärm som lider av värmeproblem och kass minneshantering samt buggigt UI.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Skärmen är verkligen helt fantastisk, knivskarp, snabb och har fina färger. Svårt att se skillnad mellan FHD (SGS4) och QHD men den är nog där. Video, bilder och spel ser riktigt bra ut.

Jag vill inte vara taskig, men dina subjektiva åsikter säger oss nästan ingenting.
Det är mycket bättre att kolla på skärmtester där de mäter saker som ljusstyrka, kontrast, färger och sånt.

Citat:

OSet är hyfsat rappt. Det följer inte med lika mycket bloatware som med Samsungs mobiler vilket är ett plus.

S5 är faktiskt inte så illa. Fortfarande inte bra, men inte så katastrofal som S4an. Hoppas att de fortsätter åt rätt håll.

Citat:

Av ca 1.7GB RAM är knappt 300MB ledigt vilket förvånar mig mycket. Tom SGS4 hade mer RAM ledigt. Går heller inte att rensa minnet vilket suger.

Kör man Chrome och sedan går till hemskärmen så är den tom och laddas om...oerhört störande. Swichar man mellan appar eller stänger av och sätter på dem så laggar det vilket är trist.

Dessa två hänger ihop. Den måste ladda om launchern (hemskärmen) för att den knappt har något ledigt minne som den kan förvara avslagna appar i. Såkallade "appkillers" är inte bra att använda, de brukar generellt bara rensa ut appar som redan är avstängda och detta är bara dåligt.
Har du installerat många appar som ligger i bakgrunden? (du kollar detta i settings->apps->running)
Om inte så verkar det som att G3 har ganska mycket bloat.

Citat:

Saknar ordförslag när man skriver sms eller dyl som finns i SGS4.

Det är Android, du hittar lätt nya tangentbord i Play Store. Det finns säkert även någon inställning för detta på standardtangentbordet.

Citat:

Ljudvolymen med lurar verkar lägre än på SGS4.

Jag hoppas att du vet att ljudvolym inget inte har något med kvalitet att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sears:

Jag vill inte vara taskig, men dina subjektiva åsikter säger oss nästan ingenting.
Det är mycket bättre att kolla på skärmtester där de mäter saker som ljusstyrka, kontrast, färger och sånt.

Vad är det för mening med att ha ett diskussionsforum om man inte kan bidra med subjektiva åsikter? Isf räcker det med att bara ha tester och inget annat.

Skrivet av Sears:

S5 är faktiskt inte så illa. Fortfarande inte bra, men inte så katastrofal som S4an. Hoppas att de fortsätter åt rätt håll.

Jasså det var bättre på 5an? Nåja tycker ändå att jag gjorde rätt som hoppade Samsung denna gången.

Skrivet av Sears:

Dessa två hänger ihop. Den måste ladda om launchern (hemskärmen) för att den knappt har något ledigt minne som den kan förvara avslagna appar i. Såkallade "appkillers" är inte bra att använda, de brukar generellt bara rensa ut appar som redan är avstängda och detta är bara dåligt.
Har du installerat många appar som ligger i bakgrunden? (du kollar detta i settings->apps->running)
Om inte så verkar det som att G3 har ganska mycket bloat.

Har inte kollat så noga men skall göra det. Kollade på ett test där de nämnde samma sak så det är väl en del bloat från början. Håller med om att det är dåligt.

Skrivet av Sears:

Det är Android, du hittar lätt nya tangentbord i Play Store. Det finns säkert även någon inställning för detta på standardtangentbordet.

Måste säga att om SGS har det som default så är det ett plus. Skall luska runt lite mer.

Skrivet av Sears:

Jag hoppas att du vet att ljudvolym inget inte har något med kvalitet att göra.

Nej det var bara ett konstaterande från min sida. Eftersom telefonen blir varm när man har på runt 70% ljudvolym så är det ett problem.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Vad är det för mening med att ha ett diskussionsforum om man inte kan bidra med subjektiva åsikter? Isf räcker det med att bara ha tester och inget annat.

Jo, men just i detta fallet med skärmen så är det tester man borde förlita sig på.

Citat:

Måste säga att om SGS har det som default så är det ett plus. Skall luska runt lite mer.

Settings->Language & input, om du inte varit där inne tidigare.

Citat:

Nej det var bara ett konstaterande från min sida. Eftersom telefonen blir varm när man har på runt 70% ljudvolym så är det ett problem.

Ja jävlar, det är ett problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sears:

Jo, men just i detta fallet med skärmen så är det tester man borde förlita sig på.

Settings->Language & input, om du inte varit där inne tidigare.

Ja jävlar, det är ett problem.

Mjo visst...men jag förutsatte att du redan hade gjort det Sen kanske vissa inte orkar kolla tester eller vet hur man gör och bara vill höra från folk om X är bra eller inte

Det konstiga är att jag har "ordförslag" ibockat men när jag skrivit ett ord och tryckt mellanslag så är det fältet tomt. Förslaget kommer bara när jag skrivit mer än halva ordet och då är det ingen mening längre. Faktum är att det är samma sak på LG Gpad som jag använder nu.

Ok kanske överdrev men iaf 60%.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Hade en stund över och tänkte därför sammanfatta lite mina upplevelser under ca två veckors användning (varav en del utomlands). Vi börjar med positiv kritik.

Skärmen är verkligen helt fantastisk, knivskarp, snabb och har fina färger. Svårt att se skillnad mellan FHD (SGS4) och QHD men den är nog där. Video, bilder och spel ser riktigt bra ut.

Designen tilltalar mig också väldigt mycket. Den kurviga baksidan gör den väldigt lätt att hålla i enhandsfattning trots storleken. Kommer som sagt från en SGS4 och G3ans moderna design med tunna betzels gillas. En annan sak som förvisso tog ett litet tag att vänja sig vid var knapparna på baksidan. Tycker verkligen om dem och att kunna binda olika appar som startar dem när telefonen är låst är ett genidrag. Superlätt att ta bild med en hand på det sättet.

Har tagit rätt många kort med kameran samt en del filmer men har ännu inte fått chansen att lägga över dem på datorn. Dock ser alla bilder bra ut på mobilen. Laser autofokus gör definitivt sitt jobb och gör det snabbt att fota.

GUI:t ser bra ut och har flera smarta funktioner som jag ännu inte lärt mig. OSet är hyfsat rappt. Det följer inte med lika mycket bloatware som med Samsungs mobiler vilket är ett plus.

Batteriet är förvånansvärt bra på standbytid. Väldigt sparsamt användande gav 76% batteri kvar efter en dag (iofs utan datatrafik aktiverat pga roaming).

Nu till det negativa:
Telefonen blir lätt varm även om man bara skriver SMS och jag kan tänka mig att det är pga skärmens upplösning och ljusstyrka. Kör på 30% just nu och sen plånboksfodral på det vilket hjälper en hel del.

Av ca 1.7GB RAM är knappt 300MB ledigt vilket förvånar mig mycket. Tom SGS4 hade mer RAM ledigt. Går heller inte att rensa minnet vilket suger.

Kör man Chrome och sedan går till hemskärmen så är den tom och laddas om...oerhört störande. Swichar man mellan appar eller stänger av och sätter på dem så laggar det vilket är trist.

Vid hög användning så verkar batteriet inte orka med lika bra som liknande telefoner.
Saknar ordförslag när man skriver sms eller dyl som finns i SGS4.
Ljudvolymen med lurar verkar lägre än på SGS4.

I en mening är det en snygg telefon med fantastisk skärm som lider av värmeproblem och kass minneshantering samt buggigt UI.

Förstår inte det här med att batteriet blir varmt? Min har toppat 35 grader. I den här otroliga värmen kan jag inte påstå att det är dåligt. Många som verkar ha det problemet. Några inte.

Sen det här med ram. Ladda ner Clean master, skapa genväg för 1 tap boost och tryck ibland. Fungerar kanon. Så lite ram som du har ledigt har jag inte heller haft (om jag inte har en jävla massa igång. )

Jag har heller inte problemet med hemskärmen som du verkar ha.

För övrigt är v10e släppt som ska vara susen. Inte testat den själv än.

Edit: Ah. Du har 2gb-versionen. Klart telefoner med mycket lägre upplösning kräver mindre ram. Tips som dock kanske inte är jättekul men som kanske krävs just nu, speciellt innan bättre firmwares finns är väl root och app som sänker upplösningen. Kan tänka mig kan behövas för folk med 2gb. Men igen. V10e ska lösa detta problem om jag minns rätt från källan jag läste. Värt att ladda ner och testa, definitivt.

Print på 85% ljusstyrka. Auto avaktiverat och haft telen igång med skärm cirka 30min + laddar:http://www.ladda-upp.se/bilder/oovyuzolssimj/

Edit 2: v10e
Strömhantering
Program

Kör den just nu.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av lossah:

Förstår inte det här med att batteriet blir varmt? Min har toppat 35 grader. I den här otroliga värmen kan jag inte påstå att det är dåligt. Många som verkar ha det problemet. Några inte.

Sen det här med ram. Ladda ner Clean master, skapa genväg för 1 tap boost och tryck ibland. Fungerar kanon. Så lite ram som du har ledigt har jag inte heller haft (om jag inte har en jävla massa igång. )

Jag har heller inte problemet med hemskärmen som du verkar ha.

För övrigt är v10e släppt som ska vara susen. Inte testat den själv än.

Edit: Ah. Du har 2gb-versionen. Klart telefoner med mycket lägre upplösning kräver mindre ram. Tips som dock kanske inte är jättekul men som kanske krävs just nu, speciellt innan bättre firmwares finns är väl root och app som sänker upplösningen. Kan tänka mig kan behövas för folk med 2gb. Men igen. V10e ska lösa detta problem om jag minns rätt från källan jag läste. Värt att ladda ner och testa, definitivt.

Print på 85% ljusstyrka. Auto avaktiverat och haft telen igång med skärm cirka 30min + laddar:http://www.ladda-upp.se/bilder/oovyuzolssimj/

Edit 2: v10e
Strömhantering
Program

Kör den just nu.

Tyvärr så sålde inte Tele2 3GB versionen med abonnemang annars hade jag definitivt tagit den. Min telefon är mycket varmare än din. 37,7 grader med samma ljusstyrka. 42+ grader när jag körde SkyForce i 5 minuter. Har ca 400MB ledigt nu när jag tagit bort någon sak eller två. Dock laddas hemskärmen inte om lika mycket som tidigare.

Har v10a jag :/ och det finns inget att uppdatera via OTA. Skall testa appen du nämnde.

Frågan är om jag skall reklamera den eller om det är ett normalt problem.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Tyvärr så sålde inte Tele2 3GB versionen med abonnemang annars hade jag definitivt tagit den. Min telefon är mycket varmare än din. 37,7 grader med samma ljusstyrka. 42+ grader när jag körde SkyForce i 5 minuter. Har ca 400MB ledigt nu när jag tagit bort någon sak eller två. Dock laddas hemskärmen inte om lika mycket som tidigare.

Har v10a jag :/ och det finns inget att uppdatera via OTA. Skall testa appen du nämnde.

Frågan är om jag skall reklamera den eller om det är ett normalt problem.

Jag hade försökt fixa 3gb-versionen. Tror den extra gben behövs i mer tyngre spel etc. Också i vanliga apps.

Sen kanske batteriet blir så varmt för dig pga just minnet och belastningen som telen utgör, kan ha fel men känns logiskt. Det är ju dock ett vanligt problem. Kanske vanligare med 2gb.

Appen heter Nomone och kräver root, som iofs är väldigt enkelt att göra, dock lite jobbigare att unroota. Kom ihåg om du rootar att garantin försvinner.

Ska köra benchmark med 100% ljusstyrka och kika temp. + laddning.

2× Antutu-benchmark direkt efter varandra 100% ljus och laddar:
http://www.ladda-upp.se/bilder/blrxjyiuiblku/

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av lossah:

Jag hade försökt fixa 3gb-versionen. Tror den extra gben behövs i mer tyngre spel etc. Också i vanliga apps.

Sen kanske batteriet blir så varmt för dig pga just minnet och belastningen som telen utgör, kan ha fel men känns logiskt. Det är ju dock ett vanligt problem. Kanske vanligare med 2gb.

Appen heter Nomone och kräver root, som iofs är väldigt enkelt att göra, dock lite jobbigare att unroota. Kom ihåg om du rootar att garantin försvinner.

Ska köra benchmark med 100% ljusstyrka och kika temp. + laddning.

2× Antutu-benchmark direkt efter varandra 100% ljus och laddar:
http://www.ladda-upp.se/bilder/blrxjyiuiblku/

Jag läste om det där på en annan sajt men har aldrig rootat en telefon innan så jag vet inte om jag vågar. Skall ta och höra vad Tele2 säger innan.

Skall köra samma bench som du

Edit: För det första kunde jag inte köra 100% ljusstyrka eftersom telefonen sa ifrån, sen fick jag en värdelös score (24k) och när jag kollade temp så låg den på ca 40 grader. Varför lägre? Tog loss den från plånbokscaset. Dessutom hade ljusstyrkan sänkts till 80%.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Det konstiga är att jag har "ordförslag" ibockat men när jag skrivit ett ord och tryckt mellanslag så är det fältet tomt. Förslaget kommer bara när jag skrivit mer än halva ordet och då är det ingen mening längre. Faktum är att det är samma sak på LG Gpad som jag använder nu.

Ladda ner ett annat tangentbord. Google har ett som jag tror har denna funktionen.
Ladda ner det via Play Store om det går, ladda annars ner APKn.

Skrivet av lossah:

Sen det här med ram. Ladda ner Clean master, skapa genväg för 1 tap boost och tryck ibland. Fungerar kanon. Så lite ram som du har ledigt har jag inte heller haft (om jag inte har en jävla massa igång. )

Har du den minsta aning om vad som händer när du trycker på knappen? För det tvivlar jag starkt på.
Jag är ganska säker på att den sortens "optimering" är skräp. Android hanterar minne väldigt bra utan extra program som går in och pillar med processer. I de flesta fall blir det bara sämre av att gå in och stänga av saker.
Så kallade "task killers" är ju ökända inom kunniga kretsar för att skapa mer problem än de löser.

Citat:

Klart telefoner med mycket lägre upplösning kräver mindre ram.

Skitsnack.
Nexus 4 och Nexus 5 ligger båda mellan 400 och 500MB använt när de är nyuppstartade. Nexus 4 har 720p, Nexus 5 har 1080p, ungefär samma minnesanvändning trots mer än dubbelt så många pixlar.
Det är inte upplösningen på skärmen som använder minne, det är de saker man visar på den. Har man högre upplösning på skärmen så visar man även ofta mer högupplöst innehåll på skärmen, men om båda använder exakt samma mjukvara så ska de vara lika.

Citat:

Jag hade försökt fixa 3gb-versionen. Tror den extra gben behövs i mer tyngre spel etc. Också i vanliga apps.
Tips som dock kanske inte är jättekul men som kanske krävs just nu, speciellt innan bättre firmwares finns är väl root och app som sänker upplösningen. Kan tänka mig kan behövas för folk med 2gb.

Det är ju fan löjligt om man ska behöva mer än 2GB..
Minne är långt ifrån ett problem med vanilla Android, även med bara 1GB RAM. Uppstår det problem med det så är det p.g.a. bloat från tillverkaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sears:

Ladda ner ett annat tangentbord. Google har ett som jag tror har denna funktionen.
Ladda ner det via Play Store om det går, ladda annars ner APKn.

Har du den minsta aning om vad som händer när du trycker på knappen? För det tvivlar jag starkt på.
Jag är ganska säker på att den sortens "optimering" är skräp. Android hanterar minne väldigt bra utan extra program som går in och pillar med processer. I de flesta fall blir det bara sämre av att gå in och stänga av saker.
Så kallade "task killers" är ju ökända inom kunniga kretsar för att skapa mer problem än de löser.

Skitsnack.
Nexus 4 och Nexus 5 ligger båda mellan 400 och 500MB använt när de är nyuppstartade. Nexus 4 har 720p, Nexus 5 har 1080p, ungefär samma minnesanvändning trots mer än dubbelt så många pixlar.
Det är inte upplösningen på skärmen som använder minne, det är de saker man visar på den. Har man högre upplösning på skärmen så visar man även ofta mer högupplöst innehåll på skärmen, men om båda använder exakt samma mjukvara så ska de vara lika.

Det är ju fan löjligt om man ska behöva mer än 2GB..
Minne är långt ifrån ett problem med vanilla Android, även med bara 1GB RAM. Uppstår det problem med det så är det p.g.a. bloat från tillverkaren.

Nu jämför du telefoner med olika CPU? Är det rättvist?

Svarar på resten sen efter jobbet men min ligger på 1.1 använt ram. Känns mycket antar jag? Efter omstart. Använder Nova också.

Edit: ska slänga clean master i sjön och installerar watchdogs ist. om det inte kommit någon ersättare? Läste en artikel från 2010.

Så. Min g3 har knappt inte bloatware. Det enda jag vet är mcafee, sen det här vanliga med Google-standard-apparna, musik.

Dock är jag inte hundra. Skulle vilja veta exakt vilka.

Vet i sjutton om detta är bra eller ej. Kanske du vet?

http://www.ladda-upp.se/bilder/qwtpsdfnwk/
http://www.ladda-upp.se/bilder/icqqqkfgvzvqf/

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Jag läste om det där på en annan sajt men har aldrig rootat en telefon innan så jag vet inte om jag vågar. Skall ta och höra vad Tele2 säger innan.

Skall köra samma bench som du

Edit: För det första kunde jag inte köra 100% ljusstyrka eftersom telefonen sa ifrån, sen fick jag en värdelös score (24k) och när jag kollade temp så låg den på ca 40 grader. Varför lägre? Tog loss den från plånbokscaset. Dessutom hade ljusstyrkan sänkts till 80%.

Din telefon throttlar alltså. :/ Bör den inte göra.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av lossah:

Nu jämför du telefoner med olika CPU? Är det rättvist?

Jag ser ingen anledning till varför det inte skulle vara det.

Citat:

min ligger på 1.1 använt ram. Känns mycket antar jag? Efter omstart. Använder Nova också.

Väldigt mycket jämfört med vanilla, men inte ovanligt i telefoner med bloat.
Launchern ska inte ha någon betydelse för använt RAM. Launcher körs ju inte när du inte har den framme. Det har dock betydelse hur minnesintensiv den är när den behöver startas upp igen(om minnet blir fullt och Android behöver rensa ut ej använda appar).

Citat:

ska slänga clean master i sjön och installerar watchdogs ist. om det inte kommit någon ersättare? Läste en artikel från 2010.

Och vad gör Watchdog då?
Är du säker på att du behöver någon app alls?
Aktivitetshanterare finns inbyggt i Android. Swipar du undan apps i tidigare apps listan så dödar Android även relaterade processer. Och vill du kolla efter saker som ligger i bakgrunden så kan du gå in på Settings->Apps->Running.

Citat:

Så. Min g3 har knappt inte bloatware. Det enda jag vet är mcafee, sen det här vanliga med Google-standard-apparna, musik.

Bloat kommer inte bara från appar. Det kan ligga i systemet också om LG inte varit varsamma med hur mycket minne deras modifierade systemtjänster tar.
Vill du slippa bloat så skulle du kunna låsa upp bootloadern och flasha in ett custom ROM. Dock verkar det som att det antingen inte finns en tillgänglig kod-bas att bygga ROMs ifrån eller att G3 inte är speciellt populär bland utvecklarna. ROM-listan är tom på XDA-developers.
Det kommer kanske sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lossah:

Din telefon throttlar alltså. :/ Bör den inte göra.

Jag vet inte vad den gör. Måndagsex? Svarar på Sears inlägg när jag är hemma. Lite jobbigt att skriva på plattan.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sears:

Jag ser ingen anledning till varför det inte skulle vara det.

Väldigt mycket jämfört med vanilla, men inte ovanligt i telefoner med bloat.
Launchern ska inte ha någon betydelse för använt RAM. Launcher körs ju inte när du inte har den framme. Det har dock betydelse hur minnesintensiv den är när den behöver startas upp igen(om minnet blir fullt och Android behöver rensa ut ej använda appar).

Och vad gör Watchdog då?
Är du säker på att du behöver någon app alls?
Aktivitetshanterare finns inbyggt i Android. Swipar du undan apps i tidigare apps listan så dödar Android även relaterade processer. Och vill du kolla efter saker som ligger i bakgrunden så kan du gå in på Settings->Apps->Running.

Bloat kommer inte bara från appar. Det kan ligga i systemet också om LG inte varit varsamma med hur mycket minne deras modifierade systemtjänster tar.
Vill du slippa bloat så skulle du kunna låsa upp bootloadern och flasha in ett custom ROM. Dock verkar det som att det antingen inte finns en tillgänglig kod-bas att bygga ROMs ifrån eller att G3 inte är speciellt populär bland utvecklarna. ROM-listan är tom på XDA-developers.
Det kommer kanske sedan.

Använde watchdog mest för att se om jag har en kass app. men troligtvis bättre att kolla i android utan spec. app. Annars kollar den använd cpu i % bland annat.

Kikar xda-forum några timmar/dag om ev. upplåst bootloader. Om jag inte minns fel finns det lösningar men utvecklarna vill kunna göra det på alla varianter. Sprint, at@t osv innan de släpper allt.

Det är iaf väldigt efterfrågat och folk donerar rätt bra. Telen har inte varit ute så länge. Dock verkar LG släppa nya firmwares väldigt ofta just nu.

Edit: har 41 processer totalt igång efter en omstart. Exklusive egna appar, dvs från fabrik. Enligt watchdog.

Skrivet av Mocka:

Jag vet inte vad den gör. Måndagsex? Svarar på Sears inlägg när jag är hemma. Lite jobbigt att skriva på plattan.

Du har inte v10e än? Vissa har löst problemet med den. Den ska ju lösa strömhantering. Men innan 14 dagar gått tror jag att jag hade lämnat tillbaka personligen och beställt en ny, även fast jag tror det är ett problem som löser sig.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av lossah:

Använde watchdog mest för att se om jag har en kass app. men troligtvis bättre att kolla i android utan spec. app. Annars kollar den använd cpu i % bland annat.

Jo, men CPU information sköter CPU-Z sannolikt bättre.

Citat:

har 41 processer totalt igång efter en omstart. Exklusive egna appar, dvs från fabrik. Enligt watchdog.

Okej, men då många av dom är en del av systemet så är de i princip irrelevanta.

Permalänk
Medlem

Ibland när jag skriver en comment så hänger sig markören och uppdaterar inte med ny text. Måste antingen klicka någonstans eller glömma tangentbordet.
Sen ser inte texten i nyheterna på framsidan speciellt bra ut i 1440p när man kör webversionen.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk

För er som inte har hunnit skaffa telefonen än och undrar hur det är att använda den som just en telefon kan vara lugna. Den gör sitt jobb! Har inte haft problem hittills, och har inte hört någon ha det heller.

UIt är uppdaterat!

http://lgambassadoren.wordpress.com/2014/07/25/samtalskvalite...

Visa signatur

Testar telefoner och tillbehör: www.apetech.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Ibland när jag skriver en comment så hänger sig markören och uppdaterar inte med ny text. Måste antingen klicka någonstans eller glömma tangentbordet.
Sen ser inte texten i nyheterna på framsidan speciellt bra ut i 1440p när man kör webversionen.

Av vad jag läst mig till är detta pga android. Inte säker. Det fungerar också att zooma ut. Testa Dolphin med. Vissa har löst det med den läsaren.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av lossah:

Av vad jag läst mig till är detta pga android. Inte säker. Det fungerar också att zooma ut. Testa Dolphin med. Vissa har löst det med den läsaren.

Aldrig upplevt detta med AOSP. (vanilla Android eller ROMs baserade på det)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sears:

Aldrig upplevt detta med AOSP. (vanilla Android eller ROMs baserade på det)

Grattis! Som tur var är G3 precis släppt och nya uppdateringar kommer hela tiden.

Rootat min nu och tagit bort lite skräp samt ändrat i Trickster.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem

Batteritid:

8 timmar Poweramp inkluderat etc.

Är Sweclockers [img]-funktion ur funktion? :l

Nåja

http://www.ladda-upp.se/bilder/xarsgamyrshkeh/
http://www.ladda-upp.se/bilder/uyumdrsqasqaes/

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk

Efter att nästan ha fått krupp väntandes på att bilder ska laddas upp på Wordpress är jag nu klar!

https://lgambassadoren.wordpress.com/2014/08/01/g3-kameratest...

Sammanfattat, riktigt imponerad!

Ett exempel:

Visa signatur

Testar telefoner och tillbehör: www.apetech.se

Permalänk
Medlem
Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk

Då var det dags!
LG G3 vs Nikon D5000 i ljuslekar. Finns det ens en chans?

http://lgambassadoren.wordpress.com/2014/08/07/lg-g3-vs-nikon...

Slakt!

Visa signatur

Testar telefoner och tillbehör: www.apetech.se

Permalänk
Skrivet av apelipell:

Då var det dags!
LG G3 vs Nikon D5000 i ljuslekar. Finns det ens en chans?

http://lgambassadoren.wordpress.com/2014/08/07/lg-g3-vs-nikon...

Slakt!

Självklart finns det ingen mobilkamera som ens kommer i närheten av en systemkamera modell bättre.. Men jag tycker den håller riktigt bra för att vara en mobilkamera, förvånansvärt lite skillnad :). Har själv en G3 och är enormt nöjd med kameran.

Permalänk
Skrivet av stingray454:

Självklart finns det ingen mobilkamera som ens kommer i närheten av en systemkamera modell bättre.. Men jag tycker den håller riktigt bra för att vara en mobilkamera, förvånansvärt lite skillnad :). Har själv en G3 och är enormt nöjd med kameran.

Håller med dig. Den gör så gott den kan och det blir förvånansvärt bra, men den har inte riktigt samma förutsättningar som Nikon.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Testar telefoner och tillbehör: www.apetech.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av apelipell:

LG G3 vs Nikon D5000 i ljuslekar. Finns det ens en chans?

http://lgambassadoren.wordpress.com/2014/08/07/lg-g3-vs-nikon...

Slakt!

Rolig ide, men jag vet inte om jag tycker det var speciellt väl utfört..
Det är ju ganska dumt att göra ett test med ett zoom-objektiv, även om man bara kör på det lägsta (70mm i detta fallet). Du måste väl ändå ha ett 18-55mm objektiv till kameran (eller liknande).
Du hade inte G3an inställd på högsta upplösningen, vilket bara försämrar jämförelsen ännu mer. G3 har en 4:3 sensor, inte en 16:9 sensor, så se till att bilderna kommer i full storlek.
Alla dina bilder var i hög ljusstyrka, jämför du inte bilder från kväll/natt/inomhus så får det testet att se partiskt ut mot mobilen.
Det bästa test du skulle kunna göra är att placera dem på en stol eller ett bord och testa några motiv i varierande ljusstyrka (och försök självklart att se till att de fotar med ungefär samma FoV/synfält).

Nu till testet:
Man skulle ju kunna tänka sig att G3 skulle klara sig okej då den har en nyare sensor från 2012, mot den från 2009 (eller tidigare) som sitter i D5000, men de fysiska begränsningarna av en mindre sensor kombinerat med dålig post-processing gör bara det hela till en slakt. Jag fattar fortfarande inte varför LG valde en sensor från 2012 över den nyare 2014 modellen av samma sensor (den nyare modellen sitter i t.ex. Oneplus One och är betydligt bättre).
Den fullkomligt enorma skillnaden i pixelstorlek gör verkligen skillnad. D5000 har bokstavligt talat runt 20gånger större yta per pixel. Och detta testet visar inte ens skillnaden i mörka miljöer (vilken är ännu större).
Vet du vad jag skulle vilja se? En 8-12MP 1/2.3" sensor. Bilderna skulle bli enormt bra. Sonys Z2 har en i den storleken, men kör med 20.7MP, vilket är blä..

Detaljerna är helt förstörda i G3s bilder. Och inte bara för att den har mycket mindre sensor yta per pixel, utan även för att LG kör med enormt tung post-processing på bilderna. De ser alldeles blotchiga ut, bilden på nycklarna och den första bilden vid floden visar detta bra. Zooma in på bandet i nyckel bilden eller marken/bladen i flod bilden.
Det är riktigt dåligt, även jämfört med andra mobiltelefoner. FY!

Färgerna är otroligt mycket bättre på D5000, men jag tycker ändå inte att de verkar korrekta.. Kör du med något auto-läge på kameran? Sånt får man inte göra om man vill ha naturliga färger då såna lägen ofta kör med hög mättnad på färger.

Skrivet av stingray454:

Självklart finns det ingen mobilkamera som ens kommer i närheten av en systemkamera modell bättre.. Men jag tycker den håller riktigt bra för att vara en mobilkamera, förvånansvärt lite skillnad :). Har själv en G3 och är enormt nöjd med kameran.

Du måste skämta, det är inte ens nära. G3 blotchar alla detaljer, har tydliga gula nyanser och enormt mycket lägre dynamisk räckvidd, och det bara i väl upplysta miljöer. Pumpar man upp ISO till ~1600 så blir det fullkomlig massaker.