Permalänk
Medlem

Machines

Tjena, jag har ett litet problem med ett gammal spel som jag har letat efter länge och jag har hittat det via en hemsidan som jag har laddat ner från men jag har flera olika problem..

När jag försöker köra det via datorn Windows 7 Ultimate x64 så blir det detta fel machines.exe är inte ett giltigt win32-program. Jag har i kompatibelt läge och allt och testa utan och fungera ej.

Så då gick jag med Virtualbox och testade med Windows 7 Home x32 men fick samma error där som ovan.

Så då gick jag med Windows XP men då får jag error

Så då sa min kompis att jag skulle testa DosBOX men det går inte då jag får error this is a windows NT windowed executable

Så vad ska jag göra då? :S

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har aldrig hört talas om spelet men googlade i 3 sekunder och hittade direkt systemkraven:

Windows 95 or 98
Direct 6.1 installed (included with Machines)
Pentium 200Mhz PC or faster
Requires Microsoft Direct3D graphics accelerator card or 100% compatible
32 MB RAM, 4X CD-ROM drive
100 MB free hard disk space (minimum)
Support for Aureal A3D and Microsoft DirectSound compatible soundcards

NOTE: It is recommended thot your hard drive drive at least
100MB of free space after the game installs
to make sure Windows 90/98 Swap File can operate.

DOS kommer aldrig fungera eftersom det inte är ett DOS-spel (!).

XP kanske kan gå med rätt inställningar, men 95/98 är helt annorlunda än XP så det kan mycket väl blir stora problem.

Leta upp W95 eller W98 är nog bästa sättet men tänk på att ett nytt grafikkort kanske inte alls fungerar med så gamla 3D-spel och det lär saknas drivrutiner för det mesta i datorn.

Jag kör nostalgiburkar av detta skälet, med hårdvara och operativsystem från tidsperioden.

Eller kör i någon virtuell maskin som funkar med W95/W98 och hoppas att 3D-grafiken inte krånglar, bara att googla t ex http://www.cybertechhelp.com/forums/showthread.php?p=1271427 (OBS! Endast exempel, ej kollat sidan närmare)

Din trådrubrik beskriver inte särskilt väl vad du vill ha hjälp med, se §3.1 i reglerna, så för din egen och andras skull, förtydliga trådrubriken.

tillägg
Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Heroes of might and magic 3 av 3do funkar ju på win7, och det är likväl gammalt om inte ännu äldre samt har mindre systemkrav, dock står det på installern att inget "passed" av ram minne prolle osv men dem som säljer det lagligt kanske har gjort som installern så det ska funka på nyare op osv, du kanske inte har samma tur med ditt spel..

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordrana:

Heroes of might and magic 3 av 3do funkar ju på win7, och det är likväl gammalt om inte ännu äldre samt har mindre systemkrav, dock står det på installern att inget "passed" av ram minne prolle osv men dem som säljer det lagligt kanske har gjort som installern så det ska funka på nyare op osv, du kanske inte har samma tur med ditt spel..

Beror på vilken version man kör, jag brukar spela alla äldre spel via wine.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Commander:

Beror på vilken version man kör, jag brukar spela alla äldre spel via wine.

Hur funkar det med drivrutiner, finns allt som behövs även till nyaste korten?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Hur funkar det med drivrutiner, finns allt som behövs även till nyaste korten?

Menar du Linux? Öppna drivare har support för mer eller mindre de senaste om du kör senaste versioner. 290 korten fick 3D stöd av dessa ganska nyligen.

Annars har du AMD's / Nvidias drivrutiner som man kan använda där det senare är bättre.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Commander:

Menar du Linux? Öppna drivare har support för mer eller mindre de senaste om du kör senaste versioner. 290 korten fick 3D stöd av dessa ganska nyligen.

Annars har du AMD's / Nvidias drivrutiner som man kan använda där det senare är bättre.

Ännu inte kört varken Linux eller Wine, och vet därför inte om framförallt det senare har några speciella krav för att fungera med äldre spel och ny hårdvara. Man förlitar sig alltså på vanliga Linux-drivrutiner och sedan att Wine har stöd för windowsprogrammet man vill köra?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Ännu inte kört varken Linux eller Wine, och vet därför inte om framförallt det senare har några speciella krav för att fungera med äldre spel och ny hårdvara. Man förlitar sig alltså på vanliga Linux-drivrutiner och sedan att Wine har stöd för windowsprogrammet man vill köra?

Yup, vet inte till hur stor utsträckning men haft mer spelglädje av min C&C, HOMM, AoE samling under Linux med Wine än vad jag hade under Win7

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk

Bara en tanke....testa att högerklicka på exe-filen, välj "egenskaper", "kompatibilitet" och kör i win 95 eller 98/ME läge. Kan ju funka med lite tur...

Visa signatur

Cpu: Amd Ryzen 7 3700x Mb: Gigabyte B550M-DS3H
Gpu: Gigabyte RTX 3060 12GB
Ram: Corsair Vengeance DDR4 3200 Mhz
Monitor: Aoc G2490vxa 144 Hz
Hörlurar: JBL Tune 510BT

Permalänk
Medlem
Skrivet av erazerswe:

Bara en tanke....testa att högerklicka på exe-filen, välj "egenskaper", "kompatibilitet" och kör i win 95 eller 98/ME läge. Kan ju funka med lite tur...

Jag har kört med det. Jag skrev det i posten men inte vilken kompatibelt sak, utan jag skrev bara Jag har i kompatibelt läge och allt och testa utan och fungera ej.

Permalänk
Medlem

Så måste jag köra med en Windows 98/ME os och ett dåligt grafikkort typ?