Permalänk
Medlem

Raid 5 ses inte av Ubuntu

Hej, testar här istället för under gruppen lagring där jag inte fått svar.

Kör Esxi och Ubuntu, har ett Lsi 9271-4i där jag har fyra diskar i en Raid5. Ubuntu ser inte denna Raid5:a men kan se Raid kortet om jag kör sudo lspci

Kortet är alltså satt i passthrough.

TIlldelar jag kortet till en windows 2012 installation fungerar det utmärkt, vill dock gärna slippa win...

Diskarna satt förut på en LSI 9261-8i som det fungerade utmärkt att tilldela Ubuntu som då såg Raid5:an och allt.

Någon som har några ideer??

Visa signatur

Dator: Gigabyte Z390 i7-9700 32gig RAM DDR4 RTX 2080

Permalänk
Hedersmedlem

Om RAID-kortet är ställt i passthrough läge, hur kommer det sig då att du menar att RAID5 inte syns? Det tycks motsäga sig självt. Den enda RAID-nivå som skulle vara ett alternativ om inte passthrough används är RAID0 om t ex gästen ska konfigurera mjukvaruraid. Tanken med passghrough är att gästoperativsystemet har direkt access till kontrollerkortet och dess hårddiskarna

Redigerat: det blev lite rörigt skrivet... och kanske blev det inte bättre nu.

Permalänk
Medlem

Ja, kortet är ställt passthrough läge, jag har skapat en Raid 5 med kortets webbios, en virtuell disk på strax över 8 TB. Har testat med nyinstallationer av ubuntu där jag tilldelat kortet till dem och det syns inte nånstans att det finns en annan disk än den virtuella jag skapat i Vmware på 25gb.

Raid 5:an ska alltså inte synas i Vmware utan direkt i operativet, var det det som missuppfattats Kim Tjik??

Visa signatur

Dator: Gigabyte Z390 i7-9700 32gig RAM DDR4 RTX 2080

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Chichin:

Ja, kortet är ställt passthrough läge, jag har skapat en Raid 5 med kortets webbios, en virtuell disk på strax över 8 TB. Har testat med nyinstallationer av ubuntu där jag tilldelat kortet till dem och det syns inte nånstans att det finns en annan disk än den virtuella jag skapat i Vmware på 25gb.

Raid 5:an ska alltså inte synas i Vmware utan direkt i operativet, var det det som missuppfattats Kim Tjik??

Jag skulle gissa att VmWare inte kan läsa in kortets firmware före boot.
Detta gör att kontrollerkortet inte initierar raiden innan datorn (Den virtuella maskinen) forsätter till detektering av diskar. Eftersom raidkortet aldrig initierades så kommer diskarna att upptäckas i "normalt" läge.

Däremot kan ni, i den virtuella maskinen, läsa in ett operativsystem från en virtuell disk, och sedan initiera raid-setupen från gäst-systemet när drivrutiner till raid-kortet har laddats.
(Linux kärmoduler brukar kunna initiera och autodetektera RAIDs samtidigt som modulen ifråga laddas in. Men med vissa moduler/raidkort så kan man behöva konfigurera och aktivera RAIDen manuellt)

Se manual - Sid 11 och frammåt: http://updates.aslab.com/doc/disk-controller/MegaRAID_User_Gu...

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chichin:

Hej, testar här istället för under gruppen lagring där jag inte fått svar.

Kör Esxi och Ubuntu, har ett Lsi 9271-4i där jag har fyra diskar i en Raid5. Ubuntu ser inte denna Raid5:a men kan se Raid kortet om jag kör sudo lspci

Kortet är alltså satt i passthrough.

TIlldelar jag kortet till en windows 2012 installation fungerar det utmärkt, vill dock gärna slippa win...

Diskarna satt förut på en LSI 9261-8i som det fungerade utmärkt att tilldela Ubuntu som då såg Raid5:an och allt.

Någon som har några ideer??

Vad säger dmesg?
vilka drivare av typen mpt*/megaraid* har du laddade (kontrollera med lsmod)?

Permalänk
Medlem

Hmm, osäker på om jag förstår vad du menar SysGhost? Hag har prövat att ta kortet ur passthrough läge och Esxi hittar kortet, Raid5:an och allt, dock kan jag inte skapa ett datastore större än 4TB och jag vill ha ett på 8.

Testat med CentOS nu men ingen lycka där heller, ska se om jag kan få in drivrutinerna från LSI:s hemsida, lite osäker på CentOS bara så får se hur det går. Ska testa få in LSI storage manager också, det finns bara kommandobaserat va?? Inte grafiskt som i Win?

Och, CentOS hittar LSI kortet också utan problem, ingen raid bara...

Visa signatur

Dator: Gigabyte Z390 i7-9700 32gig RAM DDR4 RTX 2080

Permalänk
Medlem
Skrivet av aluser:

Vad säger dmesg?
vilka drivare av typen mpt*/megaraid* har du laddade (kontrollera med lsmod)?

dmesg säger en massa, lite osäker på vad jag ska leta efter??

Skriver jag lsmod hittar jag en megaraid_sas i listan så det verkar rätt iallafall.

Visa signatur

Dator: Gigabyte Z390 i7-9700 32gig RAM DDR4 RTX 2080

Permalänk
Hedersmedlem

Förs Debian finns en bra sida med samlad information om olika raid-kontrollerkort och tillhörande mjukvara: http://hwraid.le-vert.net/wiki/LSI

Kan vara värt att först kontrollera kortet mot rekommendationerna på denna sida.

Permalänk
Medlem

har du mdadm installerat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakteria:

har du mdadm installerat?

Tror inte det, måste jag ha det för hårdvara raid?? Kollar för säkerhets skull.

Visa signatur

Dator: Gigabyte Z390 i7-9700 32gig RAM DDR4 RTX 2080

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Chichin:

Hmm, osäker på om jag förstår vad du menar SysGhost? Hag har prövat att ta kortet ur passthrough läge och Esxi hittar kortet, Raid5:an och allt, dock kan jag inte skapa ett datastore större än 4TB och jag vill ha ett på 8.

Testat med CentOS nu men ingen lycka där heller, ska se om jag kan få in drivrutinerna från LSI:s hemsida, lite osäker på CentOS bara så får se hur det går. Ska testa få in LSI storage manager också, det finns bara kommandobaserat va?? Inte grafiskt som i Win?

Och, CentOS hittar LSI kortet också utan problem, ingen raid bara...

Många typer av expansionskort har en speciell firmware som datorn laddar in vid start, och detta sker innan operativsystemet laddas in. Man skulle kunna kalla det sekundär BIOS.
Mjukvaran ser till att aktivera kortet och konfigurera det innan datorn laddar in operativsystemet.
Diskkontroller-kort, grafikkort och nätverkskort tillhör den vanliga typen med den här typen av firmware.

I fall med grafikkort, är det detta som gör att man får bild.
I fall med nätverkskort, är det detta som ger datorn möjligheter att ladda in operativsystem via nätverket (PXE boot)
I fall med diskkontroller-kort, så är det detta som detekterar hårdiskar och RAIDs.

I fallet med virtuella miljöer/maskiner, så är det svårt och ibland patentintrång, att initiera fysisk hårdvara i en virtuell maskin på det här sättet.
Då får man kringgå det hela, och konfigurera hårdvaran manuellt från den virtuella maskinens operativsystem istället.

I ert fall behöver ni använda er av LSIs mjukvaror och kommandoverktyg för att initiera kontrollerkortet, och därmed aktivera raiden.
Det var därför jag länkade till manualen, som talar om hur ni kan installera dessa verktyg under Linux.

Det spelar ingen roll vilka distributioner ni försöker installera. LSIs mjukvaror ingår inte i någon distribution. Dessa måste ni installera manuellt, på det sätt som anges i manualen.
Det kan dock hända att vissa distributioner har LSIs mjuvaror tillgängliga via sina distributionskanaler. Använd distributionens mjukvaru-central och sök. Om inget hittas, se sid 11 i den länkade manualen i mitt förra inlägg.

Skrivet av Bakteria:

har du mdadm installerat?

I det här fallet handlar det om en hårdvarubaserad RAID. Troligen komemr LSIs egna verktyg att passa bättre för uppgiften ifråga. Detta då mdadm, såvitt jag vet, inte kan kontrollera och/eller initiera kontrollerkortet ifråga.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

En sån där ASL cd som det sår om i LSI länken du skickade SysGhost, vart får man tag i en sån??

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: Gigabyte Z390 i7-9700 32gig RAM DDR4 RTX 2080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakteria:

har du mdadm installerat?

har inget med hårdvaruraid att göra dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chichin:

dmesg säger en massa, lite osäker på vad jag ska leta efter??

Skriver jag lsmod hittar jag en megaraid_sas i listan så det verkar rätt iallafall.

Gör rmmod på megaraid_sas och modprobe på mptsas eller mpt2sas och titta i dmesg om du fått en ny scsidisk (sd* eller sg*) motsvarande din raid.

Permalänk
Permalänk
Entusiast
Skrivet av Chichin:

En sån där ASL cd som det sår om i LSI länken du skickade SysGhost, vart får man tag i en sån??

Skickades från m.sweclockers.com

De medföljde väl en CD skiva med kortet när ni skaffade det?
Den innehåller mjukvaror till flera olika operativsystem. Däribland Windows och Linux.

Annars kan du alltid ladda ner mjukvarorna från LSIs hemsida. (Som aluser ovan länkade till)

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chichin:

Tror inte det, måste jag ha det för hårdvara raid?? Kollar för säkerhets skull.

Förvirrad? Kör du passthrough vill du köra mjukvaru-raid, du har sagt att du skapat en RAID5a redan på kortet, isåfall behöver du drivisar till kortet i det OS du tänker köra, mest troligt är dessa inbakade i dom OS där disken kommer upp. (T.ex Windows)

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Neco:

Förvirrad? Kör du passthrough vill du köra mjukvaru-raid, du har sagt att du skapat en RAID5a redan på kortet, isåfall behöver du drivisar till kortet i det OS du tänker köra, mest troligt är dessa inbakade i dom OS där disken kommer upp. (T.ex Windows)

Om TS hade kört kortet nativt direkt under Linux, och inte via PCI passthrough till en virtuell maskin, så hade det fungerat bättre av ovan nämnda anledningar: Kortet kan inte initiera RAIDen då den virtuella maskinen inte kan läsa in firmwaren vid POST.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Hmm, inte hunnit med att testa allt än som skrivits. Har fått tips på att köra CentOS och kvm på det, vad tycks om det Linux gurus? Är någorlunda hemma på Esxi, är det stor skillnad på kvm och vill köra pfsense virtualliserat på kvm?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: Gigabyte Z390 i7-9700 32gig RAM DDR4 RTX 2080

Permalänk
Medlem

Hmms, hittade detta i dmesg:

[ 1.449511] megasas: 06.700.06.00-rc1 Sat. Aug. 31 17:00:00 PDT 2013
[ 1.449585] FDC 0 is a post-1991 82077
[ 1.449872] megasas: 0x1000:0x005b:0x1000:0x9276: bus 11:slot 0:func 0
[ 1.451570] megasas: Waiting for FW to come to ready state
[ 1.451718] megasas: FW in FAULT state!!
[ 1.451722] megaraid_sas 0000:0b:00.0: megasas: FW restarted successfully from megasas_init_fw!

Kan det ha nåt med felet att göra??

Hittade även detta lite längre ned, det kom efter att min sda disk initierats.

[ 31.456508] megasas: Waiting for FW to come to ready state
[ 31.456764] megasas: FW in FAULT state!!

Och sista raderna på dmesg:

[ 609.990014] Fusion MPT SAS Host driver 3.04.20
stefan@ubuntu12:~$ [ 31.456508] megasas: Waiting for FW to come to ready state-bash: [: missing `]'
stefan@ubuntu12:~$ [ 31.456764] megasas: FW in FAULT state!!
[ 31.456764] megasas: FW in FAULT state[ 31.456508] megasas: Waiting for FW to come to ready state
-bash: [: missing `]'

Visa signatur

Dator: Gigabyte Z390 i7-9700 32gig RAM DDR4 RTX 2080

Permalänk
Medlem

Jag antar att du kör ESXi på en server, och du vill skapa en virtuell maskin som du skall installera Ubuntu på?
Du behöver först ha rätt drivare för ditt controllerkort, sedan behöver du lägga till den HDD Storage till VMWare DataStorage som håller i dina VMDK filer som skapas när du skapar en ny virtuell server och där du anger antal virtuella HDDs. vilken typ av HDD, iSCSI osv och sen storlek på dem.

eller har jag missuppfattat problemet du har?

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chichin:

Hmm, inte hunnit med att testa allt än som skrivits. Har fått tips på att köra CentOS och kvm på det, vad tycks om det Linux gurus? Är någorlunda hemma på Esxi, är det stor skillnad på kvm och vill köra pfsense virtualliserat på kvm?

Skickades från m.sweclockers.com

jag driftar ESXi hostar på mitt arbete, frågan är, vad du har för behov, KVM och VMWare är båda helt ok. men frågan är privat användade eller drift i företags miljlö?

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

Jag antar att du kör ESXi på en server, och du vill skapa en virtuell maskin som du skall installera Ubuntu på?
Du behöver först ha rätt drivare för ditt controllerkort, sedan behöver du lägga till den HDD Storage till VMWare DataStorage som håller i dina VMDK filer som skapas när du skapar en ny virtuell server och där du anger antal virtuella HDDs. vilken typ av HDD, iSCSI osv och sen storlek på dem.

eller har jag missuppfattat problemet du har?

Mja lite då, jag har redan diskar som mina virtuella maskiner ligger på så dessa är inga problem. Vmware kan till och med se mitt kort och Raid5:an Men, jag vill dedikera mitt raid kort direkt till min ubuntu installation och det är där det blir problem eftersom varken ubuntu eller CentOS ser Raid5:an Dock hittar de Pcie kortet... Och jag har lite problem med att installera drivisarna, inte tokhaj på Linux sådär,även om jag gillar det:-)

Visa signatur

Dator: Gigabyte Z390 i7-9700 32gig RAM DDR4 RTX 2080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chichin:

Mja lite då, jag har redan diskar som mina virtuella maskiner ligger på så dessa är inga problem. Vmware kan till och med se mitt kort och Raid5:an Men, jag vill dedikera mitt raid kort direkt till min ubuntu installation och det är där det blir problem eftersom varken ubuntu eller CentOS ser Raid5:an Dock hittar de Pcie kortet... Och jag har lite problem med att installera drivisarna, inte tokhaj på Linux sådär,även om jag gillar det:-)

aha, då måste du ha en CPU som har funktionen Intel VT-X eller AMD-V. utan det kan du inte köra "HW dedikering" på dina virtuella maskiner.

EDIT: Länk, CentOS är RHEL baserat så RedHat doc hjälper mycket även om du kör CentOS https://access.redhat.com/documentation/en-US/Red_Hat_Enterpr...

EDIT-2: Alla CPU:er har inte VT-X / AMD-V. Intel i5 har inte medans i7:an brukar ha det, men inga K modeller om jag minns rätt.
Server CPU:er har oftast VT-X / AMD-V som standard sedan någon gång efter år 2007/2008. min HP ProLiant DL380 G4 maskin har inte VT-X tex. å den är från 2006.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

aha, då måste du ha en CPU som har funktionen Intel VT-X eller AMD-V. utan det kan du inte köra "HW dedikering" på dina virtuella maskiner.

EDIT: Länk, CentOS är RHEL baserat så RedHat doc hjälper mycket även om du kör CentOS https://access.redhat.com/documentation/en-US/Red_Hat_Enterpr...

EDIT-2: Alla CPU:er har inte VT-X / AMD-V. Intel i5 har inte medans i7:an brukar ha det, men inga K modeller om jag minns rätt.
Server CPU:er har oftast VT-X / AMD-V som standard sedan någon gång efter år 2007/2008.

Japp, vet att det ska vara vt-d aktiverat och det är det. Win2012 hittar kort och raid utan problem. Tänkte jag skulle slippa win bara...

Du ser min HW i sign:-)

Visa signatur

Dator: Gigabyte Z390 i7-9700 32gig RAM DDR4 RTX 2080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chichin:

Japp, vet att det ska vara vt-d aktiverat och det är det. Win2012 hittar kort och raid utan problem. Tänkte jag skulle slippa win bara...

Du ser min HW i sign:-)

jag gillar inte Ubuntu Server så jag har inte pysslat med det på länge, men i RHEL och CentOS bör det inte vara några problem om du har drivarna från Controller kort tillverkaren. dem bör finnas i RHEL/CentOS Repon online, om inte så tanka hem dem, och när du då installerar dem kan du eventuellt behöva köra i slutet på install commandot -nogpg, också även risk för "dependency from hell" vid installation av local fil. att installera från RHEL/CentOS Repon så får man alla dependency pack´s du kan behöva.

tankar du hem drivare se till att dem passar din kernel version också

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Chichin:

Hmms, hittade detta i dmesg:

[ 1.449511] megasas: 06.700.06.00-rc1 Sat. Aug. 31 17:00:00 PDT 2013
[ 1.449585] FDC 0 is a post-1991 82077
[ 1.449872] megasas: 0x1000:0x005b:0x1000:0x9276: bus 11:slot 0:func 0
[ 1.451570] megasas: Waiting for FW to come to ready state
[ 1.451718] megasas: FW in FAULT state!!
[ 1.451722] megaraid_sas 0000:0b:00.0: megasas: FW restarted successfully from megasas_init_fw!

Kan det ha nåt med felet att göra??

Hittade även detta lite längre ned, det kom efter att min sda disk initierats.

[ 31.456508] megasas: Waiting for FW to come to ready state
[ 31.456764] megasas: FW in FAULT state!!

Och sista raderna på dmesg:

[ 609.990014] Fusion MPT SAS Host driver 3.04.20
stefan@ubuntu12:~$ [ 31.456508] megasas: Waiting for FW to come to ready state-bash: [: missing `]'
stefan@ubuntu12:~$ [ 31.456764] megasas: FW in FAULT state!!
[ 31.456764] megasas: FW in FAULT state[ 31.456508] megasas: Waiting for FW to come to ready state
-bash: [: missing `]'

FW, som står för "firmware", indikerar att kortets firmware inte har initierats. Återigen det som jag skrev om tidigare.

Orsaken är att den virtuella miljön inte kan initiera hårdvaru-firmwares från fysisk hårdvara. Det som mest troligt ställer till det är för att värd-datorn redan har initierat ditt RAID-kort vid POST, varav RAID-kortet inte kan initiera ännu en gång när PCI passthrough aktiveras.

Kolla om moderkortet i värd-datorn kan reservera kortplatser, och därmed undvika initiering i värd-systemet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

aha, då måste du ha en CPU som har funktionen Intel VT-X eller AMD-V. utan det kan du inte köra "HW dedikering" på dina virtuella maskiner.

EDIT: Länk, CentOS är RHEL baserat så RedHat doc hjälper mycket även om du kör CentOS https://access.redhat.com/documentation/en-US/Red_Hat_Enterpr...

EDIT-2: Alla CPU:er har inte VT-X / AMD-V. Intel i5 har inte medans i7:an brukar ha det, men inga K modeller om jag minns rätt.
Server CPU:er har oftast VT-X / AMD-V som standard sedan någon gång efter år 2007/2008. min HP ProLiant DL380 G4 maskin har inte VT-X tex. å den är från 2006.

Nu är det förvisso VT-D han behöver för dedikerad IO för kort även om denna i sin tur bara finns tillsammans med VT-X

http://www.thomas-krenn.com/en/wiki/Overview_of_the_Intel_VT_...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chichin:

Hmms, hittade detta i dmesg:

[ 1.449511] megasas: 06.700.06.00-rc1 Sat. Aug. 31 17:00:00 PDT 2013
[ 1.449585] FDC 0 is a post-1991 82077
[ 1.449872] megasas: 0x1000:0x005b:0x1000:0x9276: bus 11:slot 0:func 0
[ 1.451570] megasas: Waiting for FW to come to ready state
[ 1.451718] megasas: FW in FAULT state!!
[ 1.451722] megaraid_sas 0000:0b:00.0: megasas: FW restarted successfully from megasas_init_fw!

Kan det ha nåt med felet att göra??

Hittade även detta lite längre ned, det kom efter att min sda disk initierats.

[ 31.456508] megasas: Waiting for FW to come to ready state
[ 31.456764] megasas: FW in FAULT state!!

Och sista raderna på dmesg:

[ 609.990014] Fusion MPT SAS Host driver 3.04.20
stefan@ubuntu12:~$ [ 31.456508] megasas: Waiting for FW to come to ready state-bash: [: missing `]'
stefan@ubuntu12:~$ [ 31.456764] megasas: FW in FAULT state!!
[ 31.456764] megasas: FW in FAULT state[ 31.456508] megasas: Waiting for FW to come to ready state
-bash: [: missing `]'

gör rmmod på megasas och mptsas och ladda enbart mptsas

Permalänk
Medlem

Har blivit såhär nu, har installerat CentOSi grunden och tänker ge mig på KVM, Win2012 server upptäckte jag hittade visserligen min Raid5:a men efter varje omstart blev det något fel så jag var tvungen att formatera och lägga till Raiden igen??

CentOS verkar klara Raiden perfekt, även efter omstart:-)

Orkar inte ge detta mer tid

Visa signatur

Dator: Gigabyte Z390 i7-9700 32gig RAM DDR4 RTX 2080