Snygg och bra gaming laptop 17" sökes

Permalänk
Medlem

Snygg och bra gaming laptop 17" sökes

Jag ska ha en laptop för att mestadels spela csgo på. Ev nångång Bf 4 också.
Krav, ssd disk, 17" skärm displayport utgång för att ev mata ut 120hz till extern skärm.
Ska också se bra ut så den kan ligga i tv rummet som prydnad.

Pris är inte så noga men tänker inte lägga hur mycket som helst då jag troligtvis inte kommer använda den speciellt ofta.

Har tittat på följande två, en asus och en msi.

http://cdon.se/hemelektronik/asus/asus-g750js-t4094h-i7-4700h...

Samt

http://cdon.se/hemelektronik/msi/msi-gs70-2pc-285ne-i7-4710hq...

Vad tror ni experter då?
Finns det kanske andra bättre alternativ?

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Börja alltid med att berätta vad du har för budget.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Börja alltid med att berätta vad du har för budget.

Ja den är ganska rörlig men om vi försöker sikta på runt 13 000:- kanske

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Thor gör ju sköna gaming-laptops.

Permalänk
Medlem

Har tittat lite mer på Msi gs70 där men är lite orolig över temperaturer då den är så tunn.. men helt klart snygg. Vad tror ni om gs70 blir den varm? Hittade på nätet att msi datorerna hade värme problem, men hittade ingenting specifikt för just gs70 någon som vet mer än vad jag gör?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Byt kylpasta som med vilken annan bärbar som helst och införskaffa en kylplatta. Då har du inga problem med kylningen på en msi som har en energikrävande processor.

Visa signatur

CPU: Intel Core i7-11700K | CPU Kylning: Noctua NH-D15 | GPU: MSI GTX 1070 Armor | RAM: Corsair Vengeance LPX 2400Mhz 4x4GB | Lagring: HyperX Fury 250GB + Kingston M.2 1TB | Mobo: ASUS Z590P | Nätagg: Seasonic+ 750W | Chassi: Fractal Design S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subiray:

Byt kylpasta som med vilken annan bärbar som helst och införskaffa en kylplatta. Då har du inga problem med kylningen på en msi som har en energikrävande processor.

Jag förstår hur du tänker men jag ser ingen vits med en tunn dator om man ändå ska släpa runt på en kylplatta kan jag lika gärna köpa en tjockare dator tycker jag..

Sen att jag ska behöva skruva isär en helt ny dator för att byta någon kylpasta kommer inte på frågan. Skulle det behövas så får återförsäljare helt enkelt åtgärda det på garantin.

Men har läst att dem som har modellen med gtx 870m ligger på gränsen till höga temps, frågan är hur mycket kallare gtx 860m går? Kanske acceptabla temps?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tung_man:

Jag förstår hur du tänker men jag ser ingen vits med en tunn dator om man ändå ska släpa runt på en kylplatta kan jag lika gärna köpa en tjockare dator tycker jag..

Sen att jag ska behöva skruva isär en helt ny dator för att byta någon kylpasta kommer inte på frågan. Skulle det behövas så får återförsäljare helt enkelt åtgärda det på garantin.

Du sa ju att den skulle ligga i vardagsrummet ibland, var ju det jag syftade på..... är ganska mycket skönare att spela på en bärbar om du har en kylplatta som dels sänker tempen men även höjer upp skärmen en bit så du slipper sitta med fuckad rygg.

Spelar ingen roll om du vill byta kylpasta eller inte, återförsäljare kommer inte åtgärda det eftersom det är det halvfabrikat du får. Efter ett år kommer kylpastan vara lika effektiv som om du stoppat i sand istället. Taskigt läge grabben, men det är så verkligheten ser ut om man ska ha en "gaming laptop", då får man se till att fixa kylningen själv.

Visa signatur

CPU: Intel Core i7-11700K | CPU Kylning: Noctua NH-D15 | GPU: MSI GTX 1070 Armor | RAM: Corsair Vengeance LPX 2400Mhz 4x4GB | Lagring: HyperX Fury 250GB + Kingston M.2 1TB | Mobo: ASUS Z590P | Nätagg: Seasonic+ 750W | Chassi: Fractal Design S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subiray:

Spelar ingen roll om du vill byta kylpasta eller inte, återförsäljare kommer inte åtgärda det eftersom det är det halvfabrikat du får. Efter ett år kommer kylpastan vara lika effektiv som om du stoppat i sand istället. Taskigt läge grabben, men det är så verkligheten ser ut om man ska ha en "gaming laptop", då får man se till att fixa kylningen själv.

Instämmer med denna talare! - Jag hjälpte en polare att byta kylpasta på hans nya dator direkt från butik och så här såg den ut när jag skruvade isär den, ser den ut att kyla komponenterna bra tycker ni? (cpu/gpu) verkligen inte!
Sen är det ju bara bra att du byter kylpasta dels för dina komponenters skull men även för fläktlager, den kommer hålla så mycket längre.

Dessutom får du ut mer prestanda eftersom dina komponenter inte tvings belastas lika hårt och därför påverkas inte prestandan lika mycket, pga om processorn går för varm så kommer den klocka ner sig vilket påverkar prestandan dvs du kommer få fps dropp.

förapplicerad skitpasta på laptops

Enligt en asus representant så kan de hjälpa dig byta kylpasta, därimot vet man inte vilken sorts kylpasta dom slänger på, trodligtvis någon siliconskit, artic silver ska de vara!

Skrivet av Asus.David:

tyvärr, jag har ingen aning om vad Asus använder för kylpasta. G750 kyler iaf väldigt bra så förhoppnings vis är det en bra kylpasta som används plus att kylnings designen är bra i sig.
Upplever man att datorn blir för varm så de påverkar prestandan och den kan behöva rengöras/byta kylpasta så kan man begära att de görs på garantin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexan92:

Instämmer med denna talare! - Jag hjälpte en polare att byta kylpasta på hans nya dator direkt från butik och så här såg den ut när jag skruvade isär den, ser den ut att kyla komponenterna bra tycker ni? (cpu/gpu) verkligen inte!
Sen är det ju bara bra att du byter kylpasta dels för dina komponenters skull men även för fläktlager, den kommer hålla så mycket längre.

Dessutom får du ut mer prestanda eftersom dina komponenter inte tvings belastas lika hårt och därför påverkas inte prestandan lika mycket, pga om processorn går för varm så kommer den klocka ner sig vilket påverkar prestandan dvs du kommer få fps dropp.

förapplicerad skitpasta på laptops

Enligt en asus representant så kan de hjälpa dig byta kylpasta, därimot vet man inte vilken sorts kylpasta dom slänger på, trodligtvis någon siliconskit, artic silver ska de vara!

Du gör en höna av en fjäder.

Knappast så stort problem som du påstår, läst en del tester om kylpastor hit och dit, skillnaden är minimal.
Har svårt för att tro att asus eller något annat märke för den delen skulle spara in några ören och samtidigt veta att det inte fungerar för att vid eventuella garantiärenden få byta ut trasiga datorer. Så dum är inte tillverkarna.

Hittade ett test som sweclockers gjort om några olika kylpastor med bland annat arctic silver som du förespråkar. Skillnaden verkar vara minimal.
http://www.sweclockers.com/recension/582-test-av-kylpastor/4#...

Sen tycker jag det är lite roligt att du påstår att fläktlagren kommer att hålla så mycket längre, det är väldigt sällan jag varit med om att på varken servrar, stationära eller bärbara datorer att ett fläktlager gett upp.
Sen om du byter kylpasta och kanske lyckas med att sänka varvtalet ett eller ett par hundra rpm att det skulle innebära en skillnad som på natt och dag i livslängd är bara skitsnack.

Men däremot om du skulle vilja påverka fläktlagrens livlängd på ett märkbart sätt skall du hålla dem fri från damm och annat skit som kan komma in i lagren, där skulle man kunna påverka en del.

Sen om processorn ligger på 83 grader under en spelsession, och på samma spelsession ligger på 80 grader efter ett ev byte av kylpasta som samtidigt troligtvis äventyrar garantin på en helt ny dator bryr jag mig inte om och säkerligen en hel del andra användare också.

Jag tycker du ska hänvisa till källor och inte egna påhitt om diverse hit och dit i var och varannan tråd.

Varför uppmana en användare som aldrig skruvat i en dator att byta kylpasta på en helt ny dator det första man gör? Det kommer troligtvis sluta illa och samtidigt blir användaren av med garantin på den helt nya datorn.
Väldigt dumt om du frågar mig, då alla tillverkare jag vet byter kylpasta på garantin om det skulle vara ett problem.

Sen om tillverkaren väljer att sätta dit arctic silver eller någon annan "silikon skit" som du uttrycker det handlar det max om ett par graders skillnad. Och dom där få graderna kommer troligtvis datorns livslängd vara 12 eller 15år bryr sig nog få om, då jag troligtvis bytt dator redan innan garantin gått ut, men andra användare kanske inte byter lika ofta men dom är lätträknade dom som har datorn upp emot 15år törs jag nästan garantera. Iallafall dom som har dem till speldatorer.

Men som sagt det är ointressant för mig det här med att byta kylpasta då jag varken vill, har tid eller orkar hålla på. Det intressanta är om MSI GS70 kommer throttla med ett GTX 860M pga värme, och är marginalerna så små att jag måste byta kylpasta privat för att det ska fungera, då är datorn ointressant.

Nu ser jag att det blev lite längre text än vad jag hade tänkt mig och jag orkar inte rätta stavfel, jag skyller på värmen som tvingat i mig en hel del iskalla öl ikväll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tung_man:

Knappast så stort problem som du påstår, läst en del tester om kylpastor hit och dit, skillnaden är minimal.
Har svårt för att tro att asus eller något annat märke för den delen skulle spara in några ören och samtidigt veta att det inte fungerar för att vid eventuella garantiärenden få byta ut trasiga datorer. Så dum är inte tillverkarna.

Sen om tillverkaren väljer att sätta dit arctic silver eller någon annan "silikon skit" som du uttrycker det handlar det max om ett par graders skillnad. Och dom där få graderna kommer troligtvis datorns livslängd vara 12 eller 15år bryr sig nog få om, då jag troligtvis bytt dator redan innan garantin gått ut, men andra användare kanske inte byter lika ofta men dom är lätträknade dom som har datorn upp emot 15år törs jag nästan garantera. Iallafall dom som har dem till speldatorer.

Men som sagt det är ointressant för mig det här med att byta kylpasta då jag varken vill, har tid eller orkar hålla på. Det intressanta är om MSI GS70 kommer throttla med ett GTX 860M pga värme, och är marginalerna så små att jag måste byta kylpasta privat för att det ska fungera, då är datorn ointressant.

Vet inte hur det är med Alexan92 men jag talar från egen erfarenhet. Köpte en Asus K53SV som jag lirade på, efter lite mer än två år hade prollen stekts. Öpnnade upp och kände på en kylpasta som liknade sten, inget damm. Hade lätt kunnat förhindra detta om jag bytt kylpasta.
Även på min nya dator så bytte jag kylpasta, den pastan var inte ens i närheten så fin av dem som sweclockers testat.

För det första så gällde testet bara vid inbränning, vilket inte säger dig ett skit.
För det andra så är ingen av kylpastorna silikonbaserade, vilket är precis det du får.
För det tredje så är temperaturen extremt låg, 37 grader my ass. Prollen går upp till 80-85 grader med stockpasta.

För övrigt vill jag citera Edin @ Overclockers AB:

Citat:

Att skrapa av sin "stockpasta" som någon kallade det från sin kylare och ersätta med möjligen det bästa i testet, hade det sänkt temperaturen? Vi antog att det redan var givet för de flesta. Det är nästan en oskriven regel att göra så, men det hade heller inte varit fel att bevisa det i ett test. Nu är de "omärkta" pastorna svåra att skilja, och det finns många olika, samt olika lösningar vilket gör det svårt att dra en generell linje där.

Dold text

Tycker du är förjävligt oförskämd som säger till oss att sluta snacka skit för att du vet bättre när du kommer hit och ber oss om input. Det var samma sak när jag föreslog en kylplatta så sa du att "amen då kan jag väl bara skaffa en större dator?", sanningen är att nej, en kylplatta är bra i vilket fall om helst och jag skulle alltid rekommendera en kylplatta till alla bärbara datorer som ska spelas på.

Sen så har ingen sagt att någon som aldrig skruvat i den ska göra det, vi säger bara att det kommer måsta göras. Förslagsvis innan du stekt datorn, men var envis och tvär. Hitta egna lösningar.

Visa signatur

CPU: Intel Core i7-11700K | CPU Kylning: Noctua NH-D15 | GPU: MSI GTX 1070 Armor | RAM: Corsair Vengeance LPX 2400Mhz 4x4GB | Lagring: HyperX Fury 250GB + Kingston M.2 1TB | Mobo: ASUS Z590P | Nätagg: Seasonic+ 750W | Chassi: Fractal Design S