fixa en linuxserver....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ingetledigtnamn:

Jag kör (av historiska skäl) Gnome på linux-burken och då blev det Vino. Det funkar inte helt hundra, men jag slipper gå ner i källaren för att logga in på burken.

Vino ger dig tillgång till den inloggningen som visas på skärmen och man får samma upplösning som den skärmen har. Så har du en liten utrangerad skärm med låg upplösning till servern får du en liten desktop i VNC.

Se till att stänga av alla animeringar och effekter som window managern har. Över VNC skall den ha så lite dumheter för sig som möjligt och inte rita mer än den måste. Glöm Unity.

På Windows kör jag RealVNC, men det var väl inte det du ville veta.

Jag tar emot alla tips som jag kan få

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sunfire:

Tyvärr kör jag inte virtuella då jag är ganska trött på det sega xp jag hade på den gamla maskinen.Visste inte heller om maskinen skulle orka me å köra virtuellt

Tja, jag antar att man skulle kunna skapa en ISO-fil av hårddisken, men det är inget jag har hållit på med så jag har inga direkta kunskaper kring det ämnet. Prova sök lite här.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem

jippiii äntligen har jag fått det att fungera....dock när jag öppnar disken i windows så säger den att den är tom....suck.Jag vet att den inte är tom.det är en usbdisk som jag använt för att testa med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunfire:

jippiii äntligen har jag fått det att fungera....dock när jag öppnar disken i windows så säger den att den är tom....suck.Jag vet att den inte är tom.det är en usbdisk som jag använt för att testa med.

Vilket filsystem?

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunfire:

jippiii äntligen har jag fått det att fungera....dock när jag öppnar disken i windows så säger den att den är tom....suck.Jag vet att den inte är tom.det är en usbdisk som jag använt för att testa med.

Vad är det för filsystem på disken? Windows kan bara läsa FAT/NTFS, så om du meckat med den i linux har du antagligen nån variant av extfs

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D • ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi • Noctua NH-D15
XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 • MSI Optix MAG271CQR • Dell UltraSharp U2515H
G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 • WD Black SN750 NVMe SSD 1 TB • Crucial P3 Plus NVMe SSD 1 TB
Phanteks P600S • ASUS TUF Gaming 850W Gold • Logitech Craft Keyboard • Logitech MX Master 3

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

För att komma åt din server via GUI kan du endera installera t.ex. VNC. Själv tycker jag NoMachine är den överlägset bästa remote-desktop miljö jag någonsin testat.

Verkar ha blivit stora förändringar sedan version 4, fortfarande lika självklart val om man är ute efter gratis programvara?
3.5 såg riktigt bra ut.

Visa signatur

så mycket att vilja göra, så lite tid

Permalänk
Medlem

jag kollade i min andra windowsburk och den säger att det är ntfs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casgar:

Tja, jag antar att man skulle kunna skapa en ISO-fil av hårddisken, men det är inget jag har hållit på med så jag har inga direkta kunskaper kring det ämnet. Prova sök lite här.

tack för tips.

Har du lyckats montera en intern disk med uuid? jag fattar inte riktigt hur man ska göra..har läst guiden på ubuntusidan men fattar iallafall inte

Permalänk
Medlem

Jag var i samma sits som TS för ett år sedan. Var trött på Dropbox och NSA, samt övriga spionföretag. Därför valde jag Owncloud, och satte upp det på en Ubuntu Server 12.04 (14.04 nu) och lärde mig allt från grunden genom att googla. http://stackoverflow.com/ har hjälpt mig många gånger.

OnT: Kör en Ubuntu Server install på en VM. Fixa http://www.webmin.com/index.html på servern för enkel filöverföring mellan windows och servern.

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sunfire:

tack för tips.

Har du lyckats montera en intern disk med uuid? jag fattar inte riktigt hur man ska göra..har läst guiden på ubuntusidan men fattar iallafall inte

Samma här, fattar noll. Har för mig att den "gamla" metoden fungerar ändå senast jag testade.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Hedersmedlem

för att lära sig Linux så tror jag Ubuntu är rätt bra, rdp kan man ju använda för det är lätt, skall man dock köra en riktig server med Linux säger jag Debian och man kontrollerar den med ssh.

själv så rekommenderar jag putty som jag såg att någon tidigare har nämnt i tråden med.

anledningen varför jag rekommenderar vanliga Ubuntu är för att du får ett ui och du har rätt mycket förinstallerat som kan va bra att ha, jag rekommenderar att använda terminalen så mycket som möjligt för det är väldigt bra att kunna och när man kör vanlig ssh så har man endast en terminal, den är mycket användbar om man bara kan dom vanliga kommandona

Visa signatur

Kom in och häng med oss på Discord!

Permalänk
Medlem
Skrivet av bl0m1:

för att lära sig Linux så tror jag Ubuntu är rätt bra, rdp kan man ju använda för det är lätt, skall man dock köra en riktig server med Linux säger jag Debian och man kontrollerar den med ssh.

själv så rekommenderar jag putty som jag såg att någon tidigare har nämnt i tråden med.

anledningen varför jag rekommenderar vanliga Ubuntu är för att du får ett ui och du har rätt mycket förinstallerat som kan va bra att ha, jag rekommenderar att använda terminalen så mycket som möjligt för det är väldigt bra att kunna och när man kör vanlig ssh så har man endast en terminal, den är mycket användbar om man bara kan dom vanliga kommandona

Jo jag har faktiskt kört det mesta i terminalen det är först nu på slutet som jag la till gnome.Finns det nån bra lista med kommandon? har försökt hittat men inte riktigt lyckas.

Permalänk
Medlem

glöm

Permalänk
Medlem

Om du bara vill komma åt systemet från Windows som filserver, så kan jag även rekommendera ett freenas/nas4free liknande setup som jag själv kör: ZFSGuru (Vanilla FreeBSD + webbgränssnitt). Samba kommer man igång med omedelbart, sedan kan man lägga till fler funktioner, som är enkelt att installera via services, bara några klick för att ladda ner och installera det man behöver.

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Core i5-3570k | Fractal Design Define C | Corsair 16GB RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 13 Mini | AP: Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av bl0m1:

för att lära sig Linux så tror jag Ubuntu är rätt bra, rdp kan man ju använda för det är lätt, skall man dock köra en riktig server med Linux säger jag Debian och man kontrollerar den med ssh.

Själv så rekommenderar jag putty som jag såg att någon tidigare har nämnt i tråden med.

Anledningen varför jag rekommenderar vanliga Ubuntu är för att du får ett UI och du har rätt mycket förinstallerat som kan va bra att ha. Jag rekommenderar att använda terminalen så mycket som möjligt för det är väldigt bra att kunna och när man kör vanlig SSH så har man endast en terminal. Den är mycket användbar om man bara kan dom vanliga kommandona.

Men är det någon större praktisk skillnad mellan Ubuntu och Debian om man kör t.ex. Ubuntu Server (d.v.s. utan UI)? Jag kör just med server-versionen och använder SSH större delen av tiden. Anledningen att jag provat köra med virtuellt skrivbord var mest för att lära sig, och för att guiden hade det som en punkt.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunfire:

Har du lyckats montera en intern disk med uuid? jag fattar inte riktigt hur man ska göra..har läst guiden på ubuntusidan men fattar iallafall inte

Skrivet av Casgar:

Samma här, fattar noll. Har för mig att den "gamla" metoden fungerar ändå senast jag testade.

Nackdelen att montera på gammalt vis är ju att det kan bli rörigt om du tar ut en disk och startar servern.

T.ex. om du har 3 HDD:er:

1 - sda
2 - sdb
3 - sdc

Drar du ur HDD 2 blir det såhär:

1 - sda
3 - sdb

Vilket som sagt kan bli rörigt.

Jag antar att det är detta ni kollat på: https://help.ubuntu.com/community/UsingUUID

I slutändan byter man bara ut t.ex. /dev/sda1 i fstab mot t.ex. UUID=0a3407de-014b-458b-b5c1-848e92a327a3

Bara kör "sudo blkid" så får du fram alla UUID.

Visa signatur

Desktop: Fractal Design Define S Svart, ASUS Z170 PRO GAMING, Intel Core i7 6700K 4.0 GHz 8MB, ASUS GeForce GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 OC, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, OCZ TR150 480GB, Corsair RM550x 550W, be quiet! Pure Rock, TP-Link Archer T9E AC1900.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foolson:

Nackdelen att montera på gammalt vis är ju att det kan bli rörigt om du tar ut en disk och startar servern.

T.ex. om du har 3 HDD:er:

1 - sda
2 - sdb
3 - sdc

Drar du ur HDD 2 blir det såhär:

1 - sda
3 - sdb

Vilket som sagt kan bli rörigt.

Jag antar att det är detta ni kollat på: https://help.ubuntu.com/community/UsingUUID

I slutändan byter man bara ut t.ex. /dev/sda1 i fstab mot t.ex. UUID=0a3407de-014b-458b-b5c1-848e92a327a3

Bara kör "sudo blkid" så får du fram alla UUID.

Jag är lessen men jag fattar inte riktigt hur man gör iallafall

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunfire:

Jag är lessen men jag fattar inte riktigt hur man gör iallafall

Vet du inte hur man monterar med uuid eller vet du inte hur du hittar enhetens uuid?

Visa signatur

Desktop: Fractal Design Define S Svart, ASUS Z170 PRO GAMING, Intel Core i7 6700K 4.0 GHz 8MB, ASUS GeForce GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 OC, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, OCZ TR150 480GB, Corsair RM550x 550W, be quiet! Pure Rock, TP-Link Archer T9E AC1900.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foolson:

Vet du inte hur man monterar med uuid eller vet du inte hur du hittar enhetens uuid?

Hitta gör man väl med blkid men sen förstår jag inte hur man gör

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunfire:

Hitta gör man väl med blkid men sen förstår jag inte hur man gör

Och du vet hur man monterar hårddiskar i fstab i stil med detta?

# <file system> <dir> <type> <options> <dump> <pass> /dev/sda1 / ext4 defaults,noatime 0 1 /dev/sda2 none swap defaults 0 0 /dev/sda3 /home ext4 defaults,noatime 0 2

För den enda skillnaden är att du byter ut file system, t.ex. /dev/sda1, med det du får av blkid. Enda är väl att man tar bort citattecknen verkar det som.

Visa signatur

Desktop: Fractal Design Define S Svart, ASUS Z170 PRO GAMING, Intel Core i7 6700K 4.0 GHz 8MB, ASUS GeForce GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 OC, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, OCZ TR150 480GB, Corsair RM550x 550W, be quiet! Pure Rock, TP-Link Archer T9E AC1900.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foolson:

Och du vet hur man monterar hårddiskar i fstab i stil med detta?

# <file system> <dir> <type> <options> <dump> <pass> /dev/sda1 / ext4 defaults,noatime 0 1 /dev/sda2 none swap defaults 0 0 /dev/sda3 /home ext4 defaults,noatime 0 2

För den enda skillnaden är att du byter ut file system, t.ex. /dev/sda1, med det du får av blkid. Enda är väl att man tar bort citattecknen verkar det som.

nej det kan jag inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunfire:

nej det kan jag inte

Då förstår jag att det svårt att förstå.

Då får du läsa på hur man konfigurerar fstab.

Även fast vi inte snackar om arch linux så är deras wiki väldigt bra, fstab är fstab så det spelar ingen roll.
https://wiki.archlinux.org/index.php/fstab

Annars finns ubuntus wiki
https://help.ubuntu.com/community/Fstab

Eller ubuntus wiki-artikel som går igenom mer specifikt hur man installerar en ny lagringsenhet.
https://help.ubuntu.com/community/InstallingANewHardDrive

Visa signatur

Desktop: Fractal Design Define S Svart, ASUS Z170 PRO GAMING, Intel Core i7 6700K 4.0 GHz 8MB, ASUS GeForce GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 OC, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, OCZ TR150 480GB, Corsair RM550x 550W, be quiet! Pure Rock, TP-Link Archer T9E AC1900.

Permalänk
Medlem

Annars finns ubuntus wiki
https://help.ubuntu.com/community/Fstab
Jo den har jag läst men fattar nada rena grekiskan.....hehe men jag får helt enkelt läsa på lite mer

tack för tips

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunfire:

Jo den har jag läst men fattar nada rena grekiskan.....hehe men jag får helt enkelt läsa på lite mer

tack för tips

Jo jag hade samma inställning i början med, fattade inte ett skit.

Visa signatur

Desktop: Fractal Design Define S Svart, ASUS Z170 PRO GAMING, Intel Core i7 6700K 4.0 GHz 8MB, ASUS GeForce GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 OC, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, OCZ TR150 480GB, Corsair RM550x 550W, be quiet! Pure Rock, TP-Link Archer T9E AC1900.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Casgar:

Men är det någon större praktisk skillnad mellan Ubuntu och Debian om man kör t.ex. Ubuntu Server (d.v.s. utan UI)? Jag kör just med server-versionen och använder SSH större delen av tiden. Anledningen att jag provat köra med virtuellt skrivbord var mest för att lära sig, och för att guiden hade det som en punkt.

nej det är inte så stor skillnad Ubuntu är ju byggt på Debian, det som är stora skillnaden är att Ubuntu tar in uppdateringar av program så fort som möjlig medans Debian är lite mer långsamma och testar så att allt är stabilt innan dom släpper ut det

Visa signatur

Kom in och häng med oss på Discord!

Permalänk
Medlem
Dold text
Dold text
Skrivet av Foolson:

Och du vet hur man monterar hårddiskar i fstab i stil med detta?

# <file system> <dir> <type> <options> <dump> <pass> /dev/sda1 / ext4 defaults,noatime 0 1 /dev/sda2 none swap defaults 0 0 /dev/sda3 /home ext4 defaults,noatime 0 2

För den enda skillnaden är att du byter ut file system, t.ex. /dev/sda1, med det du får av blkid. Enda är väl att man tar bort citattecknen verkar det som.

japp nu är det fixat.. det va lite struligt men youtube är min bästa vän just nu.

Permalänk
Medlem

Har fått ett problem med min usblagringsdisk, när den är ikopplad kan inte servern starta när jag drar ur den så startar servern.
När jag gjorde en ominstallation tidigare missade jag att dra ut disken så förmodlingen har linux lagt in grub på den. Jag har gjort "rebuild mbr" på disken flera gånger och då funkar det inån omstart eller 2 men sen är det likadant igen Vad kan jag göra nu?

Jag kör servern på en usbpinne om det gör nån skillnad

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sunfire:

Från en Linux-noob till en annan; hur går det? Har du lyckats fixa ditt problem?

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casgar:

Från en Linux-noob till en annan; hur går det? Har du lyckats fixa ditt problem?

Själva servern är "up and running" Har även fixat det där med "uuid".
Problemet med usbdisken har jag inte fixat..men det verkar vara ett problem med usbinterfacet och inte själva hårddisken. Jag tog ut disken och provade direkt i datorn och då funkade det..Det funkar ju med andra usbdiskar så det måste ha hänt nåt med just den usbdisken.

Hur går det själv?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sunfire:

.....

Hur går det själv?

Suttit och pillat lite med Samba via Webmin för att få tillgång att skriva och läsa delade mappar från andra datorer i nätverket. Fick det till slut att fungera, men eftersom jag hade pillat på så mycket så visste jag inte exakt allt jag ändrat på så jag återställde till ett tidigare snapshot (eftersom jag kör VirtualBox) för att försöka göra allt från grunden igen. Då kom det något error-meddelande om lösenordet till den nyskapade användaren, och där gav jag upp för kvällen eftersom jag redan suttit några timmar vid det laget redan.

Jag antar att det är någon uppdatering som jag inte hade första gången som knasar till det. Mer testande framöver.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."