Permalänk
Medlem

En till fråga - såg att några hade uppgraderat från en Lumia 1520. Finns det någon chans att ni har fortfarande den kvar och kan ta några bilder tillsammans med Lumia 930 för att jämföra framsidan, sidan samt baksidan? Hittar inga bra bilder på google

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk

Nån som lyckats få in rätt inställningar för MMS med Telia? Supporten fattar ingenting och hänvisar till en guide för Lumia 920 (med wp8.0).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

En till fråga - såg att några hade uppgraderat från en Lumia 1520. Finns det någon chans att ni har fortfarande den kvar och kan ta några bilder tillsammans med Lumia 930 för att jämföra framsidan, sidan samt baksidan? Hittar inga bra bilder på google

Du får ursäkta den värdelösa kvaliteten, men alltid något.
930 är med andra ord rätt rejält mycket mindre.

Har tyvärr inte 1520 kvar längre så kan inte ta en bild på sidan, men 930 är tjockare. Den är lika tjock över hela baksidan som 1520 är på sin tjockaste del, vid kameran.

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Medlem
Skrivet av crisscross:

Nån som lyckats få in rätt inställningar för MMS med Telia? Supporten fattar ingenting och hänvisar till en guide för Lumia 920 (med wp8.0).

Jag behövde inte ställa in något. Startade telefonen så fungerade det direkt...
Min är inte operatörslåst heller.

När jag kollar igenom inställningarna finns inte något där heller så jag antar att det ligger på sim-kortet så prova byta ut det till ett nytt.

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Medlem
Skrivet av crisscross:

Nån som lyckats få in rätt inställningar för MMS med Telia? Supporten fattar ingenting och hänvisar till en guide för Lumia 920 (med wp8.0).

Du behöver inte ställa in någonting, men du måste ha dataanslutning påslaget för mobilnätet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanruda:

http://i1309.photobucket.com/albums/s633/johanruda/V__7BF1_zp...

http://i1309.photobucket.com/albums/s633/johanruda/V__A68A_zp...

Du får ursäkta den värdelösa kvaliteten, men alltid något.
930 är med andra ord rätt rejält mycket mindre.

Har tyvärr inte 1520 kvar längre så kan inte ta en bild på sidan, men 930 är tjockare. Den är lika tjock över hela baksidan som 1520 är på sin tjockaste del, vid kameran.

Nej det här var perfekt, tack så mycket för hjälpen! Kanske blir en Lumia 930 ändå

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk

Ni som har Lumia 930, vad tycker ni om ljudkvaliteten när man lyssnar med hörlurar? Jag hade ett ex i några dagar som jag var tvungen att lämna tillbaka av andra skäl. Men nåt som slog mig var att ljudet lät rätt dåligt på mitt exemplar. Det fanns ett lågt brus när hörlurarna var i och den spelade tysta partier eller inget alls. Rent allmänt kändes det som ett steg ner från min Xperia Z ljudmässigt.

Vill gärna veta vad ni andra tycker om ljudet, då det är det enda som tar emot vid ett nytt köp för mig (affären hade inget till ex så jag fick pengarna tillbaka).

I övrigt en mycket trevlig telefon. Kom från Android och gillar wp skarpt!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paracetamol:

Ni som har Lumia 930, vad tycker ni om ljudkvaliteten när man lyssnar med hörlurar? Jag hade ett ex i några dagar som jag var tvungen att lämna tillbaka av andra skäl. Men nåt som slog mig var att ljudet lät rätt dåligt på mitt exemplar. Det fanns ett lågt brus när hörlurarna var i och den spelade tysta partier eller inget alls. Rent allmänt kändes det som ett steg ner från min Xperia Z ljudmässigt.

Vill gärna veta vad ni andra tycker om ljudet, då det är det enda som tar emot vid ett nytt köp för mig (affären hade inget till ex så jag fick pengarna tillbaka).

I övrigt en mycket trevlig telefon. Kom från Android och gillar wp skarpt!

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har bara lyssnat på musik med ett stereo BT-Headset på jobbet och jag tycker det lät jäkligt bra. Kanske inbillning, men tycker det var bättre än min 920. Ska prova med trådade lurar här hemma och se om det brusar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paracetamol:

Ni som har Lumia 930, vad tycker ni om ljudkvaliteten när man lyssnar med hörlurar? Jag hade ett ex i några dagar som jag var tvungen att lämna tillbaka av andra skäl. Men nåt som slog mig var att ljudet lät rätt dåligt på mitt exemplar. Det fanns ett lågt brus när hörlurarna var i och den spelade tysta partier eller inget alls. Rent allmänt kändes det som ett steg ner från min Xperia Z ljudmässigt.

Vill gärna veta vad ni andra tycker om ljudet, då det är det enda som tar emot vid ett nytt köp för mig (affären hade inget till ex så jag fick pengarna tillbaka).

I övrigt en mycket trevlig telefon. Kom från Android och gillar wp skarpt!

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, det finns ett brus i bakgrunden när ljudkretsen är på. Vad det beror på vet jag inte, men det är åtminstone mycket bättre än på 1520. Där lät bruset mycket mer.
Stör mig dock inte på bruset särskilt. Det är så extremt lågt för mig att jag inte hör det ens i tysta partier. Dålig ex kanske?
Jag kör med ett par Xiaomi Piston 2-lurar

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Medlem

Rekommenderar inte denna telefon om man tänkt att spela en del på den, framförallt krävande spel. Den värmen telefonen utvecklar är obehaglig, framför allt metall ramen som blir som ett strykjärn. Hoppas det kommer patch som fixar värmen, lyckligtvis spelar jag personligen inte alls mycket utan testar lite bara.

Permalänk

Jag har haft telefonen snart en vecka nu och den är helt fantastisk på många sätt och vis!
Men jag har ett litet problem.

När jag försöker synca med mitt Microsoft konto får jag bara ett felmeddelande som säger att "Senaste försök: för ungefär en minut sedan Felkod: 80070057". Jag har googlat lite på detta, men får inte skiten att fungera. Senast kontot syncades för för övrigt när jag först fick telefonen. Den har alltså inte syncats med Microsoftkontot sedan dess och därför inte heller någon säkerhetskopiering eller liknande.

Hjälp mig tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av BroderJimmy:

Jag har haft telefonen snart en vecka nu och den är helt fantastisk på många sätt och vis!
Men jag har ett litet problem.

När jag försöker synca med mitt Microsoft konto får jag bara ett felmeddelande som säger att "Senaste försök: för ungefär en minut sedan Felkod: 80070057". Jag har googlat lite på detta, men får inte skiten att fungera. Senast kontot syncades för för övrigt när jag först fick telefonen. Den har alltså inte syncats med Microsoftkontot sedan dess och därför inte heller någon säkerhetskopiering eller liknande.

Hjälp mig tack!

Läste om någon som hade fel datum och tid inställt som fick detta fel. Andra har även blivit av med problemet genom att kryssa ur E-post under synkinställningar, synkat, och sedan kryssat i E-post igen. Kan behöva upprepa proceduren ett par gånger.

Permalänk
Medlem

Även på en splitterny 930:a kan det behöva göras en 3XSR innan man börjar använda telefonen, (detta borde alla göra).
Med Operativsystem och Firmware intrycka på löpande band från fabrik kan det lätt hända att några pekare pekar fel och orsakar skumma saker.

Permalänk
Skrivet av Wickman:

Även på en splitterny 930:a kan det behöva göras en 3XSR innan man börjar använda telefonen, (detta borde alla göra).
Med Operativsystem och Firmware intrycka på löpande band från fabrik kan det lätt hända att några pekare pekar fel och orsakar skumma saker.

3XRS? Du får ursäkta min okunskap, men vad är detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BroderJimmy:

3XRS? Du får ursäkta min okunskap, men vad är detta?

Jag skulle gissa på att det som menas är 3x soft reset, dvs att du startar om den 3 gånger genom att hålla in volym ner och låsknappen samtidigt. Om det hjälper eller inte kan jag dessvärre inte uttala mig om.

Visa signatur

Main: Corsair 330R, MSI X99 SLI PLUS, Intel Core i7 5820 @ 4,2GHz, Noctua NH-U12P SE2, HyperX Fury 32 Gb, Gigabyte GTX 970 4 Gb
Server: Fractal Design R4, Asrock Extreme4 Z77, Intel Core i5 3570k, Noctua NH-U12P SE2, Corsair Vengeance 8Gb, Adata SP550 120GB , 3x 3TB WD Red
Bärbar: Dell XPS 13 i5, 8Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av BroderJimmy:

3XRS? Du får ursäkta min okunskap, men vad är detta?

3XSR=Tre SoftReset efter varandra på raken.

En SR görs genom att trycka in VolymNed + Power.
Viktigt är att hålla kvar i denna position till dess att skärmen blir svart.
Många släpper för tidigt och då blir det bara som att starta om telefonen, och effekten uteblir helt.

3XSR får ungefär samma effekt som att göra en HardReset. Den nollställer många "fulpekare".

Permalänk
Medlem

Tänkte höra med er Lumia 930 ägare ang. mängden surf ni förbrukar per månaden.
Är det många appar som ligger i bakgrunden och drar datamängden, eller kan man klara sig på 1GB per månad?
Värt att notera då är att jag surfar endast via Wifi-uppkoppling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plosky:

Tänkte höra med er Lumia 930 ägare ang. mängden surf ni förbrukar per månaden.
Är det många appar som ligger i bakgrunden och drar datamängden, eller kan man klara sig på 1GB per månad?
Värt att notera då är att jag surfar endast via Wifi-uppkoppling.

Om du endast surfar på WiFi kommer du inte ens i närheten av 1GB anvpndande per månad. Då förutsatt att du inte installerar en stor mängd appar som laddar ner mycket data i bakgrunden.

I Data Sense är det möjligt att begränsa bakgrundsdata; alltid eller nära datagränsen. I battery Saver kan du även välja vilka appar som får köra i bakgrunden och på så sätt tillåta vilka som får ladda ner data i bakgrunden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plosky:

Är det många appar som ligger i bakgrunden och drar datamängden, eller kan man klara sig på 1GB per månad?

Du bestämmer själv vilka appar som skall ligga och köra i bakgrunden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wickman:

Du bestämmer själv vilka appar som skall ligga och köra i bakgrunden.

Visst är det så, likt Android kan man välja vilka appar som ligger och kör i bakgrunden.

Men hur fungerar det med den inbyggda GPS:en?
Samarbetar den med mobilt nätverk eller kan man slå av det för enbart gå på gps?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plosky:

Visst är det så, likt Android kan man välja vilka appar som ligger och kör i bakgrunden.

Men hur fungerar det med den inbyggda GPS:en?
Samarbetar den med mobilt nätverk eller kan man slå av det för enbart gå på gps?

Skickades från m.sweclockers.com

Det finns a-gps och a-glonass i de flesta (alla?) Lumia-telefoner och 930 har båda, dessa ska ta nytta av mobilnätet för att positionering och kan därför ta lite data. Skulle tro att det ligger under "System" (som även är inklusive annan övrig data som systemet kan använt) i Data Sense, mitt system ligger på 25MB mobildata denna månad.

+ det Wickman skrev, stäng av mobildata men ha positioneringen på så används inte mobildata för positioneringen utan endast sateliter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plosky:

Visst är det så, likt Android kan man välja vilka appar som ligger och kör i bakgrunden.

Men hur fungerar det med den inbyggda GPS:en?
Samarbetar den med mobilt nätverk eller kan man slå av det för enbart gå på gps?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, GPS:en fungerar utan att du har mobilt data påslaget, men du måste förstås ha Positionering/GPS påslagen.
Man kan slå på, stänga av dessa oberoende av varandra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plosky:

Tänkte höra med er Lumia 930 ägare ang. mängden surf ni förbrukar per månaden.
Är det många appar som ligger i bakgrunden och drar datamängden, eller kan man klara sig på 1GB per månad?
Värt att notera då är att jag surfar endast via Wifi-uppkoppling.

Om du endast surfar via Wifi, så kan du ju stänga av datanätet vid de tillfällena.

Menar du om du kan klara dig på 1GB Wifi, eller 1GB datasurf, när du enligt dig endast surfar via Wifi? Om du inte nyttjar surfen förutom vid Wifi så klarar du dig med 0.2 GB. Lätt.

Då tar jag med i beräkning att du har Skype på, Twitter, Insta, FB, att du kanske kollar någon bankapp, att du helt enkelt har datanätet på men inte är så aktiv. Utanför din Wifi-zone.

200 MB klarar du dig lätt på om du förlägger all surf på Wifi.

Skrivet av betan:

Om du endast surfar på WiFi kommer du inte ens i närheten av 1GB anvpndande per månad. Då förutsatt att du inte installerar en stor mängd appar som laddar ner mycket data i bakgrunden.

Skickades från m.sweclockers.com

Bara för honom att kringgå detta genom att ställa in att appar endast hämtas genom WIFi och uppdateringar likaså. Alltså att även om han får en notis om att en viss app vill uppdateras så tar han det när han kommer till sitt Wifi-läger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Telepati:

Om du endast surfar via Wifi, så kan du ju stänga av datanätet vid de tillfällena.

Menar du om du kan klara dig på 1GB Wifi, eller 1GB datasurf, när du enligt dig endast surfar via Wifi? Om du inte nyttjar surfen förutom vid Wifi så klarar du dig med 0.2 GB. Lätt.

Då tar jag med i beräkning att du har Skype på, Twitter, Insta, FB, att du kanske kollar någon bankapp, att du helt enkelt har datanätet på men inte är så aktiv. Utanför din Wifi-zone.

200 MB klarar du dig lätt på om du förlägger all surf på Wifi.

Bara för honom att kringgå detta genom att ställa in att appar endast hämtas genom WIFi och uppdateringar likaså. Alltså att även om han får en notis om att en viss app vill uppdateras så tar han det när han kommer till sitt Wifi-läger.

Nu dillar du om något annat än det jag svarade på. Han frågar om appar som ligger i bakgrunden och drar data vilket jag svarar på. När appar uppdateras via Store räknas det inte som att det är appen som drar data i Data Sense utan det hamnar under en egen kategori.

Stänger inte av appar som får köra i bakgrunden genom att ändra den inställningen i Store, som dessutom är på att endast uppdatera med WiFi som standard om jag minns rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av betan:

Nu dillar du om något annat än det jag svarade på. Han frågar om appar som ligger i bakgrunden och drar data vilket jag svarar på. När appar uppdateras via Store räknas det inte som att det är appen som drar data i Data Sense utan det hamnar under en egen kategori.

Stänger inte av appar som får köra i bakgrunden genom att ändra den inställningen i Store, som dessutom är på att endast uppdatera med WiFi som standard om jag minns rätt.

Han kan ha på nästan alla om han vill, då han endast surfar Wifi, och då kan man anta att han inte ens behöver luren i app och surf-syfte, när han inte pillar med den, så skulle han stänga av datan både när han surfar och när han inte surfar (borde ju inte vara någon mening i att inte ha det på, ungefär lika smart som att gå med 4G på, utan att man nyttjar det)

Apparnas bakgrundskörning justeras i batteriappen, men han undrar om 1GB är tillräckligt när det är oerhört mycket mer än vad han kommer nyttja.

Som jag sa då jag själv testat detta, han klarar sig på 200 MB lätt om han är aktiv i sin Wifi-zone, men kan ändå ha på data på stan med Skype å det jag nämnde. Han hamnar under 200 ändå. Stänger han av datan på stan också, så hamnar han under 0.1 GB. Jag har testat det med, men det är ganska onödigt att stänga av den på stan då man gör sin lur osmart, alltså poänglöst, så ha på alla sociala appar du/han vill, kolla saldo, googla (han surfade iofs inte) och 200 MB räcker faktiskt ruskigt långt. Man kan lyssna på Spotify hur mycket man vill då man har listorna offline, drar nada, så man köper ofta mer surf än man behöver. Jag gör också det, köper 1GB men drar 20% av det, högst. Hade det funnits 0.5 hos Comviq så hade jag köpt det.

Så han sitter hur lugnt som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Telepati:

Han kan ha på nästan alla om han vill, då han endast surfar Wifi, och då kan man anta att han inte ens behöver luren i app och surf-syfte, när han inte pillar med den, så skulle han stänga av datan både när han surfar och när han inte surfar (borde ju inte vara någon mening i att inte ha det på, ungefär lika smart som att gå med 4G på, utan att man nyttjar det)

Apparnas bakgrundskörning justeras i batteriappen, men han undrar om 1GB är tillräckligt när det är oerhört mycket mer än vad han kommer nyttja.

Som jag sa då jag själv testat detta, han klarar sig på 200 MB lätt om han är aktiv i sin Wifi-zone, men kan ändå ha på data på stan med Skype å det jag nämnde. Han hamnar under 200 ändå. Stänger han av datan på stan också, så hamnar han under 0.1 GB. Jag har testat det med, men det är ganska onödigt att stänga av den på stan då man gör sin lur osmart, alltså poänglöst, så ha på alla sociala appar du/han vill, kolla saldo, googla (han surfade iofs inte) och 200 MB räcker faktiskt ruskigt långt. Man kan lyssna på Spotify hur mycket man vill då man har listorna offline, drar nada, så man köper ofta mer surf än man behöver. Jag gör också det, köper 1GB men drar 20% av det, högst. Hade det funnits 0.5 hos Comviq så hade jag köpt det.

Så han sitter hur lugnt som helst.

Så fortsätter du att dilla på om något annat. Tips: läs det du svarar på så blir det rätt från början.

Läs tidigare inlägg så ser du att jag skrev att han skulle klara sig på 1GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av betan:

Läs tidigare inlägg så ser du att jag skrev att han skulle klara sig på 1GB.

Ja, och jag är lite mer konkret och säger att han kommer lätt klara sig på 200 MB, om han efterlever det han säger.

Han klarar sig på 3 GB med. Poängen var att få honom att inse hur lite han faktiskt kommer undan med.

Permalänk
Medlem

GDR1 snart då

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

GDR1 snart då

Den kommer sitta fint.

Hur känns det nu då du haft den ett tag? Saknar du ex Glance, eller var det kanske något du inte la så stor vikt vid innan?

Permalänk
Medlem

***bort/mod***

Så att säga att han klarar sig på 1 GB är som att säga att han klarar sig på 3, båda är ju lika rätt.

Jag säger att han kommer ligga runt 200 MB, om han efterlever det han sa.

Det spelar liksom ingen roll om apparna är på eller inte, jag är inte därå stänger ner eller grejar, det biten drar ändå inga mängder, och han är som sagt bara riktigt aktiv i sin Wifi-zone. Jag gav dessutom tipset att stänga av datan (eller bara köra app-uptades på i Wifi, plus ) så han parerar det du ska eventuellt kan hända med data och appar.

Och jag tror att man visst gör så att det sker via Wifi genom att endast hämta appar via WIfi och avbocka auto-uptades. Då förlägger du dem till wifi i praktiken. Du kan inte uppdatera dem i datanätet. Och så länge han bara uppdaterar i sin Zone så kan ingen data användas (ingen data att tala om iaf).