Permalänk
Medlem

mITX-bygge på horisonten...

Jag har bestämt mig för att bygga ett, förhållandevis, litet datorsystem. Har för tillfället ett system i ett Antec p280 som jag planerar att göra mig av med.
Med tanke på hur många små och snygga mITX-chassin det verkar finnas så känns det rimligt att satsa på ett sådant. Satt på Inet en snabbis och klickade ihop ett, vad jag tycker, ganska rimligt system. Länk till kundvagn
Själva köpet kommer att ske någon gång sent i oktober, så vad det gäller komponenterna, är det något i listan som kommer få en betydande uppgradering fram till dess? Jag har egentligen ingen speciellt budget att hålla mig inom, men det enda FPS jag spelar är CSGO... Målet är att bygga ett system som är litet men ändå någorlunda kraftfullt, bonuspoäng för tysta komponenter.

Jag har kikat på ett par olika chassin, men har svårt att bestämma mig...

Cooler Master Elite 130
Corsair Obsidian 250D
Silverstone Sugo sg08b 600w
Fractal Design Node 304

Åsikter mottages gärna gällande de olika lådorna.. om någon sitter på en länk för en jämförelse med dom så är det givetvis också välkommet.

Något som jag inte tänkt på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fiskebulle:

Jag har bestämt mig för att bygga ett, förhållandevis, litet datorsystem. Har för tillfället ett system i ett Antec p280 som jag planerar att göra mig av med.
Med tanke på hur många små och snygga mITX-chassin det verkar finnas så känns det rimligt att satsa på ett sådant. Satt på Inet en snabbis och klickade ihop ett, vad jag tycker, ganska rimligt system. Länk till kundvagn
Själva köpet kommer att ske någon gång sent i oktober, så vad det gäller komponenterna, är det något i listan som kommer få en betydande uppgradering fram till dess? Jag har egentligen ingen speciellt budget att hålla mig inom, men det enda FPS jag spelar är CSGO... Målet är att bygga ett system som är litet men ändå någorlunda kraftfullt, bonuspoäng för tysta komponenter.

Jag har kikat på ett par olika chassin, men har svårt att bestämma mig...

Cooler Master Elite 130
Corsair Obsidian 250D
Silverstone Sugo sg08b 600w
Fractal Design Node 304

Åsikter mottages gärna gällande de olika lådorna.. om någon sitter på en länk för en jämförelse med dom så är det givetvis också välkommet.

Något som jag inte tänkt på?

Node 304 har mest plats för en CPU-kylare, medans 250D rymmer störst nätagg.

Om du hittar en bra kylare till den CPU du väljer, som får rum inom 250Ds 95mm kan det chassit ha vissa fördelar. Annars tycker jag fortfarande att Node 304 är det bästa Mitx-chassit på marknaden idag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

TT Core V1, i5 3570k, 16GB, XFX RX480 RS, OCZ TR150 240GB + WD Green 1TB, Seasonic 650W Gold

Permalänk
Medlem

Jag tipsar om EVGA Hadron Air och NCASE M1. Tycker de du länkade (förutom Silverstone Sugo) är för stora för att vara värt att bygga mITX.

Permalänk
Medlem

Satsa på node 304,se upp för nätaggregatets längd bara och se till att ha bra fläktar i chassit, så blir det toppen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem
Skrivet av laudanum:

Node 304 har mest plats för en CPU-kylare, medans 250D rymmer störst nätagg.

Om du hittar en bra kylare till den CPU du väljer, som får rum inom 250Ds 95mm kan det chassit ha vissa fördelar. Annars tycker jag fortfarande att Node 304 är det bästa Mitx-chassit på marknaden idag.

Elite 130 och node 304 för stora?.... Va? Kan ju knappt bli mindre.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marticus:

Elite 130 och node 304 för stora?.... Va? Kan ju knappt bli mindre.

Skickades från m.sweclockers.com

Sugo SG08 och EVGA Hadron Air är ca 25% mindre. Och NCASE M1 är ännu mindre än det.

Permalänk
Medlem

Har kikat lite på EVGA-chassit men jag tycker helt enkelt att det är för fult. NCASE-varianten verkar ju ganska fräsig, frågan där är väl snarare om man kommer kunna få tag i ett ex, det är ju dessutom ganska mycket dyrare än de andra alternativen.

Hur är de medföljande fläktarna i Node 304? Skräniga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fiskebulle:

Har kikat lite på EVGA-chassit men jag tycker helt enkelt att det är för fult. NCASE-varianten verkar ju ganska fräsig, frågan där är väl snarare om man kommer kunna få tag i ett ex, det är ju dessutom ganska mycket dyrare än de andra alternativen.

Hur är de medföljande fläktarna i Node 304? Skräniga?

Ja smaken är som baken :), själv avskyr jag kubformade chassin som de du länkade, så jag tog EVGA Hadron. Får leva med ett fönster tills NCASE går till försäljning igen och jag kan köpa det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fiskebulle:

Har kikat lite på EVGA-chassit men jag tycker helt enkelt att det är för fult. NCASE-varianten verkar ju ganska fräsig, frågan där är väl snarare om man kommer kunna få tag i ett ex, det är ju dessutom ganska mycket dyrare än de andra alternativen.

Hur är de medföljande fläktarna i Node 304? Skräniga?

Finns att ställa in i tre olika hastigheter. Lägst är i stort sett tyst, på högsta hörs susandet. Jag brukar ha på mellanlager.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

TT Core V1, i5 3570k, 16GB, XFX RX480 RS, OCZ TR150 240GB + WD Green 1TB, Seasonic 650W Gold

Permalänk
Medlem

Blir mer och mer sugen på ett NCASE M1, någon som vet om de har planerat en tredje produktionsrunda?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fiskebulle:

Blir mer och mer sugen på ett NCASE M1, någon som vet om de har planerat en tredje produktionsrunda?

De lär nog köra en någon gång, men eftersom den andra just avslutades och inte börjat levereras ännu lär det nog dröja. Jag skaffade just ett mITX chassi i väntan på att de börjar sälja NCASE M1 igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

De lär nog köra en någon gång, men eftersom den andra just avslutades och inte börjat levereras ännu lär det nog dröja. Jag skaffade just ett mITX chassi i väntan på att de börjar sälja NCASE M1 igen.

Jo, det är ju inte hela världen att köpa ett "placeholder"-chassi. Finns det något ATX-psu med korta kablar? Eller är det bara att satsa på ett lite mer högljudt SFX-psu? Hur är effekten på be quiet!'s SFX power2?

Permalänk
Medlem

Mitt råd är att undvika allt som kräver SFX.
Jag har betat igenom ett knippe SFX agg och endast dom med låg effekt är tysta.

Vad gäller chassina du länkat till så skulle jag stryka coolermaster och silverstone.
Dom funkar såklart men är av märkbart lägre kvalitet än FD och i synnerhet Corsair.
Men varför har du inte med BitFenix Prodigy ?
Det är visserligen lite större, men fortfarande knappase en koloss
Plus att man kan få det i en hel massa olika färger !

Permalänk
Medlem

Alright, har du hittat det perfekta ATX-agget ännu? : ) Stötte precis på Cougar A500 - Känns som ett rimligt alternativ om det går att få tag i.
Vad gäller prodigy så tycker jag helt enkelt att det ser förjäkligt ut.. Just nu känns det som att FD ligger i framkant, för mig personligen.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Kom just ihåg att Silverstone gör en fin liten sak:
http://www.silentpcreview.com/SilverStone_Raven_RVZ01
Väldigt bra GPU kylning (viktigt !=)
Och du kan pillra dit en AIO vattenkylning till CPU'n vilket gör det en hel massa enklare att hitta kylare.
Det är trångt såklart, men det är det i "alla" ITX chassin.

Permalänk
Medlem

Tyvärr kräver ju Raven en SFX-nätdel. Är väl kanske inte hela världen, men jag är inte sugen på att sitta och löda ihop agg för att få en någorlunda schysst/tyst fläkt.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av fiskebulle:

Tyvärr kräver ju Raven en SFX-nätdel. Är väl kanske inte hela världen, men jag är inte sugen på att sitta och löda ihop agg för att få en någorlunda schysst/tyst fläkt.

jag sitter och väntar på silverstones SFX-L (SX500-LG) nätagg som enligt deras egen utsago ska passa i raven och ha 120mm fläkt och därför borde vara tyst

Visa signatur

Desktop Fractal Design Define 7 Compact | Asus ROG Strix B650E-F Gaming | AMD Ryzen 7700X | Kingston Beast 32GB 5600Mhz | Asus AMD Radeon 6900XT ROG Strix LC | Samsung 970 EVO 1TB NVMe | Fractal Design Ion Gold 650W Skärm Asus ROG XG43UQ NAS X-Case Extra Value 424 | Supermicro X10DRL-i | 2xIntel Xeon E5-2640 v3 | Samsung 4x16GB ECC | EVGA Supernova G2 1300W | WD Red 8x3TB 8x6TB | Seagate Ironwolf 8x8TB | Samsung 840 Evo 2x256GB | Freenas 11.1 | UPS Eaton Powerware 3S 700 DIN

Permalänk
Medlem
Skrivet av INCSlayer:

jag sitter och väntar på silverstones SFX-L (SX500-LG) nätagg som enligt deras egen utsago ska passa i raven och ha 120mm fläkt och därför borde vara tyst

Trevligt! Var ska du använda det? Återkom gärna med en recension när du testat det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av fiskebulle:

Trevligt! Var ska du använda det? Återkom gärna med en recension när du testat det!

väntar på att det ska släppas inte att det ska komma

Visa signatur

Desktop Fractal Design Define 7 Compact | Asus ROG Strix B650E-F Gaming | AMD Ryzen 7700X | Kingston Beast 32GB 5600Mhz | Asus AMD Radeon 6900XT ROG Strix LC | Samsung 970 EVO 1TB NVMe | Fractal Design Ion Gold 650W Skärm Asus ROG XG43UQ NAS X-Case Extra Value 424 | Supermicro X10DRL-i | 2xIntel Xeon E5-2640 v3 | Samsung 4x16GB ECC | EVGA Supernova G2 1300W | WD Red 8x3TB 8x6TB | Seagate Ironwolf 8x8TB | Samsung 840 Evo 2x256GB | Freenas 11.1 | UPS Eaton Powerware 3S 700 DIN

Permalänk
Medlem
Skrivet av INCSlayer:

väntar på att det ska släppas inte att det ska komma

Jag insåg det ungefär 2 sekunder efter att jag skrev det : ) Hur som helst, vad har du för plan om det möter dina förväntningar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fiskebulle:

Jag insåg det ungefär 2 sekunder efter att jag skrev det : ) Hur som helst, vad har du för plan om det möter dina förväntningar?

uppfyller det kraven så blir det Asus ROG Impact VII i en raven eller en milo ml07 (raven med annan utsida båda är silverstone) och en i7 men allt det är fortfarande i framtiden då jag väntar på release datum på både psun och mobot

Visa signatur

Desktop Fractal Design Define 7 Compact | Asus ROG Strix B650E-F Gaming | AMD Ryzen 7700X | Kingston Beast 32GB 5600Mhz | Asus AMD Radeon 6900XT ROG Strix LC | Samsung 970 EVO 1TB NVMe | Fractal Design Ion Gold 650W Skärm Asus ROG XG43UQ NAS X-Case Extra Value 424 | Supermicro X10DRL-i | 2xIntel Xeon E5-2640 v3 | Samsung 4x16GB ECC | EVGA Supernova G2 1300W | WD Red 8x3TB 8x6TB | Seagate Ironwolf 8x8TB | Samsung 840 Evo 2x256GB | Freenas 11.1 | UPS Eaton Powerware 3S 700 DIN

Permalänk
Medlem

Ytterligare en bubblare på chassi-fronten... Jag gör det inte direkt lättare för mig själv -.-
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2624841 Någon som har åsikter eller erfarenheter?