Permalänk
Medlem

Nätagg för breadboarding

Hej!

Tänkte göra en breadboard då jag hanterar en massa datorkomponenter hela tiden men letar efter ett nätaggregat.

Hur kraftfullt bör ett nätagg för breadboarding vara? Över/under 500W?
Vilket företag producerar nätaggregat med bra kvalité? Vilket sortiment ska man välja hos dessa företag (t.ex. Corsair - är CX nätaggen av bra kvalité?)

Finns det något nätaggregat ni kan erbjuda som erbjuder bra kvalité för en bra peng så är det bara att skriva ner det här!

Tack för hjälpen!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk

Budget?

Corsair´s CX serie är för övrigt budget agg (skräpagg), rekommenderas inte om det kan undvikas.

stavfel
Visa signatur

Gaming PC: Ryzen 7 5800x, ASUS X570-P, RTX4070, 32GB DDR4, 2 TB 970 EVO M.2, 500 GB 850 EVO SSD, 1TB SSHD, 4TB + 6TB HDD, AX860.

HTPC: i7-4770K, Maximus VII Impact, GTX770, 16GB DDR3, 256GB 850 Pro SSD, 250 GB 840 Pro SSD, 4 TB WD Red, Cooler Master GX-lite 700w PSU
fraktfritt Inet

Permalänk
Medlem

hur kan du "hantera en massa datorkomponenter hela tiden" och inte veta vad för nätagg du behöver?
hur många watt det behövs beror helt på vilka komponenter du vill använda.

mitt tips är EVGA supernova G2.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skogsmard:

Budget?

Corsair´s CX serie är för övrigt budget agg (skräpagg), rekommenderas inte om det kan undvikas.

1st gen cx var skräp.
De nya är rätt ok.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skogsmard:

Budget?

Corsair´s CX serie är för övrigt budget agg (skräpagg), rekommenderas inte om det kan undvikas.

Budget runt 500 kr, kan gå över men absoult max 800!

Skrivet av morxy49:

hur kan du "hantera en massa datorkomponenter hela tiden" och inte veta vad för nätagg du behöver?
hur många watt det behövs beror helt på vilka komponenter du vill använda.

mitt tips är EVGA supernova G2.

För jag är inte helt insatt i nätagg. Har några gamla men efter att en grillade mitt gamla moderkort så planerar jag köpa nytt - dock är jag inte insatt i nya nätagg (senast jag köpte var 2009).

Skrivet av zeleni:

1st gen cx var skräp.
De nya är rätt ok.

Jaså? Är det Seasonic som gör dessa nu?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Skrivet av Icte:

Hej!

Tänkte göra en breadboard då jag hanterar en massa datorkomponenter hela tiden men letar efter ett nätaggregat.

Hur kraftfullt bör ett nätagg för breadboarding vara? Över/under 500W?
Vilket företag producerar nätaggregat med bra kvalité? Vilket sortiment ska man välja hos dessa företag (t.ex. Corsair - är CX nätaggen av bra kvalité?)

Finns det något nätaggregat ni kan erbjuda som erbjuder bra kvalité för en bra peng så är det bara att skriva ner det här!

Tack för hjälpen!

ska du göra eget breadboard? dom köpta klarar inte många watt
en sån här kanske ? http://www.dansworkshop.com/2012/01/benchtop-power-supply/

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeleni:

1st gen cx var skräp.
De nya är rätt ok.

V2 sägs också vara mindre bra.

#14749845

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

ska du göra eget breadboard? dom köpta klarar inte många watt
en sån här kanske ? http://www.dansworkshop.com/2012/01/benchtop-power-supply/

Oj, breadboard var ett dåligt ordval såg jag nu! Det jag menar är att jag tänkte göra i princip en bärbar station där moderkort kan monteras med lätthet och testas innan den installeras i ett chassi. Därför behöver jag ett nätaggregat passande just moderkort (dvs inte sådana som har specialanpassade kablar för breadboards) som kommer att fästas på en moderkortsplåt eller liknande där moderkort testas

Skrivet av FatherOfThree:

V2 sägs också vara mindre bra.

#14749845

Fo3

Hm får undvika CX isf. TX verkar ju bra men ligger ändå på den dyrare sidan - behöver jag verkligen 650W? Kommer förmodligen att endast testa ett grafikkort i taget som jag gör nu (SLI/X-fire kör jag senare när moderkortet är installerat i chassit)

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Oj, breadboard var ett dåligt ordval såg jag nu! Det jag menar är att jag tänkte göra i princip en bärbar station där moderkort kan monteras med lätthet och testas innan den installeras i ett chassi. Därför behöver jag ett nätaggregat passande just moderkort (dvs inte sådana som har specialanpassade kablar för breadboards) som kommer att fästas på en moderkortsplåt eller liknande där moderkort testas

Hm får undvika CX isf. TX verkar ju bra men ligger ändå på den dyrare sidan - behöver jag verkligen 650W? Kommer förmodligen att endast testa ett grafikkort i taget som jag gör nu (SLI/X-fire kör jag senare när moderkortet är installerat i chassit)

Då är det nog lika bra och lägga på några kronor och gå upp en del i antal W om du tänkt ha detta ett tag även om det är för det mesta testande några timmer eller minuter, och ett kraftfullt nätagg för att driva två st gpuer i reserv skadar ju inte om det andra skulle bli något problem med som sitter i burken.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeleni:

1st gen cx var skräp.
De nya är rätt ok.

Nej!
Det allra första CX nätagget var seasonic byggt med japanska nippon kondingar (dom bästa som finns) hade även en riktigt bra fläkt (tyst+hållbar) och det var ett av dom absolut bästa men även billigaste nätaggen på marknaden i det watt talet just då (och det med ganska stor prisskillnad till närmsta konkurent inom samma watt/kvalitets område ).
Sen kom V1 (det första hade inget V nummer alls) av det nätagget (samma watt) med lite sämre komponenter sen kom V2 (samma watt) med ännu sämre komponenter sen kom V3 med ytterligare sämre komponenter.
V2 heller V3 (då det var många år sedan så kommer jag inte ihåg exakt) så bytte dom även OEM (dvs seasonic byggde det inte längre) till en sämre OEM och när V3 släpptes så var det så in i helvete dåligt att det knappt går att hitta nåt sämre (men priset var det samma heller ökade något på dessa olika versioner).

Detta förfarande har Corsair satt i system efter detta dvs släpp ett nättag i en serie med ett visst watt tal som skickas ut till testare/etc och det får då bra reviews sen efter en ganska kort tid så släpper dom en rev2,rev3,rev4,etc av samma serie/watt tal med sämre o sämre komponenter (men behåller samma priser heller ökar dom=tjänar betydligt mer pengar).
Sen kör dom även en del på att en oem bygger tex (detta är nu bara ett exempel) cx650w modellen men en annan oem bygger cx750 modellen osv.
I sig så gör det ju inte så mycket MEN när det kommer till tester/etc så kan man då inte ta cx750 modellen och se dess betyg och sen anta att cx 650 modellen skulle fått väldigt likartade betyg (vilket man hade kunnat gjort om det var samma oem med samma plattform i grunden).

Sedan dess så har CX serien i och med CX M serien (dvs den modulära) blivit något bättre MEN detta betyder INTE att dom är BRA utan bara att dom kunde ha varit sämre, det finns gott om andra nätagg för samma heller lägre pris (och samma watt) som har BÄTTRE komponenter.
Detta gör att CX serien ÄR ett dåligt val.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Hedersmedlem

När jag pratar CX-serien så räknar jag första (usla) CWT DSA-agget som V1 och efterdöljaren med andra switchtrissor som V2 (lite bättre effektivet/lägre rds on). Fr o m V3 blev det bättre plattform (PUQ tror jag) och prestanda. CX400 (som jag har byggen ute där agget lever väl fortfarande) får vi isf kalla V0, men eftersom det bara var en förbilligad variant av odödliga VX450 och en enda modell så räknar jag egentligen inte in det agget i diskussionen om CX av idag.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Oj, breadboard var ett dåligt ordval såg jag nu! Det jag menar är att jag tänkte göra i princip en bärbar station där moderkort kan monteras med lätthet och testas innan den installeras i ett chassi. Därför behöver jag ett nätaggregat passande just moderkort (dvs inte sådana som har specialanpassade kablar för breadboards) som kommer att fästas på en moderkortsplåt eller liknande där moderkort testas

Jag brukar använda moderkortslådan som tillfällig "plats" om jag behöver köra moderkortet utanför chassit!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless