Permalänk
Avstängd
Skrivet av lorgix:

Fine, låt säga att det stämmer. Byt ut 27 mot 24 i mitt inlägg. Poängen kvarstår.

Fast du har ju ingen poäng.

Permalänk
Medlem

4:3 då det passar mig bäst. Dock har jag en 16:10-skärm som kompromiss då 4:3-skärmar kostar så mycket mer om man vill ha en vettig.

Visa signatur

Efter att ni har läst det här har ni insett att det inte gav något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Ja, men sitt och märk ord istället för att diskutera det tråden handlar om... Sen var det ingen som pratade om vad hemsidorna stödde, utan vad de var anpassade för.
Och vem skrev att widescreen = 16:9?

Ska du märka ord får du allt se till att hålla koll på vad som faktiskt skrivs.

Ja vad är hemsidor anpassade för när format bredare än 4:3 är widescreen?

Du skrev att widescreen är lika med 16:9 eller bredare (du skrev iofs. bredare med vilket jag förträngde fullständigt, mitt fel där).

Edit: Lite kuriosa om vilka upplösningar som föredras om det är sådär vetenskapligt vet jag inte..
http://www.w3schools.com/browsers/browsers_display.asp

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Jag föredrar 16:10 vid mindre skärmar. Men i 27"+ så är inte 16:9 några problem då man ändå har rätt bra höjd. Skulle inte kunna tänka mig att köra 4:3. En hemsk ratio enligt mig.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Hedersmedlem

Vi kanske borde återgå till detta, ratio-problemet löst och en sak mindre att vara oense om:

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av skruvis:

Ja vad är hemsidor anpassade för när format bredare än 4:3 är widescreen?

Du skrev att widescreen är lika med 16:9 eller bredare (du skrev iofs. bredare med vilket jag förträngde fullständigt, mitt fel där).

Edit: Lite kuriosa om vilka upplösningar som föredras om det är sådär vetenskapligt vet jag inte..
http://www.w3schools.com/browsers/browsers_display.asp

De är i princip anpassade för porträttläge, vänd på skärmen så får du se.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

De är i princip anpassade för porträttläge, vänd på skärmen så får du se.

Japp det förstår jag, men inte alla då..

Var bara tvungen att ta denna då, naturligtvis! ^^
http://www.wsgf.org/

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av skruvis:

Japp det förstår jag, men inte alla då..

Var bara tvungen att ta denna då, naturligtvis! ^^
http://www.wsgf.org/

Du ser att det i princip är en lång kolumn som utgör hela sidan, så även den är gjord för porträttläge :S

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

21:9 sen jag såg Linustechtips gå igenom LG-skärmen med den aspect ration. Skulle kunna ersätta min tvåskärmslösning för jobb och sen när jag vill gejma så får jag ett enormt omfång! Lite rädd för kompatibilitetsproblem däremot, så avvaktar lite. Plus att de kostar en fin slant ;o

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk

3:4 röstar jag för. Skall man programmera är det enda rätta att vrida skärmen.

Permalänk
Medlem

21:9 när 34 tums 3440x1440 skärmar blir billiga

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Du ser att det i princip är en lång kolumn som utgör hela sidan, så även den är gjord för porträttläge :S

Ok, då tar vi denna istället!
https://forums.unrealtournament.com/forum.php

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av skruvis:

Det är också bara en kolumn De har förvisso satt kolumnens bredd till ~90%, men det gör att döytan hamnar i mitten av sidan istället för på sidorna. Ändra storleken på webbläsarfönstret till porträttläge så märker du att döytan försvinner utan att något innehåll försvinner.

Sätter du sidan i porträttläge så får du långt mer information utan att skrolla, jämfört med om du har sidan i landskapsläge.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Det är också bara en kolumn De har förvisso satt kolumnens bredd till ~90%, men det gör att döytan hamnar i mitten av sidan istället för på sidorna. Ändra storleken på webbläsarfönstret till porträttläge så märker du att döytan försvinner utan att något innehåll försvinner.

Sätter du sidan i porträttläge så får du långt mer information utan att skrolla, jämfört med om du har sidan i landskapsläge.

Jag bara visade att sidan anpassar sig efter gällande format.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk

För mina användningsområden så får jag nog säga 16:9, och den absolut största anledningen till detta är att jag kan klona bilden till min TV så att jag enkelt kan sätta på en film eller surfa från min säng. Köra utökad vy blir så jobbigt om man råkar ha fönster på "fel" skärm.

För surf och arbete skulle jag dock säga att 16:10 är att föredra. PDF:er är också ett helvete på 16:9.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nackskägg:

Fast du har ju ingen poäng.

24" 16:9 har högre bild än 29" 21:9. Alltså va inte det mrqaffe skrev helt orimligt.
Det är min poäng.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Vad skadar det att du har 120 pixlar extra på höjden när du har dina 1920 på bredden oavsett?

DDet är rent ut sagt strunprat och direkt okunnigt att påstå att du får fler pixlar med 16:10.

Bildformat har enbart med relationen mellan bredd och höjd att göra. Det enda man kan säga beträffande bildformat oh pixlar är att du får betydligt fler pixlar för pengarna om du väljer 16:9 än om du väljer 16:10.

Permalänk
Entusiast

Det är ju ytterst svårt för folk att uttala sig om man inte testat sitta ett tag på alla dessa olika "bildformationer". Jag har faktiskt kört samtliga och kan utan tvekan säga att jag totalt stortrivs med 21:9. På plats nummer två kommer 16:10...

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ingetledigtnamn:

3:4 röstar jag för. Skall man programmera är det enda rätta att vrida skärmen.

Jo. Kan faktiskt hålla med.
Men då kan man också köra 21:9 på höjden. Det vill säga 9:21.

Tillägg: Bild

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk

första skärm efter 4:3 var en 16:10 20tum med 1680x1050.
2012 blev det skärmen i sign. 1920x1200

Visa signatur

cm HAF 922|x6 1090t @3.7ghz|noctua NH-C12P SE14|8gb xms3 1600 cl9|asus M4A89TD pro|HIS 7970|240gb SSD|samsung 840 500gb avlastar C:\|2x2tb till annat|HX 750watt|AOC U2868PQU|TTbord MX svart mus mx518. MammaPappaLådda overkill :D >>>P8H77-I> i5 3450-S @2.8>XMS3 8gb>HIS 7850 2gb<overkill.>CX430watt>noctua NH-L9i>intel 320 80gb>Bitfenix liten.

Permalänk
Inaktiv

Jag har 16:10, men jag föredrar faktiskt 16:9, då det skalar bättre med TVn när jag vill köra något via Airplay.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Remmer:

DDet är rent ut sagt strunprat och direkt okunnigt att påstå att du får fler pixlar med 16:10.

Bildformat har enbart med relationen mellan bredd och höjd att göra. Det enda man kan säga beträffande bildformat oh pixlar är att du får betydligt fler pixlar för pengarna om du väljer 16:9 än om du väljer 16:10.

Jag gjorde inte något sådant påstående, och Rasmusen98 kritiserade inte priset på 16:10-skärmar.
Att 16:10 generellt sett är dyrare har väl ingen sagt emot.

Permalänk
Medlem

16:10, mer space är alltid najs

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

16:10.

21:9 verkar lite småhäftigt men, det saknas flera olika alternativ på modellen.

Skrivet av Rasmusen98:

16:9 är skönast till spel och filmer iaf, ganska många fler som kör 3st skärmar med 16:9 än 16:10. och att spela i breda skärmar är väldigt skönt jämfört med höga...

Antagligen för att de köper billigare paneler.

Det är väl häftigt och säga att man kör med 2D surround eller Eyefinity, med ett par skärmar för 1500kr styck, med färger och allt det där som en gammal brukad konsumkasse.

Permalänk
Medlem

Utan att veta vad skärmen ska användas till skulle jag precis som många andra välja 16:10 som bäst "allround" kompromiss - framförallt på laptop.

Något som jag tycker är en bra anpassning som jag kör hemma på min 16:9 skärm är att ha startmenyn på skärmens vänsterkant när jag arbetar så jag får lite extra vertikalt utrymme då. Ger en 16:10 känsla när man arbetar men så fort man kör något i fullskärm (film / spel) så har man fortfarande 16:9.

(^Dessutom väldigt bra om man som jag brukar ha väldigt många fönster öppna samtidigt - jag hatar när startmenyn ligger i nederkant och knapparna börjar pressas samman så man inte ser vad som är vad längre. Får även plats med massor av quicklaunch och systray ikoner, en full windows-klocka med datum och dag, 20+ fönster och har fortfarande plats kvar att lägga en "skin'ad" musikspelare ovanpå den resterande tomma ytan ovanför systray - vilket jag också älskar för då ligger den alltid synlig samtidigt som den aldrig snor skärmyta från något annat.)

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasmusen98:

16:9 såklart det är ju den "äkta HD:n" 1920x1080

Jag tar hellre mer högupplöst fusk HD då

Tycker de där extra bildpunkterna är rätt mysiga. För skrivbordsarbete är 16:10 klart smidigare. Det är jobbigt läsa för bred text så det är inte direkt så man fyller ut hela skärmen med 16:10.

För spel så beror det ju lite på. racing ex då vill man ju ha mer bredd än höjdinformation. Flygsimulatorer tvärtom.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av PaneradFisk:

16:10 är ju utan tvekan det som är bäst, om man inte orkar ha en gigantisk 4:3 skärm dårå.

Anledningen till att 16:9 är så populärt är ju för att hela filmindustrin är byggd efter den upplösningen...

Du menar TV industrin antar jag?
Filmindustrin använder varken det formatet eller upplösningen.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Du menar TV industrin antar jag?
Filmindustrin använder varken det formatet eller upplösningen.

Säg det till Guillermo del Toro

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlexanderLindhe:

16:9 vertikalt funkar väl också? Ni som prioriterar höjd över bredd?

Tyvärr inte. Den blir för smal. 16:10 är det som gäller för widescreen på skrivbord enligt mig. Annars 4:3.

Just nu kör jag 3 st vertikala 16:10.

16:9 hör hemma på tvbänken. Inte på skrivbordet. Enda anledningen till att dem hamnade där är att tillvärkarna fick uttrycket FullHD att leka med. Och at alla svennssons trode att det var jättebra. Innan det fanns redan 16:10 med högre upplösningar.

16:9 och 1080P var ett steg tillbaka när det gäller utveckling av skärmar. Tillvärkarna var självklart jätteglada när de kunde utnytja minde yta av sina paneler och ta ut lika mycket om inte mer för skärmarna. Kostar mindre pengar för dem och de får lika mycket pengar. Och kunderna blir lurade.

Mvh
Mattias

Permalänk
Avstängd
Skrivet av oqvist:

För spel så beror det ju lite på. racing ex då vill man ju ha mer bredd än höjdinformation. Flygsimulatorer tvärtom.

Det är snarare så att man i racingspel klarar sig med mindre på höjden, medans man i flygsim vill ha så mycket som möjligt åt alla håll.
I racing tittar man framåt och eventuellt lätt in mot apex, medans man i en flygsim behöver kunna se sig omkring i alla riktningar...åtminstone i militära flygplan.

Eftersom man konstant måste ändra kameran, antingen med musen eller med t ex Track IR, spelar det inte så stor roll vad det är för bildformat. Mer höjd är nog att föredra iaf.

Skickades från m.sweclockers.com