Kan mitt grafikkort ha överhettat mitt nätaggregat?

Permalänk
Medlem

Kan mitt grafikkort ha överhettat mitt nätaggregat?

Hej, misstänker att detta är den första forumtråden av sitt slag.

Som vi alla vet och känner är det något av en värmebölja. Mitt Gainward GTX 770 Phantom 4gb tycker inte riktigt om det och dansar kring 80-90c när jag spelar väldigt krävande spel. Någonting jag inte är helt nöjd med.

Jag vill tro att jag har haft helt ok ventilation i mitt Fractal Design R3 chassi. Jag har två Fractal Design fläktar som blåser ut i toppen av chassit, två CM fläktar som blåser in från fronten, en Fractal Design fläkt som blåser in från botten och ett Corsair H75 med P/P som blåser ut ur bakre delen av chassit.
Jag konfigurerade om fläktpositioneringen idag då jag kände att hårddiskburen (Som självklart inte går att ta loss) blockerade mycket av den friska luften som grafikkortet borde få. Därför flyttade jag den nedre främre fläkten från fronten till sidopanelen så den blåste rakt på kortet.

Mitt Be Quiet KRAFT 600w började efter ~50min att låta något förjävligt. Någonting skavde in i nätaggregatets interna fläkt av oljudet att döma. Resten av datorn mår bra och upplevde förbättrade temperaturer. Nätaggregatet producerade dock fortfarande problemlöst ström till resten av datorn och det luktade inte skumt eller bränt. Vid närmare inspektion såg jag ingenting genom nätaggregatets galler (Vill inte sabba garantin och öppna upp det) som var allt för nära fläkten. Överdelen av nätaggregatet var dock ruggigt varmt. Varmare än det någonsin vart innan. Jämförbart med grafikkortets kylflänsar.

Jag har talat med Inet och kommer lämna in nätaggregatet till dom imorgon för att få ett nytt då garantin gäller.
Min oroande misstanke är nu att grafikkortet och sidpanelens fläktar blåser rakt in i varandra så värmen sprutar ner mot nätaggregatet. Vilket i sin tur har fått någonting i nätaggregatet att smälta loss och skallra i fläkten. Är detta möjligt? I så fall är det inte lönt att stoppa in och smälta ett nytt nätaggregat under samma fläktförhållanden i datorn. Om så är fallet kommer jag istället att flytta tillbaka fläktarna och nöja mig med att grafikkortet praktiserar som spisplatta under värmeböljan. Jag kan dessutom inte få loss nätaggregatet ur datorn då en skruv verkar ha "fastnat" i en genomskinlig bit plast inne i nätaggregatet och därför skruvas i all oändlighet utan att komma någon vart. Därför blir det att ta med sig hela datorn till Inet under morgondagen.

Länge leve solsken och ljusstrålning.

Tankar och åsikter kring det här?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R3 | Moderkort: MSI Z170A GAMING M7 | CPU: Intel Core i7 6700k | RAM: Corsair 8GB DDR4 VENGEANCE LP Grafikkort: MSI GTX 1080 GAMING X |PSU: Be Quiet: KRAFT 600W | SSD: Kingston 60GB | HDD WD 500GB
Kylning: CPU: Corsair H75 | Chassi: 3x 140MM Noctua, 2x 120mm Noctua |

Permalänk
Medlem

Montera nätagget så det suger luft från undersidan samt sätt en fläkt i botten som blåser in luft rakt upp i lådan så ska du se att det blir bättre.. nej jag tror inte att luft från grafikkortet kan ställa till något med nätagget..

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Min bedömning:
Något är knas med just det agget, det är inte övrig kylnings fel.

Om grafikkortet maxar nittio grader är för övrigt inget att direkt oroa sig över.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Montera nätagget så det suger luft från undersidan samt sätt en fläkt i botten som blåser in luft rakt upp i lådan så ska du se att det blir bättre.. nej jag tror inte att luft från grafikkortet kan ställa till något med nätagget..

Nätagget är redan monterat på det sättet och som jag nämnde har jag redan en fläkt i botten. Säkerligen måste väl en luftstråle på 70 - 80c kunna vara skadlig för andra delar som inte är specade för liknande temperaturer? Speciellt då ovansidan av nätagget var ordentligt upphettat som jag också nämnde? Ingen blir gladare än jag om problemet bara låg i nätagget men jag vill ju vara säker på att inte skada mitt nästa nätagg.

Skrivet av lorgix:

Min bedömning:
Något är knas med just det agget, det är inte övrig kylnings fel.

Om grafikkortet maxar nittio grader är för övrigt inget att direkt oroa sig över.

Det kan jag absolut tänka mig. Det är ju lätt att anta ett samband då jag just bytte fläktkombination men samtidigt behöver det ju inte vara fallet

Jag är medveten om att det inte är farliga temperaturer, men Gpu-fläktarna tvingas gå så fort att jag finner ljudnivån störande haha. I-landsproblem så klart men problemlösning är alltid kul!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R3 | Moderkort: MSI Z170A GAMING M7 | CPU: Intel Core i7 6700k | RAM: Corsair 8GB DDR4 VENGEANCE LP Grafikkort: MSI GTX 1080 GAMING X |PSU: Be Quiet: KRAFT 600W | SSD: Kingston 60GB | HDD WD 500GB
Kylning: CPU: Corsair H75 | Chassi: 3x 140MM Noctua, 2x 120mm Noctua |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hövding:

Nätagget är redan monterat på det sättet och som jag nämnde har jag redan en fläkt i botten. Säkerligen måste väl en luftstråle på 70 - 80c kunna vara skadlig för andra delar som inte är specade för liknande temperaturer? Speciellt då ovansidan av nätagget var ordentligt upphettat som jag också nämnde? Ingen blir gladare än jag om problemet bara låg i nätagget men jag vill ju vara säker på att inte skada mitt nästa nätagg.

Har du mätt tempen på "luftstrålen"? Nä troligtvis är det så att agget packat ihop utan hjälp av ditt grafikkort jag har haft mina grafikkort uppe i 90-95 grader utan att nätagget lämnat in..

Så jag iaf. är övertygad om att problemet endast låg i ditt nätaggregat!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless