Varför kör pro players med låg grafik?

Permalänk
Avstängd

Varför kör pro players med låg grafik?

Varför kör ''pro'' players med låga settings? Jag har tittat på några pro spelare i t.ex NIP etc... och alla jag sett spelar på väldigt låga settings typ (1280x960)
men varför? Blir det lättare att se? Är det någon alls fördel?

Permalänk
Medlem

Tänker du för eget bruk eller bara allmänt nyfiken?

Om du själv tänkte byta settings så skulle jag säga, Kör på det du känner passar dig bra.

Annars tror jag väl att de kör på gammal vana från 1.6

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem

Man kommer närmre spelet, allt blir inzoomat och det blir lättare och skönare att se gubbarna och hantera rekylen

Permalänk
Medlem

finns endel som kör med låga settings i BF för att få bort rök osv så att du ser fienden "igenom" då motståndaren har kanske på Ultra har en tjock rök och inte kan se dig. man kan oxå ändra FOV så att man kan snipa med en pistol^^ om dom inte har ändrat det.
googla lite så finner du.

men ja, mycket roligare med fin grafik enligt mig.

Visa signatur

*Define S Black *MSI X99S SLI PLUS *i7-5960X *Corsair 1000W *Ripjaws 32GB 3000MHz *GTX 980 Ti G1 Gaming *Kingston 240gb SSD *Crucial 1TB SSD *Asus ROG SWIFT *Custom vatten loop

Permalänk
Medlem

Väldigt vanligt i till exempel Starcraft. Osäker på varför men en sak jag kan tänka på är att till exempel för att kunna se Observers samt Dark Templars lättare. (Osynliga enheter kan man bara väldigt knappt se)

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Skrivet av Xerdoin:

Varför kör ''pro'' players med låga settings? Jag har tittat på några pro spelare i t.ex NIP etc... och alla jag sett spelar på väldigt låga settings typ (1280x960)
men varför? Blir det lättare att se? Är det någon alls fördel?

Troligen då dom inte vill ha några FPS drop

Visa signatur

HAF 912 – i7 2600k(Stock) – 8GB RAM – GTX 760 2GB – 128GB SSD/1TB HD
Asus Zenbook UX305FA – 3200 x 1800 <3
Dell U2515H – DT250 – Logitech G400 – QPAD MK50 – Roccat Sense – Blue Snowball Ice
D40X – iPhone 5S

Permalänk
Medlem
Skrivet av profbergvall:

Troligen då dom inte vill ha några FPS drop

Där skulle jag dock säga bullshit, Dem har datorer som klarar av minst 120hz oavsett vad som händer på mappen

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xerdoin:

Varför kör ''pro'' players med låga settings? Jag har tittat på några pro spelare i t.ex NIP etc... och alla jag sett spelar på väldigt låga settings typ (1280x960)
men varför? Blir det lättare att se? Är det någon alls fördel?

Om vi snackar CS så tror jag att det är något som hänger kvar från CRT-tiden. Det gick att köra skärmen i högre Hz om man ställde ner upplösningen så många som spelade CS då körde därför med låg upplösning för att kunna köra så hög Hz som möjligt. Jag antar att detta är något som har hängt kvar speciellt hos spelare som är vana vid den upplösningen. Sen kan man såklart ställa ner den för att få högre fps osv. Imo så finns det idag ingen anledning att köra med låg upplösning om man inte har problem med fps:n.

Permalänk
Medlem

dom kör väll med det dom tycker är skönast.

Visa signatur

Asus gtx 760 oc 2gb vram
Intel core i5 4460 -ASUS Z97-P, Socket-1150
Corsair builder series v2 cx 500
8gb ram i 1333 mhz
Iphone 6s 16 gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av LPG:

Väldigt vanligt i till exempel Starcraft. Osäker på varför men en sak jag kan tänka på är att till exempel för att kunna se Observers samt Dark Templars lättare. (Osynliga enheter kan man bara väldigt knappt se)

1. Starcraft har bara en upplösning. Jag vet att du menar SC2, men skriv inte så.
2. Du spelar på längre inställningar pga omständigheterna. SC2 är dåligt optimerat för CPU så man måste sätta alla CPU-inställningar på lägsta för att det ska vara spelbart. Sen handlar det om att du kanske blir tilldelad en sämre dator på ett LAN då det kan kännas ovant.
3. I vissa spel så måste man låsa FPSen till en ganska hög nivå för att det ska vara optimalt. Tex i QL så spelar man på 125 eller 250 fps och det kan vara lite krävande.
4. Sen finns det vissa andra fördelar, som handlar om hur pixlarna på modellen ser ut, en blockigare yta kanske motsvarar verkligheten mer än när det är högupplöst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Om vi snackar CS så tror jag att det är något som hänger kvar från CRT-tiden. Det gick att köra skärmen i högre Hz om man ställde ner upplösningen så många som spelade CS då körde därför med låg upplösning för att kunna köra så hög Hz som möjligt. Jag antar att detta är något som har hängt kvar speciellt hos spelare som är vana vid den upplösningen. Sen kan man såklart ställa ner den för att få högre fps osv. Imo så finns det idag ingen anledning att köra med låg upplösning om man inte har problem med fps:n.

De tror jag inte, de var så pass länge sen CRT var populärt bland pro-gamers.

Permalänk
Medlem

Det är för att du får mer kontrast när du kör låga inställningar, ser bättre, ingen rök inga skuggor som man kan gömma sig i, kontrasten mellan spelare och banan blir högre vilket gör det lättare att urskilja det ena från det andra.
Höga inställningar som gör det snygg gör det också suddigare och det smälter ihop mer just för att se snyggare ut, men det ger ingen fördel alls snarare tvärt om.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HampZZ:

finns endel som kör med låga settings i BF för att få bort rök osv så att du ser fienden "igenom" då motståndaren har kanske på Ultra har en tjock rök och inte kan se dig. man kan oxå ändra FOV så att man kan snipa med en pistol^^ om dom inte har ändrat det.
googla lite så finner du.

men ja, mycket roligare med fin grafik enligt mig.

Stämmer inte alls! Då det är som fusk

Permalänk
Medlem
Skrivet av serkaperka:

Stämmer inte alls! Då det är som fusk

Om man ska vara pro gamer måste man använda alla fördelar man kan, och om det finns i spelet från början så kan det ju inte räknas som fusk heller eller hur?

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem

testa själv.

Visa signatur

*Define S Black *MSI X99S SLI PLUS *i7-5960X *Corsair 1000W *Ripjaws 32GB 3000MHz *GTX 980 Ti G1 Gaming *Kingston 240gb SSD *Crucial 1TB SSD *Asus ROG SWIFT *Custom vatten loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Humper:

De tror jag inte, de var så pass länge sen CRT var populärt bland pro-gamers.

Det var det, men började man spela CS på en CRT skärm så är det mycket möjligt att du fortsätter köra samma upplösning när du går över till en annan skärm. De flesta körde låg upplösning på den tiden och det var på grund av Hz på CRT skärmarna (och till viss del fps, som var ett större problem då och andra problem som gällde för 1.6 osv), tror absolut det är en sån grej som kan hänga kvar även om det inte "behövs" längre. Har du till exempel ett PRO som inte vill byta upplösning för han är van vid låg och har kört det i 10år så smittar det säkert av sig till andra, eftersom låg upplösning måste ju vara superbra eftersom pros kör det. Blir ju liksom en trend av det. Hur som helst tror jag helt klart att det är något som har hängt med från 1.6 tiden, när folk körde 4:3, låg upplöst osv. Kan inte komma på någon vettig anledning varför man skulle köra det i typ CS:GO som inte har några problem med hög upplösning eller 16:9 osv.

Permalänk

Tror det till 100% handlar om vanesak när det kommer till CSGO.
Dock i spel där grafiken är lite lagom bättre såsom dota2, lol, bf4 osv, handlar det om att man vill plocka bort allt onödigt krimskrams på banan som kan störa spelandet.

Kommer ihåg när jag körde bfbc2 väldigt mycket körde jag på en superbra dator, men körde på lägsta grafiken som sniper just för att träden/bladen på träden inte rörde på sig, vilket gjorde att man lätt kunde urskilja en fiende från buskage tvärs över banan.

Permalänk

Finns pros som spelar med diverse upplösningar, allt handlar egentligen om preferens. Har själv spelat CS ett bra tag och började med 4:3 på min gamla CRT skärm 800x600 för att på den tiden var det typ maxupplösning på skärmnarna. Sen köpte jag en större och körde automatisk samma upplösning, bytte senare till en widescreen LCD och var datornoob så upplösningen blev utsträckt. Visste inte hur man bytte och spelade med det, och gör det än idag. Testat högsta upplösningen i CSGO men tycker inte om det, det är som sagt personligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bollen123:

Finns pros som spelar med diverse upplösningar, allt handlar egentligen om preferens. Har själv spelat CS ett bra tag och började med 4:3 på min gamla CRT skärm 800x600 för att på den tiden var det typ maxupplösning på skärmnarna. Sen köpte jag en större och körde automatisk samma upplösning, bytte senare till en widescreen LCD och var datornoob så upplösningen blev utsträckt. Visste inte hur man bytte och spelade med det, och gör det än idag. Testat högsta upplösningen i CSGO men tycker inte om det, det är som sagt personligt.

Vettefan vad för skärmar du hade men CRTs 1999 (cs release) klarade minst 1600 x 1200

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Jag lirar också 1280x960. Tycker det känns mer behagligt, mer yta. 1920x1080 verkar göra att jag ser sämre, men har även ett synfel på mitt vänstra öga som bidrar till det. Men sen jag ändrade till 1280x960 så har jag börjat spela bättre helt klart, passar mig bättre helt enkelt.

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk

Det är en smak sak. jag kör fortfarande på CRT när jag spelar mest för att jag är van vid det. kör själv på 800x600 då jag får ut ca 120Hz med det.

brukade köra 150Hz och 640x480 men hoppade upp ett snäpp för ett tagsen då jag jag hade ett bättre grafikkort och att det inte märktes mer än att jag fick bättre sikt(lite för pixligt på 640x480, även på en 16")

sen har jag inte världens bästa grafikkort i min spelburk då jag sitter kvar på mitt 4870 som jag gjort sen länge tillbaka. jag ser ingen anledning att byta, visserligen spelar jag nästan inget alls numera, inte ens CS

så grafikkortet åker väl ut snart för ett passivt!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk

jadu, den skärmen jag hade var från 1993 eller nåt på 15" och fattig upplösning som fan, vad använde du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mac83:

Det är för att du får mer kontrast när du kör låga inställningar, ser bättre, ingen rök inga skuggor som man kan gömma sig i, kontrasten mellan spelare och banan blir högre vilket gör det lättare att urskilja det ena från det andra.
Höga inställningar som gör det snygg gör det också suddigare och det smälter ihop mer just för att se snyggare ut, men det ger ingen fördel alls snarare tvärt om.

Jag personligen håller med totalt i kontrastargumentet. Det är därför man spelade med mipcapping och mipscaling 45 i quake1 då sådan scaling inte påverkar rörliga multipolygonstrukturer så som gubbar och powerups medans banan blir uppbyggd av stora block så det blir mycket lättare att se dessa rörliga element mycket lättare och på så sått kan ge fördel för reaktionstiden.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Vad jag läst för länge sedan så körde dom lägre upplösning är att korset (siktet) sjunker ihop snabbare. Många körde CS med 800x600 upplösning för att få så hög Hz som möjligt. Det ser bättre ut på CRT skärmar än att köra samma låga upplösning på dagens skärmar

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av serkaperka:

Stämmer inte alls! Då det är som fusk

Är det fusk när folk har dåliga datorer också och inte kan köra höga inställningar? Ett exempel jag kommer på såhär snabbt var på noshahr canals i bf3 där vissa lådor "försvann" på din skärm när du hade låga inställningar.

TS.
Här är en video som kom upp i forumet för ett par dagar sedan angående upplösningar. https://www.youtube.com/watch?v=ozQbWdqXzkc

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mac83:

Det är för att du får mer kontrast när du kör låga inställningar, ser bättre, ingen rök inga skuggor som man kan gömma sig i, kontrasten mellan spelare och banan blir högre vilket gör det lättare att urskilja det ena från det andra.
Höga inställningar som gör det snygg gör det också suddigare och det smälter ihop mer just för att se snyggare ut, men det ger ingen fördel alls snarare tvärt om.

Jag har uppfattat det på samma sätt som Mac83, det gäller för de flesta spelen bland annat, SC2, BF4 och CS.