Köpte nyare grafikkort, nu funkar ingenting! Vad ska jag göra?

Permalänk
Medlem

Köpte nyare grafikkort, nu funkar ingenting! Vad ska jag göra?

Hejsan alla där ute! Jag hoppas att ni orkar läsa detta, det hade jag uppskattat jätte mycket!

Jag har fått ett riktigt konstigt problem med min dator. Jag har bestämt mig att förbättra lite prestanda på en gammal burk som jag har här hemma och som jag "måste" använda för tillfället, då tänkte jag att det hade suttit fint med ett lite bättre Grafikkort! Så jag stack till Netonet och köpte mig en Geforce GT 630 2GB DDR MSI Afterburner PCI-E 2.0. Det är ingen värsting direkt, men alltid något jämfört med min gamla 8600GT.
Och nu till grejen! Jag kopplade in min nya hårdvara, installerade dom allra senaste drivrutiner, och allt funkade perfa tills det momentet då jag bestämde mig att installera ett spel.

Jag är galen i CS:GO Trots åldern, så jag körde på det. Installerade spelet och skulle starta. Men vad händer då? Hela DATORN laggar upp och startas om så fort jag startar spelet? Hinner inte ens gå in på Inställningarna innan datorn dör, eller fryser ihop.. Har formaterat om datorn minst 5 gånger, har bytt Hårddiskar, ställt om RAM minnen, kollat BIOS. Men inget av det hjälpte. Från början visste jag inte att det var grafikkortet som var felet. Men när jag bytte tillbaka till min gamla 8600GT Då funkade allt perfekt igen. Är det någon som kan hjälpa mig och klura ut problemet? Jag har fortfarande rätt att lämna tillbaka mitt grafikkort, men känns konstigt för att jag vill få den fungera på datorn :/ snälla hjälp mig, hade uppskattat det otroligt mycket..

Min dator:

Moderkort: M2N-SLI Asus (Plats för två grafikkort)
Processor: AMD Athlon 64 X2 Dual core Processor 4400+
3GB RAM.
Nätaggregat: 630Watt
Grafikkortet jag köpte är : Geforce GT 630 MSI Afterburner.
Grafikkortet jag hade är: Geforce 8600 GT.
______________________________________________

(Bjuder på lite stavfel) Med vänliga hälsningar.

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem

Dör den på direkten?
Eller kan det vara så att den hinner throttla av värme? (Blås ur dammet)

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Det låter som om datorn blir varm och throttlar?

Nej datorn blir inte varm, allt är i perfekt temperatur!

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem

Du var snabbare än mig, jag redigerade lite...

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Du var snabbare än mig, jag redigerade lite...

Hehe oj såg det! Men damm? Datorn är inte så värst dammig, speciellt grafikkortet som är splitternytt? Vad e de jag ska ens rengöra i så fall? Burken är öppen och har bra lufttillgång! Processorn håller bra temperatur, så vet inte vad jag ska göra :/ Förstår inte varför det ska funka med gamla grafikkortet, men icke med nya

Vill påpeka att inte alltid den dör, det har hänt 3 gånger. Men annars freezar datorn upp bara :/

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem

Funderade lite:
Kolla i loggboken efter fel där, testa med annat spel, byt pci-plats

//edit menade ju vid processorns kylare - men då är det ju inte värme isf.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Funderade lite:
Kolla i loggboken efter fel där, testa med annat spel, byt pci-plats

//edit menade ju vid processorns kylare - men då är det ju inte värme isf.

Jag är tacksam för dina svar och tips. Har bytt plats på kortet, men utan effekt. Loggboken? Hmm hur gör jag det? Kanske en dum fråga, men det var så länge sen jag höll på med datorer.. Jag har försökt med många olika knep.. Installera alla uppdateringar i windows, uppdatera bios... men problemet kvarstod! :/

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem
Skrivet av CreativeX:

Jag är tacksam för dina svar och tips. Har bytt plats på kortet, men utan effekt. Loggboken? Hmm hur gör jag det? Kanske en dum fråga, men det var så länge sen jag höll på med datorer.. Jag har försökt med många olika knep.. Installera alla uppdateringar i windows, uppdatera bios... men problemet kvarstod! :/

Låter även som att det kan vara för lite kräm som är problemet. Har du köpt PSU'n själv? Testa att starta något annat som är krävande för grafikkortet och se om du får liknande resultat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gublo:

Låter även som att det kan vara för lite kräm som är problemet. Har du köpt PSU'n själv? Testa att starta något annat som är krävande för grafikkortet och se om du får liknande resultat.

Datorn är byggd, men det var icke jag som byggde den! Men 630W bodde väl räcka gott och väl för grafikkortet? Kan det vara moderkortet som är lite out of date? Ska testa något spel t.ex tom clancys som gav mig fps dropp med gamla grafikkortet!

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem
Skrivet av CreativeX:

Datorn är byggd, men det var icke jag som byggde den! Men 630W bodde väl räcka gott och väl för grafikkortet? Kan det vara moderkortet som är lite out of date? Ska testa något spel t.ex tom clancys som gav mig fps dropp med gamla grafikkortet!

Jo 630 watt borde räcka och det är inte stor skillnad i strömförbrukning mellan ditt gamla och ditt nya kort. Ditt grafikkort kräver ingen extra strömkabel, korrekt?

Gör det så vet du om det är ett problem med grafikkortet eller just CS:GO.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gublo:

Jo 630 watt borde räcka och det är inte stor skillnad i strömförbrukning mellan ditt gamla och ditt nya kort. Ditt grafikkort kräver ingen extra strömkabel, korrekt?

Gör det så vet du om det är ett problem med grafikkortet eller just CS:GO.

Det är korrekt det du skriver. Behövs inga extrakablar! Jag ska ta ett kik på annat spel. Men önskar att CS:GO Funkade på det. Men jag återkommer med resultat! Är tacksam för era posts! Mvh

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem
Skrivet av CreativeX:

Det är korrekt det du skriver. Behövs inga extrakablar! Jag ska ta ett kik på annat spel. Men önskar att CS:GO Funkade på det. Mvh

Läste vidare på nVidias sida och fann att jag kollat på fel 630 (finns 3 versioner). Ditt 630 drar faktiskt mindre ström än ditt gamla. Antar att du testat båda PCI-E slotsen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gublo:

Läste vidare på nVidias sida och fann att jag kollat på fel 630 (finns 3 versioner). Ditt 630 drar faktiskt mindre ström än ditt gamla. Antar att du testat båda PCI-E slotsen?

Är det såpass? De nya jag köpt drar 350W. Japp har testat båda PCI-E Ingångarna utan något vidare! Det kan vara så att det är problem med CS:GO och kortet. Men jag ska testa ett annat spel nu. Jag återkommer om en liten stund!

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem
Skrivet av CreativeX:

Är det såpass? De nya jag köpt drar 350W. Japp har testat båda PCI-E Ingångarna utan något vidare! Det kan vara så att det är problem med CS:GO och kortet. Men jag ska testa ett annat spel nu. Jag återkommer om en liten stund!

Gör det. Gjorde en google sökning för säkerhets skull och du är ju helt klart inte ensam om problemet. Hitills har jag läst om många med Bulldozer CPU'er som haft problemet men detta gäller ju inte dig.

Saker som löst det för folk vad jag hittat:

Uppdatera bios
Undersöka om RAM är trasigt (och byta)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gublo:

Gör det. Gjorde en google sökning för säkerhets skull och du är ju helt klart inte ensam om problemet. Hitills har jag läst om många med Bulldozer CPU'er som haft problemet men detta gäller ju inte dig.

Saker som löst det för folk vad jag hittat:

Uppdatera bios
Undersöka om RAM är trasigt (och byta)

Jag blir verkligen tokig.. Hela datorn blir totalt slö med det nya grafikkortet.. Kan knappast göra något. Varför blir det så för!!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gublo:

Gör det. Gjorde en google sökning för säkerhets skull och du är ju helt klart inte ensam om problemet. Hitills har jag läst om många med Bulldozer CPU'er som haft problemet men detta gäller ju inte dig.

Saker som löst det för folk vad jag hittat:

Uppdatera bios
Undersöka om RAM är trasigt (och byta)

Nu fick jag bluescreen också!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Hedersmedlem

Enbart effekten säger tyvärr mycket lite om vad nätagget klarar. Har du exempelvis ett billigt agg som AXP 630W så orkade det inte med mycket mer än 300W som nytt och är allmänt katastrofalt dåligt nätagg.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Enbart effekten säger tyvärr mycket lite om vad nätagget klarar. Har du exempelvis ett billigt agg som AXP 630W så orkade det inte med mycket mer än 300W som nytt och är allmänt katastrofalt dåligt nätagg.

Haha.. modellen heter: AXP-630P12P.. Men mitt förra grafikkort krävde tydligen mer än det nya så? Gud galen ja blir

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem
Skrivet av CreativeX:

Nu fick jag bluescreen också!

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av MultiMan:

Enbart effekten säger tyvärr mycket lite om vad nätagget klarar. Har du exempelvis ett billigt agg som AXP 630W så orkade det inte med mycket mer än 300W som nytt och är allmänt katastrofalt dåligt nätagg.

Fick du bluescreen när du spelade något annat?

Multi: Detta kortet är ju dock ett 25 Watts kort (http://www.geforce.com/hardware/desktop-gpus/geforce-gt-630/specifications) utan extra kablar. Borde inte vara något problem om det driver hans gamla 8600 GT

Permalänk
Medlem
Skrivet av CreativeX:

Nu fick jag bluescreen också!

Skickades från m.sweclockers.com

Som ovan skrev, prova att byta ram. Hjälpte en av mina äldre burkar.

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Medlem

Om datorn dör utan bsod så är det förmodligen psu:n, om du kan prova med en annan psu skulle det vara ultimat.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[Thermaltake Level 10 GT] [XFX PSU Core Edition 850W 80+ Bronze] [Asus P8P67 PRO B3] [Intel Core i5 2500K @ 4.5GHz] [Radeon AMD 290x] [Corsair XMS3 Vengeance 2x4 GB] [Corsair H80 PnP 2xScythe GT 1850 RPM] [Corsair Force 3 120gb]

Permalänk
Medlem

Jag får väl köpa ramminne någonstans o kolla :/ men kan va väl nätagget med.. fasen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gublo:

Gör det. Gjorde en google sökning för säkerhets skull och du är ju helt klart inte ensam om problemet. Hitills har jag läst om många med Bulldozer CPU'er som haft problemet men detta gäller ju inte dig.

Saker som löst det för folk vad jag hittat:

Uppdatera bios
Undersöka om RAM är trasigt (och byta)

Tom clancys Ghost recon verkar fungera för mig och än har jag inte haft problem med spelet.

EDIT: fps drop som fasen. Cs go lyckades jsg få igång, men fps drop där med..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem
Skrivet av CreativeX:

Tom clancys Ghost recon verkar fungera för mig och än har jag inte haft problem med spelet.

EDIT: fps drop som fasen. Cs go lyckades jsg få igång, men fps drop där med..

Skickades från m.sweclockers.com

Men allt fungerar nu? Nu är problemet din FPS?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gublo:

Men allt fungerar nu? Nu är problemet din FPS?

Funkar inte som det ska. I spelet blir ljudet konstigt, även läggs av och prestandan o datorn blir totalt kass... börjar tro att jag behöver bättre nätagg? :/

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gublo:

Men allt fungerar nu? Nu är problemet din FPS?

Nae alltså datorn verkligen freezarihop.. får lämna tillbaka kortet, för jag hittar ingen lösning

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem
Skrivet av CreativeX:

Nae alltså datorn verkligen freezarihop.. får lämna tillbaka kortet, för jag hittar ingen lösning

Skickades från m.sweclockers.com

Verkligen konstigt. Borde inte vara ditt nätagg om du kan driva ditt 8600 utan problem. Om du kan lämna tillbaka det så vore det bra annars får du ta och skriva i tråden igen så får man fortsätta kolla möjligheter.

Permalänk
Skrivet av CreativeX:

Funkar inte som det ska. I spelet blir ljudet konstigt, även läggs av och prestandan o datorn blir totalt kass... börjar tro att jag behöver bättre nätagg? :/

Skickades från m.sweclockers.com

generella prestanda problem som FPs drops har inte med agget att göra. Men stänger datorn av sig vid hög last är det PSU problem. Men oavsett bör du byta agget ändå finns rätt bra billiga agg av kvalité.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=846234 och http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=961030 (om du vill komma undan billigt).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gublo:

Verkligen konstigt. Borde inte vara ditt nätagg om du kan driva ditt 8600 utan problem. Om du kan lämna tillbaka det så vore det bra annars får du ta och skriva i tråden igen så får man fortsätta kolla möjligheter.

Jag vill verkligen få det att fungera... Imorgon lämnar jag in det om jag inte löser problemet... Är verkligen tacksam för hjälpen jag fått.. Vet verkligen inte vad jag ska göra, har slut på idéer :/

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem

Avinstallera drivrutinerna & installera dom igen.. vilken version av drivrutiner använder du?

Avinstallera med DDU..
http://www.wagnardmobile.com/DDU/

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless