Nyligen köpt bil som strular

Permalänk
Medlem

Nyligen köpt bil som strular

Vad har man för möjligheter då?
Tjejen köpte en saab från 88 för 5000 eftersom hon behövde en billig bil.

Nu en vecka senare så har vi upptäckt motorproblem.
Bilen har blivit lite mer svårstartad men framförallt så kan motorn dö när som hellst.

Jag körde bilen på 90 väg i helgen och märkte att jag "tappat fart" till ca 80-85 och tryckte lite på gasen.
Då kämpade bilen mot, som om att den saktade ner mer. Släppte på gasen och provade igen, samma sak.
Tryckte ner kopplingen och då dog motorn.

Vi ska kolla på en verkstad vad "Check Engine" betyder innan vi kontaktar honom.
Tror det kommer bli problem med bilhandlaren, men vad har man för möjligheter.
Har läst på konsumentverket att man kan häva köpet. Men är det en rättighet?
Känns som att när motorn inte fungerar så är det en ganska viktig "detalj".

Permalänk
Medlem

En polare fick en rejäl slant för att reparera en bil han köpt från handlare som havererade efter 100 mil. Men då handlade det om en bil som kostade 14 gånger mer. Det kan nog bli kämpigt, för kompisen tog det ett år innan han fick något men försöka går ju. Börja med att åka till handlaren och se vad de har att säga. Är ni inte överens så är det ARN som gäller.

Det kompisen fick stå på sig om var att det var skador på motorn som inte kan ha uppstått på den 100 mil han kört bilen, även om handlaren såklart tyckte det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agonotheta:

Vad har man för möjligheter då?
Tjejen köpte en saab från 88 för 5000 eftersom hon behövde en billig bil.

Nu en vecka senare så har vi upptäckt motorproblem.
Bilen har blivit lite mer svårstartad men framförallt så kan motorn dö när som hellst.

Jag körde bilen på 90 väg i helgen och märkte att jag "tappat fart" till ca 80-85 och tryckte lite på gasen.
Då kämpade bilen mot, som om att den saktade ner mer. Släppte på gasen och provade igen, samma sak.
Tryckte ner kopplingen och då dog motorn.

Vi ska kolla på en verkstad vad "Check Engine" betyder innan vi kontaktar honom.
Tror det kommer bli problem med bilhandlaren, men vad har man för möjligheter.
Har läst på konsumentverket att man kan häva köpet. Men är det en rättighet?
Känns som att när motorn inte fungerar så är det en ganska viktig "detalj".

Köpt bilen hos en bilhandlare?
Bara åka tillbaka, förklara felet och se till att dom står för felsökningen verkstaden kommer utföra. Det är bara att stå på sig.

Min uppfattning är det kan handla om tändsystemet och att den misständer motorn eller bränslepumpen.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASRock B650i Lightning - G.Skill 32GB 6000MHz Trident Z5 - ASUS TUF Gaming RX 7900 GRE OC - Corsair SF750 - Thermalright Peerless Assassin 120 Mini - Cooler Master NR200P

Permalänk
Medlem

Bilen har körts mellan 20 och 30 mil från den köptes så felet borde varit där när bilen såldes.

Den köptes på en liten bilhandlare. Tänk storleken av dubbelgarage plus en halv bensinmacks asfaltsyta. typ...
Vi vill kolla bilen hos en tredje part innan om det är möjligt för att få en oberoendes åsikt.
Men sen ligger bilfirman 5 mil härifrån, så det känns smidigare att få veta problemet här innan man kör dit.

Men det som gäller är alltså att antingen komma överrens eller om han protesterar ta det till ARN.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreasa64:

Köpt bilen hos en bilhandlar.

Vilken bilhandlare säljer en bil för 5k? Kan ju inte var mycket förtjänst där

Visa signatur

I5-4460, R9:280X OC, B600W, 8gb HyperX och 120gb SSD/500GB WDBLUE

X5460@3.8ghz, GTX660, CMb600W, 4gb ddr2, XFX nForce 780i sli

Permalänk
Medlem

Jag hade problemet en gång att bränslefiltret var fullt av vatten. Min bil uppträdde som beskrivs av Agonotheta.

Permalänk
Medlem

Om inte säljaren bokstavligen ljuger om skicket på bilen så har du ingenting att hämta när det gäller en kärra för 5k. Det är ett lotteri och ni drog en dålig lott.

Edit: Givetvis kan du försöka be om hjälp, men det här om att försöka hävda din rätt är bara goja. Förhoppningsvis kan killen mer om bilar och kan avvara en kvart tjugo minuter av lunchen för att se om det är något uppenbart fel. Bara för att vara schysst då alltså.

Permalänk
Medlem

Nej jag tror inte heller där är mycket förtjänst.

Hmm bränslefiltret.. Kan man kolla det själv "på gatan" eller måste man hissa upp bilen för att komma åt det?

Permalänk
Medlem

Vet absolut ingenting om bilar, men filter brukar ju kunna ha en tendens att påverka på sådana sätt.
Smutsigt filter som knappt släpper genom någon luft kanske?

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agonotheta:

Vad har man för möjligheter då?
Tjejen köpte en saab från 88 för 5000 eftersom hon behövde en billig bil.

Nu en vecka senare så har vi upptäckt motorproblem.
Bilen har blivit lite mer svårstartad men framförallt så kan motorn dö när som hellst.

Jag körde bilen på 90 väg i helgen och märkte att jag "tappat fart" till ca 80-85 och tryckte lite på gasen.
Då kämpade bilen mot, som om att den saktade ner mer. Släppte på gasen och provade igen, samma sak.
Tryckte ner kopplingen och då dog motorn.

Vi ska kolla på en verkstad vad "Check Engine" betyder innan vi kontaktar honom.
Tror det kommer bli problem med bilhandlaren, men vad har man för möjligheter.
Har läst på konsumentverket att man kan häva köpet. Men är det en rättighet?
Känns som att när motorn inte fungerar så är det en ganska viktig "detalj".

Vad står det i erat köpekontrakt?

Visa signatur

Jag dricker öl med sugrör, och litar inte på betong

Permalänk
Avstängd

Frågan är ju vad det stod i papperna ni skrev på och om handlaren erbjuder någon garanti, känns som det är er enda chans då ni lixom köpt en 26 år gammal skrothög för 5000kr...

Permalänk
Medlem

Fick du någon varudeklaration ? Annars är det väl 6 månaders reklamation som gäller eftersom det är bilhandlare. Läsvärt angående bilaffärer http://www.konsumentverket.se/Vara-omraden/Bilar-och-fordon/K...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Olegh:

Om inte säljaren bokstavligen ljuger om skicket på bilen så har du ingenting att hämta när det gäller en kärra för 5k. Det är ett lotteri och ni drog en dålig lott.

Detta stämmer inte. Om försäljaren är en näringsidkare som sysslar med bilar, dvs köper, säljer och reparerar just bilar så har han större ansvar rent generellt. Säljaren behöver sätta sig in i skicket på varan och beskriva det korrekt. Så det beror lite på om man kan tro att han borde kunnat se felet när han gick igenom bilen. Så det är en fråga ni ska ställa till den andra verkstaden om ni går till en sådan. "Är detta ett fel som försäljaren borde ha känt till om han gått igenom bilen?"

En liten sidonot. Det är just av denna anledningen till att de flesta lite större bilfirmor kör med MRF's standardprotokoll där de listar kända fel på bilen och även erbjuder 3 mån garanti för annat.

Sedan är det så klart alltid svårt med en bil för 5000kr. Man bör förvänta sig att en bil i den prisklassen har ganska många fel. Men så ser man också väldigt sällan så billiga bilar till försäljning av bilförsäljare. Och som tidigare nämnts så ska hon kolla sitt kontrakt, för det kan vara så att det stod något om bilens skick där som tjejen missade när hon genomförde köpet.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Bilförsäljare är skyldiga att ge minst sex månaders garanti.. Det är därför man ofta ser "säljes på uppdrag av kund" etc... Prata med din konsumentvägledare om handlaren inte går med på att åtgärda felet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Avstängd

Verkstadsbesök på en bil för 5000:- ???? Lär ju kosta mer än vad bilen är värd.

Visa signatur

Acer Aspire TimelineX 3820TG - Corsair F60

Permalänk
Medlem

Finns diverse olika anledningar till att bilen kan gå i "limp home mode" och då tappar den all effekt. Brukar bli i samband med motorlampan.
Men det låter inte riktigt som att det är det som hänt.

Eftersom det regnade i helgen undrar man om det kom in vatten någonstans när problemet uppstod. Det felet har jag på min 9000. Ska kolla upp det med bränslefiltret som tipsades om.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Jag hade problem med ett relä till bränslepumpen och då kunde motorn dö närsomhelst. Kan inget om saab men kan vara ett universalt problem

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzdan:

Bilförsäljare är skyldiga att ge minst sex månaders garanti.. Det är därför man ofta ser "säljes på uppdrag av kund" etc... Prata med din konsumentvägledare om handlaren inte går med på att åtgärda felet.

Skickades från m.sweclockers.com

Tror inte bilhandlare måste lämna 6 månaders garanti men du har 6 månaders reklamationsrätt där bevisbördan ligger på handlaren...

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Detta stämmer inte. Om försäljaren är en näringsidkare som sysslar med bilar, dvs köper, säljer och reparerar just bilar så har han större ansvar rent generellt. Säljaren behöver sätta sig in i skicket på varan och beskriva det korrekt. Så det beror lite på om man kan tro att han borde kunnat se felet när han gick igenom bilen. Så det är en fråga ni ska ställa till den andra verkstaden om ni går till en sådan. "Är detta ett fel som försäljaren borde ha känt till om han gått igenom bilen?"

En liten sidonot. Det är just av denna anledningen till att de flesta lite större bilfirmor kör med MRF's standardprotokoll där de listar kända fel på bilen och även erbjuder 3 mån garanti för annat.

Sedan är det så klart alltid svårt med en bil för 5000kr. Man bör förvänta sig att en bil i den prisklassen har ganska många fel. Men så ser man också väldigt sällan så billiga bilar till försäljning av bilförsäljare. Och som tidigare nämnts så ska hon kolla sitt kontrakt, för det kan vara så att det stod något om bilens skick där som tjejen missade när hon genomförde köpet.

Jag kan halvt köpa detta. Minipudel från min sida. Det kan säkert vara så att säljaren, rent formellt måste göra köparen medveten om vad man kan förvänta sig av en bil för fem tusen. Jag kan ju tycka att det hör till sunt förnuft, men men..

Skrivet av fizzdan:

Bilförsäljare är skyldiga att ge minst sex månaders garanti.. Det är därför man ofta ser "säljes på uppdrag av kund" etc... Prata med din konsumentvägledare om handlaren inte går med på att åtgärda felet.

Skickades från m.sweclockers.com

Det här tror jag inte en sekund på utan en riktigt bra referens.

Permalänk
Medlem

Garanti är alltid frivilligt däremot är reklamationsrätten inte det..

Permalänk
Medlem

Det kan ju inte vara en reko bilhandlare om han pysslar med så gamla bilar och såna små summor. Pröjsade du kontant och utan kvitto?

Det enda som motiverar mig att köpa en sån billig bil är om jag vet att jag har kunskaperna att kunna fixa med bilen själv när, inte om, problem uppstår. Eller att man har polare eller någon bekant som pysslar med bilar som bisyssla. Efter att betat av en radda vrak har man lärt sig det den hårda och dyra vägen Men jag äger å andra sidan en respektabel uppsättning verktyg för hemmamek på gården nu.

Anyway, strular det med bilhandlaren och bilen ska behållas så tror jag att det mesta går att lösa. En -88 går nästan alltid att fixa maskinellt utan att man går i konkurs. Det är rosten som dödar såna gamla kärror.

Visa signatur

.:Ryzen 7 3700X ♠ Noctua NH-U12S ♠ Gigabyte X570 Aorus Elite ♠ Corsair 2x8GB 3200MHz CL16 Vengeance RGB Pro ♠ Sapphire Radeon RX 5700 XT 8GB Pulse OC ♠ Corsair RM750x 750W ♠ Fractal Design R6:.

Permalänk
Skrivet av fizzdan:

Bilförsäljare är skyldiga att ge minst sex månaders garanti.. Det är därför man ofta ser "säljes på uppdrag av kund" etc... Prata med din konsumentvägledare om handlaren inte går med på att åtgärda felet.

Skickades från m.sweclockers.com

6 månaders garanti finns det inget krav på, däremot har man som bilförsäljare skyldighet att ha reklamationsrätt på bilen. För en begagnad bil kommer då reklamationsrätten vara lite svagare än för nya varor på det vis att man ser till om det är rimligt att det hände om man ser på bilens ålder, angivet skick vid köptillfället, antal mil den gått osv. Vi köpte en Ford Mondeo från -07 och fick 100 mil garanti, försvan inom en månad när vi åkte på semester... Bilar nyare än 6 år fick bättre garanti.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem
Skrivet av gaminggirl:

6 månaders garanti finns det inget krav på, däremot har man som bilförsäljare skyldighet att ha reklamationsrätt på bilen. För en begagnad bil kommer då reklamationsrätten vara lite svagare än för nya varor på det vis att man ser till om det är rimligt att det hände om man ser på bilens ålder, angivet skick vid köptillfället, antal mil den gått osv. Vi köpte en Ford Mondeo från -07 och fick 100 mil garanti, försvan inom en månad när vi åkte på semester... Bilar nyare än 6 år fick bättre garanti.

Ok, reklamationsrätt, det har du rätt i att det heter.. Det viktiga är att bevisbördan ligger på säljaren, och inte köparen....

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem

Oj, tack för alla svar.
Ska försöka svara på alla nu, men missar jag något så hojta till.

Kan börja med att skriva något jag glömde. Bilen har bara gått 16800 mil och de senaste två-tre åren har den typ stått still (100-200 mil) verkar det som om man kollar besiktningspapper/kvitton mm.

Jo det är klart att man inte ska förvänta sig en perfekt bil för 5000 men inte heller att motorn (?) behöver lagas direkt runt hörnet.

Det fanns ingen varudeklaration eller uppgifter om bilen varken synliga eller gömda i bilen.
Enda som fanns var en lapp i rutan som det stod 5000 och Saab 9000 1988, det var allt.
Ingen annan bil i bilhandlarens ägo vill jag minnas hade mycket mer information i rutan på bilarna, bara model, ålder, etc. Nån stod det om finansiering på.

Tanken med att köra den till verkstad är i första hand att veta vad felet är, inte mer.
Sen beroende på vad det är antingen "ta smällen" själv eller kolla med bilhandlaren.

Bilhandlaren sa även att det är "en jättebra CD stereo som kostar 1000 kr", när vi påpekade att det inte är CD stereo blev han mycket förvånad och trodde knappt på oss. Samt att antennen var avknäckt så vi kunde inte testa högtalarna.
Han lovade oss att alla högtalarna är jättebra, och jag frågade då så klart hur han kunde veta det utan att ha testa de.
Han lovade att fixa högtalare om de inte fungerade. En högtalare är spräckt.
"CD stereon" som egentligen var en iPad/Android/AUX/USB spelare kostar enligt google ca 500.

Så att säga att han är en hederlig bilhandlare är nog att överdriva.

Det var mest i lördags som vi hade problem med bilen, och då regnade det inte här alls. Vill minnas att det varit torrt ganska länge innan dess också.

Men jag vill också tro att detta faller under konsumentköplagens reklamationsrätt.
Att ett motorproblem skulle kunna uppstå så här på 20-30 mil känns orimligt.
Men sen är frågan som någon skrev här (tack för tipset) är det något som bilhandlaren borde vetat?

EDIT:
Glömde om köpkontraktet. Minns inte vad som stod i kontraktet, men kan kolla det imorgon.
Om du tänker på "Garanti" och sånt så är jag helt säker på att det inte står i kontraktet. Men vad annars tänker ni på?
Men kollar det imorgon.

Permalänk
Medlem

Många handlare säljer "för kunds räkning" och skriver över bilen direkt från någon "kund" till er utan att äga den själva.

Har själv kollat på en bil med en kompis hos en ganska stor handlare, ägd av äldre man och knappt gått några mil, en riktig "pärla".
Förutom att den saknade fungerade bromsar och hade så allvarliga rostskador undertill att det var ett rent mirakel att vi inte tappade hjulen
Men de kunde inte göra något på priset eller fixa felen då det var "för kunds räkning".

Har f ö inget förtroende för bilhandlare alls, vilket de bevisade en gång till denna gång.

Då är "garanti" något man kan se i månen efter.

Sa jag att det finns många bilhandlare som suttit i fängelse ?

Som sagt, det är nog mer värt att kolla med någon liten lokal verkstad om de kan hjälpa er, behöver inte vara något svårt fel att åtgärda...

Sen är en bil för 5000 inte direkt någon investering man kan räkna med i flera år framöver, utan mer ett kvartal i taget.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Många handlare säljer "för kunds räkning" och skriver över bilen direkt från någon "kund" till er utan att äga den själva.

Då är "garanti" något man kan se i månen efter.

Sa jag att det finns många bilhandlare som suttit i fängelse ?

Som sagt, det är nog mer värt att kolla med någon liten lokal verkstad om de kan hjälpa er, behöver inte vara något svårt fel att åtgärda...

Sen är en bil för 5000 inte direkt någon investering man kan räkna med i flera år framöver, utan mer ett kvartal i taget.

Typ det som söktes också, men för sin ålder verkade bilen bättre än så.
Men vi får se vad verkstan hittar.

Bilen stod skriven hos bilhandlaren.

Permalänk
Medlem

Med tanke på regnovädret som varit: kolla tändkablar och spolen (fördelaren som kablarna går från till cylindrarna). Inte ovanligt att det kommit in vatten i efter en tvätt exempelvis. Enkelt att kolla iaf.

Permalänk
Skrivet av Agonotheta:

Oj, tack för alla svar.
Ska försöka svara på alla nu, men missar jag något så hojta till.

Kan börja med att skriva något jag glömde. Bilen har bara gått 16800 mil och de senaste två-tre åren har den typ stått still (100-200 mil) verkar det som om man kollar besiktningspapper/kvitton mm.

Jo det är klart att man inte ska förvänta sig en perfekt bil för 5000 men inte heller att motorn (?) behöver lagas direkt runt hörnet.

Det fanns ingen varudeklaration eller uppgifter om bilen varken synliga eller gömda i bilen.
Enda som fanns var en lapp i rutan som det stod 5000 och Saab 9000 1988, det var allt.
Ingen annan bil i bilhandlarens ägo vill jag minnas hade mycket mer information i rutan på bilarna, bara model, ålder, etc. Nån stod det om finansiering på.

Tanken med att köra den till verkstad är i första hand att veta vad felet är, inte mer.
Sen beroende på vad det är antingen "ta smällen" själv eller kolla med bilhandlaren.

Bilhandlaren sa även att det är "en jättebra CD stereo som kostar 1000 kr", när vi påpekade att det inte är CD stereo blev han mycket förvånad och trodde knappt på oss. Samt att antennen var avknäckt så vi kunde inte testa högtalarna.
Han lovade oss att alla högtalarna är jättebra, och jag frågade då så klart hur han kunde veta det utan att ha testa de.
Han lovade att fixa högtalare om de inte fungerade. En högtalare är spräckt.
"CD stereon" som egentligen var en iPad/Android/AUX/USB spelare kostar enligt google ca 500.

Så att säga att han är en hederlig bilhandlare är nog att överdriva.

Det var mest i lördags som vi hade problem med bilen, och då regnade det inte här alls. Vill minnas att det varit torrt ganska länge innan dess också.

Men jag vill också tro att detta faller under konsumentköplagens reklamationsrätt.
Att ett motorproblem skulle kunna uppstå så här på 20-30 mil känns orimligt.
Men sen är frågan som någon skrev här (tack för tipset) är det något som bilhandlaren borde vetat?

EDIT:
Glömde om köpkontraktet. Minns inte vad som stod i kontraktet, men kan kolla det imorgon.
Om du tänker på "Garanti" och sånt så är jag helt säker på att det inte står i kontraktet. Men vad annars tänker ni på?
Men kollar det imorgon.

Att köpa en sådan gammal bil för 5K är ingen bra affär även om man ska ha en billig bil. Det finns definitivt nyare och bättre bilar för samma pris där jag även kan tillägga att en Saab 9000 från 88 inte går på 5k och den inte är i bra skick. Bilhandlare är efter mäklare folk som man inte ska lita på utan man ska i stället gå på sina egna tankar och prata med oberoende. Fick du provköra bilen?

Frågan är nu, köpte ni bilen kontant? Man kan nämligen fundera på om handlaren över huvud taget har en registrerad firma eller om det är rena svartaffärerna. I så fall gäller inte konsumentlagarna.

Mitt råd är att om du kan lokalisera felet och tala om för säljaren vad det är. Sedan ser du till att bli av med bilen och letar upp en annan bil.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

Det är nåt med motorstyrningen när check engine lyser. Det omfattar ju många saker. Tändspolar är vanligt och LMM (luftmassamätare) samnt bränsle. Har hört folk som haft enorma felsökningar som ledde till dålig jordkabel så databoxen fick fnatt.

Permalänk
Medlem

Enligt kvitton (och genom att bara titta på den) så kan man se att de bytt fördelaren (bara fördelarlock kanske) nyligen. Vill minnas det gjordes för ca 200 mil sen.
Vad som hänt efter det eller om det var en "chansning" på vad som var felet då vet jag inte. Kan hända att de bytte fördelarlocket för att se om det hjälpte och det fixade inte problemet och därför såldes den.
?

Det finns inte många bilar som ligger runt 5000 eller lägre som är besiktigade och inte har körförbud varken på bilfirmor eller blocket. Men det kanske finns fler i det område du bor?

Bilen betalades med VISA kort.

Vi provkörde bilen men märkte inget fel eller konstigt då. Och inte heller på de 5 milen som vi körde för att få hem bilen efter vi köpt den.
Inte förrän nu 20-30 mil efter köpet som sagt har vi börjat få problem.

Står bilen på tomgång och man drar i gasreglaget några gånger sen släpper den till tomgång får den "kämpa" för att hålla sig vid liv eller så dör den.
"Hör eller känner" inget konstigt från motorn när man hänger över den.
Men visst jag är inte mekaniker. :-/