Webhallen vägrar RMA

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tumnus:

Hur ev. företag kan resonera angående coilwhine som i sin tur inte alltid accepteras som ett fel från tillverkarens sida. Sedan ja.. Serviceavgift ska betalas om det visar sig inte vara något fel på detta. Garantiärenden gäller ENBART produkter som det är fel på. Kan de inte replikera felet så är det väl inte så konstigt att TS får betala serviceavgift?

Då kan de företagen som inte anser att coilwhine är ett fel från tillverkarens sida ändra sin uppfattning, för det är INGEN betalande kund som vill betala för att ha ett tjutande ljud från sin dator. Om det passar en annan specifik dator spelar ingen roll det ligger på tillverkarens ansvar.

Skrivet av Tumnus:

Coilwhine beror inte på kvaliten på nätagget.

I det här fallet var det uppenbarligen skillnad på kvalite på det första nätagget han fick och det han fick efter ny kontakt med webhallen, samma version av nätagg och den ena hade coilwhine och den andra inte.

Permalänk
Webhallen
Skrivet av Tumnus:

Var då tydliga med att ni KOMMER att ta ut en avgift om det visar sig inte vara något fel på produkten.. Ordet KAN är ganska löst och borde inte användas i sambandet.

I våra köpvillkor står följande:
"Webhallen förbehåller sig rätten att testa inlämnade produkter.
Visar det sig att det är ett fel som inte täcks av garanti eller reklamationsrätt, alternativt om produkten är felfri, debiteras kunden från 250 kr för Webhallens testarbete.
Avgiften kan komma att bli avsevärt högre om produkten undersöks av en en certifierad servicefirma."

Motsvarande text finns på de RMA-avtal man skriver på när man lämnar in en produkt i butiken.

Det finns ingen tvetydighet alls där.

Här på Sweclockers försökte jag förtydliga genom att förklara att vi ibland avsäger oss rätten att debitera för detta arbete. Jag försöker förklara lite mer nyanserat och detaljerat hur det fungerar i praktiken.
Dvs, vi kan debitera men vi gör det inte alltid nödvändigtvis .

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Så du menar att coilwhine enbart kan bero på nätagget? Snälla.. Har haft nog med Coilwhine att göra för att veta att det inte alltid är så lätt att peka ut en komponent. Fungerar nätagget med andra komponenter än just TS dator så kan man faktiskt resonera så att det kan vara fel på kombinationen och inte på produkten.

Sa jag väll mig vetgerligen inte att det bara kunde ha med nätagget att göra men då han plockade fram coilwhine från detta efter att ha undersökt så var det ju nätagget då efter utbyte mot ett likadant så hade han inget coilwhine längre....

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Destromath:

Sa jag väll mig vetgerligen inte att det bara kunde ha med nätagget att göra men då han plockade fram coilwhine från detta efter att ha undersökt så var det ju nätagget då efter utbyte mot ett likadant så hade han inget coilwhine längre....

Du säger emot dig själv. Ena sekunden är det nätagget.. Sedan är det inte nätagget. Bara för att man byter en produkt och slipper coilwhine så betyder det inte att det var produkten i sig som skapade det.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Du säger emot dig själv. Ena sekunden är det nätagget.. Sedan är det inte nätagget. Bara för att man byter en produkt och slipper coilwhine så betyder det inte att det var produkten i sig som skapade det.

Nu får du väll förklara dig här, om du har två identiska nätagg, ett ger coilwhine och ett annat ger det inte, då skyller du fortfarande på komponenter... Det är det jag inte håller med om, jag håller inte med webhallens tester heller sen om det är fel, då får du tycka det.

Permalänk
Skrivet av Destromath:

Nu får du väll förklara dig här, om du har två identiska nätagg, ett ger coilwhine och ett annat ger det inte, då skyller du fortfarande på komponenter... Det är det jag inte håller med om, jag håller inte med webhallens tester heller sen om det är fel, då får du tycka det.

och byter man moderkort /grafik och har kvar nätagget med coilwhine så försvinner det.
eller att det dyker upp på grafikkortet med nya nätagget som var utbytt. vad är det då fel på ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

och byter man moderkort /grafik och har kvar nätagget med coilwhine så försvinner det.
eller att det dyker upp på grafikkortet med nya nätagget som var utbytt. vad är det då fel på ?

Det jag inte håller med om är om man får coilwhine på ett nätagg men inte ett annat om båda är av samma märke och modell, då vill jag fortfarande säga att det är fel på det som ger coilwhine för komponenter som är gjorda för varandra skall ej ge ifrån sig missljud och det borde räknas som måndagsex.

Permalänk
Skrivet av Destromath:

Det jag inte håller med om är om man får coilwhine på ett nätagg men inte ett annat om båda är av samma märke och modell, då vill jag fortfarande säga att det är fel på det som ger coilwhine för komponenter som är gjorda för varandra skall ej ge ifrån sig missljud och det borde räknas som måndagsex.

så har man en fungerande dator byter grafikkort och får coilwhine på nätagget så är det nätagget det är fel på ?
byter man då nätagg & får coilwhine på grafiken så blir det moment 22.

du måste först förstå Varför det uppstår för att kunna felsöka.
coilwhine är backspänning / frekvens som gör att du får spoltjut, det finns 1000tals olika datordelar med X antal olika kombinationer.
är koppartråden lite kortare och överensstämmer med just rätt frekvens så kan allt vibrera

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Tagit bort lite otrevligheter och meningslösa inlägg. Var trevliga.
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Destromath:

Nu får du väll förklara dig här, om du har två identiska nätagg, ett ger coilwhine och ett annat ger det inte, då skyller du fortfarande på komponenter... Det är det jag inte håller med om, jag håller inte med webhallens tester heller sen om det är fel, då får du tycka det.

Ja. Om jag lånar det med coilwhine och inte återskapar samma problem så är det i kombination med DIN hårvara. Alltså ligger felet både hos nätagget men framförallt hos komponenterna. Alla komponenter är inte identiska i ett system.

Skrivet av Destromath:

Det jag inte håller med om är om man får coilwhine på ett nätagg men inte ett annat om båda är av samma märke och modell, då vill jag fortfarande säga att det är fel på det som ger coilwhine för komponenter som är gjorda för varandra skall ej ge ifrån sig missljud och det borde räknas som måndagsex.

Då är det du som inte riktigt förstår innebörden av coilwhine. Detta är dessutom orsaken varför coilwhine är så svårt att motverka.. Det kan förekomma enbart i kombination med en eller flera komponenter i ett antal datorer eller vid en speciell situation. Tex. när nätagget når en exakt punkt eller en komponent drar exakt den andelen ström. Om nätagget inte får coilwhine i andra datorer så är det inte säkert att det är nätagget som det är "fel" på utan det kan även vara komponenten i datorn som sedan manifesterar sig i coilwhine från nätagget. Är det verkligen nätagget som det är fel på då? Eller är det komponenten som är orsaken? Detta är antagligen orsaken varför olika företag har olika policies till coilwhine och detta gör att företag som Webhallen inte kan ge ut sin egen policy utan att riskera att förlora pengar. Good-will denna gång däremot kan man inte förvänta sig det.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk

Roligt att läsa genom denna tråd.
Att man äns jämför en vanlig butiksvisning med en service. Visa kunden varan osv är redan inräknat på priset osv då det är något dom MÅSTE göra för att sälja varan.
Sen servicekostnaden är om det skickas in en produkt som det inte är "fel" på... Helt klart korrekt
Om det är fel på varan så försvinner inte personalkostnaden utan dom tar på sig felet o står för det

Sen är det roligt att se att så många vill försöka påstå att coilwhine gör en produkt oanvändbar. Finns nog massa som har coilwhine utan att märka det. Självklart är det störande och bra att företag börjar acceptera det på RMA osv.
Men ett missljud gör inte en produkt oanvändbar. Tillverkarens krav är väl att den ska fungera o leverar den ström som är tänkt?

Trådskaparen ska vara glad att webhallen var så himla trevliga i tråden och hjälpte dig

Visa signatur

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage
Ex-PC: AMD Phenom II X3 720 @ 2.8GHz, Gigabyte 790X, 2x 2GB Corsiar XMS2
Sapphire HD4870 512MB, OCZ Vertex 3 128GB, 320GB Storage
TV: LG 42", Raspberry Pi, Xbox360 Slim 250GB, Nintendo Wii /w softmod

Permalänk
Skrivet av Christoffer1989:

Roligt att läsa genom denna tråd.
Att man äns jämför en vanlig butiksvisning med en service. Visa kunden varan osv är redan inräknat på priset osv då det är något dom MÅSTE göra för att sälja varan.
Sen servicekostnaden är om det skickas in en produkt som det inte är "fel" på... Helt klart korrekt
Om det är fel på varan så försvinner inte personalkostnaden utan dom tar på sig felet o står för det

Sen är det roligt att se att så många vill försöka påstå att coilwhine gör en produkt oanvändbar. Finns nog massa som har coilwhine utan att märka det. Självklart är det störande och bra att företag börjar acceptera det på RMA osv.
Men ett missljud gör inte en produkt oanvändbar. Tillverkarens krav är väl att den ska fungera o leverar den ström som är tänkt?

Trådskaparen ska vara glad att webhallen var så himla trevliga i tråden och hjälpte dig

så länge inte tillverkaren har skrivit i specen att nätagget ska vara tyst, så är det kanske svårt att gnälla på, speciellt då tex en fläkt ofta kan överrösta coilwhine.. men säljer dom en passiv psu, som är marknadsförd som att den ska va tyst, då ska den fan va tyst oxå..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Destromath:

Det jag inte håller med om är om man får coilwhine på ett nätagg men inte ett annat om båda är av samma märke och modell, då vill jag fortfarande säga att det är fel på det som ger coilwhine för komponenter som är gjorda för varandra skall ej ge ifrån sig missljud och det borde räknas som måndagsex.

Och om man sen byter grafikkort och det nyare nätagget plötsligt får coilwhine medan det gamla inte längre har det?

Det är inte så enkelt detta med coilwhine

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem

Lånar tråden då jag sitter på nästan samma sits som TS, fast med ett grafikkort.

Har läst hela tråden och vill ogärna skicka in mitt grafikkort, som har ganska mycket spoltjut (eller coilwhine) även i idle, för att få tillbaka det och bli tvungen att betala 250 kr för testet.

Är det bättre att gå direkt via EVGA eller bör man först gå via Webhallen för detta problem? Jag köpte grafikkortet för nästan 14 månader sedan.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

I våra köpvillkor står följande:
"Webhallen förbehåller sig rätten att testa inlämnade produkter.
Visar det sig att det är ett fel som inte täcks av garanti eller reklamationsrätt, alternativt om produkten är felfri, debiteras kunden från 250 kr för Webhallens testarbete.
Avgiften kan komma att bli avsevärt högre om produkten undersöks av en en certifierad servicefirma."

Motsvarande text finns på de RMA-avtal man skriver på när man lämnar in en produkt i butiken.

Det finns ingen tvetydighet alls där.

Här på Sweclockers försökte jag förtydliga genom att förklara att vi ibland avsäger oss rätten att debitera för detta arbete. Jag försöker förklara lite mer nyanserat och detaljerat hur det fungerar i praktiken.
Dvs, vi kan debitera men vi gör det inte alltid nödvändigtvis .

Tycker det är skrämmande att ni försöker påstå att Coilwhine inte täcks av reklamationsrätt när det per definition är ett produktfel. Samma sorts produktfel som av alla tillverkare anses vara reklamationsberättigat. Ni som återförsäljare av produkter från dessa tillverkare har första ansvaret att se till att felet årgärdas. Hur förklarar du att ni tagit ut en avgift för ett fel som Corsair själva anser vara reklamationsberättigat?

Anser Corsair att det är fel så är det fel. Då har inte ni rätt att ta ut en avgift.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Och om man sen byter grafikkort och det nyare nätagget plötsligt får coilwhine medan det gamla inte längre har det?

Det är inte så enkelt detta med coilwhine

Byter du GPU och får coilwhine är det antagligen din GPU som har missljudet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Lånar tråden då jag sitter på nästan samma sits som TS, fast med ett grafikkort.

Har läst hela tråden och vill ogärna skicka in mitt grafikkort, som har ganska mycket spoltjut (eller coilwhine) även i idle, för att få tillbaka det och bli tvungen att betala 250 kr för testet.

Är det bättre att gå direkt via EVGA eller bör man först gå via Webhallen för detta problem? Jag köpte grafikkortet för nästan 14 månader sedan.

Webhallen lämnar väl bara ett års garanti? Kontakta EVGA. De hjälper gärna till. Till skillnad mot Webhallen vars RMA-avdelning kan vara den mest inkompetenta avdelning jag träffat på. Bryr sig inte om att göra någon som helst vetenskaplig och objektiv bedömning utan kör på eget tycke.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kitanii:

Byter du GPU och får coilwhine är det antagligen din GPU som har missljudet.

När vi ändå är i farten,jag trodde faktiskt att mitt asus gtx 980 hade coilwhine också när jag fick det.Men det var så lite så jag sket i det.Döm om min förvåning när jag bytte nättagg senare och det blev knäpptyst efter det.Så jag skulle nog säga att det kan vara era agg som låter om det började efter ni bytte grafikkortet.
Sen finns det nåt som heter redigera också,det gör jag nu:-)

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Medlem
Skrivet av kitanii:

Webhallen lämnar väl bara ett års garanti? Kontakta EVGA. De hjälper gärna till. Till skillnad mot Webhallen vars RMA-avdelning kan vara den mest inkompetenta avdelning jag träffat på. Bryr sig inte om att göra någon som helst vetenskaplig och objektiv bedömning utan kör på eget tycke.

Tack, då är det nog bättre att jag kör med EVGA direkt

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christoffer1989:

Roligt att läsa genom denna tråd.
Att man äns jämför en vanlig butiksvisning med en service. Visa kunden varan osv är redan inräknat på priset osv då det är något dom MÅSTE göra för att sälja varan.
Sen servicekostnaden är om det skickas in en produkt som det inte är "fel" på... Helt klart korrekt
Om det är fel på varan så försvinner inte personalkostnaden utan dom tar på sig felet o står för det

Sen är det roligt att se att så många vill försöka påstå att coilwhine gör en produkt oanvändbar. Finns nog massa som har coilwhine utan att märka det. Självklart är det störande och bra att företag börjar acceptera det på RMA osv.
Men ett missljud gör inte en produkt oanvändbar. Tillverkarens krav är väl att den ska fungera o leverar den ström som är tänkt?

Trådskaparen ska vara glad att webhallen var så himla trevliga i tråden och hjälpte dig

Handlar inte om att produkten blir oanvändbar. Det handlar om att det blir outhärdligt att använda den! Bara för att du inte uppfattar normala frekvensomfång behöver du inte försöka förlöjliga ett ämne som för VÄLDIGT många är ett faktiskt problem. Coilwhine kan vara sjukt påfrestande och ge dig huvudvärk. Man ska inte få huvudvärk och bli fysiskt stressad bara av att man slår på en teknikpryl. Sedan finns det såklart olika gränser och nivåer som kan anses vara acceptabla och inte.

Webhallen dock försökte berättiga deras debitering, vilket var felaktigt. Hade TS gått direkt till Corsair hade han fått ett nytt direkt utan att behöva betala något. Webhallen borde bytt ut det mot en likvärdig produkt eller försökt reparera det. Något du som konsument får välja mellan i reklamationsärenden när det handlar om mindre summor. Detta eftersom det uppenbarligen var ett fel på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonas1972:

När vi ändå är i farten,jag trodde faktiskt att mitt asus gtx 980 hade coilwhine också när jag fick det.Men det var så lite så jag sket i det.Döm om min förvåning när jag bytte nättagg senare och det blev knäpptyst efter det.Så jag skulle nog säga att det kan vara era agg som låter om det började efter ni bytte grafikkortet.
Sen finns det nåt som heter redigera också,det gör jag nu:-)

Under alla förhållanden med? Att det blivit annorlunda betyder inte att det försvunnit. Kan om man har tur försvinna med tiden bara. Då ska man dock ha tur.
Klart det kan vara nätagget, men var säker på att det kommer därifrån genom att lyssna ordentligt.

Permalänk
Medlem

Har varit med som samma sak. Köpte ett 280x kort som hade hemskt coilwhine, testade det själv i 2 datorer hemma. Dom testade det i butiken jag fick inte följa med för att lyssna, dom sa bara att kortet var knäpptyst punkt slut. Blir att handla i annan butik nästa gång eller beställa på nätet så man kan utnyttja distansköplagen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FiftyFifty:

Har varit med som samma sak. Köpte ett 280x kort som hade hemskt coilwhine, testade det själv i 2 datorer hemma. Dom testade det i butiken jag fick inte följa med för att lyssna, dom sa bara att kortet var knäpptyst punkt slut. Blir att handla i annan butik nästa gång eller beställa på nätet så man kan utnyttja distansköplagen.

Du vet att coilwhine kan uppstå med ett nätagg + kort, samtidigt som det är knäpptyst med samma kort och ett annat nätagg, va?
Antagligen inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av nackskägg:

Du vet att coilwhine kan uppstå med ett nätagg + kort, samtidigt som det är knäpptyst med samma kort och ett annat nätagg, va?
Antagligen inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Det vet jag om (därför jag provade i 2 datorer hemma). Stör mig bara att jag inte fick följa med in 5 meter bort. Utan det vara bara punkt slut på det hela. Känns inte som dom försökte lösa något utan bara få mig därifrån.

Permalänk
Webhallen
Skrivet av kitanii:

Tycker det är skrämmande att ni försöker påstå att Coilwhine inte täcks av reklamationsrätt när det per definition är ett produktfel. Samma sorts produktfel som av alla tillverkare anses vara reklamationsberättigat. Ni som återförsäljare av produkter från dessa tillverkare har första ansvaret att se till att felet årgärdas. Hur förklarar du att ni tagit ut en avgift för ett fel som Corsair själva anser vara reklamationsberättigat?

Anser Corsair att det är fel så är det fel. Då har inte ni rätt att ta ut en avgift.

Du tar mitt svar helt ur kontext. Det handlade inte om att konstatera huruvida coilwhine är anledning till reklamation eller inte.
Svaret du citerat handlade om att jag förklarar att man får skriva på papper när man lämnar in en produkt som anger att om produkten ej är behäftad med fel så kan man debiteras för felsökningsavgiften.
En annan medlem på forumet hängde upp sig på att formuleringen "kan" var vag.
Jag försökte förklara att bara för att vi reserverat oss inför möjligheten så betyder det inte nödvändigtvis att vi använder oss av den. Vi försöker vara rimliga. Tar det ingen tid för oss att testa så tar vi såklart inte ut några avgifter. Att göra det vore bara någon slags absurd form av "straff" mot kunden.

Coilwhine är och förblir ett extremt knivigt ämne och handlar fortfarande EXTREMT mycket om kombinationer av hårdvara snarare än enskilda komponenter.

I de fall där vi har väldigt tydliga policys som kommunicerats av tillverkarna (vilket vi fick efter just detta fallet av Corsair) så kan vi vara mer effektiva i hanteringen.
I andra fall måste vi försöker reproducera missljuden innan vi går vidare med reklamationen. Ungefär som om någon kommer in och säger att det inte kommer någon bild på deras skärm. Då testar vi skärmen först.

I det specifika fallet har kunden fått ett nytt nättagg. Jag måste erkänna att jag inte ser spår (kollar bara vår konversationslogg via pm) om att vi återbetalde felsökningsavgiften. Gjorde vi inte det är det förstås en miss från min sida, jag har kontaktat OP och frågat hur det egentligen gick så vi kommer att lösa det.

Skrivet av kitanii:

Webhallen lämnar väl bara ett års garanti? Kontakta EVGA. De hjälper gärna till. Till skillnad mot Webhallen vars RMA-avdelning kan vara den mest inkompetenta avdelning jag träffat på. Bryr sig inte om att göra någon som helst vetenskaplig och objektiv bedömning utan kör på eget tycke.

Vi hanterar garantin under samma tidsperiod som tillverkaren utfäst den förutom i de fall där garantin är längre än tre år och och tillverkaren uttryckligen hänvisar till direktkontakt med dem för nyttjande av garantin.
(t.ex. vissa tillverkare lämnar "livstids" garanti, då vänder man sig i regel till oss under de första tre åren men skulle produkten gå sönder efter tre år så vänder man sig istället till tillverkaren, ofta för att man t.ex. har varit tvungen att registrera sitt köp på tillverkarens hemsida för att få tillgång till den förlängda garantin)

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Medlem

Hej
Hade samma problem med ett Corsair TX-650, som visade sig vara en konding som tjöt.
Jag stängde av en funktion I Bios vilket tog bort den del av ljudet. men vid musrörelse och scrollning I document/hemsidor så lät det irriterande.
Firman jag köpte mina pc-delar ifrån konkade (netshop . se) och fanns I Norge, så RMA skulle göras mot Corsair I U.K. Ingen support I Sverge m.a.o.
Frakten skulle jag själv betala och nätagget skulle skickas rekommenderat, vilket blev svindyrt, typ 300-400:-.
Jaja, jag struntade att göra något RMA ärende av denna utan använde mig av agget tills en fet konding tillslut small. Och jag menar exploderade!.

Nu sitter det ett OCZ-agg som och knäpptyst och levererar.