Du som har spelat The last of us

Permalänk
Medlem

Du som har spelat The last of us

Spoiler alert!

Jag klarade spelet The last of us igår och har reagerat starkt på slutet.
Joel förklarar för Ellie att det har funnits ett dussin tal som är immuna som henne och att försöka ta fram ett botemedel har eldflugorna slutat med.
Samt frågar även Ellie Joel om allt han har sagt om eldflugorna är sant i sista scenen och hans svar är "självklart.

Jag tänkte om det är någon annan som blev besviken på Joel som för henne bakom ljuset för att själv få vara med henne?
Eller var det så att dom faktist hade slutat med att försöka ta fram ett botemedel?
Jag är lite klyven, har jag missat något?

Diskutera hjärna och om du har någon annan uppfattning om slutet så dela med dig!

Visa signatur

Stationära: Chassi: Fractal Design Define R4 Svart Moderkort: ASUS Z170 PRO GAMING CPU: Intel Core i7 6700K Kylning: Thermalright true spirit140 power Ram: HyperX 16GB 2133MHz GPU: Asus GTX 1070 FE Lagring1: 120GB Sanddisk Extreme Lagring2: WD Black 1TB PSU: Fractal Design Integra 750W Kringutrustning: Corsair H2100 Corsair K70 RGB Razer Deathadder Logitech Z Cinema Benq 24" XL2411 Bärbar: Lenovo Y50-70 Konsol: Playstation 4

Permalänk
Medlem

Nej, Joel ljög för henne för att han visste att om han berättade sanningen så skulle Ellie offra sig själv. Det var medvetet ett bitterljuvt slut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Warder:

Nej, Joel ljög för henne för att han visste att om han berättade sanningen så skulle Ellie offra sig själv. Det var medvetet ett bitterljuvt slut.

Medvetet själviskt bitterljuvt slut. En chans att rädda mänskligheten men han vill ha henne för sig själv antagligen för saknaden av sin egen dotter?

Visa signatur

Stationära: Chassi: Fractal Design Define R4 Svart Moderkort: ASUS Z170 PRO GAMING CPU: Intel Core i7 6700K Kylning: Thermalright true spirit140 power Ram: HyperX 16GB 2133MHz GPU: Asus GTX 1070 FE Lagring1: 120GB Sanddisk Extreme Lagring2: WD Black 1TB PSU: Fractal Design Integra 750W Kringutrustning: Corsair H2100 Corsair K70 RGB Razer Deathadder Logitech Z Cinema Benq 24" XL2411 Bärbar: Lenovo Y50-70 Konsol: Playstation 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damadre:

Medvetet själviskt bitterljuvt slut. En chans att rädda mänskligheten men han vill ha henne för sig själv antagligen för saknaden av sin egen dotter?

Precis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damadre:

Medvetet själviskt bitterljuvt slut. En chans att rädda mänskligheten men han vill ha henne för sig själv antagligen för saknaden av sin egen dotter?

Ungefär så, men den stora frågan är, är det värt att rädda mänskligheten? Om du spelat igenom och sett hur alla människor beter sig, ser att naturen börjar komma tillbaka o.s.v. så inser man ganska så snabbt att offra en person för alla, kanske inte ens är värt det, speciellt med tanken på att det är till stor del bara rötägg kvar.

Vist alla kanske inte är onda, vist kanske finns de som är värd att rädda men det är upp till dig som spelat spelet att besluta det, för min del så håller jag med om Joel.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

Jag uppfattade det mer som att Joel inte främst ljög för att han ville ha en ny dotter, utan för att han ville ge Ellie en chans att leva - hårfin skillnad för vissa, men dock viktig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Warder:

Jag uppfattade det mer som att Joel inte främst ljög för att han ville ha en ny dotter, utan för att han ville ge Ellie en chans att leva - hårfin skillnad för vissa, men dock viktig!

Exakt så tolkade jag också det.

Permalänk
Medlem

Slutet fick mig att tycka så synd om Joel. På något sätt insåg jag hur skadad han blev av förlusten av sin dotter samt hur världen har förändrat honom. Jag såg vad han gjorde och huruvida det var fel eller ej är en annan sak men jag tyckte så synd om honom. Hela situationen kändes så mänsklig på något sätt.