Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Kul, körde du med Fish Eye gluggen?

Japp! Men den känns inte så mycket fisheye alls känns ganska bekvämt med ~22mm

roliga är ju dock att den går på infitity efter 30cm haha.

Måste fixa ett ND filter också, jag bränner ut himlen runt 19.00 på kvällen med F22 och ISO 200 xD (Jag bör inte röra shutterangle antar jag?)

Jag ska försöka få upp lite material ikväll, men jag är klart imponerad av linsen!
Bra skärpa i hela bilden, nästan ingen CA. Det enda jag har att anmärka på är att man behöver en till fokus markering på 1m hållet, samt att fokusringen är lite "seg" man kommer inte "råka" ändra fokus på den iaf

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem

Ja ND är ett måste, shutter angle kan du ju ändra om det kniper, inte önskvärt men det är ju inte blow outs heller.
Ibland är iofs blow outs snyggt som stilgrepp.

Nu till den stora frågan,
Köpte jag precis ett 28-70/2.8 Zeiss objektiv för strax över 1000kr?
Svar: JA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Ja ND är ett måste, shutter angle kan du ju ändra om det kniper, inte önskvärt men det är ju inte blow outs heller.
Ibland är iofs blow outs snyggt som stilgrepp.

Nu till den stora frågan,
Köpte jag precis ett 28-70/2.8 Zeiss objektiv för strax över 1000kr?
Svar: JA

Mjo, visst kan blowouts vara snyggt, men jag föredrar att göra dem i post isf

ska bli intressant att se hur pass BMPCCn klarar omfånget när det gäller starka gatlyktor i skymning, vill ju helst klara mig från en total blowout på gatlyktorna!

Ne nu vill jag inte jobba längre! Jag vill hem och redigera!

Du fick en lins för 9k för 1k?

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem
Skrivet av OskarW90:

Du fick en lins för 9k för 1k?

När den var ny kostade den säker nåt sånt ja

Permalänk

Nisse-Tuta är en jävel på att pruta. Rimstuga!

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5700X Motherboard: ASUS Crosshair VI Hero GPU: MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming X RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX Cooler: be quiet! Shadow Rock TF 2 M.2: PNY CS2230 1TB SSD: Samsung 850-Series EVO 500GB PSU: Corsair RM750x 750W Case: Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

Hett tips, vintage glas är lite udda och inte alltid superskarpt men billigt och framförallt roligt.
http://www.ebay.com/itm/Navitar-18-180mm-f2-25-1-TESTED-SAMPL...

Välldigt likt det 18-108 jag hade, kommer inte vignettera på bmpcc och har dessutom räckvidd enda till 180mm. Är ganska sugen själv men jag har ju just köpt ett annat.

EDIT: Eftersom den är så smal vid objektivfattningen rekommenderar jag en stabil C-mount adapter från tex Kiwi. Dom är solida och orkar hålla upp det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OskarW90:

Alltså, Linsprofilerna i LR är väl bara "spacewarps" för olika objektiv, detta bör väl också fungera för Fisheyes?

Hittade någon som hade gjort lite custom profiler för just 7.5mm http://www.dpreview.com/forums/thread/3150131

Helt övertygad om att det finns färdiga profiler för 7,5:an. Går att få rätt bra. När jag kör med fisheye på är det för att jag vill ha just den effekten och mycket pga dess närgräns på 20cm som gör att man kan få roliga effekter i t.ex musikvideos.

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk

Angående shutter angle så tycker den här killen att det blir för mycket motion blur vid 24fps filmning så han rekommenderar 172.8 istället för 180.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5700X Motherboard: ASUS Crosshair VI Hero GPU: MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming X RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX Cooler: be quiet! Shadow Rock TF 2 M.2: PNY CS2230 1TB SSD: Samsung 850-Series EVO 500GB PSU: Corsair RM750x 750W Case: Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

Jag personligen håller mig till 25fps och får därför bra blur med 180.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Lututillity var ju som sagt mitt tips till den som kör final cut. Men kör du CC så får du det inbyggt plus att du kan redigera raw direkt och du kan köra dynamic link till AE och direct link till spedd grade om du får det behovet nån gång.

Ladda ner en CC trial och en trial av filmconverts premiere plugin o testa lite. Jag testade att droppa Captain Hooks LUT direkt på timelinen i Premiere o det blev riktigt snyggt men framförallt kan ju Filmconvert rendera egna LUTs som man sen kan använda vid olika tillfällen direkt i klipp eller med adjustement layer.

Exakt. Jag har missat denna helt och blev riktigt glad över att kunna lägga en färdig Rec.709 som jag kan anpassa efter smak för scenen. $29 är inga pengar.

Skrivet av Nisse-Tuta:

75% Rabbat på intensiv Davinci kurs för den hugade gradaren,
http://nofilmschool.com/2014/07/davinci-resolve-course-color-...

Tack. Ska ta den så man kanske kan förbättra sig. Jag lägger i regel 5 noder tills jag är klar. Kanske kan jag optimera mitt flow!

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av krisljungberg:

Angående shutter angle så tycker den här killen att det blir för mycket motion blur vid 24fps filmning så han rekommenderar 172.8 istället för 180.

https://www.youtube.com/watch?v=XKFzEBf-K68

Den filmen är gammal och då hade BMPCC defekt vinkel. Detta ska vara ordnat efter firmware 1.4 tror jag. Så, 180° blir bra vinkel.

Tidigare körde man 172°

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem

Rekommenderar att Ni skaffar två superbilliga objektiv från Fujian. 25mm f/1.4 och 35mm f/1.7.
De kostar under 200:- /st och ger lite typisk anamorphicblur på sidorna då de är ganska ... pissiga.
Men, man kan göra riktigt nice filmningar med det.

Nedan är en rulle jag testade i Paris med 25mm f/1.4 handjagat på BMPCC med C-mountadapter.

Inte för att de ersätter annat men de kan ge en effekt man ibland vill ha och får jaga i post.

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem

Slog till nu också via Scandinavian när det är halva priset!

Visa signatur

"One of my friends once told me that the geekiest thing a guy can do, is to have a favourite file format."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasse.L:

Slog till nu också via Scandinavian när det är halva priset!

Välkommen till klubben
Hoppas du vill dela med dig av erfarenheter osv för det är kul när vi är ett gäng som håller liv i tråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Välkommen till klubben
Hoppas du vill dela med dig av erfarenheter osv för det är kul när vi är ett gäng som håller liv i tråden

Tack för det! Absolut! Jobbar med VFX så det ska bli intressant att se vad man kan göra för kul med kameran! Är lite på jakt efter billiga vintage glas nu i början, finns det något ni kan rekommendera?

Visa signatur

"One of my friends once told me that the geekiest thing a guy can do, is to have a favourite file format."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasse.L:

Tack för det! Absolut! Jobbar med VFX så det ska bli intressant att se vad man kan göra för kul med kameran! Är lite på jakt efter billiga vintage glas nu i början, finns det något ni kan rekommendera?

Ok, ska bli spännande att se vad du gör. Såg du objektivet i länken jag postade tidigare idag och så har jag dessa,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Ok, ska bli spännande att se vad du gör. Såg du objektivet i länken jag postade tidigare idag och så har jag dessa,

Grymt, tack! Sitter och kollar runt på adaptrar, men det är ju en djungel! Har en blandad kompott av objektiv hemma.
Canon 50 1,8
Sigma 18-50 2,8
Konica AR 50 1.8
Zenitar m2 16 2,8

Har förstått att det blir väldigt dyrt ifall man ska ha möjlighet att ändra bländaren på Canon objektiven då behöver man en Speedbooster?
Eller funkar det att köpa en billig adapter från ebay typ: http://www.ebay.com/itm/Build-in-Aperture-Canon-EOS-EF-Lens-t... och sen justera bländaren manuellt?

Visa signatur

"One of my friends once told me that the geekiest thing a guy can do, is to have a favourite file format."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasse.L:

Grymt, tack! Sitter och kollar runt på adaptrar, men det är ju en djungel! Har en blandad kompott av objektiv hemma.
Canon 50 1,8
Sigma 18-50 2,8
Samt en Zenitar m2 16 2,8

Har förstått att det blir väldigt dyrt ifall man ska ha möjlighet att ändra bländaren på Canon objektiven då behöver man en Speedbooster?
Eller funkar det att köpa en billig adapter från ebay typ: http://www.ebay.com/itm/Build-in-Aperture-Canon-EOS-EF-Lens-t... och sen justera bländaren manuellt?

Precis, med den adaptern så får du ju "en till" bländare som du kan justera eftersom den i objektivet bara kan justeras elektroniskt.
På moderna Canon objektiv kan du mycket riktigt använda en speedbooster alternativt red rocks elektroniska adapter. Det finns några till plus att Metabones gör vanliga elektroniska adaptrar dvs utan speedbooster men bara till Sony i dagsläget.

Det som gör speedboostern intressant är att den tar bort en del av brännvidden samt ger dig ett extra steg i bländare. dvs dina objektiv med speedboostern blir,
50/1.8 = 28/1.4
18-50/2.8 = 10-28/2.0

Det gör ju att om man har ett gäng canongluggar säg 5st och funderar på att köpa ett nytt objektiv men istället lägger 6000 spänn på speedboostern så har man istället 10 st objektiv för samma peng, typ.

Ett alternativ om man känner att man inte behöver stabilisering i alla sina objektiv (vilket ju endå rätt få har) så är Nikon ganska smart. En billig adapter till Nikon kan kontrollera bländaren utan elektronik även på de modernaste gluggarna samt att speedboostern till Nikon är billigare.

Ditt Zenitar har ju en egen bländarring så där kan du köpa billigaste skitadapter från Kina som du kan hitta. Jag gjorde ju en liten film på kul med en sån och fick helt enkelt skippa i att ställa bländaren på mina två gluggar. På den ena som har elektronisk fokusering fick jag till och med strunta i det och fokusera med zoomen istället, inte så praktiskt men kan komma till pass nån gång

Permalänk
Medlem

Detta med adaptrar som bländar efter sista bakglaset på objektivet är bra men det det kan ge effekter som inte objektivet annars ger. Så, det ersätter inte interna bländaren men däremot är det bättre än utan.

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Fördelen jag ser är att allt är på samma ställe (kan det vara på min pc men inte på macen).
Annars är det rätt mycket pilleri ändå. Verkar flyta på bra med raw på din lilla burk.

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem

Det har ju gått från 8 moment per klipp och två renderingar till 2 moment och 1 rendering.
Bara ett moment mer än prores men IMO är nya video mode helt reko och då behövs ju ingenting.

Permalänk
Medlem

Problemet med RAW i PP CC 2014 är ju att den lägger på en egen rec. 709 profil (rätta mig om jag använder fel termer). Dvs man får inte den platta BMD Film profilen som man sedan kan lägga LUTs på.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem
Skrivet av bran:

Problemet med RAW i PP CC 2014 är ju att den lägger på en egen rec. 709 profil (rätta mig om jag använder fel termer). Dvs man får inte den platta BMD Film profilen som man sedan kan lägga LUTs på.

Så är det nog (inte säker jag heller) men LUTs använder jag inte så ofta eftersom de är lite som presets imo och ska jag använda det så kör jag Prores.
Sen som jag sa i filmen så tycker jag Raw i 9 fall av 10 bara är vettigt på BMCC eftersom man får 2.5K. På Pocket och Production (den dagen jag köper den, snart hoppas jag) så skulle jag köra/kör Prores.
På pocket kommer jag nog för det mesta köra Prores 4:2:2 eller LT i fortsättningen. Har försökt pressa på men inte lyckats provocera codecen att paja vid inspelning ens med Proxy så varför inte spara lite plats på kortet.

Permalänk
Medlem

Nu har FS100an fått låna ut bägge sina handtag,

Permalänk
Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5700X Motherboard: ASUS Crosshair VI Hero GPU: MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming X RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX Cooler: be quiet! Shadow Rock TF 2 M.2: PNY CS2230 1TB SSD: Samsung 850-Series EVO 500GB PSU: Corsair RM750x 750W Case: Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem
Skrivet av krisljungberg:

Ja de var slut hos BMD nu så de kan inte beställa fler till reapriset. Men de som bokat bör få till gamla eftersom SP har beställt nya vartefter. Kan ju vara så att de sista hamnar utanför. Nu spekulerar jag såklart, bara att vänta o se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Det har ju gått från 8 moment per klipp och två renderingar till 2 moment och 1 rendering.
Bara ett moment mer än prores men IMO är nya video mode helt reko och då behövs ju ingenting.

Jo men det är ju mycket pill direkt i Premiere, liksom övriga.

Mitt flow på Mac:en är SDkort - gradar och spar ned på lokal disk innan editering.
Eg inte så mycket mer jobb. Men, raw är ju massor med mer jobb utan CC så den biten tycker jag är bra att man kan kapa ned. Jag jämför mycket mellan hur jag jobbar med Prores och du Raw vilket eg. är fel.

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem

Någon som tänk filma lite på pridefestivalen? Tänkte åka dit idag och filma lite. Dock inte på BMPCCn utan blir Sony 4K istället. Man vill ju inte missa något glitter

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM