Permalänk
Medlem

Cisco Catalyst 3500XL

Har fått tag på en Cisco Catalyst 3500XL aldeles gratis, allt trycks fungera som det skall vilket är toppen. Jag lev lite nyfiken på vad den kan kosta. Googlat lite men hittar ingen direkt prisuppgift. Någon som vet på rak arm sådär?

Permalänk
Medlem

Exakt vilken 3500XL har du?

Visa signatur

This is not the place for mindless aggression
NAT är fel!

Permalänk
Medlem

tror det är en WS-C3548-XL-EN 48 Ports

Permalänk
Medlem

XL-serien slutade säljas för flera år sedan, det är en gammal switch. 200-300kr kanske om du hittar en köpare som saknar något till sitt Cisco-cert-labb.

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Medlem

Okej. Tänkte väll att det var en gammal modell, hittade den i mitt sopprum fullt fungerande ! Kör med den hemma nu, 48 portar är lite overkill men börjar plugga nätverk / server admin så det var passande:) Skall som sagt behålla den själv:) Ett fynd bland många, hittat en UPS med och ett coolermaster schasi som jag byggt till server, allt nästan helt gratis:P

Permalänk
Medlem

Verkar som produktens End of Live var runt 2000 så de har ju ett antal år på nacken.
Kollar man på Ebay ligger många ute för mellan 200-300kr så något sådant kanske.

Visa signatur

Asus P8P67 Pro | Core i7 2600 | Sapphire Radeon R9 290 | A-DATA SSD 510

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jullepkp:

Okej. Tänkte väll att det var en gammal modell, hittade den i mitt sopprum fullt fungerande ! Kör med den hemma nu, 48 portar är lite overkill men börjar plugga nätverk / server admin så det var passande:) Skall som sagt behålla den själv:) Ett fynd bland många, hittat en UPS med och ett coolermaster schasi som jag byggt till server, allt nästan helt gratis:P

Gratis är gott, och den funkar ju för en massa grundläggande saker som STP, viss routing klarar den av, VLAN och allt vad det innebär tror till och med du kan köra med PVLAN på den där modellen lite beroende på vilket ios som är i den.

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Medlem
Skrivet av deegan:

Gratis är gott, och den funkar ju för en massa grundläggande saker som STP, viss routing klarar den av, VLAN och allt vad det innebär tror till och med du kan köra med PVLAN på den där modellen lite beroende på vilket ios som är i den.

OK att leka med som nybörjare - ingen routing dock. Ren Layer2. (3550-serien är L3).

Permalänk
Medlem

Begagnade 3550'or säljs oftast för runt 1200:- så du får knappast mer en så. Vanliga Catalyst 2600 brukar säljas för runt 300kr-500kr. Faktisk rätt vanligt att stadsnät slänger gamla cisco prylar, inte så ovanligt att folk t.ex i USA hör av sig och åker och hämtar typ 10st 3550 och säljer dem på ebay och tjänar typ 8000kr - 10000kr på det. Anledningen är att företag måste skriva ner serienr och liknande innan det åker till återvinningen så det är oftast enklast att bara skänka bort grejer.

Jag vet t.ex att stadsnätet i Karlstad slängde typ 30st 3550'ör för nåt år sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VexedRelic:

Begagnade 3550'or säljs oftast för runt 1200:- så du får knappast mer en så. Vanliga Catalyst 2600 brukar säljas för runt 300kr-500kr. Faktisk rätt vanligt att stadsnät slänger gamla cisco prylar, inte så ovanligt att folk t.ex i USA hör av sig och åker och hämtar typ 10st 3550 och säljer dem på ebay och tjänar typ 8000kr - 10000kr på det. Anledningen är att företag måste skriva ner serienr och liknande innan det åker till återvinningen så det är oftast enklast att bara skänka bort grejer.

Jag vet t.ex att stadsnätet i Karlstad slängde typ 30st 3550'ör för nåt år sedan.

Du får en 3550 för 300kr på ebay, en 3500xl skulle jag knappt ta emot om jag fick pengar också.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem
Skrivet av maniak:

Du får en 3550 för 300kr på ebay, en 3500xl skulle jag knappt ta emot om jag fick pengar också.

Beror väl lite på, om du beställer från USA så är frakten runt 500-700kr beroende på tyngden. Priserna jag går efter är vad it-auktion hade nyrustade för ca 8 månader sen. Men ja, en 3500xl är inte värt mycket alls.

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur jag nollställer lösenordet på web interfacet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jullepkp:

Någon som vet hur jag nollställer lösenordet på web interfacet?

Använd aldrig webinterfacet på en cisco enhet!

Har du en console kabel? Ljusblå sak med en rj45 i ena änden och en R-232 seriel port i andra.

En cisco switch jobbar man altid i console på. Endera via console kabel eller SSH/(telnet funkar om det är enbart labb.)
Ska du in i denna branchen så är det bara att vänja sig med terminal fönster.

Edit: ska du nollställa lösenordet så måster du på något sätt ta dig in i console.

Mvh
Mattias

Permalänk
Medlem

Har ingen sådan kabel. testat via telnet men där kräver den ett password och inget är satt så får en prompt att det krävs ett satt lösen.
Skall det gå att köra via SSH per defult ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jullepkp:

Har ingen sådan kabel. testat via telnet men där kräver den ett password och inget är satt så får en prompt att det krävs ett satt lösen.
Skall det gå att köra via SSH per defult ?

Nej. Den behöver konfigureras med IP-address först. Sen behöver du troligen generera SSH nycklar. Beror dock på vilken verson av os den kör. Får du det proptet via telnet så är den troligen helt tom på conf.

Oavsett vad så kommer man behöva den kabeln för att få igång cisco enheter.

Brukar gå att få ta på för under 100kr på ebay. Blocket och tradera åxå om du har lite mer tålamod.

Mvh
Mattias

Permalänk
Medlem

Okej tack.
Varför bör jag undvika web interfacet egentligen ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jullepkp:

Okej tack.
Varför bör jag undvika web interfacet egentligen ?

Segt, bara extremt enkel config via det, buggar ofta, går snabbare att sköta conf via console.

Finns andra programvaror som körs på en dator som man kan confa via åxå. Men de är ännuvärre. Får ofta sync problem, extremt mystiska buggar med att viss del av configen skrivs men inte allt. Samt att även här så går det snabbare att confa via console.

Mvh
Mattias