Permalänk
Avstängd
Skrivet av lolight:

Om du vill påverka atmosfären. Vad gör då det för nytta i dricksvatten?

Få se nu. Det finns något som heter "kvävets kretslopp". Det finns något som heter "kolets kretslopp". Det finns något som heter "fotosyntesen" och det finns något som heter "cellandning". Du vet, vatten och atmosfär interagerar! Pedosfären och atmosfären och hydrosfären interagerar.

Idéer om "global konspiration för att kontrollera vädret" kan alltså precis lika gärna postulera manipulation av havsvatten, vattenreservoarer, dricksvatten, etc. Eller plantera träd. Eller skövla träd. Är det inte lustigt att man måste lära konspirationsjönsarna hur man hittar på finurliga konspirationsteorier?

Edit: _Försök_ att fundera på hur nedbrytningen skulle gå till av de ämnen du tror släpps ut. Är det katalytiska processer vi talar om? Vad tjänar man på att släppa ut ungefär lika mycket överallt där man flyger? Bland alla konspirationsteorier så är "chemtrails" den klart dummaste, tätt följd av månlandningsförnekelse. Vi är på en nivå av humbug som bara kan mäta sig med homeopati och kreationism i enfaldighet.

§1.2
Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Wait! Handlar chemtrails om väderstyrning eller indirekt människostyrning? Eller är det egentligen något helt annat? Jag får olika uppfattningar när man söker vidare på ämnet. Det är som att läsa Harry Potter och Narnia samtidigt, en i vardera hand, tungt.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Alakai:

Wait! Handlar chemtrails om väderstyrning eller indirekt människostyrning? Eller är det egentligen något helt annat? Jag får olika uppfattningar när man söker vidare på ämnet. Det är som att läsa Harry Potter och Narnia samtidigt, en i vardera hand, tungt.

Det intressanta är att de faktiskt har en halv poäng med väderstyrning. Det går faktiskt att göra och det görs på vissa ställen i världen. Det man gör är att sprida ut små kristaller av silverjodid i fuktig luft eller i moln. Om luften är tillräckligt fuktig kommer kristallerna bli kärnan i vattendroppar vilket gör att vattnet samlas ihop och tillslut faller ner som regn. Det kan alltså inte skapa regn utan bara styra lite halvt var det faller. Så man kan få det att regna tidigare än annars och på så sätt kan man få det att regna på en åker istället för på ett berg. Det används på det sättet i Texas. Förekommer även ibland vid skidorter för att få det att snöa i backarna. Kina hade också förberett för att köra det under OS i Beijing för att på så sätt skydda staden från regn. De ville få molnen att dumpa vattnet utanför staden. Tror aldrig de behövde använda systemet. Har också för mig att de körde med luftvärnskanoner istället för flygplan.

Vore ju dock rätt meningslöst att dumpa silverkristaller efter alla flygplan hela tiden. Då skulle det ju bara regna i alla flygkorridorer vilket borde synas rätt tydligt på alla metrologiska mätningar. För att inte prata om den absurda kostnaden. Kostar ju $500 kilot. Kanske därför det kostar så mycket att flyga?

När det gäller människostyrning behöver vi tydligen mer än bara foliehatt. Kan man bygga en gasmask av aluminiumfolie?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Det intressanta är att de faktiskt har en halv poäng med väderstyrning.
När det gäller människostyrning behöver vi tydligen mer än bara foliehatt. Kan man bygga en gasmask av aluminiumfolie?

Jo man känner till enklare väderstyrning på detta sättet, bara inte exakt hur. Men! Di här chemtrailkonspirationerarna verkar trycka på saker som "styrning av väder för att motverka/påskynda/orsaka global uppvärmning". Samtidigt så talar likasinnade om att det handlar om förgiftning av människor av alla möjliga olika anledningar. Vissa verkar acceptera båda delarna.
Jag får ingen klar uppfattning om vilken saga som är populärast, kanske jag kan komprimera min frågeställning till.

Utöver det så vägrar någon enkel sammanfattning försöka redogöra för vilka kemikaliier det ska handla om, utöver det gamla bromine och aluminium. Vad nu de ska vara bra/dåligt för. Låter som Windex all over the place.

Och det är återigen en ansenlig mängd människor som ska vara med på konspirationen. Meteorologer, piloter, flygpersonal, flygplatsbesättning, leverantörer, militären, regeringarna och detta över hela världen då det tydligen sprayas på i stort sett alla trafikerade linjer och lite mer. Det är en större komplott än WTC, JFK och NSA tillsammans. (den rimliga lösningen är såklart att NSA, JFK och WTC är andra laget emedan chemtrailarna tillhör första laget. De som sänkte titanic och byggde pyramiderna är Illuminati och innehavare av världsmästartitlen just nu och tillhör således lag noll)

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Alakai:

Jo man känner till enklare väderstyrning på detta sättet, bara inte exakt hur. Men! Di här chemtrailkonspirationerarna verkar trycka på saker som "styrning av väder för att motverka/påskynda/orsaka global uppvärmning". Samtidigt så talar likasinnade om att det handlar om förgiftning av människor av alla möjliga olika anledningar. Vissa verkar acceptera båda delarna.
Jag får ingen klar uppfattning om vilken saga som är populärast, kanske jag kan komprimera min frågeställning till.

Utöver det så vägrar någon enkel sammanfattning försöka redogöra för vilka kemikaliier det ska handla om, utöver det gamla bromine och aluminium. Vad nu de ska vara bra/dåligt för. Låter som Windex all over the place.

Och det är återigen en ansenlig mängd människor som ska vara med på konspirationen. Meteorologer, piloter, flygpersonal, flygplatsbesättning, leverantörer, militären, regeringarna och detta över hela världen då det tydligen sprayas på i stort sett alla trafikerade linjer och lite mer. Det är en större komplott än WTC, JFK och NSA tillsammans. (den rimliga lösningen är såklart att NSA, JFK och WTC är andra laget emedan chemtrailarna tillhör första laget. De som sänkte titanic och byggde pyramiderna är Illuminati och innehavare av världsmästartitlen just nu och tillhör således lag noll)

Det är alltid illuminatijuderymdödlorna som ligger bakom. Typiskt frimurande sionisutomjordingar att hålla på.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolight:

Om du vill påverka atmosfären. Vad gör då det för nytta i dricksvatten?

Mina tankar gick väl mer åt hållet som vad Zotamedu nämner här nedan...
Kanske sådant här trams stämmer i de stater som har en och samma ledare fram tills denne dör, i de fall dödshot inte hjälper fullt ut. Fast på sådana ställen är det nog oftast enklare att bara rigga valen eller rakt av skippa hela valprocessen...

Skrivet av Zotamedu:

De har ju redan injicerat massa tankestyrande kemikalier med vaccinen. De har ju hållit på i åratal och det är ju bara därför man vaccinerar alla barn. Låter ju högst redundant med samma sak i luften också?

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alakai:

Men varför ta omvägen via luft? Det är ju människor vi vill påverka med kemiska ämnen så att de kan kontrolleras eller whatever.

Eftersom jag inte vet. Så får det bli vad jag anser troligast. Och då skulle jag säga att det de drar ut i luften, främst inte är tillför någon form av förgiftning, Utan mer väderstyrning. De behöver det för att förbättra HAARP. Samt något annat som jag inte vet.

Citat:

Det är högst troligen _billigare_, _snabbare_ och _säkrare_ att bara förgifta dricksvattnet. Eller en injicering, typ i samband med något vaccin, vid födseln. Eller en gröda. Eller bara dricksvattnet. Varför inte dricksvattnet? Kan man inte påverka människor med kemiska tillsatser genom dricksvattnet?

Jag kan lova dig att alla dessa saker gör de också. Deras främsta vapen mot människor, är dock tillverkade sjukdomar som AIDS. Samt genmanipulerade grödor. Dessa vet man skadar människor.

Citat:

hade jag varit en evil mastermind med obegränsade resurser så hade jag kopplat den kemiska tillverkningen till någon av våra tarmbakterier. På sådant sätt får man evig absolut oreversibel kontroll över alla populationer över endast ett fåtal generationer.
Fast det är kanske det som chemtrails är till för.

Nej

Citat:

Vad innehåller chemtrails nu igen? Är det spårbart? Varför inte?

Ryktet säger, en form av aluminiumpulver, mm. Och ibland även biologiska saker, som virus. Du får kolla på de siter som har koll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolight:

Du får kolla på de siter som har koll.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lolight:

Eftersom jag inte vet. Så får det bli vad jag anser troligast. Och då skulle jag säga att det de drar ut i luften, främst inte är tillför någon form av förgiftning, Utan mer väderstyrning. De behöver det för att förbättra HAARP. Samt något annat som jag inte vet.

Jag kan lova dig att alla dessa saker gör de också. Deras främsta vapen mot människor, är dock tillverkade sjukdomar som AIDS. Samt genmanipulerade grödor. Dessa vet man skadar människor.
Nej

Ryktet säger, en form av aluminiumpulver, mm. Och ibland även biologiska saker, som virus. Du får kolla på de siter som har koll.

Finns det någon mekanism, någon händelse, något uttalande, någon observation/mätning, som skulle kunna få dig att inte längre "tro" på dessa saker? I andra termer: anser du att det du säger på något sätt är "falsifierbart"?

  • Om en absolut majoritet av insatta säger att idéerna är trams så kan det ju vara för att de inte vet alla fakta, eller för att de medvetet mörkar.

  • Om alla utom en av världens insatta säger det så kan det bero på att just denna sista människa är den enda som vet.

  • Om alla insatta säger det, så kan det fortfarande vara för att de ljuger.

  • Om du själv blir insläppt i vederbörande forskningscenter och får full tillgång till att läsa alla handlingar, ratta på alla spakar, etc., så kan det ju fortfarande vara så att de exempelvis inte visar dig den "riktiga" anläggningen, eller medvetet undanhåller något annat.

Vad finns det för möjlighet att "motbevisa", som det så ofta kallas?

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolight:

Eftersom jag inte vet. Så får det bli vad jag anser troligast. Och då skulle jag säga att det de drar ut i luften, främst inte är tillför någon form av förgiftning, Utan mer väderstyrning. De behöver det för att förbättra HAARP. Samt något annat som jag inte vet.

Om de förbättrar HAARP så är ju chemtrails bra. Likaså väderstyrning. Förstår inte what the fuss is all about om användningsområdena är dessa.

Citat:

Jag kan lova dig att alla dessa saker gör de också. Deras främsta vapen mot människor, är dock tillverkade sjukdomar som AIDS. Samt genmanipulerade grödor. Dessa vet man skadar människor.

Aldrig förstått varför GMO skulle skada människor mer än vanliga grödor. Samt att AIDS är en artificiell sjukdom är herp derp för mig. Men men.

Frågan här blir nu varför man skulle vilja skada människor istället för att gagna dem. Att skada människor, speciellt ens egna, utan tillräckligt bra anledning är inte ekonomiskt fördelaktigt. Det finns ju nu viktigare saker än pengar naturligtvis, men med tanke på att vi är så omgivna av gifter och tankestyrning så ser jag det som ett under att vi ens utvecklas öht.
Jag menar, varför inte göra tvärtom? Varför inte använda allt detta mer öppet för att gagna den egna befolkningen och på så sätt få ett starkt ekonomiskt övertag gentemot andra nationer, samtidigt som man blir både omtyckt och så att säga förskönar sin bakgård.
Att använda sig av dessa medel för att förgifta egna befolkningen, styra väder så att man orsakar t.ex. torka och dylikt är destruktivt och oekonomiskt. Lite som att skita i farstun för att hålla tjyvarna borta och katten på mattan.

Citat:

Nej

Okey!

Citat:

Ryktet säger, en form av aluminiumpulver, mm. Och ibland även biologiska saker, som virus. Du får kolla på de siter som har koll.

Aluminiumpulver för molnformation kan jag förstå. Virus.. som jag sa ovan.
De sidor som informerar om chemtrails har inte vad jag söker. Jag söker information om vad det skulle vara för kemikalier alternativt virus. Jag söker även information om vad för metoder man använt för att spåra dessa ämnen och virus. Hittills inget napp.
Det är nämligen lite svårt att gå ut med en näve lackmuspapper och börja mäta om man inte vet vad man mäter.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av phz:

Finns det någon mekanism, någon händelse, något uttalande, någon observation/mätning, som skulle kunna få dig att inte längre "tro" på dessa saker? I andra termer: anser du att det du säger på något sätt är "falsifierbart"?

Låt se. Du söker ett sätt att kunna visa, att så inte är fallet. Dvs att ingen form av hemlig besprutning sker?

Ditt inlägg har vissa poänger, men det fattas också lite i ditt, resonemang. Som vi redan har visat lite så, beror det ju på vad man menar med begreppet "sprayar" och en konspiration kring chemtrails.
Ur synvinkeln vädermanipulation, för OS, så fakta, bevisen, uttalanden, patent, mm ganska entydliga. De har den tekniken och den har använts. Hur mycket som det sker fortsatt. Blir då nästa steg. Men redan där skulle man kunna säga att "ja, det finns chemtrails". Men det är ju inte det alla menar. Det finns flera varianter av det hela är.

Den andra faktorn är, vad det skulle kunna användas, till. Om det hela bara var av typen "ja, vi adderade 1% av ämnet X i bränslet, vid vissa tidpukter för att göra lite exerimet. Men de har ingen påverkan på människor eller natur". Och det även skulle vara sanningen. Då är hela konspirationsgrejen, inte så dramatisk längre.
Då har de flesta lite lättare att tro på konspirationen. För jag misstänker att oviljan att tro, är pga att man vill tro det bästa om människor och man vill då inte tro att det finns människor som gör dessa ondsinta sakerna.

Det jag försöker förklara för dig att verkligheten inte är binär. Dvs sant eller inte sant. Verkligheten är grå, eller en flytande skala mellan sant och inte sant. Så om chemtrails finns, blir då en fråga om perspektiv eller synvinkel. Om man ska gå på den mest troliga förklaringen. Men observera, det är inte alltid så att det som är mest sannolikt är det som verkligen är sanningen. Sanningen kan vara extremt osannolik.

Min personliga uppfattningen är dock att chemtrails sanning ligger en bit över, vanligt väder mixtrande. Men kanske inte så mycket över det. En del dock.

Citat:
  • Om en absolut majoritet av insatta säger att idéerna är trams så kan det ju vara för att de inte vet alla fakta, eller för att de medvetet mörkar.

  • Om alla utom en av världens insatta säger det så kan det bero på att just denna sista människa är den enda som vet.

  • Om alla insatta säger det, så kan det fortfarande vara för att de ljuger.

  • Om du själv blir insläppt i vederbörande forskningscenter och får full tillgång till att läsa alla handlingar, ratta på alla spakar, etc., så kan det ju fortfarande vara så att de exempelvis inte visar dig den "riktiga" anläggningen, eller medvetet undanhåller något annat.

Din lista visar på att det ja. Är svårt att veta vad sanningen är. Folk ljuger pga massor av orsaker.

Citat:

Vad finns det för möjlighet att "motbevisa", som det så ofta kallas?

Vet inte. Det är svårt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alakai:

Om de förbättrar HAARP så är ju chemtrails bra. Likaså väderstyrning. Förstår inte what the fuss is all about om användningsområdena är dessa.

Nej, och atombomber till alla. Problemet är att ny teknik kan även användas till att göra ont.

Citat:

Aldrig förstått varför GMO skulle skada människor mer än vanliga grödor. Samt att AIDS är en artificiell sjukdom är herp derp för mig. Men men.

Har inte studerat GMO, med det är tydligen visat. Om det inte blir GMO, så väljer de väl något annat.

Citat:

Frågan här blir nu varför man skulle vilja skada människor istället för att gagna dem. Att skada människor, speciellt ens egna, utan tillräckligt bra anledning är inte ekonomiskt fördelaktigt. Det finns ju nu viktigare saker än pengar naturligtvis, men med tanke på att vi är så omgivna av gifter och tankestyrning så ser jag det som ett under att vi ens utvecklas öht.

Du tänker inte som en NWO. En NWO är inte glad över att det åker fler och nyare bilar på motorvägen detta år, än förra året. Nej, han vill helst åka där själv.

Mer människor och människor med större köpkraft, är det sista han vill se. Han önskar helst av allt att de dog så mycket som möjligt. Då fler människor bara är i vägen, skitar ner. Tär på resurser och tar livsutrymme från den egna personen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alakai:

J
Och det är återigen en ansenlig mängd människor som ska vara med på konspirationen. Meteorologer, piloter, flygpersonal, flygplatsbesättning, leverantörer, militären, regeringarna och detta över hela världen då det tydligen sprayas på i stort sett alla trafikerade linjer och lite mer.

Varför så många? Räcker det inte med en kille på bränslebolaget?

Citat:

De som sänkte titanic och byggde pyramiderna är Illuminati och innehavare av världsmästartitlen just nu och tillhör således lag noll)

Pyramiderna är gamla mycket gamla. Illuminati är ganska nytt. Så nej. Det stämmer inte.
Dock har du troligen rätt om Titanic, det var nog faktiskt Illuminati. Dock var det inte Titanic som sjönk utan dess systerfartyg som de bara hade bytt namn på i all hast.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MBY:

Få se nu. Det finns något som heter "kvävets kretslopp". Det finns något som heter "kolets kretslopp". Det finns något som heter "fotosyntesen" och det finns något som heter "cellandning". Du vet, vatten och atmosfär interagerar! Pedosfären och atmosfären och hydrosfären interagerar. Eller eh, nej, det vet du ju inte alls när jag kommer att tänka på det. Du vet nämligen ingenting om någonting utan behöver kallbootas om.

Idéer om "global konspiration för att kontrollera vädret" kan alltså precis lika gärna postulera manipulation av havsvatten, vattenreservoarer, dricksvatten, etc. Eller plantera träd. Eller skövla träd. Är det då inte självaste fan att man måste lära konspirationsjönsarna hur man hittar på finurliga konspirationsteorier?

Edit: Jag höll på att skriva "tänk själv", men det är väl inte så lyckat i ditt fall, men _försök_ att fundera på hur nedbrytningen skulle gå till av de ämnen du tror släpps ut? Är det katalytiska processer vi talar om? Vad tjänar man på att släppa ut ungefär lika mycket överallt där man flyger? Bland alla jävla konspirationsteorier så är "chemtrails" den klart dummaste, tätt följd av månlandningsförnekelse. Vi är på en nivå av humbug som bara kan mäta sig med homeopati och kreationism i enfaldighet.

Som vanligt är det mest en massa BS. Och du vet inte vad du pratar om. Jag är övertygad om att stora delar av månlandningen är fejkad. Homeopati tror jag starkt på. Och jag förstår tanken kring och dras till kreationism. Problemet är att varken de som skrattar åt kreationism eller nästan ens de som förespråkar kreationism, har förstått konceptet så bra. Jag håller dock det under taggen "intressant tanke". Detta då jag inte tror på det mekaniska universum, så som gudsförnekare som du gör.

§1.2
Permalänk
Avstängd
Skrivet av lolight:

Och du vet inte vad du pratar om.

Lägg av! Du har inte visat att du förstår ett smack om alla de ämnen du har åsikter om.

Skrivet av lolight:

Jag är övertygad om att stora delar av månlandningen är fejkad.

Hehe, skojigt. "Stora delar"? Man kanske landade på en liten måne mycket närmare oss än månen? Man kanske åkte till månen för att spela in fejklandningen där?

Du är inte koherent.

Skrivet av lolight:

Homeopati tror jag starkt på.

"Tror". Fail. Du har bevisbörda. Du antar inte bevisbörda.

Skrivet av lolight:

Och jag förstår tanken kring och dras till kreationism. Problemet är att varken de som skrattar åt kreationism eller nästan ens de som förespråkar kreationism, har förstått konceptet så bra.

Ytterligare ett område där du basunerar ut att alla vi andra inte förstår, när det i själva verket givetvis är tvärt om. Kreationism-"konceptet" är tämligen enkelt att förstå sig på och du kan inte hävda annorlunda med mindre än att du definierar din egna kreationism. Men det klarar du förstås inte av. Kan vi få belägg för de där 128 (eller 128 000 eller vad det nu var) "DNA-förändringarna" som visade att vi har/är rymdhybrider?

Skrivet av lolight:

Jag håller dock det under taggen "intressant tanke". Detta då jag inte tror på det mekaniska universum, så som gudsförnekare som du gör.

Fint. Du "tror" alltså inte på att någon matematik någonsin kan appliceras för att modellera någon aspekt av verkligheten. Det är nämligen konsekvensen av vad du säger. Det är (givetvis) inkoherent med alla konspirationsteorier som går ut på att något är "svårt att förstå" eller "borde vara omöjligt". Du förstår naturligtvis inte vad jag menar här.

§1.2
Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Entusiast
Skrivet av lolight:

Som vanligt är det mest en massa BS. Och du vet inte vad du pratar om. Men det blir så när man har betalat för att vara en debunker. Bara så du vet. Jag är övertygad om att stora delar av månlandningen är fejkad. Homeopati tror jag starkt på. Och jag förstår tanken kring och dras till kreationism. Problemet är att varken de som skrattar åt kreationism eller nästan ens de som förespråkar kreationism, har förstått konceptet så bra. Jag håller dock det under taggen "intressant tanke". Detta då jag inte tror på det mekaniska universum, så som gudsförnekare som du gör.

Vad anser du om VM i fotboll 1958 som påstås ha spelats i Sverige?

http://sanningenomvm58.blogspot.se/

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lolight:

Ryktet säger, en form av aluminiumpulver, mm. Och ibland även biologiska saker, som virus. Du får kolla på de siter som har koll.

"Rykte", är det vad du kallar din vetenskapliga metod för?

Snälla, visa att du kan besvara en enda fråga! Varför skulle man manipulera vädret på samma sätt överallt? Vad är det för vädermanipulation som kan göras genom att sprida ut ämnen från ungefär samma höjd överallt, rätt jämt fördelat över alla flygstråk? Och det faktum att "chemtrails" är helt oskiljbara från vanliga kondensationsstrimmor (snälla, försök inte förneka kondensationsstrimmor), uppenbarligen passerar brännkammaren i jetmotorer samt inte påverkas av flygbränsle begränsar ju dessa ämnens natur helt klart. Har du lust att redogöra lite mer ingående?

Det man *kan* göra (vilket sker oavsiktligt) är att höja albedo och därmed momentant minska nettostrålningen från Solen och (på sikt) absorbera mer solstrålning och därmed höja temperaturen. Det är nämligen de effekter som kondensationsstrimmor trivialt har på kort och lång sikt. Därtill *kan* man fälla ut regn, men det görs inte av ämnen som genomgår förbränning medelst jetmotor.

Kan du också redogöra på vilket sätt du anser att "sidor som har koll" verkligen har koll? Vad är deras källkritiska metod? Vad är deras egna tendens?

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lolight:

Deras främsta vapen mot människor, är dock tillverkade sjukdomar som AIDS. Samt genmanipulerade grödor. Dessa vet man skadar människor.

Ok. Låt oss göra en deal: Om du visar ovedersägliga belägg för denna gamla sovjetiska konspirationsteori samt hur och varför "genmanipulerade grödor" i gemen "skadar människor" så får du fortsätta skriva i tråden. I annat fall så får du bara förvänta dig okvädningsord, spott och spä.

Om jag säger "vet man" kan du lita på att jag kan ge resonemang som styrker det och referenser. Jag har då antingen ett massivt konsensus i ryggen eller vet precis vad specialistkompetensen säger om detta, eller så besitter jag denna kompetens själv. I samtliga fall kan jag ge belägg, källor och analyserbara argument.

När du säger "vet man" så kan du inte uppbringa något av detta, även trots att vi ber dig. Säg mig, varför ska speciella regler gälla för dig? Vad ger dig rätten att påstå något sådant?

Berätta nu hur man vet att genmanipulerade grödor skadar människor. Börja med att berätta under vilka omständigheter det gäller. Skadar alla genmanipulerade grödor, "manipulerade" på alla tänkbara sätt, alla människor, eller är det en specifik gröda som kan skada specifika människor? Du har ingen som helst rätt att säga "vet man" om något som "man" faktiskt inte alls vet. Även om "man" misstänker att så är fallet, så kan du inte säga "vet". Och vem är "man"? Det du skriver får ju en att misstänka att ditt "man" är en påhittad komposition av människor vars riktiga bakgrund du missförstått komplett.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Jag har en konspirationsteori om att staten supportar siter på internet och individer på youtube som lägger upp konspirationsteorier som är kittlande och spännande för många människor, kanske med ett litet uns sanning och till synes grundlagda av fakta - men ändå verklighetsfrånvarande: för att locka många från att istället för att fokusera på verkliga problem i samhället, istället ägna sig åt att snöa in på konstruerade scenarion utan betydelse.

En modern form av "bröd och skådespel" för att hålla individer ifrån att ifrågasätta verkliga vardagliga brister i samhället.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Karaff:

Jag har en konspirationsteori om att staten supportar siter på internet och individer på youtube som lägger upp konspirationsteorier som är kittlande och spännande för många människor, kanske med ett litet uns sanning och till synes grundlagda av fakta - men ändå verklighetsfrånvarande: för att locka många från att istället för att fokusera på verkliga problem i samhället, istället ägna sig åt att snöa in på konstruerade scenarion utan betydelse.

En modern form av "bröd och skådespel" för att hålla individer ifrån att ifrågasätta verkliga vardagliga brister i samhället.

Nu börjar vi snacka . Det finns även dokumentärt material [South Park S10E09] i frågan.

Jag har en variant på denna hypotes, som är sannolik så till den grad att det går att hitta flertalet direkta "bevis" för den: jag tror att dessa konspirationer drivs, eldas på, och häng med nu, för det kommer anses chockerande: utav personer som märkt att det är ett sätt att tjäna pengar.

"9/11 var ett internt jobb — köp min bok, se min TV-serie, köp min film, lyssna på mitt föredrag, donera till mitt projekt, följ min Youtubekanal [1, 2, 3, 4, 5, …]". Vi kan kalla modellen för Lex Hubbard.

Jag skulle spontant, utan att räkna noggrant, säga att sannolikheten för ett sådant vinstintresse (tillsammans med samma mekanism som gör att individer tror att Elvis/Hitler/James Dean/Tupac lever, osv) är bra mycket högre än en global mörkläggning som inkluderar lågt räknat tiotusentals personer bara för WTC-kraschen; minst lika många för "chemtrails"; ytterligare lika många som tydligen skapat AIDS; ytterligare lika många som vardera är inblandade i att hästar finns, jorden är rund, fotbolls-VM 1958 spelades i Sverige, det inte bor utomjordingar i Roswell, pyramiderna byggdes av människor, etc.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MBY:

gränsen till rent förtal. Dessutom är det ju inte ett argument för någonting, bara brunnsförgiftning.
Hehe, skojigt. "Stora delar"? Man kanske landade på en liten måne mycket närmare oss än månen? Man kanske åkte till månen för att spela in fejklandningen där?

Du vet inte vad du pratar om. Nästan allt filmat material och bilder är fejkade. Resan är inte fejkad. Fattar du? Detta har också på senare tid kommit fram mer och mer att det var så.

Jag tycker moderatorn bör radera ditt inlägg eller censurera det. Då det är mycket personangrepp. Men det lär vi inte se. För moderatorerna raderar i första hand sådant som är av värde. Dvs om man tycker något om politik, invandring osv. Då åker det bort direkt. Men personangrepp det får vara kvar.

Citat:

"Tror". Fail. Du har bevisbörda. Du antar inte bevisbörda.
Ytterligare ett område där du basunerar ut att alla vi andra inte förstår, när det i själva verket givetvis är tvärt om. Kreationism-"konceptet" är tämligen enkelt att förstå sig på och du kan inte hävda annorlunda med mindre än att du definierar din egna kreationism. Men det klarar du förstås inte av. Kan vi få belägg för de där 128 (eller 128 000 eller vad det nu var) "DNA-förändringarna" som visade att vi har/är rymdhybrider?
Fint. Du "tror" alltså inte på att någon matematik någonsin kan appliceras för att modellera någon aspekt av verkligheten. Det är nämligen konsekvensen av vad du säger. Det är (givetvis) inkoherent med alla konspirationsteorier som går ut på att något är "svårt att förstå" eller "borde vara omöjligt". Du förstår naturligtvis inte vad jag menar här.

Jag skrattar åt att du som påstår dig vara kunnandet inte vet vad jag menar med "Det mekaniska universum", det är uppenbart. Googla det nu. Men det kan kvitta. För jag kommer ignorerar dina inlägg.

§1.2
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Karaff:

Jag har en konspirationsteori om att staten supportar siter på internet och individer på youtube som lägger upp konspirationsteorier som är kittlande och spännande för många människor, kanske med ett litet uns sanning och till synes grundlagda av fakta - men ändå verklighetsfrånvarande: för att locka många från att istället för att fokusera på verkliga problem i samhället, istället ägna sig åt att snöa in på konstruerade scenarion utan betydelse.

En modern form av "bröd och skådespel" för att hålla individer ifrån att ifrågasätta verkliga vardagliga brister i samhället.

Det stämmer bra. De som jobbar med detta, kallar det för desinformation. Det är en gren ut från det vi kallar propaganda. CIA tex har startat flera nyhetsmedia (riktiga tidningar), som har jobbar med detta. Att förmedla falska nyheter, blandade bland riktiga nyheter. Det kan vara att berätta fejkade UFO historier, till att skapa egna konspirationsteorier som är påhittade från början till slut.

Syftet är förstås att blanda bort korten. Så att verkliga konspirationer automatiskt avfärdas som nonsens.
Jag anser att Planet-X, nirubiru eller vad de kallar det. Är en sådan CIA grej. Vi vet också att ursprungliga källan till denna grejen var NASA själva. Och de är knappast några att lita på.

Att makten, överheten vill att vi tänker på bröd och skådespel, stämmer också. Det finns saker som borde debatteras, men som vi hela tiden övertygas om att inte fundera på. Men det är mer på den politiska sidan av saker. Kan vara saker som, nuon affärer, mutor, mygel. Då är tidningarna ganska tysta.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av phz:

Jag har en variant på denna hypotes, som är sannolik så till den grad att det går att hitta flertalet direkta "bevis" för den: jag tror att dessa konspirationer drivs, eldas på, och häng med nu, för det kommer anses chockerande: utav personer som märkt att det är ett sätt att tjäna pengar.

Skulle jag säga att det finns personer, som tjänar pengar på saker som är uppdiktade? Ja, du hittar dem främst bland synska personer som säger sig har kontakt med utomjordingar och har skrivit flera böcker om det. Eller personer som spår dig i händerna.

Men! Om du tar annat. Så som tex 911, MH370, avslöjanden om banker osv. Så nej. De tjänar inga pengar på det alls. Faktum är att det är mycket vanligt att de får betala med sitt liv, för det de förmedlar.

Personer som har avslöjat saker som fri-energi, de brukar inte leva länge. De tar "självmord" i en oerhörd hög hastighet. Ja, ibland lyckas de tom dra i sig 4-5 pistolskott i huvudet, helt på egen hand.

Just nu pågår det utrensningar bland bankerna. Där ca 30 personer kopplade till de stora finanshusen, har börjat hopp från taket på höghus.

Nej, din teori stämmer inte. Det är både farligt och dåligt betalt. De hade tjänat mer på att göra något annat.

Citat:

"9/11 var ett internt jobb — köp min bok, se min TV-serie,

Du vet att Jesse Ventura, redan var mångmiljonär när han började med denna serien va?
Han hade jobbat i kongressen. Och han har sedan dess blivit både förföljd, stämd, mordhotad, åtalad, och trakasserad av myndigheterna. Senast nu vann han dock en rättstvist, så en liten seger där.

Citat:

köp min film, lyssna på mitt föredrag, donera till mitt projekt, följ min Youtubekanal [1, 2, 3, 4, 5, …]". Vi kan kalla modellen för Lex Hubbard.

Har du några bevis för att dessa filmer mm skulle netto ha gått med stor vinst?
Skulle vara intressant att se.

Citat:

Jag skulle spontant, utan att räkna noggrant, säga att sannolikheten för ett sådant vinstintresse (tillsammans med samma mekanism som gör att individer tror att Elvis/Hitler/James Dean/Tupac lever, osv) är bra mycket högre än en global mörkläggning som inkluderar lågt räknat tiotusentals personer bara för WTC-kraschen; minst lika många för "chemtrails"; ytterligare lika många som tydligen skapat AIDS; ytterligare lika många som vardera är inblandade i att hästar finns, jorden är rund, fotbolls-VM 1958 spelades i Sverige, det inte bor utomjordingar i Roswell, pyramiderna byggdes av människor, etc.

WTC svårt att säga. Men ja, det är nog runt 1000 personer. Men de vet bara det de gjort. Dvs sin del av pusslet.
Chemtrails, kanske ett par tusen. Men då vet de bara sin del av det hela. De får inget veta om vad, hur när. Saker används eller varför.
AIDS, då är vi nere på 10 personer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Nu börjar vi snacka . Det finns även dokumentärt material [South Park S10E09] i frågan.

Jag har en variant på denna hypotes, som är sannolik så till den grad att det går att hitta flertalet direkta "bevis" för den: jag tror att dessa konspirationer drivs, eldas på, och häng med nu, för det kommer anses chockerande: utav personer som märkt att det är ett sätt att tjäna pengar.

"9/11 var ett internt jobb — köp min bok, se min TV-serie, köp min film, lyssna på mitt föredrag, donera till mitt projekt, följ min Youtubekanal [1, 2, 3, 4, 5, …]". Vi kan kalla modellen för Lex Hubbard.

Jag skulle spontant, utan att räkna noggrant, säga att sannolikheten för ett sådant vinstintresse (tillsammans med samma mekanism som gör att individer tror att Elvis/Hitler/James Dean/Tupac lever, osv) är bra mycket högre än en global mörkläggning som inkluderar lågt räknat tiotusentals personer bara för WTC-kraschen; minst lika många för "chemtrails"; ytterligare lika många som tydligen skapat AIDS; ytterligare lika många som vardera är inblandade i att hästar finns, jorden är rund, fotbolls-VM 1958 spelades i Sverige, det inte bor utomjordingar i Roswell, pyramiderna byggdes av människor, etc.

Svagheten med din teori är att sannolikheten för att en konspirationsteori stämmer = P(alla icke-konspiratoriska förklaringar) + P(konspirationsteorin). Detta eftersom att de icke-konspiratoriska förklaringarna i själva verket är en del av konspirationen vilket innebär att konspirationsteorins sannolikhet också inkluderar sannolikheten för de officiella förklaringarna. Det enda som faktiskt kan minska bevismängden för en viss konspirationsteori är en annan konspirationsteoris existens.

Och om man vill jämföra olika konspirationsteorier med varandra så skall man ta i beaktning att sannolikheten för en konspirationsteori i själva verket är inversen av sannolikheten för densamme dvs P(konspiration) = 1/P(konspiration), dvs:

P(konspiration1) > P(konspiration2) <=> 1/P(konspiration1) > 1/P(konspiration2)

detta är svårt att föreställa sig men sen så är det mekaniska universumet även det en konspiration så vi kan inte lita på matematiken heller. Man vet dock att detta är sant.

Räknar vi vidare ser vi enkelt att P(konspiration)^2 = 1 vilket betyder att P(konspiration) = 1 vilket ligger helt i lag med vad som observerats och alla bitar faller på plats.

Vi kan kalla dessa Lolights första lag och andra lag om trovärdighet.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Triffid:

Svagheten med din teori är att sannolikheten för att en konspirationsteori stämmer = P(alla icke-konspiratoriska förklaringar) + P(konspirationsteorin). Detta eftersom att de icke-konspiratoriska förklaringarna i själva verket är en del av konspirationen vilket innebär att konspirationsteorins sannolikhet också inkluderar sannolikheten för de officiella förklaringarna. Det enda som faktiskt kan minska bevismängden för en viss konspirationsteori är en annan konspirationsteoris existens.

Och om man vill jämföra olika konspirationsteorier med varandra så skall man ta i beaktning att sannolikheten för en konspirationsteori i själva verket är inversen av sannolikheten för densamme dvs P(konspiration) = 1/P(konspiration), dvs:

P(konspiration1) > P(konspiration2) <=> 1/P(konspiration1) > 1/P(konspiration2)

detta är svårt att föreställa sig men sen så är det mekaniska universumet även det en konspiration så vi kan inte lita på matematiken heller. Man vet dock att detta är sant.

Räknar vi vidare ser vi enkelt att P(konspiration)^2 = 1 vilket betyder att P(konspiration) = 1 vilket ligger helt i lag med vad som observerats och alla bitar faller på plats.

Dina idéer är intressanta och jag skulle gärna vilja prenumerera på ditt nyhetsbrev. Jag vill bara flika in att P(konspiration)² = 1 även kan betyda att P(konspiration) = −1, vilket i sig bara har två möjliga förklaringar:

  1. Konspirationen är så sannolik att sannolikheten vandrade iväg, genom de positiva talen, förbi oändligheten för att dyka upp och vandra genom även de negativa talen ända till −1 igen. Det kallas jag "sannolikt", det.

  2. Då man definierat att P ska ge ett värde i intervallet [0, 1] så har man motbevisat matematiken i sin helhet, och då kan ju egentligen vad som helst vara mest sannolikt (men troligen konspirationsteorierna).

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Avstängd

Jag adderar (!), att matte i sig inte bevisar något. Det är endast ett verktyg för att beskriva och laborera med verkligheten.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Triffid:

Svagheten med din teori är att sannolikheten för att en konspirationsteori stämmer = P(alla icke-konspiratoriska förklaringar) + P(konspirationsteorin). Detta eftersom att de icke-konspiratoriska förklaringarna i själva verket är en del av konspirationen vilket innebär att konspirationsteorins sannolikhet också inkluderar sannolikheten för de officiella förklaringarna. Det enda som faktiskt kan minska bevismängden för en viss konspirationsteori är en annan konspirationsteoris existens.

Och om man vill jämföra olika konspirationsteorier med varandra så skall man ta i beaktning att sannolikheten för en konspirationsteori i själva verket är inversen av sannolikheten för densamme dvs P(konspiration) = 1/P(konspiration), dvs:

Att beräkna sannolikheter blir svårt, utan att göra antaganden. Och det är där allt faller som ett korthus. Dvs beräknandet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lolight:

Du vet inte vad du pratar om. Nästan allt filmat material och bilder är fejkade. Resan är inte fejkad. Fattar du?

Aha. Fullt logiskt. De saker som kan granskas och håller för granskning är fejk. Själva faktumet är inte fejk. Så kunskapen att resan inte är fejkad kommer inte från granskningsbara evidens, men du kan ändå veta att resan var ofejkad. För du är synsk eller? Ungefär ett helt universum facepalmar, men lolight tror ändå att han är något på spåret...

Skrivet av lolight:

Detta har också på senare tid kommit fram mer och mer att det var så.

Ok, ännu ett påstående. Utan källa som vanligt. Det är förbaskat mycket du "vet" som du inte kan redovisa källor för...

Skrivet av lolight:

Du får tycka vad du vill.

Jag försöker att inte tycka så mycket alls, jag är evidens-orienterad och det håller jag hårt på.

Skrivet av lolight:

Sedan tänka logiskt på vad de tycker och bilda sig en egen uppfattning.

Varför tror du att specialregler gäller just dig? Du har inte presenterat något som ens påminner om "logiskt". Andra har just givit ett logiskt resonemang som är del i något, hmm, välkänt, hinthint, som du troligtvis inte ens kan namnge. Du svarade genom att missförstå och avfärda matematik. Du kunde nästan lika gärna ha avfärdat hästkapplöpning då du så att säga missade målet en smula...

Skrivet av lolight:

Kan tillägga att jag oftast inte har så mycket egna teorier utan, det är från läckor och andra som har information.

Har du också egna "teorier" om källkontroll? Varför får vi inte ta del av denna "information"? Somliga konspirationsnötter i denna tråd kan inte skriva något själv utan kan bara kompulsivt länka. För dig är det tydligen tvärt om.

Skrivet av lolight:

Jag tycker moderatorn bör radera ditt inlägg eller censurera det. Då det är mycket personangrepp.

Det var inte jag som sa att motparten var köpt.

Skrivet av lolight:

Jag skrattar åt att du som påstår dig vara kunnandet inte vet vad jag menar med "Det mekaniska universum", det är uppenbart.

Öhh? Jag vet _precis_ vad du egentligen menar, men jag ser också att du inte ens kan formulera den triviala (och felaktiga) tanken korrekt. Du implicerar nämligen något som du inte är medveten om att du implicerar.

Skrivet av lolight:

Googla det nu. Men det kan kvitta. För jag kommer ignorerar dina inlägg, då du inget tillför och är ett betalt troll. Det vet jag.

Dina kriterier för "vet" är inte riktigt som alla andras...

§1.2
Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lolight:

Personer som har avslöjat saker som fri-energi, de brukar inte leva länge.

De kanske valde att bara leva på tillgodogörandet av denna energi?

Edit: Btw, hur mycket får jag betalt? Är det något jag lever gott på, eller är det bara ett välkommet komplement som sidoverksamhet? Eller är betalningen bara symbolisk?

Du "vet" ju detta, så du måste ju ha en idé om en rimlig storleksordning här. Kan du svara på den frågan?

§1.2
Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lolight:

Det stämmer bra. De som jobbar med detta, kallar det för desinformation. Det är en gren ut från det vi kallar propaganda. CIA tex har startat flera nyhetsmedia (riktiga tidningar), som har jobbar med detta. Att förmedla falska nyheter, blandade bland riktiga nyheter. Det kan vara att berätta fejkade UFO historier, till att skapa egna konspirationsteorier som är påhittade från början till slut.

Syftet är förstås att blanda bort korten. Så att verkliga konspirationer automatiskt avfärdas som nonsens.
Jag anser att Planet-X, nirubiru eller vad de kallar det. Är en sådan CIA grej. Vi vet också att ursprungliga källan till denna grejen var NASA själva. Och de är knappast några att lita på.

Att makten, överheten vill att vi tänker på bröd och skådespel, stämmer också. Det finns saker som borde debatteras, men som vi hela tiden övertygas om att inte fundera på. Men det är mer på den politiska sidan av saker. Kan vara saker som, nuon affärer, mutor, mygel. Då är tidningarna ganska tysta.

Hur avgör du vilka idéer som då har fog för sig? Snälla, kan du inte bland allt pladder redogöra för din metod?

NASA är naturligtvis INTE "den ursprungliga källan" till vare sig Nibiru eller Planet X. Det är så eländigt enkelt att kontrollera att bara en enfaldig kan tro något annat. Planet X-idéer och hypoteser är åtminstone ett århundrade äldre än NASA, och Nibiru är babylonisk astrologi och i modern tappning ett påhitt av den gode universalkvacksalvaren Zecharia Sitchin. Detta är den version av "vet" jag känner till, baserad på en metod, på källgranskning och faktiska kunskaper. Men ditt "vet" är ju som bekant lite annorlunda. Du anser att andra regler gäller för dig där ditt "vet" kan baseras på luft.

§1.2
Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."